Calea ferată Constanța-Cernavodă, primul drum feroviar din Dobrogea


 
  • Astăzi se împlinesc 162 de ani de la inaugurarea căii ferate Constanța-Cernavodă, prima din Dobrogea. 
Pe 22 septembrie/4 octombrie 1860 se inaugura cu fast calea ferata Cernavodă-Constanța, prima din Imperiul Otoman.
Este adevărat că ideea construirii căii ferate le-a aparținut englezilor care au și înaintat propunerea către sultanul Abdul Medgid.
După aprobarea proiectului, lucrările  au început, sub coordonarea inginerilor englezi, costurile fiind acoperite tot de aceștia.
Evident că aveau un scop bine determinat, căci la acea vreme Regatul Unit intrase într-o criză economică, având nevoie urgentă de grânele din Dobrogea pentru a hrăni populația din Albion.

Lucrările la calea ferată au fost încheiate pe 4 octombrie 1860, 
„Danube Black Sea Railway and Kustendjie Harbour Co. Ltd” înscriindu-se în termenul impus prin contractul de concesiune.
Britanicii investiseră deja în doi ani și jumătate peste 180.000 de lire sterline pentru linia ferată și o primă tranșă de 65.000 de lire sterline pentru lucrările din portul Kiustenge.

Prima locomotivă a părăsit recent construita gară Kiustenge, cu destinația Bogazchoi (Cernavoda), nu înainte însă de îndeplinirea unui ritual pentru care turcii insistaseră. Au fost sacrificate două oi, sângele fiecărui animal udând câte o șină a căii ferate. Era un sacrificiu de pe urma căruia otomanii sperau să primească bunăvoința lui Allah. Visul englezilor se împlinise parțial: moderna linie putea aduce acum mult doritele grâne valahe la Kiustenge, pentru a fi îmbarcate pe navele DBSR-ului

„Danube Black Sea Railway and Kustendjie Harbour Co. Ltd” a continuat să exploateze calea ferată Constanța - Cernavodă și portul Kustendjie (Constanța) până în 1882, când aceste concesiuni au fost răscumpărate, cu bani grei, de către statul român.


Citește și:
#citeșteDobrogea - Inaugurarea liniei ferate Constanța - Cernavodă, în pericol - Procesul DBSR vs Xenos (1860-1863) Răzgândirea armatorului, șicane și o lungă judecată (II)

#citeșteDobrogea - 159 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Cernavodă-Constanța, pe care le-o datorăm englezilor

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Gara Fetești din patrimoniul CF Infrastructură Constanța, monumentul istoric de categorie A (FOTO)

07 Nov 2023 883

Istoria căii ferate Fetești- Cernavodă. Alături de Podul Carol I a legat feroviar Dobrogea de restul țării (FOTO)

12 Apr 2023 1170

#citeșteDobrogea Inaugurarea liniei ferate Constanța - Cernavodă, în pericol - Procesul DBSR vs Xenos (1860-1863) Răzgândirea armatorului, șicane și o lungă judecată (II)

31 Mar 2022 3308

#citeșteDobrogea Calea ferată Constanța-Cernavodă, primul drum feroviar din Dobrogea

22 Sep 2021 3922

#citeșteDobrogea 159 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Cernavodă-Constanța, pe care le-o datorăm englezilor

04 Oct 2019 4982

Călătorie în trecut cu viteza... gândului, pe calea ferată engleză Cernavodă - Constanţa (galerie foto)

12 Nov 2017 4877

LIVE TEXT Imagini de la eveniment Expoziția foto-documentară „Calea ferată engleză Cernavodă - Constanța“, la Muzeul de Istorie (galerie foto + video)

10 Nov 2017 4036

Constanța de odinioară Englezii și Dobrogea (galerie foto)

10 Nov 2017 18700

La Muzeul de Istorie „Calea ferată engleză Cernavodă - Constanța“. Expoziție foto-documentară

08 Nov 2017 4016

Cum a întârziat trenul Oradea–Mangalia din cauza unei vaci

24 Jul 2017 4416

Vezi ce investitori sunt interesați de calea ferată București-Constanța, dar și de unitățile 3 și 4 de la Centrala Nucleară Cernavodă

08 Jun 2014 3129

Inundațiile amenință și Autostrada Soarelui, pe segmentul Feteşti-Cernavodă

15 May 2014 3604