Consiliul UE a suspendat acordul de facilitare a eliberării vizelor cu Rusia

acordul de facilitare a eliberării vizelor cu Rusia , foto: pexels În Jurnalul Oficial, seria L nr. 234/bis din 9 septembrie 2022 a fost publicată Decizia (UE) 2022/1500 a Consiliului din 9 septembrie 2022  privind suspendarea totală a aplicării Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Federaţia Rusă privind suspendarea totală a aplicării Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Federaţia Rusă privind facilitarea eliberării vizelor pentru cetăţenii Uniunii Europene şi ai Federaţiei Ruse. 


Vă prezentăm conținutul integral al documentului emis de Consiliul Europei privind  suspendarea totală a aplicării Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Federaţia Rusă privind facilitarea eliberării vizelor pentru cetăţenii Uniunii Europene şi ai Federaţiei Ruse: 


Decizia 1500/09-sept-2022 privind suspendarea totală a aplicării Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Federaţia Rusă privind facilitarea eliberării vizelor pentru cetăţenii Uniunii Europene şi ai Federaţiei Ruse

Dată act: 9-sept-2022

Emitent: Consiliul Uniunii Europene
 
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,

având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 77 alineatul (2) litera (a), coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,


întrucât:
 

(1)Acordul dintre Comunitatea Europeană şi Federaţia Rusă privind facilitarea eliberării vizelor pentru cetăţenii Uniunii Europene şi ai Federaţiei Ruse (1) (denumit în continuare "acordul") a intrat în vigoare la 1 iunie 2007, în paralel cu Acordul dintre Comunitatea Europeană şi Federaţia Rusă privind readmisia (2).

(1)JO L 129, 17.5.2007, p. 27.
(2)JO L 129, 17.5.2007, p. 40.

(2)Scopul acordului este de a facilita, pe bază de reciprocitate, eliberarea de vize cetăţenilor Uniunii Europene şi ai Federaţiei Ruse, în cazul unei şederi planificate cu o durată de cel mult 90 de zile într-un interval de 180 de zile. Dorinţa de a facilita contactele între persoane, ca o condiţie importantă pentru dezvoltarea constantă a relaţiilor economice, umanitare, culturale, ştiinţifice şi de altă natură, este subliniată în preambulul acordului.

(3)La articolul 15 alineatul (5) din acord se prevede că fiecare parte poate suspenda total sau parţial acordul din motive referitoare la ordinea publică, apărarea siguranţei naţionale sau protecţia sănătăţii publice. Decizia de suspendare este notificată celeilalte părţi nu mai târziu de 48 de ore înainte de intrarea acesteia în vigoare.

(4)Ca reacţie la anexarea ilegală a Republicii Autonome Crimeea şi a oraşului Sevastopol de către Federaţia Rusă în 2014 şi la continuarea acţiunilor Rusiei de destabilizare a estului Ucrainei, Uniunea Europeană a introdus sancţiuni economice, răspunzând astfel acţiunilor Rusiei de destabilizare a situaţiei în Ucraina, legate de punerea în aplicare incompletă a acordurilor de la Minsk, sancţiuni în raport cu acţiunile care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea şi independenţa Ucrainei şi sancţiuni ca răspuns la anexarea ilegală a Republicii Autonome Crimeea şi a oraşului Sevastopol de către Federaţia Rusă.

(5)În calitate de semnatară a acordurilor de la Minsk, Federaţia Rusă are responsabilitatea clară şi directă de a depune eforturi pentru a găsi o soluţionare paşnică a conflictului în conformitate cu respectivele principii. Prin decizia de a recunoaşte ca entităţi independente regiunile din estul Ucrainei necontrolate de guvern, Federaţia Rusă a încălcat în mod flagrant acordurile de la Minsk, care prevăd revenirea deplină a respectivelor zone sub controlul guvernului ucrainean.

(6)Decizia Federaţiei Ruse de a recunoaşte zonele necontrolate de guvern din oblastul Doneţk şi din oblastul Luhansk ale Ucrainei ca entităţi independente şi decizia ulterioară de a trimite trupe ruseşti în Ucraina a subminat şi mai mult integritatea teritorială, suveranitatea şi independenţa Ucrainei şi reprezintă încălcări grave ale dreptului internaţional şi ale acordurilor internaţionale, inclusiv a Cartei Organizaţiei Naţiunilor Unite, a Actului final de la Helsinki, a Cartei de la Paris şi a Memorandumului de la Budapesta.

(7)De la 24 februarie 2022, când a început agresiunea neprovocată şi nejustificată a Rusiei împotriva Ucrainei, situaţia s-a înrăutăţit, iar Rusia şi-a extins ocupaţia totală sau parţială în regiunile estice şi sudice ale Ucrainei. De asemenea, Rusia utilizează centrala din Zaporijia, cea mai mare centrală nucleară a Ucrainei, ca bază militară, generând riscul producerii unui incident nuclear major cu efecte de propagare în ţările învecinate, inclusiv în statele membre.
 
(8)La 24 februarie 2022, Consiliul European, împreună cu partenerii săi internaţionali, a condamnat în termenii cei mai fermi agresiunea militară neprovocată şi nejustificată a Rusiei împotriva Ucrainei şi şi-a exprimat solidaritatea deplină cu Ucraina şi cu poporul său. Consiliul European a afirmat, de asemenea, că, prin acţiunile sale militare ilegale, Rusia încalcă grav dreptul internaţional şi subminează securitatea şi stabilitatea europeană şi mondială. Ulterior, la 25 februarie, Consiliul a adoptat, printre alte măsuri restrictive, suspendarea parţială a aplicării acordului, ca răspuns la agresiunea militară neprovocată şi nejustificată a Rusiei (3).

(3)Decizia (UE) 2022/333 a Consiliului din 25 februarie 2022 privind suspendarea parţială a aplicării Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Federaţia Rusă privind facilitarea eliberării vizelor pentru cetăţenii Uniunii Europene şi ai Federaţiei Ruse (JO L 54, 25.2.2022, p. 1).

(9)O agresiune militară asupra unei ţări învecinate cu Uniunea Europeană, precum cea asupra Ucrainei, care a dus la impunerea unei serii de măsuri restrictive, justifică luarea de măsuri care să protejeze interesele esenţiale de securitate ale Uniunii Europene şi ale statelor sale membre.
(10)Federaţia Rusă a încălcat, de asemenea, acordurile de la Minsk prin subminarea integrităţii teritoriale, a suveranităţii şi a independenţei Ucrainei. Acest lucru contravine obligaţiilor internaţionale ale Federaţiei Ruse.

(11)Acţiunile militare ale Federaţiei Ruse în Ucraina au sporit ameninţările la adresa ordinii publice, a securităţii naţionale şi a sănătăţii publice a statelor membre.

(12)Prin urmare, având în vedere deteriorarea situaţiei declanşate de agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei, Consiliul consideră că aplicarea dispoziţiilor acordului care prevede facilitarea eliberării vizelor pentru cetăţenii Federaţiei Ruse ce solicită o viză de scurtă şedere ar trebui să fie suspendată în totalitate.

(13)Prezenta decizie constituie o dezvoltare a dispoziţiilor acquis-ului Schengen la care Irlanda nu participă, în conformitate cu Decizia 2002/192/CE a Consiliului; prin urmare, Irlanda nu participă la adoptarea prezentei decizii, aceasta nu este obligatorie pentru respectivul stat membru şi nu i se aplică.
 
(14)În conformitate cu articolele 1 şi 2 din Protocolul nr. 22 privind poziţia Danemarcei, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană şi la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, Danemarca nu participă la adoptarea prezentei decizii, aceasta nu este obligatorie pentru respectivul stat membru şi nu i se aplică,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
 
Art. 1

Aplicarea Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Federaţia Rusă privind facilitarea eliberării vizelor pentru cetăţenii Uniunii Europene şi ai Federaţiei Ruse (denumit în continuare "acordul") se suspendă în totalitate în ceea ce îi priveşte pe cetăţenii Federaţiei Ruse, începând cu 12 septembrie 2022.
 
Art. 2
Decizia (UE) 2022/333 se abrogă.
 
Art. 3
Preşedintele Consiliului efectuează, în numele Uniunii, notificarea prevăzută la articolul 15 alineatul (5) din acord.
 
Art. 4
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.


Adoptată la Bruxelles, 9 septembrie 2022.
Pentru Consiliu
Preşedintele
J. SÍKELA

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 234Lbis din data de 9 septembrie 2022. 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

DGAArad-Un bărbat care a pretins că poate obține pașapoarte cu vize de Canada și Australia a fost prins în flagrant

12 Apr 2024 257

ITM Constanța. Control la operatorii de articole pirotehnice!

21 Feb 2024 553

Tribunalul amână procesul deschis de un investitor imobiliar din Constanța pentru anularea unei hotărâri CLC pentru Tomis Nord

20 Jan 2024 647

Zborurile directe între România şi Statele Unite se vor relua anul viitor. Când va fi prima cursă

25 Dec 2023 1271

Ciolacu, anunț de ultim moment despre vize şi programul Visa Waiver (VIDEO)

04 Dec 2023 761

Consiliul UE a hotărât digitalizarea vizelor Schengen. Vigneta actuală va fi înlocuită de o viză digitală, sub forma unui cod de bare

13 Nov 2023 803

MAE Primirea de către secretarul de stat Iulian Fota a directorului din cadrul Comisiei Europene, Henrik Nielsen

13 Oct 2023 640

MAEPrimirea de către secretarul de stat Iulian Fota a directorului din cadrul Comisiei Europene, Henrik Nielsen

13 Oct 2023 443

Secția Consulară a Ambasadei SUA din România promovează programul de reînnoire a vizelor fără interviu

28 Sep 2023 908

Anunț important al ambasadorului SUA la București! Când va putea adera România la programul de scutire de vize al SUA/Visa Waiver

28 Sep 2023 844

Editorial! Scandalul elevilor de clasa pregătitoare relocați de la trei școli din Constanța. Ce au câștigat părinții cu vize de flotant?

10 Sep 2023 3603

Obligațiile ce le revin transportatorilor privind aducerea în România a străinilor

25 Aug 2023 645

24 februarie 1942, ziua în care s-a scufundat Nava Struma. Un singur supraviețuitor rămas în urma tragediei

24 Feb 2023 1449

Încă o țară a eliminat vizele pentru turiștii români. Cât timp pot călători fără viză

10 Jan 2023 1466

Americanii, britanicii și nu numai vor plăti să viziteze Uniunea Europeană. Ce este ETIAS?

28 Dec 2022 1467