Actualitate

Ce spun specialiştii Mircea Băsescu şi Adrian Mihălcioiu despre tragedia navei Costa Concordia

cap_6.jpgCutia neagră este singura în stare să desluşească ce s-a întâmplat la bordul pachebotului eşuat vineri în Marea Mediterană


Nava Costa Concordia, despre care experţii susţineau că nu este scufundabilă, a eşuat vineri seara, în mod inexplicabil, în apropierea insulei Giglio de pe coasta de vest a Italiei. Tragedia numără oficial trei morţi şi 14 răniţi. Numărul persoanelor decedate poate fi mai mare. Sunt surse ce susţineau ieri că ar fi vorba de opt morţi. De altfel, autorităţile italiene au anunţat iniţial că sunt dispăruţi opt oameni. La bordul navei Costa Concordia s-au aflat şi 50 de români ce făceau parte din echipaj, dar şi 20 de turişti din România. Potrivit unui comunicat transmis ieri de Ministerul Afacerilor Externe, printre decedaţi nu s-ar afla cetăţeni români. În comunicatul MAE se arată că o parte dintre cetăţenii români salvaţi de navele care au intervenit la locul incidentului au fost transferaţi, împreună cu alţi pasageri, la bordul unui feribot, care s-a îndreptat spre portul Livorno. Nava număra la momentul eşuării 4.229 de persoane, dintre care 3.216 pasageri, o mie dintre turişti fiind italieni, 500 germani, 160 francezi, iar restul de alte naţionalităţi. Totodată, o mie de persoane făceau parte din echipaj. Panica s-a instalat subit la bordul navei. „Pasagerii luau cina în momentul în care s-a auzit o izbitură foarte puternică, s-a luat lumina, toate tacâmurile au căzut pe podea şi ni s-a spus că vasul a suferit câteva probleme electrice", a povestit unul dintre pasageri, potrivit agenţiei de ştiri ANSA.


„O furtună ideală de probleme care au dus la eşuarea navei"


Adrian Mihălcioiu, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, a declarat ieri că niciunul dintre cei 50 de români ce făceau parte din personalul de bord şi servicii al navei nu este membru al organizaţiei sindicale. „Sperăm să nu fie victime dintre români", a precizat Mihălcioiu, care nu înţelege cum a putut avea loc o astfel de tragedie. Liderul SLN a precizat că pachebotul Costa Concordia este un model nou, în care s-au investit 350 de milioane de euro şi despre care experţii susţineau că nu este scufundabil. „Este adevărat că nava nu s-a scufundat, dar a eşuat pe o parte. S-a găsit cutia neagră, iar în câteva zile vom putea şti de la specialişti ce s-a întâmplat. Cel mai probabil a avut loc o întrerupere de curent, în urma căreia în mod normal ar fi trebuit să se dea o alarmă. Echipajul a ezitat să dea semnalul de alarmă. Această întrerupere de curent face ca pentru câteva momente cârma să nu mai fie controlată şi chiar dacă după alimentarea cu energie cârma îţi indică o anumită direcţie, nava se află de fapt în altă parte", a afirmat Mihălcioiu, încercând să-şi explice tragedia. În urma pierderii direcţiei, nava s-a lovit pe partea strângă de un recif. „Apa a intrat în tancuri, iar nava s-a scufundat pe partea dreapta. S-a scufundat totuşi prea repede, foarte repede", este de părere Mihălcioiu. Liderul sindical susţine că a fost o furtună ideală de probleme care au dus la eşuarea navei şi care au putut să răstoarne pachebotul pe o mare calmă, fără valuri.


Situaţia a scăpat de sub control


De altfel, liderul sindical nu-şi explică de ce la momentul tragediei s-a instalat haosul. „Nu înţeleg de ce a fost haos la evacuarea navei. Nimeni nu a mai reacţionat în niciun fel, nimeni nu a mai ascultat de nimeni. Ar fi trebuit să existe un plan A de evacuare. Dacă acesta nu funcţiona, exista un plan B. Primii eliberaţi trebuiau să fie femeile şi copiii. Există nişte instrucţiuni foarte clare la bordul unei nave, care nu au fost respectate", a precizat Mihălcioiu.


„Nu se pune niciun moment problema ca personalul să fi fost incompetent"


Mircea Băsescu, fratele preşedintelui Traian Băsescu, în calitate de fost comandant de navă, nu-şi explică nici el ce s-a întâmplat cu nava. „Cine ştie ce a fost acolo? Probabil s-a blocat cârma, s-au oprit motoarele. Nu se pune niciun moment problema ca personalul să fi fost incompetent. Comandaţii sunt cei mai buni", a declarat Mircea Băsescu. Întrebat ce este mai greu de condus: un mineralier, un petrolier sau un pachebot, Mircea Băsescu a răspuns că nu se pot compara aceste chestiuni. „Răspunderea este aceeaşi. Indiferent că răspunzi de 4.000 de oameni, de 40 de persoane sau de o singură viaţă, este tot acelaşi lucru", a afirmat Mircea Băsescu, adăugând că nu a ajuns niciodată în zona în care a avut loc nefericitul eveniment.


Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Au trecut cinci ani de la un grav accident naval. O navă de croazieră a eușuat. Zeci de persoane au murit

13 Jan 2018 486

Nava a fost şi în Constanţa 16 ani de închisoare pentru comandantul de pe Costa Concordia

11 Feb 2015 916

Comandantul vasului Costa Concordia riscă ani grei de închisoare

26 Jan 2015 661

Știați că.... Se împlinesc 3 ani de la tragicul accident naval din Italia

13 Jan 2015 1736

Vas de lux Un pasager uriaş a ajuns în Portul Constanţa

24 May 2012 1085

Prezentă şi în Portul ConstanţaNava Costa Allegra, în derivă din cauza unui incendiu

27 Feb 2012 2156

Un constănţean s-a întâlnit, la Grosseto, cu românii salvaţi de pe Costa Concordia

17 Jan 2012 2642

Constănţeanul Alexandru Bănescu împărtăşeşte, pe Facebook, tragedia de pe nava Costa Concordia

16 Jan 2012 1242