Ministerul Transporturilor Investiție majoră la Compania Națională «Administrația Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galați

foto: Facebook/ Sorin Grindeanu
Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții “Amenajare dane RO-RO - Port Bazinul Nou Galați” a fost publicat de către Ministerul Transporturilor în transparență decizională. 

La finalizarea obiectivului de investiții se vor realiza cheuri verticale pe o lungime de 300 m, se va reabilita un front de acostare cu pereu dalat pe o lungime de 109 m, se va amenaja dana RO-RO cu o lungime de 46 m și lățime de 30 m, se va crea o platformă portuară nouă în suprafață de 13.300 mp și se va moderniza drumul din incinta portuară pe o lungime de 418 ml.


La finalizarea obiectivului de investiții se vor opera volume sporite de mărfuri și se vor îmbunătăți legăturile comerciale de transport ale portului Galați cu statele situate în amonte pe Dunăre, dar și cu statele riverane din bazinul Mării Negre. 
 
       
Danele 39 și 40 sunt amplasate pe latura de sud-vest a Bazinului Nou. Dana 41 este amplasată pe latura de nord – vest a Portului Bazinul Nou. Cheul aferent acestor dane este de tip înclinat, alcătuit din pereu zidit din piatra bruta, protecție de taluz din piatră brută, saltele de fascine și piloți de lemn. Starea tehnică a construcțiilor de acostare și a platformei adiacente în zona danelor 39-41 este următoarea:
  • cheurile existente prezintă tasări și neregularități atât în lungul acestora cât și local;
  • pe zona de ape medii și mari este crescută vegetație abundentă;
  • ancastramentele, locașurile de școndri și scările sunt deteriorate, acestea nemaifiind funcționale;
  • bintele de 20 tf sunt în stare tehnică bună;
  • conform ridicărilor topo-batimetrice întocmite în zona danelor sunt colmatări, adâncimea variind de la -3,5 m la -5,5 m;
  • la aproximativ 3.0 m de coronamentul cheului pereat, există un zid de gardă din beton cu rol de protecție împotriva inundațiilor. Înălțimea acestuia este de 0.8 - 1.0 m. Zidul prezintă discontinuități acoperite cu plăci metalice;
  • în prezent nu există pontoane de acostare și nu se operează la aceste dane;
  • drumul de incintă portuară este intens exploatat prin circulație atât curentă, cât și în trafic greu;
  • platforma prezintă crăpături și dezagregări, fiind deteriorată în totalitate.
       
Problema principală rămâne timpul mare de operare al mărfurilor la danele cu acostare indirectă (cheu pereat). Aceasta este una din cauzele care conduce la eficiența scăzută a operării navelor datorită complexitățiioperațiunilor și dublei manipulări a mărfurilor în condiții de ape mici când este necesară utilizarea în plus a macaralei plutitoare.
       
În anul 2021 a fost realizat studiul de fezabilitate pentru obiectivul de investiții “Amenajare dane RO-RO - Port Bazinul Nou Galați”. Acesta a fost avizat în CTE – MTI cu Avizul nr. 62/70/04.10.2021 și în Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe cu Avizul nr. 55/02.12.2021. Soluțiile tehnice propuse în cadrul studiului de fezabilitate pentru amenajarea danelor RO – RO din Portul Bazinul Nou Galați sunt:
  1. Modernizarea frontului de acostare aferent danei 39 prin realizarea unui cheu vertical din palplanșe metalice ancorate și rigidizate, pe o lungime de 150 m;         
  2. Modernizarea frontului de acostare aferent danei 40 prin realizarea unui cheu vertical din palplanșe metalice ancorate și rigidizate, pe o lungime de 150 m;
  3. Amenajare rampă pentru încărcarea / descărcarea autovehiculelor (rampa RO – RO). Rampa este amplasată la dana 41, la capătul dinspre dana 40. Lungimea rampei este de 46 m, iar lățimea este de 30 m;
  4. Reabilitarea frontului de acostare aferent danei 41, cu pereu dalat pe o lungime de 109 m. Acostarea la cheul înclinat se va face indirect, la ponton;
  5. Modernizarea drumului din incinta portuară, având o structură pentru trafic greu, pe o lungime de 418 ml;
  6. Realizarea unei platforme betonate cu o suprafață de 13.300 mp. Platforma este amplasată în spatele danelor 39, 40 și paralel cu drumul de acces, în prelungirea rampei. Platforma este proiectată pentru trafic auto greu, destinația acesteia fiind de tranzitare și staționare remorci și semiremorci auto. Platforma portuară se va amenaja în baza unui plan de sistematizare, racordată cu cheurile și accesul existent, corelată cu planul general de utilități necesare în zona portuară.
      
Obiectivul de investiții are prevăzute de asemenea, lucrări la rețelele de utilități (instalații electrice, alimentare cu apă, canalizare menajeră și pluvială). Cheurile vor avea elemente de siguranță pentru acostarea și legarea navelor.
În contextul în care prețurile materialelor de construcții au avut o creștere foarte mare în anul 2021 și începutul anului 2022, s-a procedat la actualizarea prețurilor unitare care au stat la baza întocmirii devizului general al investiției.
       

Teritoriul portuar pe care urmează a se realiza lucrările este domeniu public al statului aflat în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și în concesiunea CN APDM SA Galați în baza contractului de concesiune nr. LO/34447/12.09.2008. Pereul aferent danelor operative D39-D40 este înscris în CF 101019-C75, iar pereul aferent danelor operative D41-D43 este înscris în CF 101019-C76.

Parte din terenul afectat de construcțialucrărilor proiectate este deținut în folosință de către PBN Logistics SA în baza contractului de locațiune nr. 4232 din 2016, așa cum a fost modificat prin actul adițional nr. 10 din data de 24.08.2020. Pe terenul aflat în folosința PBN Logistics SA care este destinat construcțieilucrărilor proiectate se află elemente de suprastructură reprezentate de: construcția cu nr. cadastral 101019-C8, construcția cu nr. cadastral 101019-C12, construcția cu nr. cadastral 101019-C17, construcția cu nr. cadastral 101019-C54, drumuri de acces conform declarației aut. nr. 3754 din 03.07.2018.


Având în vedere prevederile Protocolului de Colaborare din data de 01.11.2019, precum și Acordul de Parteneriat  din data de 27.01.2022 încheiate între CN APDM SA și PBN Logistics SA privind dezvoltarea unui terminal RO-RO în Portul Bazinul Nou Galați, lucrările aferente realizării investiției vor fi repartizate pe fiecare partener, funcție de regimul juridic al obiectelor investiționale.

Repartizarea obiectelor investiției pentru fiecare dintre beneficiarii lucrării se va face astfel:

•  CN APDM SA Galați:
-   Dana 39: cheu vertical din palplanșe, care va conține ecranele de palplanșeatât cel dinspre apă cât și cel dinspre uscat, ancorajele ecranelor, grinda longitudinala la apă, parte din radierul general-o banda cu lățimea de 2.2m (3.0m măsurat de la paramentul dinspre apă al cheului), totalul umpluturilor dintre ecranele de palplanșe;
-   Dana 40: cheu vertical din palplanșe, care va conține ecranele de palplanșe atât cel dinspre apă cât și cel dinspre uscat, ancorajele ecranelor, grinda longitudinală la apă, parte din radierul general-o bandă cu lățimea de 2.2m (3.0m măsurat de la paramentul dinspre apă al cheului), totalul umpluturilor dintre ecranele de palplanșe;
-   Dana 41: cheu înclinat;
-   Rampa RO-RO;
-   Rețele electrice: rețeaalimentare nave, prize de cheu, post trafo;
-   Rețele de apă-canal: rețeaalimentare dane cu apă potabilă, rețea apă potabilă de la branșament până la SPAP, stația de pompare apă potabilă (SPAP), incluzândși căminulstației, rețea canalizare menajeră de la racord până la stația de pompare ape menajere (SPAU);
-   Dragaje.

•  PBN Logistics SA:
-   Dana 39: grinda longitudinală dinspre uscat cu lățimea de 1.0m, parte din radierul general- o bandă cu lățimea de 11.96m (reprezentând parte din obiectul nr. 6 platforme betonate);
-   Dana 40: grinda longitudinalădinspre uscat cu lățimea de 1.0m, parte din radierul general-o bandă cu lățimea de 11.96m (reprezentând parte din obiectul nr. 6 platforme betonate);
-   Platforma betonată cu suprafața de 8.500 mp;
-   Drum de incintă portuară cu lungimea de 418m;
-   Rețele electrice: rețea iluminat, rețea curenți slabi, inclusiv camere video, grup electrogen;
-   Rețele apă-canal: rețea incendiu, stație pompare incendiu (inclusiv căminulstației), canalizare pluvialăși separatoare de hidrocarburi, stație pompare apă menajeră (inclusiv căminulstației); rețea canalizare menajera de la cheu și platformă până la stația de pompare apă menajeră (SPAU).

Împărțirea obiectelor investiției pentru fiecare partener, în baza Protocolului de Colaborare și a Acordul de Parteneriat, nu modifică indicatorii fizici ai proiectului. 
      
Studiul de fezabilitate pentru obiectivul de investiții “Amenajare dane RO-RO - Port Bazinul Nou Galați”, faza revizuirea indicatorilor tehnico – economici, recalculare deviz general a fost avizat în CTE – MTI cu Avizul nr. 73/82/28.06.2022 și în Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe cu Avizul nr. 49/01.08.2022. 

Valoarea estimată a lucrărilor este de 173.818.480,23 lei (35.129.748,02 Euro, la cursul BNR din data de 25.02.2022, 1 euro = 4,9479 lei).

Valoarea investiției aferente lucrărilor ce vor fi executate de CN APDM SA Galați este de 136.945.931,78 lei, iar valoarea investiției ce va fi realizată de PBN Logistics este de 36.872.548,45 lei. Finanțarea obiectivului de investiții se realizează în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii, astfel: 

a) fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii;
b) surse proprii ale Companiei Naționale «Administrația Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galați;
c) surse proprii și atrase ale PBN Logistics SRL.

În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, documentațiile tehnico - economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții noi, documentațiile de avizare a lucrărilor de intervenții, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiții incluse la poziția C «Alte cheltuieli de investiții» care se finanțează, potrivit legii, din fonduri publice, se aprobă de către Guvern pentru valori mai mari de 40 milioane lei.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

UPDATE. Licitații Constanța CERONAV achiziționează servicii de pază, protecție, supraveghere permanentă și transport valori pentru sediile sale (DOCUMENT)

13 Apr 2024 476

Magistratul Ruxandra Vasile nu va veni la Judecătoria Medgidia, a decis CSM

12 Apr 2024 441

Lumea marinarilor Inginerul providențial al Marinei Române. Arsenalul Marinei, Ingineria navală, pionieri

12 Apr 2024 565

UPDATE Accident naval, pe brațul Chilia, județul Tulcea. Patru victime, din care un minor (FOTO+VIDEO)

10 Apr 2024 1052

Sharks Gym Constanța Luptătorul Alex Filip revine în ring, în gala K1 Fighting Network Romania. „Este o ocazie unică“ (GALERIE FOTO)

10 Apr 2024 1045

Știri justiție Constanța Curtea de Apel Constanța solicită CSM delegarea unui magistrat de la Judecătoria Galați la Judecătoria Medgidia

09 Apr 2024 464

A fost cutremur în România! L-ați simțit? Unde a fost localizat epicentrul

06 Apr 2024 2531

Cristian Pistol, director general al CNAIR „ Lucrările la drumul expres Brăila-Galaţi au ajuns la un stadiu fizic de 80%”

06 Apr 2024 451

1.200 de liceeni din judeţul Tulcea participă la Târgul educaţional „Student #UDJG"

03 Apr 2024 433

Accident în zona sensului giratoriu de la Mihail Kogălniceanu, județul Constanța Polițistă de la Imigrări Galați, rănită după ce motocicleta pe care se afla s-a răsturnat (FOTO+VIDEO)

31 Mar 2024 3816

Cătălin Ciupercă, fost șef al AFDJ Galați, reacție după declarațiile lui Cristian Antohi, de la Tehnorex International - „Eu mi-am executat doar obligațiile de director! Am ignorat total amenințările“

29 Mar 2024 1017

Oficial Parchetul European, ample percheziții în Constanța și Galați. Ar fi vizați angajați ai ANR și ai Administrației Dunării

27 Mar 2024 1083

Lumea marinarilor Un amiral sacrificat

26 Mar 2024 624

Firma care deține lanțul Profi, la judecată cu Protecția Consumatorilor Constanța

24 Mar 2024 654

Cine este Viorica Toader, candidat PNL pentru funcția de primar al comunei Peceneaga, județul Tulcea (FOTO)

15 Mar 2024 2272