Senatorii au votat Proiectul de lege pentru implementarea sistemului e-SIGUR la nivelul traficului rutier din România

Imagine din trafic, foto: Pexels La finele lunii noiembrie, Senatul a votat pozitiv pentru proiectul de lege privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier. Proiectul a ajuns pe masa acestora pe la mijlocul lunii noiembrie, după ce a fost în transparență decizională la Ministerul Transporturilor.

Este vorba de proiectul care va ajunge la Camera Deputaților pentru dezbatere și votul decisiv, care, totodată, va introduce Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, denumit e-SIGUR, sistem de interes național, complementar sistemelor inteligente de transport.

La data de 19 octombrie 2022, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectului următorului act normativ - Proiectul de LEGE privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier. Este vorba de implementarea sistemului e-SIGUR pe șoselele din România.


 Statistică înregistrată în primele 8 luni ale anului 2022, în ceea ce privește sancțiunile aplicate la regimul circulației pe drumurile publice, relevă următoarele cifre:
  • Comportament agresiv: 2092 sancțiuni;Circulația nejustificată pe banda de urgență:  233 sancțiuni;
  • Nerespectarea regulilor privind circulația pe benzi:    4874 sancțiuni;
  • Încălcarea regimului legal de viteză:   426425 sancțiuni;
  • Nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului: 11480 sancțiuni;
  • Neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată:  3831 sancțiuni;
  • Nepăstrearea distanței: 8136 sancțiuni;
  • Înmatriculare suspendată: 15901 sancțiuni.


Prin prezentul demers legislativ se propune:

I. instituirea Sistemului integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, denumit e-SIGUR, sistem de interes national, complementar sistemelor inteligente de transport. 

Acest sistem creează semnalări privind posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară:

Aceste semnalari vizează:

a) limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;   
b) interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
c) semnificaţia culorii roşii a semaforului;

d) interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
e) trecerea la nivel cu calea ferată;
f) interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
g) controlul achitării tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale.
 
Demersul legislativ va permite monitorizarea traficului rutier pe drumurile de interes național, administrate de către C.N.A.I.R. S.A,într-un sistem integrat.

Montarea mijloacelor tehnicese semnalizează, corespunzător normelor în vigoare, prin instalarea, înaintea locului amplasării, a unui indicator de informare de către C.NA.I.R. S.A., careva avea obligația de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la locul amplasării mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier.

Totodată, instituirea sistemului are și un puternic rol preventiv atât prin semnalizarea prezenței sistemelor de detecție cât și prin utilizarea componentelor sale în vederea dispunerii unor măsuri specifice raportate la condiții meteo nefavorabile sau periculoase, evenimente rutiere sau de altă natură care pun în pericol circulația pe sectorul respectiv de drum. Astfel, obligațiile de informare sunt clar definite în proiectul de lege, acestea putând fi transmise și în mod dinamic prin intermediul panourilor cu mesaje variabile, tocmai în scopul determinării conducătorilor auto de a adopta o conduită preventivă.
 
 
II. reglementare aîntocmirii procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată.

Astfel, semnătură electronică calificată ataşată unui înscris în format electronic pentru care forma scrisă este cerută de lege ad validitatem îndeplineşte aceeaşi funcţie întocmai semnăturii olografe pe înscrisul imprimat pe suport hârtie şi, în plus, aduce garanţii suplimentare, de unicitate, identitate, securitate, integritate, neputând fi repudiată de autorul său.

III.amendarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în sensul instituirii posibilității de comunicare a procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, întocmit ca înscris în formă electronică, cu ajutorul unor platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.

Având în vedere faptul că dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, cu modificările și completările ulterioare, se completează cu dispozițiile generale de drept comun în materie contravențională prevăzute în cuprinsul Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare, precum și faptul că în prezent se constată că actele normative vizate nu constituie reale instrumente de luptă împotriva fenomenului contravențional, fapt datorat, în special, dificultăților întâmpinate în procedura de comunicare a procesului-verbal de constatare a contravențiilor, prin prezentul demers legislativ se urmărește simplificarea procedurii de comunicare a actului administrativ întocmit.

În acest sens, se asigură o comunicare mai facilă a actului de constatare prin consacrarea unei modalități flexibile de realizare a operațiunii respective, respectiv prinplatforme informatice destinate furnizării de servicii electronice, dacă persoana a optat pentru o astfel de modalitate de comunicare.
 
Efectele pozitive așteptate prin utilizarea sistemelor de transport inteligente în cadrul sistemului e-SIGUR sunt:
  1. îmbunătățirea/creșterea siguranței rutiere prin prevenirea accidentelor rutiere (managementul traficului, sisteme on-board etc.);
  2. scurtarea timpului de intervenție pentru servicii de urgentă (gestionarea vitezei, controlul traficului, detectarea incidentelor, sisteme anti-coliziune etc.);
  3. reducerea  congestiei  (management al traficului, informații de călătorie, managementul transportului public, managementul incidentelor și al situațiilor de urgență etc.);
  4. reducerea timpului de călătorie, precum și organizarea din timp a acesteia;
  5. monitorizarea și protecția mediului (monitorizarea poluării/ reducerea emisiilor de dioxid de carbon, managementul traficului);
  6. creșterea eficienței operaționale și a productivității (localizare automată a  vehiculelor, managementul flotei, sisteme de plată automate etc.);
  7. creșterea confortului călătorilor (informații despre trafic în timp real, ghidare dinamică, localizare automată a vehiculelor etc.);
  8. reducerea distrugerii parții carosabile;
  9. reducerea costurilor de administrare a rețelei;
  10. reducerea costului obținerii datelor statistice de trafic;
  11. creșterea mobilității populației.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Se schimbă regulile pentru reparațiile auto? Iată ce înseamnă pentru șoferi

25 Mar 2024 2633

Senat Paşaportul simplu temporar se eliberează doar în situaţii de urgenţă

18 Mar 2024 601

Senatul a adoptat instituirea anului 2027 drept Anul "Ion I.C. Brătianu"

12 Mar 2024 466

Proiect aprobat de Senat Spațiile comerciale mai mari de 2.000 metri pătraţi ar putea fi obligate să dispună de centre de prim ajutor

11 Mar 2024 925

Oficial de la MAE despre votul prin corespondență la alegerile pentru Președintele României și cele parlamentare

11 Mar 2024 499

Rezultate referendum Viitorul rector al Universității „Ovidius” din Constanţa va fi ales prin votul tuturor cadrelor didactice titulare și al cercetătorilor

07 Mar 2024 899

Modificări importante în Codul Rutier! Proiectul, adoptat tacit de Senat! Amplasarea radarelor, semnalată conducătorilor auto

05 Mar 2024 710

Proiect inițiat de Guvern privind energia eoliană offshore, adoptat de Senat

04 Mar 2024 593

Diane Vancea, realeasă președinte al Senatului Universității „Ovidius“ din Constanţa. Iată cine sunt cei doi vicepreședinți

29 Feb 2024 878

Senat A fost adoptat proiectul referitor la modificarea datei alegerilor președintelui României

26 Feb 2024 654

Alegerile au fost validate Iată componența noului Senat al Universității Ovidius din Constanța pentru mandatul 2024-2029

26 Feb 2024 1199

Azi vor fi validate candidaturile depuse Alegeri la Universitatea Ovidius din Constanța pentru Senat

20 Feb 2024 1070

Proiect de lege. Băuturile energizante ar putea fi interzise minorilor

19 Feb 2024 627

Remus Zăgan, ales președinte al Senatului Universității Maritime din Constanța. Averea și interesele (DOCUMENTE)

19 Feb 2024 1335

Comunitatea Elenă „Elpis” Constanța, eveniment ce va marca Ziua Mondială a Limbii Elene

05 Feb 2024 797