Actualitate

CN APM SA modernizează Dana 80, destinată navelor mari (document)

CN Administraţia Porturilor Maritime (APM) SA a prezentat la Agenţia pentru Protecţia Mediului proiectul „Implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari (Dana 80)“, în vederea obţinerii acordului de mediu. Proiectantul general este Iptana SA Bucureşti, iar proiectantul de specialitate - SC Vamig 2004 SRL Constanţa.
 
Amenajările la Dana 80 constau în pregătirea unui front de acostare în lungime totală de 490 m, care să permită acostarea simultană a unei nave maritime de mare capacitate, dar şi a barjelor de maximum 3.000 de tone dispuse în „filă dublă“. Pentru aceasta, începând de la extremitatea vestică a Postului de acostare petrolier (Dana 79) spre vest, pe o lungime de 260 de metri, au mai fost prevăzuţi şase bolarzi suplimentari de 750 KN, care, împreună cu bolarzii existenţi de 1.500 KN, asigură legarea în siguranţa a barjelor. Pe toată lungimea frontului de 490 m s-au prevăzut 132 de amortizori de acostare din cauciuc de 1,50 m lungime.
 
Potrivit proiectului prezentat, se are în vedere şi extinderea infrastructurii feroviare până la parcul de silozuri. Racordul feroviar (linia 1) are o lungime totală de 3.669 m. Linia 2, situată în zona viitorului terminal de cereale, are o lungime de 445 m. Lungimea totală de linii ferate noi este de 4.114 m. În capătul liniei noi se va monta un opritor metalic. Linia ferată industrială proiectată este tip 49, pe traverse de beton în aliniament şi curbe cu raza mai mare de 350 m şi traverse de lemn în curbe cu raza mai mică de 350 m.

Dana 80, utilizată pentru operarea cerealelor cu nave mari

În Master Planul Portului Constanţa, finalizat în anul 2016, a fost inclusă şi investiţia „Implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari (Dana 80)“, care să fie utilizată pentru operarea cerealelor cu nave mari (100.000 tdw), întrucât s-a constatat că terminalele de cereale existente în Portul Constanţa nu dispun de cheiuri de mare adâncime care să le permită operarea acestor tipuri de nave, care au devenit tot mai frecvente în traficul de cereale.
 
Lucrările prevăzute în cadrul investiţiei constau în amenajări ale cheiului Danei 80 în vederea operării în siguranţă a navelor mari de cereale şi asigurarea accesului feroviar până la viitorul depozit de cereale. Depozitul nu este inclus în prezenta investiţie, realizarea acestuia căzând în sarcina operatorului de cereale.
 
Danele 80, 79 şi 81 au cea mai mare adâncime de acostare din Portul Constanţa (-19,0 m). Terminalul de cereale, al cărui „parc de silozuri“ va fi amplasat pe teritoriul aflat în spatele Danei 80, va avea o capacitate de depozitare simultană de circa 200.000 de tone. Se preconizează că prin terminalul de cereale se va derula un trafic de circa 3,5 milioane de tone pe an. Din această cantitate, circa 1,2 milioane de tone pe an vor fi transportate pe calea ferată, iar restul va sosi cu autovehicule şi pe apă, cu barjele. În lunile de vârf, se preconizează un trafic pe calea ferată de circa 10.500 de tone pe zi.
 
De asemenea, se preconizează că producţia de cereale va creşte în următorii ani, prin implementarea măsurilor necesare pentru: cultivarea întregii suprafeţe de teren arabil, extinderea sistemului de irigaţii şi comasarea suprafeţelor mici în ferme agricole. De asemenea, se manifestă o tendinţă de creştere a cantităţii mărfurilor transportate pe calea ferată în detrimentul transportului auto.

Terminal de cereale pentru nave de mare capacitate  

În Portul Constanţa sunt mai multe terminale de cereale, dar multe dintre acestea nu au posibilităţi să încarce cereale în nave mari. Terminalele de Cereale din Portul Constanţa operează cereale care provin în special din România, dar şi din ţările limitrofe care nu au ieşire directă la mare, cum ar fi Serbia şi Ungaria. În ultimii doi-trei ani, la terminalele de cereale din Portul Constanţa sosesc cereale şi din Bulgaria, deşi Bulgaria dispune de două porturi la Marea Neagră, Varna şi Burgas. Pentru aceasta, CN APM SA Constanţa a analizat posibilităţile de care dispune Portul Constanţa pentru realizarea unui terminal de cereale care să permită acostarea unor nave de mare capacitate ce vor fi încărcate cu cereale şi a concluzionat că Dana 80 poate fi alocată acestei activităţi. Astfel, se eficientizează utilizarea danelor de mare adâncime existente în Portul Constanţa, care, prin diminuarea traficului de petrol şi minereu, nu sunt exploatate la maximum. Prin aceasta cresc veniturile obţinute de CN APM SA provenite din utilizarea danei de către navele care vor transporta circa 3,5 milioane de tone pe an. 

Suplimentarea traficului feroviar 

Realizarea racordului CF va conduce la suplimentarea traficului feroviar şi, prin aceasta, la eficientizarea sistemului feroviar din sectorul fluvio-maritim al Portului şi al celui din ţară. Racordul de cale ferată va fi utilizat de toţi transportatorii feroviari şi prin tarifele practicate pentru transportul mărfurilor respective vor creşte veniturile acestora şi, implicit, veniturile la bugetul de stat. Prin realizarea investiţiei, va creşte atractivitatea Portului Constanţa în comparaţie cu celelalte porturi din bazinul Mării Negre.
 
Pentru proiectul propus, Primăria Municipiului Constanţa a emis Certificatul de urbanism nr. 529/07.03.2017. Dana 80 face parte din lucrările de infrastructură portuară care aparţin domeniului public al statului. Racordul feroviar ocupă o suprafaţă de teren de 39.527 mp, ce reprezintă teritoriu portuar care, de asemenea, aparţine domeniului public al statului. Folosirea actuală a terenului este „zonă activităţi portuare“. În prezent, la Dana 80 se desfăşoară activităţi de descărcare-încărcare de mărfuri din/în navele acostate la cheiul Danei 80. Prin proiect sunt stabilite doar măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor de acostare a navelor.
 
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta memoriul proiectului depus de CN APM Constanţa la Agenţia pentru Protecţia Constanţa. 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Drumul dintre Porţile 7 şi 9 din Portul Constanţa, modernizat. CN APMC a solicitat aviz de mediu. Date din proiect (document)

10 Oct 2018 1939

Cum vrea să-şi sporească veniturile CN APM Constanţa Insulă şi chei de acostare pentru nave mari. Detalii din proiect (document)

09 Oct 2018 1251

Hală pentru un parc auto, realizată de CN APM Constanța. Contract de peste 1,5 milioane de lei (document)

27 Aug 2018 401

Terminale noi de cereale şi containere. Date din proiect Insulă artificială în Portul Constanţa. Amplasament şi detalii tehnice (document)

20 Jul 2018 3834

Digul de Nord va intra în reparaţii. CN APM Constanţa anunţă ce lucrări vor fi executate şi ce sumă va scoate din conturi (documente)

16 Jul 2018 1170

Constanta South Container Terminal va reabilita un drum rutier din Portul Constanţa. Despre ce este vorba

31 May 2018 839

Drumul şi platformele din spatele silozurilor, modernizate de CN APM SA Constanţa

26 Mar 2018 651

Proiectul de modernizare a accesului în Portul Constanţa prin Poarta 1 va suferi modificări. Care sunt acestea

22 Dec 2017 2476

CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA cumpără computere (document)

29 Jul 2017 908

Mall de colectare a deşeurilor, instalaţie de tratare şi navă specializată. Investiţii de peste 10 milioane de lei la CN APM SA (galerie foto)

29 Nov 2016 1711

Achiziţie de 9 milioane de lei CN APM SA Constanţa îşi cumpără o navă-tanc (document)

22 Nov 2016 1351

CN APMC va scoate din conturi două milioane de lei Porturile Constanţa şi Tomis vor avea o hartă cadastrală, după 20 de ani! (documente)

16 Nov 2016 3704

Traficul de coşmar va dura 90 de zile CN APM SA Constanţa bagă în reparaţii Digul de Sud

20 Aug 2016 1625

CN APMC, precizări referitoare la Master Planul Portului Constanţa

05 Mar 2015 1221

Depus de CN APMC SA la APM Constanţa Din datele tehnice ale proiectului „Platforma Industrială în Portul Constanţa Sud“

26 Feb 2015 1306

CN APM Constanţa, partener al Proiectului Adriatic-Danube-Black Sea multimodal platform

19 Nov 2012 951

C.N. Administratia Porturilor Maritime Constanta - Seminar Transnational Proiect WATERMODE -19-20 Mai 2011

13 May 2011 1194

Portul Constanţa Platforma pentru dezvoltarea şi promovarea transportului multimodal în Sud-Estul Europei

13 May 2011 1077

Proiectul „Paralia Nature“, în portul Constanţa

15 Mar 2011 829

Seminar pentru proiectul Watermode la APM

19 Oct 2010 876

Încep seminariile WATERMODE la CN-APM

11 Oct 2010 1048

Watermode - "Portul Constanţa, nod intermodal în reţeaua de transport sud-est europeană - Oportunităţi şi perspective"

11 Oct 2010 1023