O posibilă soluție pentru îmbunătățirea transportului feroviar Preluarea terminalelor CFR Marfă de către CFR Infrastructură


Consiliul Concurenţei
recomandă preluarea terminalelor de mărfuri care aparţin CFR Marfă de către CFR SA (Infrastructură), ceea ce va conduce la îmbunătăţirea serviciilor oferite operatorilor feroviari în cadrul acestor facilităţi esenţiale şi, în acelaşi timp, va ajuta CFR Marfă să îşi reducă datoriile pe care le are faţă de administratorul infrastructurii.

La sfârşitul anului 2018, CFR SA avea de încasat 1,37 miliarde lei de la operatorii de transport feroviar, din care cea mai mare parte reprezintă datorii ale CFR Marfă.

Această recomandare vine în urma studiului realizat de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul Consiliului Concurenţei, care a sintetizat principalele aspecte ce caracterizează infrastructura de transport feroviar şi a elaborat o serie de propuneri şi recomandări.

CFR SA administrează şi întreţine infrastructura feroviară publică, pe baza veniturilor proprii şi, în completare, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din fonduri alocate de la bugetul de stat.

Costurile anuale de funcţionare a infrastructurii feroviare din România se stabilesc de către CFR SA pe baza traficului contractat cu operatorii de transport feroviari, în baza contractului de acces încheiat cu aceştia, a normativelor tehnice de întreţinere şi reparaţie a infrastructurii feroviare, precum şi a proiectelor de reabilitare şi/sau de modernizare a infrastructurii.

Distribuția teritorială a reţelei feroviare acoperă relativ uniform suprafaţa României şi deserveşte majoritatea centrelor urbane şi economice, fapt care ar trebui să confere un avantaj important acestui mod de transport.

Cu toate acestea, starea actuală a infrastructurii feroviare reprezintă principalul element limitativ al performanţelor circulaţiei trenurilor: viteza medie redusă, atât pentru transportul feroviar de marfă (15,99 km/h în 2018), cât şi pentru cel de călători (43,86 km/h în 2018), care defavorizează acest mod de transport.

Finanţarea insuficientă a lucrărilor de întreţinere, reparare şi reînnoire a infrastructurii feroviare a condus la degradarea progresivă a acesteia şi la creşterea gradului general de uzură a componentelor infrastructurii, putând conduce la creşterea numărului de accidente feroviare.


Scadenţele la reînnoire ale elementelor de infrastructură feroviară au crescut semnificativ, depăşind 60% pentru majoritatea subsistemelor feroviare.

Ca urmare, reforma sectorului feroviar românesc trebuie accelerată şi susţinută de măsuri care să asigure sustenabilitatea investiţiilor şi costurilor publice, eficacitatea utilizării acestora și creșterea gradului de concurență pe piață, prin atragerea mai multor operatori.

Un prim pas în această direcţie ar fi realizarea unui buget multianual pentru CFR SA, astfel încât să nu mai existe întârzieri în derularea programelor de întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare din cauza lipsei de finanţare.

În acelaşi timp, este necesară elaborarea unei politici corelate în domeniul transportului (feroviar-rutier-maritim) şi dezvoltarea unui sistem de terminale intermodale/multimodale de mărfuri la nivel regional, pentru a reduce costurile şi emisiile de gaze cu efect de seră.

De asemenea, o mai bună utilizarea a fondurilor europene alocate transportului feroviar va conduce la îmbunătăţirea vitezei de circulaţie a trenurilor şi, implicit, la creşterii atractivităţii transportului feroviar de călători şi marfă.

Tot în scopul creşterii numărului de călători este necesară reabilitarea căilor de acces către/dinspre gări, a spaţiilor din jurul acestora şi, acolo unde este cazul, asigurarea unor mijloace de transport în comun, care să faciliteze accesul călătorilor de la/spre gară şi centrul localităţii, prin implicarea autorităţilor administraţiei publice locale.

Rețeaua de căi ferate din România are o lungime de 10.628 km, fiind a şaptea rețea feroviară ca mărime din Uniunea Europeană, din care 4.031 km este electrificată.

Studiul privind infrastructura de transport feroviar poate fi consultat pe pagina web a instituţiei:  <http://www.consiliulconcurentei.ro> www.consiliulconcurentei.ro.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

EP Wind Project (ROM) Six SA deține o centrală eoliană în județul Constanța Consiliul Concurenței a autorizat preluarea Ep Wind Project (Rom) Six de către Engie România

24 Apr 2024 187

Noi membri în plenul consiliului concurenței

23 Apr 2024 290

Parlamentul României Şedinţa comună - suspendată din lipsa cvorumului, înainte de votul asupra membrilor Consiliului Concurenţei (VIDEO)

22 Apr 2024 399

Consiliul Concurenţei analizează preluarea grupului OTP din România de către Banca Transilvania

02 Apr 2024 461

Consiliul Concurenței Preluarea magazinelor Profi de către Mega Image, în analiză

26 Mar 2024 837

Consiliul concurenței analizează preluarea CEZ Vânzare SA de către Premier Energy PLC, Cipru

12 Feb 2024 576

Consiliul Concurenţei a amendat E-mag, Altex și Flanco! Au făcut o înțelegere anticoncurențială pe piața televizoarelor și a telefoanelor mobile

08 Feb 2024 1069

Studiu Consiliul Concurenței Modernizarea infrastructurii maritime, vitală pentru cele mai importante porturi româneşti din reţeaua TEN-T- Constanţa şi Galaţi

15 Jan 2024 744

Consiliul concurenței analizează preluarea First Bank de către Intesa Sanpaolo Bank

05 Jan 2024 615

Tranzacția prin care Keesing Media Group B.V. intenționează să preia Infopress Group S.A. și, indirect, IPG Technic SRL, autorizată de Consiliul Concurenței

18 Dec 2023 915

Consiliul Concurenței analizează barierele în calea digitalizării întreprinderilor mici și mijlocii

27 Nov 2023 568

Consiliul Concurenței a finalizat studiul privind procesul de autorizare a noilor capacități de producere a energiei din surse regenerabile

16 Nov 2023 668

Consiliul Concurenței, poziție oficială despre plafonarea plăților cash. „Cei care încalcă legea plătesc cash de obicei“

06 Nov 2023 1080

Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care grupul Carrefour va prelua hipermarketurile Cora

31 Oct 2023 1567

Averea și interesele lui George Șișcu, deputat de Tulcea (DOCUMENT)

22 Sep 2023 1471