Constanţa, într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale. Care este situația în port

Imagine panoramică din Portul Constanța Foto ziuadeconstanta.roForţată să intre de urgenţă în acţiunea de blocare a porturilor ucrainene de către Rusia, România este într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale înainte ca următoarea recoltă să provoace blocaje, transmite Reuters.



Ucraina, al patrulea mare exportator mondial de cereale, a fost forţată de invazia rusească să îşi redirecţioneze livrările de cereale pe calea ferată via graniţele de vest cu Polonia, Slovacia sau România, sau prin intermediul barjelor prin micile porturi de la Dunăre. Însă Ucraina trebuie să mute 20 de milioane de tone de cereale înainte de următoarea recoltă, care este la mai puţin de trei luni, pentru a evita blocajele şi o criză alimentară globală.


Comisarul european al Transporturilor, Adina Vălean, a apreciat că este vorba de o provocare gigantică şi joi, 12 mai, a anunţat că Executivul comunitar va colabora cu guvernele statelor membre UE pentru a pune la punct noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina.


Situația din Portul Constanța



Amploarea acestei provocări este evidentă în portul Constanţa, unde doar 1% din ţinta UE, adică aproximativ 240.000 de tone de cereale din Ucraina au reuşit să treacă până acum, a declarat directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Florin Goidea.

 

Operatorul portuar Comvex a reuşit să încarce aproximativ 180.000 de tone de cereale din Ucraina la bordul a patru nave, printre care se numără şi nava cargo Nordic bc Munich care zilele trecute tocmai a încărcat 33.000 de tone de porumb ce au ca destinaţie Egiptul.



"Suntem în măsură să intermediem aceste bunuri graţie unor mari eforturi. Însă aceste eforturi sunt insuficiente pentru a gestiona peste noapte astfel de volume importante. În mod clar este nevoie de mai multe echipamente", a declarat preşedintele Comvex, Viorel Panait.

 

Anul trecut, portul Constanţa a expediat o cantitate record de 25,2 milioane de tone de cereale din România, Serbia, Ungaria şi Austria.

Viorel Panait a estimat că operatorii din portul Constanţa, graţie unor noi investiţii promise în infrastructură, ar putea gestiona o cantitate cu 20% mai mare faţă de volumele de anul trecut, adică un plus de aproximativ cinci milioane de tone. Viorel Panait a mai spus că sprijinul Guvernului sau al UE ar putea ajuta operatorii să investească în echipamente costisitoare de care este nevoie pentru a putea intermedia cerealele din Ucraina, precum macarale, echipamente de încărcare şi descărcare a trenurilor şi utilaje pentru materiile prime pe care portul Constanţa nu le intermediază de obicei.

 

Comvex operează cel mai rapid terminal de încărcare a cerealelor din Europa, capabil să proceseze până la 70.000 de tone de cereale pe zi. La începutul acestei săptămâni, operatorul a ajuns la un ritm de 10 vagoane de tren descărcate într-o oră. În luna iunie va adăuga o a doua linie pentru barje, ceea ce îi va dubla capacitatea pentru barje, a spus Panait.


Tot luna trecută, Comvex a expediat aproximativ 160.000 de tone de minereu de fier din Ucraina prin intermediul terminalului de minereuri. În luna mai a semnat un contract separat cu un producător ucrainean pentru a putea expedia până la 180.000 de tone de minereu de fier pe lună.



 Care sunt obstacolele



Unul din principalele obstacole care stau în calea preluării cerealelor din Ucraina sunt problemele la infrastructura care conectează portul Constanţa. La începutul anului aproximativ 700 de vagoane de marfă ruginite erau blocate pe şine iar reabilitarea şinelor de cale ferată era blocată.

Între timp, operatorul feroviar deţinut de statul român a ridicat jumătate din vagoanele scoase din serviciu.

În luna iunie, operatorul va reabilita 35 de linii de cale ferată din portul Constanţa, graţie unei investiţii de 200 de milioane de lei, a anunţat ministrul Transporturilor. De asemenea, România lucrează la reabilitarea unor căi ferate care fac legătura între teritoriul Ucrainei şi porturile româneşti de la Dunăre.

 


Constanţa va utiliza fondurile de la UE pentru un proiect de dragare care va creşte adâncimea danelor şi intenţionează să majoreze capacitatea de operarea prin adăugare a 17 noi dane pe termen lung. Directorul Florin Goidea spune că operaţiunile în portul Constanţa au crescut cu 10-11% în acest an, comparativ cu periaoda similară a anului trecut.


Însă capacităţile vor fi extinse la limită începând din luna iulie când în portul Constanţa vor ajunge noile recolte ale clienţilor obişnuiţi. "Fără îndoială că, odată cu noua recoltă, va deveni aglomerat dar asta este situaţia, trebuie să găsim soluţii. Vom face tot ce putem", a spus Florin Goidea.

Sursa Agerpres

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Cheu, realizat în Portul Midia. CN APM Constanța a solicitat acord de mediu pentru investiția de peste 1,6 miliarde de lei

18 Jun 2024 335

Administrația Porturilor Maritime investește 18 milioane de euro în Portul Constanța! Vasele care intră în port vor avea asigurată energia electrică (DOCUMENT)

18 Jun 2024 344

Atenție șoferi! Un transport agabaritic va circula pe ruta PTF Nădlac - Port Constanța

18 Jun 2024 268

Terminal de ulei vegetal, în portul Constanța, Dana 64. Investitorul Water Power Energy SA, undă verde de la agenția de mediu

17 Jun 2024 537

Investiție de 44 milioane de lei Portul Constanța va repara pasajul din zona Mol 3, 4 și 5

17 Jun 2024 472

CN APM Constanța, achiziție de peste 2 milioane de lei. Ce va implementa?

16 Jun 2024 516

Afaceri Constanța Constanta South Container Terminal SRL, creștere spectaculoasă a profitului pe anul 2023

14 Jun 2024 869

Profitul Portului Constanța a crescut cu 70% în 2023, față de anul anterior. Cifra de afaceri sare de 100 de milioane de euro

14 Jun 2024 605

CN APM Constanța închiriază două platforme portuare, aflate în Portul Medgidia (DOCUMENT0

13 Jun 2024 698

CN APM Constanța închiriază mai multe spații din Clădirea Administrativă (DOCUMENT)

13 Jun 2024 636

Guvernul a decis. Două terenuri din Portul Constanța trec în concesiunea CN „APM“ Constanța

13 Jun 2024 550

CT Bus Autobuzele etajate revin pe traseu în acest weekend. Vezi de când încep să circule și liniile de noapte

13 Jun 2024 557

Firme Constanța Romar Oil SRL își închide mai multe sedii secundare

12 Jun 2024 577

Elevi din București și Ilfov, interesați de realizările lui Anghel Saligny din portul Constanța (FOTO)

12 Jun 2024 697

CN APM SA Patru milioane de lei pentru dragaj de întreținere în bazinele din Portul Constanța (DOCUMENT)

12 Jun 2024 434