Constanţa, într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale. Care este situația în port

Imagine panoramică din Portul Constanța Foto ziuadeconstanta.roForţată să intre de urgenţă în acţiunea de blocare a porturilor ucrainene de către Rusia, România este într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale înainte ca următoarea recoltă să provoace blocaje, transmite Reuters.



Ucraina, al patrulea mare exportator mondial de cereale, a fost forţată de invazia rusească să îşi redirecţioneze livrările de cereale pe calea ferată via graniţele de vest cu Polonia, Slovacia sau România, sau prin intermediul barjelor prin micile porturi de la Dunăre. Însă Ucraina trebuie să mute 20 de milioane de tone de cereale înainte de următoarea recoltă, care este la mai puţin de trei luni, pentru a evita blocajele şi o criză alimentară globală.


Comisarul european al Transporturilor, Adina Vălean, a apreciat că este vorba de o provocare gigantică şi joi, 12 mai, a anunţat că Executivul comunitar va colabora cu guvernele statelor membre UE pentru a pune la punct noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina.


Situația din Portul Constanța



Amploarea acestei provocări este evidentă în portul Constanţa, unde doar 1% din ţinta UE, adică aproximativ 240.000 de tone de cereale din Ucraina au reuşit să treacă până acum, a declarat directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Florin Goidea.

 

Operatorul portuar Comvex a reuşit să încarce aproximativ 180.000 de tone de cereale din Ucraina la bordul a patru nave, printre care se numără şi nava cargo Nordic bc Munich care zilele trecute tocmai a încărcat 33.000 de tone de porumb ce au ca destinaţie Egiptul.



"Suntem în măsură să intermediem aceste bunuri graţie unor mari eforturi. Însă aceste eforturi sunt insuficiente pentru a gestiona peste noapte astfel de volume importante. În mod clar este nevoie de mai multe echipamente", a declarat preşedintele Comvex, Viorel Panait.

 

Anul trecut, portul Constanţa a expediat o cantitate record de 25,2 milioane de tone de cereale din România, Serbia, Ungaria şi Austria.

Viorel Panait a estimat că operatorii din portul Constanţa, graţie unor noi investiţii promise în infrastructură, ar putea gestiona o cantitate cu 20% mai mare faţă de volumele de anul trecut, adică un plus de aproximativ cinci milioane de tone. Viorel Panait a mai spus că sprijinul Guvernului sau al UE ar putea ajuta operatorii să investească în echipamente costisitoare de care este nevoie pentru a putea intermedia cerealele din Ucraina, precum macarale, echipamente de încărcare şi descărcare a trenurilor şi utilaje pentru materiile prime pe care portul Constanţa nu le intermediază de obicei.

 

Comvex operează cel mai rapid terminal de încărcare a cerealelor din Europa, capabil să proceseze până la 70.000 de tone de cereale pe zi. La începutul acestei săptămâni, operatorul a ajuns la un ritm de 10 vagoane de tren descărcate într-o oră. În luna iunie va adăuga o a doua linie pentru barje, ceea ce îi va dubla capacitatea pentru barje, a spus Panait.


Tot luna trecută, Comvex a expediat aproximativ 160.000 de tone de minereu de fier din Ucraina prin intermediul terminalului de minereuri. În luna mai a semnat un contract separat cu un producător ucrainean pentru a putea expedia până la 180.000 de tone de minereu de fier pe lună.



 Care sunt obstacolele



Unul din principalele obstacole care stau în calea preluării cerealelor din Ucraina sunt problemele la infrastructura care conectează portul Constanţa. La începutul anului aproximativ 700 de vagoane de marfă ruginite erau blocate pe şine iar reabilitarea şinelor de cale ferată era blocată.

Între timp, operatorul feroviar deţinut de statul român a ridicat jumătate din vagoanele scoase din serviciu.

În luna iunie, operatorul va reabilita 35 de linii de cale ferată din portul Constanţa, graţie unei investiţii de 200 de milioane de lei, a anunţat ministrul Transporturilor. De asemenea, România lucrează la reabilitarea unor căi ferate care fac legătura între teritoriul Ucrainei şi porturile româneşti de la Dunăre.

 


Constanţa va utiliza fondurile de la UE pentru un proiect de dragare care va creşte adâncimea danelor şi intenţionează să majoreze capacitatea de operarea prin adăugare a 17 noi dane pe termen lung. Directorul Florin Goidea spune că operaţiunile în portul Constanţa au crescut cu 10-11% în acest an, comparativ cu periaoda similară a anului trecut.


Însă capacităţile vor fi extinse la limită începând din luna iulie când în portul Constanţa vor ajunge noile recolte ale clienţilor obişnuiţi. "Fără îndoială că, odată cu noua recoltă, va deveni aglomerat dar asta este situaţia, trebuie să găsim soluţii. Vom face tot ce putem", a spus Florin Goidea.

Sursa Agerpres

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Finanţele Publice din Constanţa cer insolvența LGV Invest Quality SRL, din Limanu! Firma a deținut, prin concesiune, un teren în Portul Turistic Mangalia

19 Apr 2024 232

Procesul s-a terminat! Iată când va afla Decebal Făgădău, fostul primar al Constanței, decizia finală în dosarul terenurilor din Portul Tomis

19 Apr 2024 377

Marcel Ciolacu Portul Constanţa, cel mai important hub de distribuţie a mărfurilor la Marea Neagră

19 Apr 2024 280

Sorin Grindeanu „Ne dorim extinderea cooperării cu partenerii emiratezi pentru Portul Constanța”

19 Apr 2024 323

Investitorul CN APM Constanța a solicitat evaluarea impactului asupra mediului Dezbatere publică la APM Constanța pentru proiectul privind realizarea unui cheu în Portul Midia

18 Apr 2024 410

Continuă asfaltarea drumurilor intens circulate din Portul Constanța (FOTO)

18 Apr 2024 387

Decebal Făgădău, fostul primar al municipiului Constanța, așteptat la Curtea de Apel! Nou termen în dosarul terenurilor din Portul Tomis

17 Apr 2024 2557

Nava de pasageri Scenic Opal a ajuns la Constanța (FOTO)

15 Apr 2024 365

Razie în muncipiul Constanța. S-au întocmit dosare penale

14 Apr 2024 629

Tomis Marina Management a câștigat procesul pentru Portul Tomis Constanța! Judecătorii explică victoria (MOTIVARE+DOCUMENT)

14 Apr 2024 2248

Fotbal Constanța Rezultatele etapei a 25-a de la Liga a 4-a (seniori și juniori + clasamentele)

14 Apr 2024 858

Acțiune pentru prevenirea migrației ilegale desfășurată de polițiștii din Constanța. Constatări (FOTO)

13 Apr 2024 397

Fotoreportaj Primăvara își face simțită prezența în Constanța. Oamenii se bucură de soare (FOTO+VIDEO)

13 Apr 2024 504

Amenzi în Portul Constanța! Patru operatori de cereale, sancționați de Garda de mediu

12 Apr 2024 510

​Se asfaltează podul peste Canalul Dunăre – Marea Neagră (FOTO)

12 Apr 2024 444