Constănțenii pot negocia gratuit cu băncile și IFN-urile. Află ce trebuie să faci!



În ultimii cinci ani, peste 2.000 de consumatori din România au obținut de la bănci și IFN-uri, cu ajutorul CSALB, reducerea sau eliminarea comisioanelor, diminuarea dobânzilor, scăderea ratelor la credite sau chiar ștergerea întregului sold rămas de achitat. Unii consumatori au obținut reduceri de zeci de mii de euro, CHF sau lei din datoria pe care o aveau de achitat către bancă.
Începând cu martie 2016, beneficiile obținute în urma negocierilor dintre consumatori și bănci, prin intermediul CSALB sunt de aproximativ 5 milioane euro, media pentru fiecare caz soluționat fiind de 3.700 de euro în 2020.
Anul trecut aproape 2.500 de români s-au adresat Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). 99 de consumatori din Constanța au solicitat în 2020 și primele 8 luni din 2021 o negociere cu banca sau IFN-ul pentru contractele aflate în derulare, județul Constanța fiind al zecelea din țară ca număr de cereri transmise către CSALB.
Caravana online a CSALB își propune să informeze consumatorii de servicii financiare despre posibilitățile și avantajele pe care le aduce concilierea față de soluționarea problemelor în instanță.
 
Câteva exemple despre ce au obținut constănțenii ale căror cereri de negociere au fost acceptate de bănci:
 
  • T.R. se afla cu banca în litigiu în instanță, dar a solicitat în cadrul CSALB eliminarea comisionului de administrare din contractul de credit. Conform informațiilor transmise de consumator în cerere, acesta încercase direct cu banca soluționarea litigiului, dar i s-a comunicat că nu poate fi eliminat comisionul deoarece dobânda este sub nivelul pieței. În urma negocierii a fost eliminat pentru viitor comisionul de administrare credit în cuantum de 2.100 de euro și părțile au renunțat la litigiul din instanță.
  • P.V.S. a solicitat restituirea comisionului de administrare și a dobânzii aferente. Anterior formulării cererii existase un litigiu în instanță, cu același obiect,  pe care consumatorul îl pierduse. S-a obținut eliminarea pe viitor a comisionului de administrare, în cuantum de 4.375 de euro.
  • B.P. a solicitat în cadrul CSALB recalcularea dobânzii și scurtarea perioadei de plată în cazul unui credit negarantat de nevoi personale. Conciliatorul a propus, iar părțile au acceptat, o reducere a dobânzii fixe cu 4,5 puncte procentuale, iar pentru implementarea hotărârii se va semna un act adițional.
  • G.N. a solicitat eliminarea comisionului de administrare pentru un credit ipotecar din 2008. A obținut reducerea comisionului de administrare cu 75%. Consumatoarea era în perioada de suspendare a plății ratelor conform OG 37/2020 în momentul când a formulat cererea către CSALB. De aceea, hotărârea s-a implementat în ianuarie 2021, atunci când a reluat plata ratelor.
  • M.G. a solicitat conversia unui credit ipotecar din CHF în lei, cu o reducere de 28%, restituirea comisionului de analiză și dobânda aferentă.  În urma negocierilor intermediate de un conciliator CSALB a obținut conversia creditului cu un discount de 22%, iar costurile conversiei au fost suportate de bancă. Dobânda creditului după conversie se calculează dupa formula:  marja băncii 3% + IRCC la 3 luni.
Cererile pot fi trimise online, direct de pe site-ul www.csalb.ro, iar întreaga procedură de conciliere cu banca sau IFN-ul este gratuită pentru consumatori și nu durează mai mult de 90 de zile. Negocierea este intermediată de conciliatorii Centrului și prin email sau telefon, acest lucru fiind folosit mai ales în perioada pandemiei, când nu a fost posibilă întâlnirea fizică.
Consumatorii care trimit cereri către CSALB sunt sfătuiți să atașeze și documente care să justifice dificultățile lor financiare, scăderea veniturilor sau creșterea cheltuielilor. Dacă banca/IFN-ul acceptă cererea, este desemnat un conciliator care, în urma discuțiilor dintre părți, va propune la final o soluție de rezolvare a situației semnalate. CSALB lucrează în acest moment cu 19 conciliatori care sunt printre cei mai buni specialiști în drept și domeniul financiar-bancar din țară. Conciliatorii sunt profesori universitari, avocați renumiți și foști judecători.
 
Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
 
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Nu exista articole asemanatoare.