Cine se va ocupa de ranfluarea navei eșuate, cu oi, în Port Midia. Ce sume enorme se preconizează a se cheltui. Cine va suporta toate costurile

Şeful Autorităţii Navale Române (ANR), Alexandru Mezei, a declarat, marţi, că nava Queen Hind, încărcată cu oi şi răsturnată pe 24 noiembrie în Portul Midia, va fi dezeşuată de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM), în situaţia în care armatorii sau asiguratorii vaporului nu prezintă până miercuri un plan de ranfluare, scrie agerpres.ro. 

"În ceea ce priveşte dezeşuarea şi ranfluarea navei, noi am avut un termen dat către armatorul navei, care sâmbătă, în jurul prânzului, ar fi trebuit să prezinte un plan (...). Acesta nu a răspuns solicitării noastre, a dat undeva pe data de 30 seara un mesaj pe mail prin care ne informa că în cursul zilei de ieri, 2 decembrie, va veni cu acest plan de ranfluare. Acest lucru nu s-a întâmplat nici în cursul zilei de ieri.

În continuare, Căpitănia Midia împreună cu CNAPM încearcă şi fac căutări în bazin spre a identifica eventuale cadavre care ies în zonă. Ce pot să vă spun cu claritate este că dacă până mâine, în jurul prânzului, armatorii sau asiguratorii navei nu prezintă un plan de ranfluare şi nu se apucă imediat de aceste operaţiuni, vom fi nevoiţi în conformitate cu Ordonanţa 42/97 republicată, să dăm această activitate, această obligaţie de dezeşuare şi ranfluare, către Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa", a spus Mezei, într-o şedinţă a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, întrunit la Instituţia Prefectului - judeţul Constanţa.


Directorul general al ANR a afirmat că nu se poate estima cât de costisitoare ar putea fi operaţiunea de ranfluare.

"Nimeni nu poate să estimeze astăzi cât de costisitoare poate fi această operaţiune. Ca să vă spun aşa ca idee, în primă fază s-a vorbit de o primă ofertă care a fost făcută înainte de a se face calcule referitor la modul cum se va ranflua această navă, a fost o ofertă de la Grup Servicii Petroliere, undeva la 1.840.000, cu cinci zile durând operaţiile. Ulterior, când au văzut greutatea cadavrelor animalelor, au mărit această sumă, nu o cunosc astăzi la cât se ridică, iniţial a fost 1.840.000, la care se adăuga fiecare zi peste cele cinci zile cu nişte costuri estimate la 235.000 pe zi, de euro", a spus Alexandru Mezei.


Potrivit acestuia, într-o primă etapă, nava trebuie debarasată de cadavrele oilor de la punţile şase şi şapte, ulterior, după alte operaţiuni, încercându-se redresarea ei.

"Această navă, ca primă etapă, trebuie golită de cadavrele de la punţile 6 şi 7, trebuie izolate compartimentul maşini, silozul de furaje şi spaţiile de încărcare, în speţă magaziile de sub puntea 6 trebuie izolate cât mai bine, tras cu pompe de mare capacitate apă din ele, creată flotabilitate navei şi apoi, cu o macara, să i se dea un moment de redresare.

Oricum, nava în poziţie normală, (...), nu mai poate fi adusă pentru că trebuie să vă gândiţi la faptul că toate animalele care sunt în punţile de jos, toate sunt adunate pe bordul tribord, pe dreapta.

Deci nu ai cum să te duci să le îndrepţi pe alea. Apoi, vorbim de o greutate iniţială a mărfii, vorbim de 691 de tone. S-au scos 300-400 de animale, vorbim aici şi de cele vii şi de cele moarte, se vor mai scoate, gândiţi-vă că acea marfă avea un 691 de tone la iniţial, acum vorbim de o altă greutate, pentru că acele animale, blana îmbibată cu apă, deci greutatea unei oi nu mai e 47 de kilograme, ci poate să fie mai mult", a afirmat reprezentantul ANR.


Conform Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM), continuă ecologizarea zonei din dreptul navei Queen Hind, scufundată cu 16.400 de oi vii la bord, fiind preluate ultimele cadavre de animale din interiorul barajului antipoluant.

Leşurile oilor, potrivit Instituţiei Prefectului, sunt transportate la un incinerator din judeţul Tulcea.

Prefectul judeţului Constanţa, Dumitru Jeacă, le-a solicitat, printre altele, instituţiilor competente să realizeze, zilnic, informări cu privire la calitatea apei din acvatoriul Portului Midia.

Deşi şenalul navigabil este blocat parţial de Queen Hind, traficul în zona Midia a Portului Constanţa se desfăşoară, potrivit CNAPM, în condiţii de siguranţă, nefiind înregistrate întârzieri la sosirile sau la plecările din port, pe epavă fiind montate lumini de avertizare pe timpul nopţii, pentru o mai bună vizibilitate.


Sursa foto: ISU Constanța 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Mahmoud Karazi ridică un bloc la Constanța. Ce legătură are cu cargoul de oi care a scufundat o navă militară rusească

02 Apr 2022 3098

Procurorii au verificat Mare parte din oile înecate în Marea Neagră, îngropate pe un teren viran din județul Tulcea (video)

21 Jan 2021 2964

Nava Queen Hind, scoasă, din nou, la licitație. Prețul, scăzut drastic

05 Oct 2020 3987

Câte oi au fost scoase din nava Queen Hind, eşuată în Portul Midia. Ce spune şeful ANSVSA

04 Mar 2020 4466

Nava eșuată în Portul Midia. Se analizează soluții pentru scoaterea apei din epavă

13 Feb 2020 2162

UPDATE Portul Midia. Continuă operațiunile în vederea verticalizării navei eșuate (galerie foto)

09 Feb 2020 2326

Portul Midia Pregătiri pentru ranfluarea navei. Se sudează elemente suplimenatre de întărire a epavei (galerie foto)

03 Feb 2020 2159

UPDATE. Portul Midia Dificultăți în operațiunea de verticalizare a navei. Ce s-a întâmplat (galerie foto+video)

01 Feb 2020 3615

Portul Midia. Pregătiri pentru ranfluarea navei Vântul îngreunează manevrele cu macaraua (galerie foto)

28 Jan 2020 2209

ANSVSA Cele 180 de oi salvate de pe nava scufundată în portul Midia, transferate la un adăpost din Ilfov

10 Jan 2020 2398

Precizări ANSVSA privind riscul ca în cadavrele oilor din nava eșuată în Portul Midia să se dezvolte antrax

17 Dec 2019 1951

Ministrul Sănătaţii despre oile moarte în Portul Midia-Există un pericol biologic. Ce spune biologul Răzvan Popescu Mirceni

15 Dec 2019 2798

Cinci oferte depuse pentru scoaterea cadavrelor și ranfluarea navei din Portul Midia

13 Dec 2019 3070

CN APM Constanţa se ocupă de nava eşuată în Portul Midia. Când ar urma să fie scoase cadavrele oilor

12 Dec 2019 3426

ANR Lucrările de ranfluare a navei răsturnate vor fi preluate de „Administrația Porturilor Maritime" S.A. Constanța

06 Dec 2019 2418