Intră în vigoare noul cod european de bune practici pentru combaterea dezinformării. Ce cuprinde acesta

noul cod european de bune practici, foto: Pexels Noul cod al bunelor practici pentru combaterea dezinformării pe internet pe care Comisia Europeană l-a convenit cu marile companii din sectorul internetului a intrat joi în vigoare, a anunţat într-un comunicat executivul comunitar.

Este vorba despre o versiune revizuită a normelor voluntare convenite în 2018, la care au aderat companii precum Google, Meta, Twitter, TikTok şi Microsoft, precum şi companii de publicitate online şi organizaţii ale societăţii civile.

Cei 34 semnatari au urmat Orientările Comisiei şi au ţinut seama de învăţămintele crizei cauzate de pandemia de COVID-19 şi de cele desprinse în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei.

Codul de bune practici din 2018, primul de acest gen este recunoscut în întreaga lume ca un cadru deschizător de drumuri. Noul cod stabileşte angajamente cu o sferă largă şi precise din partea platformelor şi a industriei de profil de a combate dezinformarea, marcând astfel un nou pas important către un mediu online mai transparent, mai sigur şi mai demn de încredere.

Vera Jourova, vicepreşedinta pentru valori şi transparenţă, a declarat:
 

 "Acest nou cod privind combaterea dezinformării intervine în contextul în care Rusia se foloseşte de arma dezinformării ca parte integrantă a agresiunii sale armate împotriva Ucrainei, iar democraţia este ţinta unor atacuri care capătă diverse alte forme. Acum am primit angajamente foarte ferme cu privire la reducerea impactului dezinformării online şi dispunem de instrumente mult mai solide pentru a stabili în ce măsură angajamentele sunt puse în aplicare în întreaga UE şi în toate limbile sale.


De asemenea, utilizatorii vor dispune de instrumente mai bune pentru a semnala dezinformarea şi pentru a înţelege ceea ce văd. Noul cod va reduce şi factorii financiari care stimulează diseminarea dezinformării şi va facilita accesul cercetătorilor la datele platformelor."


Împreună cu Actul legislativ privind serviciile digitale, recent convenit, şi cu viitoarea legislaţie privind transparenţa publicităţii politice şi direcţionarea anunţurilor publicitare politice, Codul consolidat de bune practici este o componentă esenţială a setului de instrumente al Comisiei pentru combaterea răspândirii dezinformării în UE.

Codul consolidat are drept obiectiv să abordeze deficienţele codului anterior, prevăzând angajamente şi măsuri mai ferme şi detaliate, care se bazează pe lecţiile învăţate în ultimii ani pe plan operaţional.




Ce cuprinde noul cod 

Concret, noul cod cuprinde angajamente privind:

- extinderea participării: Codul nu se adresează doar marilor platforme, ci şi unui mare număr de diverşi actori care pot contribui la a atenua răspândirea dezinformării, iar numeroşi alţi posibili semnatari sunt bineveniţi să adere la acesta;
- eliminarea stimulentelor financiare pentru răspândirea dezinformării, astfel încât vectorii dezinformării să nu obţină venituri din publicitate;
- includerea în domeniul de aplicare al codului a noilor comportamente manipulatoare, cum ar fi conturile false, boţii sau materialele deepfake răuvoitoare care contribuie la propagarea dezinformării;
- capacitarea utilizatorilor prin punerea la dispoziţie a unor instrumente mai bune de recunoaştere, înţelegere şi semnalare a dezinformării;
- dezvoltarea verificării veridicităţii informaţiilor în toate ţările UE şi în toate limbile Uniunii, concomitent cu asigurarea unei remuneraţii echitabile pentru activitatea desfăşurată de verificatorii veridicităţii informaţiilor;
- asigurarea transparenţei publicităţii politice, permiţându-le utilizatorilor să recunoască cu uşurinţă anunţurile publicitare politice datorită unei mai bune etichetări şi informări privind sponsorii, cheltuielile efectuate şi perioada de afişare;
- creşterea sprijinului pentru cercetători, prin îmbunătăţirea accesului acestora la datele platformelor;
- evaluarea impactului codului prin intermediul unui cadru solid de monitorizare şi prin transmiterea periodică de către platforme de rapoarte cu privire la modul în care îşi pun în aplicare angajamentele;
- înfiinţarea unui centru de transparenţă şi a unui grup operativ care să ofere cu uşurinţă o imagine de ansamblu transparentă asupra punerii în aplicare a codului, asigurându-se că acesta continuă să fie adaptat exigenţelor viitorului şi adecvat scopului.




Scopul urmărit

În definitiv, scopul urmărit este ca acest cod să fie recunoscut drept cod de conduită în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale, în vederea atenuării riscurilor la care sunt expuse platformele online foarte mari din cauza dezinformării.

Codul de bune practici privind dezinformarea din 2018 a reunit actori din sectoarele de profil dornici să-şi asume angajamente voluntare de combatere a dezinformării. Element central al Strategiei UE de combatere a dezinformării, codul s-a dovedit a fi un instrument eficace de limitare a răspândirii dezinformării online, inclusiv în perioadele electorale, şi de răspuns rapid la crize precum pandemia de COVID-19 şi războiul din Ucraina.

În urma evaluării de către Comisie a primei perioade de punere în aplicare a codului, Comisia a publicat în detaliu, în mai 2021, orientări privind modul în care ar trebui consolidat acesta, solicitând să se remedieze deficienţele codului din 2018 şi propunând soluţii pentru eficientizarea acestuia.



Sursa: Agerpres 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Eveniment despre impactul deșeurilor digitale asupra mediului înconjurător la Universitatea Ovidius din Constanța

07 Feb 2024 575

Universitatea Ovidius din Constanța va participa la implementarea unui proiect european de peste 1,4 milioane de euro destinat valorificării algelor în regiunea Mării Negre

06 Feb 2024 568

Universitatea Ovidius din Constanța, la o întâlnire transnațională în cadrul unui proiect european în domeniul sănătații mintale

29 Nov 2023 750

Consiliul UE a hotărât digitalizarea vizelor Schengen. Vigneta actuală va fi înlocuită de o viză digitală, sub forma unui cod de bare

13 Nov 2023 780

Oficial! Ucrainean arestat la Constanța în baza unui mandat european. Este acuzat de trafic de persoane

06 Sep 2023 811

Universitatea Ovidius din Constanța, la o nouă întâlnire transnațională în cadrul unui proiect european în domeniul sportului

27 Jun 2023 914

Evenimentul de lansare „CityINNOHub - European Digital Innovation Hub“, organizat de Universitatea Ovidius din Constanța

03 May 2023 947

Universitatea Ovidius din Constanța, la prima întâlnire transnațională în cadrul unui proiect european dedicat combaterii deșeurilor digitale

06 Oct 2022 1195

Efectele Codului Galben la Tulcea. Unde au intervenit pompierii și de ce (GALERIE FOTO)

18 Sep 2022 1206

Universitatea Ovidius din Constanţa continuă iniţiativele pentru recuperarea prin sport a persoanelor cu tulburări mintale în cadrul unui proiect european

19 Aug 2022 1286

Universitatea Ovidius din Constanța a organizat o nouă întâlnire în cadrul proiectului european „Violența simbolică în termeni de gen”

01 Aug 2022 1855

Universitatea Ovidius din Constanța, la o nouă întâlnire transnațională. Ce proiecte au fost finalizate

25 Jul 2022 1434

Universitatea Ovidius din Constanța, la un eveniment dedicat combaterii dependenței de internet în cadrul unui proiect european

12 Jul 2022 985

Universitatea Ovidius din Constanţa, participare la un eveniment din cadrul unui proiect european dedicat integrării studenților străini

11 Jul 2022 1034

Contract de execuție lucrări de reconstrucție ecologică încheiat de Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării cu o firma din Tulcea (DOCUMENT)

11 Jun 2022 1661