Proiect în transparenţă decizională Cum luptă Ministerul Transporturilor cu copacii care riscă să cadă pe liniile de cale ferată

Ministerul Transporturilor a publicat pe 4 februarie, în transparenţă decizională, proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea art. 29 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române şi a unor acte normative.
 
Practic, căderile de copaci pe liniile de cale ferată sunt un real pericol, iar această situaţie trebuie ţinută în control de către CFR. De asemenea, este reglementată şi problema bugetului la metrou.
 
Prezentul proiect de act normativ stabileşte cadrul legal care permite administratorului infrastructurii realizarea promptă a intervenţiilor necesare în situaţii potenţial periculoase pentru siguranţa circulaţiei trenurilor şi/sau pentru perturbarea masivă a traficului feroviar. Astfel:
- sunt introduse termene operative - 30 de zile - pentru emiterea acordurilor şi marcarea arborilor destinaţi tăierii în vederea permiterii intervenţiilor administratorului infrastructurii pentru toaletarea, doborârea şi îndepărtarea arborilor aflaţi în limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare;
- sunt definite situaţiile excepţionale în care administratorul infrastructurii feroviare poate realiza intervenţii în limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare fără acordul prealabil al autorităţilor silvice;
- sunt stabilite proceduri privind estimarea şi valorificarea volumului de masă lemnoasă rezultată în urma intervenţiilor administratorului infrastructurii feroviare în limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare.

Totodată, în vederea stabilirii modalităţii de plată a compensaţiei în transportul public de călători cu metroul, precum şi a eliminării oricăror blocaje ce ar putea interveni cu privire la alocarea lunară a compensaţiei pentru acoperirea cheltuielilor necesare asigurării serviciului public de transport de călători cu metroul în condiţii de siguranţă, în lunile până la aprobarea bugetului de stat, a bugetului de venituri şi cheltuieli al operatorului de transport cu metroul şi a contractului de serviciu public/actele adiţionale la acesta, se propune asigurarea cadrului legal de plată a compensaţiei, prin completarea art. II din OUG nr. 12/2016.
Neadoptarea în regim de urgenţă a modificărilor legislative propuse poate conduce la:
- riscul producerii unor accidente feroviare grave cauzate de căderea copacilor peste calea ferată;
- riscul escaladării situaţiilor de perturbare masivă a traficului feroviar prin temporizarea intervenţiilor pentru restabilirea circulaţiei ulterior căderilor de arbori;
- blocarea activităţii de transport public de călători cu metroul consecinţe grave, în condiţiile în care circa 600.000 călători utilizează zilnic metroul;
- neacoperirea obligaţiilor de plată cu întreţinerea şi repararea materialului rulant, a cheltuielilor cu materii prime şi materiale, cu piese de combustibil, energie electrică, termică şi apă, schimb, reparaţii curente, salarii, contribuţii către bugetul asigurărilor sociale.
 

În cursul anul 2017 s-au produs peste 220 de căderi de copaci peste calea ferată, care au afectat atât linia de contact pentru alimentarea cu energie electrică de tracţiune, cât şi alte elemente ale infrastructurii feroviare (linii, echipamente electrice), cât şi a materialul rulant (locomotive şi vagoane) din compunerea trenurilor.
 
În ultimele patru luni ale anului 2017, ca urmare a căderii accidentale de arbori peste infrastructura feroviară, s-a produs întârzierea a 105 trenuri de călători cu un total de peste 9.500 de minute, precum şi pagube materiale a căror valoare se ridică la peste 200.000 de lei. Numai în data de 10 decembrie 2017 a fost necesară intervenţia personalului şi a utilajelor CFR pentru tăierea şi scoaterea din gabaritul căii ferate a 21 de arbori în zonele Ilva Mica - Vatra Dornei, Lainici - Livezeni şi Orşova - Caransebeş, care au produs blocarea circulaţiei feroviare pentru un total de 11 ore şi întârzierea a 19 trenuri de călători cu un total de 2.733 de minute (peste 45 de ore), cu o medie de 2:15 ore/tren.

 
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Farul Constanța Gheorghe Hagi, la conferința de presă - „M-ai prins în ofsaid!“ (VIDEO)

18 Apr 2024 1004

Superliga 2023/2024. Farul Constanța - CFR Cluj Hagi - „Întâlnim un adversar foarte puternic, dar unicul nostru obiectiv e victoria“ (GALERIE FOTO + VIDEO)

18 Apr 2024 1457

Minori nesupravegheați, depistați în Gara CFR din Constanța

17 Apr 2024 508

CFR Călători Modificările intervenite nu afectează circulația trenurilor

17 Apr 2024 316

O nouă parcare, în curs de amenajare în zona Gării CFR Constanța (GALERIE FOTO)

17 Apr 2024 533

Licitații Constanța Lenox Prod SRL, furnizorul de bocanci de protecție la SNTFC „CFR Călători“ SA

16 Apr 2024 491

Act de vandalism în Constanța. Coș de gunoi incendiat în zona gării CFR (FOTO)

16 Apr 2024 561

Anunţ Termoficare Constanța privind finalizarea lucrărilor la niște avarii

16 Apr 2024 465

Știri Constanța CT BUS. Linia 100M își reia activitatea! Iată de când

16 Apr 2024 465

Doi fotbaliști de la Farul Constanța, în echipa etapei a patra din play-off / play-out. „Este surpriza plăcută“

16 Apr 2024 628

Constanța Se montează gardul ce împrejmuiește Parcul de la Gară! Cum arată acum parcul (GALERIE FOTO+VIDEO)

15 Apr 2024 2393

Adolescent de 15 ani dat în urmărire de IPJ Călărași, depistat în Gara CFR Constanța

15 Apr 2024 379

De 1 Mai și Paște, CFR suplimentează trenurile spre litoral

14 Apr 2024 500

Farul Constanța Hagi - „Victorie mare la Craiova, care ne crește încrederea. Sperăm să învingem și CFR Cluj“ (GALERIE FOTO + VIDEO)

14 Apr 2024 711

Superliga 2023/2024. Duminică, 14 aprilie 2024 Liderul FCSB vrea să scape și de CFR Cluj din bătălia pentru titlu

12 Apr 2024 768