Senatorii au votat Proiectul de lege pentru implementarea sistemului e-SIGUR la nivelul traficului rutier din România

Imagine din trafic, foto: Pexels La finele lunii noiembrie, Senatul a votat pozitiv pentru proiectul de lege privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier. Proiectul a ajuns pe masa acestora pe la mijlocul lunii noiembrie, după ce a fost în transparență decizională la Ministerul Transporturilor.

Este vorba de proiectul care va ajunge la Camera Deputaților pentru dezbatere și votul decisiv, care, totodată, va introduce Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, denumit e-SIGUR, sistem de interes național, complementar sistemelor inteligente de transport.

La data de 19 octombrie 2022, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectului următorului act normativ - Proiectul de LEGE privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier. Este vorba de implementarea sistemului e-SIGUR pe șoselele din România.


 Statistică înregistrată în primele 8 luni ale anului 2022, în ceea ce privește sancțiunile aplicate la regimul circulației pe drumurile publice, relevă următoarele cifre:
  • Comportament agresiv: 2092 sancțiuni;Circulația nejustificată pe banda de urgență:  233 sancțiuni;
  • Nerespectarea regulilor privind circulația pe benzi:    4874 sancțiuni;
  • Încălcarea regimului legal de viteză:   426425 sancțiuni;
  • Nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului: 11480 sancțiuni;
  • Neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată:  3831 sancțiuni;
  • Nepăstrearea distanței: 8136 sancțiuni;
  • Înmatriculare suspendată: 15901 sancțiuni.


Prin prezentul demers legislativ se propune:

I. instituirea Sistemului integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, denumit e-SIGUR, sistem de interes national, complementar sistemelor inteligente de transport. 

Acest sistem creează semnalări privind posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară:

Aceste semnalari vizează:

a) limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;   
b) interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
c) semnificaţia culorii roşii a semaforului;

d) interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
e) trecerea la nivel cu calea ferată;
f) interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
g) controlul achitării tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale.
 
Demersul legislativ va permite monitorizarea traficului rutier pe drumurile de interes național, administrate de către C.N.A.I.R. S.A,într-un sistem integrat.

Montarea mijloacelor tehnicese semnalizează, corespunzător normelor în vigoare, prin instalarea, înaintea locului amplasării, a unui indicator de informare de către C.NA.I.R. S.A., careva avea obligația de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la locul amplasării mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier.

Totodată, instituirea sistemului are și un puternic rol preventiv atât prin semnalizarea prezenței sistemelor de detecție cât și prin utilizarea componentelor sale în vederea dispunerii unor măsuri specifice raportate la condiții meteo nefavorabile sau periculoase, evenimente rutiere sau de altă natură care pun în pericol circulația pe sectorul respectiv de drum. Astfel, obligațiile de informare sunt clar definite în proiectul de lege, acestea putând fi transmise și în mod dinamic prin intermediul panourilor cu mesaje variabile, tocmai în scopul determinării conducătorilor auto de a adopta o conduită preventivă.
 
 
II. reglementare aîntocmirii procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată.

Astfel, semnătură electronică calificată ataşată unui înscris în format electronic pentru care forma scrisă este cerută de lege ad validitatem îndeplineşte aceeaşi funcţie întocmai semnăturii olografe pe înscrisul imprimat pe suport hârtie şi, în plus, aduce garanţii suplimentare, de unicitate, identitate, securitate, integritate, neputând fi repudiată de autorul său.

III.amendarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în sensul instituirii posibilității de comunicare a procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, întocmit ca înscris în formă electronică, cu ajutorul unor platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.

Având în vedere faptul că dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, cu modificările și completările ulterioare, se completează cu dispozițiile generale de drept comun în materie contravențională prevăzute în cuprinsul Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare, precum și faptul că în prezent se constată că actele normative vizate nu constituie reale instrumente de luptă împotriva fenomenului contravențional, fapt datorat, în special, dificultăților întâmpinate în procedura de comunicare a procesului-verbal de constatare a contravențiilor, prin prezentul demers legislativ se urmărește simplificarea procedurii de comunicare a actului administrativ întocmit.

În acest sens, se asigură o comunicare mai facilă a actului de constatare prin consacrarea unei modalități flexibile de realizare a operațiunii respective, respectiv prinplatforme informatice destinate furnizării de servicii electronice, dacă persoana a optat pentru o astfel de modalitate de comunicare.
 
Efectele pozitive așteptate prin utilizarea sistemelor de transport inteligente în cadrul sistemului e-SIGUR sunt:
  1. îmbunătățirea/creșterea siguranței rutiere prin prevenirea accidentelor rutiere (managementul traficului, sisteme on-board etc.);
  2. scurtarea timpului de intervenție pentru servicii de urgentă (gestionarea vitezei, controlul traficului, detectarea incidentelor, sisteme anti-coliziune etc.);
  3. reducerea  congestiei  (management al traficului, informații de călătorie, managementul transportului public, managementul incidentelor și al situațiilor de urgență etc.);
  4. reducerea timpului de călătorie, precum și organizarea din timp a acesteia;
  5. monitorizarea și protecția mediului (monitorizarea poluării/ reducerea emisiilor de dioxid de carbon, managementul traficului);
  6. creșterea eficienței operaționale și a productivității (localizare automată a  vehiculelor, managementul flotei, sisteme de plată automate etc.);
  7. creșterea confortului călătorilor (informații despre trafic în timp real, ghidare dinamică, localizare automată a vehiculelor etc.);
  8. reducerea distrugerii parții carosabile;
  9. reducerea costurilor de administrare a rețelei;
  10. reducerea costului obținerii datelor statistice de trafic;
  11. creșterea mobilității populației.

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

ZIUA LIVE Senatorul Remus Negoi. În momentul acesta Parlamentul a ajuns o anexă a Guvernului (VIDEO)

20 Jan 2023 669

ZIUA LIVE. Ce abordare ar trebui să aibă administrația locală și clasa politică locală în 2023?

19 Jan 2023 782

Senatorii au votat! Fiecare român va beneficia de un cont bancar fără comisioane

27 Dec 2022 878

Şedinţă comună pentru adoptarea declaraţiei privind egalitatea de gen. Când este programată să înceapă

12 Dec 2022 567

Vești bune pentru angajați! Încă două zile, declarate zile nelucrătoare de Senat

07 Dec 2022 1290

Raportul pentru ordonanţa privind plafonarea preţului lemnului de foc, amânat

31 Oct 2022 560

Propunere Toți românii ar putea avea un cont bancar pentru care să nu achite comisioane

28 Oct 2022 798

Producătorii agricoli de legume-fructe și cartofi ar putea beneficia de un ajutor de stat de până la 100.000 de euro

26 Oct 2022 806

Senatorii au decis Primarii, președinții de CJ, consilierii locali nu vor avea limită la mandate

25 Oct 2022 1208

Proiect de lege Redirecționarea impozitului pe venit se va putea face și către școli

15 Oct 2022 697

Senatul a votat majorarea impozitelor pe proprietate cu 50%

12 Oct 2022 710

„O uniformă elimină etalarea ultimei mode, a blugilor ultimul răcnet sau a bluzelor fancy” La Senat s-a înregistrat un proiect pentru purtarea obligatorie a uniformei în școli.

06 Oct 2022 838

USR dorește eliminarea pensiilor speciale atât pentru primari, cât și pentru parlamentari

04 Oct 2022 1131

Proiect Amenzi de până la 500 de lei pentru minorii care fumează în spațiile publice

02 Oct 2022 740

Propunere legislativă Cazierul judiciar ar putea fi eliberat în variantă electronică

25 Sep 2022 712