Febra Black Friday! Iată ce trebuie să știți înainte să faceți cumpărături

În câteva zile România intră sub umbrela ofertelor de Black Friday. Ce ar trebui să știe românii cu privire la reduceri, comenzi și anularea comenzii, dar și la garanții, conform normelor în vigoare este important. Înainte să fie nevoie să apelați la Protecția Consumatorului sau la alte instituții abilitate, trebuie cunoscute regulile „jocului”.

Black Friday 2019, ziua cu cele mai mari reduceri din an, se anunță a fi o zi de senzație, datorită experienței acumulate în fiecare an, atat de magazine cât și de cumpărători, dar și datorită diversității magazinelor participante.
Aproape orice afacere, fie online, fie magazin fizic, participă cu reduceri imbatabile, românii cheltuind bani mai mulți de la an la an.

Prețul


Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus. Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:   fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare; fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Contractul


Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătești și primești produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.
În cazul magazinelor clasice, legea nu îți dă dreptul de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ți fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile.
Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plătești tu returul.
Comerciantul este obligat să-ți ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ai renunțat la contract.
Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ți-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciți să livreze cat mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciți banii înapoi în termen de 7 zile.  

Garanții

Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate produsele și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Legea 449/2003 este cea care reglementează garanțiile produselor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur produs.
Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un produs îți este vândut, beneficiezi de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât ești informat despre acest lucru. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

Garanția comercială este cea care ”se dă” suplimentar. Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate da atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legală.
În cazul produselor de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanție care începe din momentul înlocuirii.

În cazul produselor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care ai notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat și ai fost înștiințat cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ți-a fost livrat.

Citește și:


Black Friday 2018. Ce ar trebui să știi înainte să te apuci de cumpărături. Despre returnare și garanție
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Cluburile din Constanța își așteaptă petrecăreții la evenimente unice

12 Apr 2024 557

De Black Friday la Brick, reduceri substanțiale la sute de produse

13 Nov 2023 764

IPJ Buzău Recomandări ale polițiștilor buzoieni pentru a fi evitate fraudele la cumpărături de Black Friday

10 Nov 2023 567

IPJ BacăuInformează cetățenii cu privire la riscul de victimizare în cazul cumpărăturilor on line.

10 Nov 2023 482

De Black Friday, reduceri la hotelurile din stațiunea Mamaia, pentru vara 2024!

10 Nov 2023 819

Black Friday 2023. Cine a început deja campania

10 Nov 2023 816

De "Black Friday 2023", numărul de tranzacţii online ar putea crește de 20 de ori față de o zi obişnuită

05 Nov 2023 825

Editorial V-ați făcut lista pentru Black Friday?

05 Nov 2023 1141

Black Friday 2023 Cumpărături online în siguranță. Cum să eviți fraudele și înșelăciunile

05 Nov 2023 826

Recomandări pentru Black Friday. Iată ce trebuie să știm

03 Nov 2023 996

Încă două săptămâni de înscrieri pentru posturile de soldat/gradat profesionist! Câte locuri sunt la Constanța

16 Jun 2023 1700

Editorial Black Friday sau cum să arunci cu banii pe care nu îi ai

12 Nov 2022 2118

Black Friday la Emag Șase mașini, aproximativ 4 kg de aur și peste două tone de carne cumpărate până în jurul prânzului

11 Nov 2022 1433

Black Friday cu discounturi substanţiale la autovehicule rulate din gama premium la Das Welt Auto Constanța

11 Nov 2022 1422

Black Friday. În "Minutul de aur" au fost raportate 7.150 de tranzacţii

11 Nov 2022 1341