Statul român devenea proprietarul tuturor căilor ferate din țară în urmă cu 134 de ani

  • În momentul în care Statul român intra în proprietatea căilor feroviare, lungimea acestora era de 1.377 de kilometri
  • În anul 1857, a fost inaugurată prima linie ferată construită pentru transportul călătorilor: Szeged - Timișoara
  • În anul 1880, se înființa compania Căile Ferate Române (CFR)
 
Data de 19 ianuarie 1889 a marcat momentul în care Statul român a devenit proprietarul tuturor căilor ferate de pe teritoriul țării.
 
La acel moment, lungimea căilor ferate construite pe teritoriul României era de 1.377 de kilometri.
 
Căile Ferate Române (CFR) reprezintă compania națională destinată transportului feroviar din țară.
 
Ea a fost înființată în anul 1880.
 
Prima rută feroviară dată în folosință pe teritoriul României a fost calea ferată Oravița - Baziaș, din Banat. Aceasta a devenit funcțională începând cu data de 20 august 1854 și era destinată transportului de marfă.
 
În anul 1857 a fost inaugurată prima linie ferată construită pentru transportul călătorilor. Este vorba despre calea Szeged - Timișoara, ce a conectat orașul bănățean la rețeaua feroviară. Ulterior, ruta a fost extinsă în perioada 1860 - 1870 spre: Transilvania (1868), Bucovina, Muntenia, Moldova (1869) și Oltenia (1875).
 
Până la finalizarea procesului de desăvârșire a Statului român de la 1 decembrie 1918, căile ferate s-au dezvoltat o perioadă în cadrul a două rețele separate; una în România veche și alta în Imperiul Austriac.
 
Revenind la calea ferată Oravița - Baziaș, ea avea o lungime de 62,5 kilometri și trecea prin localitățile: Răcășdia, Iam, Jassenova (Jasenovo) și Bela Crkva (Biserica Albă). Ruta a fost poreclită „Kohlenbahn” (linia cărbunelui), fiind destinată inițial doar transportului de cărbune, de la minele din zona Aninei la Dunăre. Construcția a început în anul 1846, fiind întreruptă în timpul Revoluției de la 1848, iar apoi reluată în 1850.

 
La 1 septembrie 1865, compania engleză John Trevor-Barkley începea construcția liniei București - Giurgiu, deschisă traficului la 26 august 1869. În septembrie 1866, Parlamentul României a aprobat construcția unei linii de 915 kilometri, de la Vârcioara până la Roman, trecând prin Pitești, București, Buzău, Brăila, Galați și Tecuci.
 

La 10 septembrie 1868 a fost finalizată Gara București Nord.
 
După Marea Unire de la 1918, căile ferate din regiunile Banat, Transilvania, Basarabia și Bucovina au intrat în proprietatea CFR-ului.
 
Înainte și după Marea Unire, mai multe căi ferate au fost dublate pentru a permite traficul în ambele sensuri. Prima linie cu șină dublă a fost deschisă la 25 ianuarie 1895, pe o distanța de 14 kilometri, între Iași și Lețcani, cu scopul de a facilita lucrările de construcție a liniei Iași - Dorohoi. În continuare, au fost dublate liniile:

•        București - Ploiești (1891 - 1909)
•        Ploiești - Câmpina (1910 - 1912)
•        Constanța - Cernavodă (1931)
•        Adjud - Tecuci (1933)
•        Teiuș - Apahida (1938 - 1940)
•        Câmpina - Brașov (1938 - 1941)
•        Buzău - Mărășești (1940 - 1942)
 
Citește și:
132 de ani de când Statul român a devenit proprietarul tuturor căilor ferate din România

 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Știri Constanța azi UPDATE. Oficial de la IPJ. Intervenție de urgență a autorităților! O persoană amenință că se sinucide (GALERIE FOTO+VIDEO)

15 Mar 2024 1314

Spitalul Clinic Căi Ferate Constanța scoate la concurs un post vacant. Iată ce trebuie să faci

13 Mar 2024 925

Locuri de muncă Constanța Spitalul Clinc Căi Ferate angajează medic specialist în endocrinologie

04 Mar 2024 635

Spitalul Clinic Căi Ferate Constanța scoate la concurs un post de medic specialist. Detalii

04 Mar 2024 699

Spitalul Clinic de Căi Ferate Constanța a achiziționat un mamograf digital. Cine a câștigat licitația? (DOCUMENT)

03 Mar 2024 682

UPDATE Un tren de marfă ce circula pe relația Constanța Ferryboat - Iernut s-a defectat în județul Alba. Traficul feroviar, îngreunat în zonă

11 Feb 2024 787

Declarații de avere Constanța Valerica Constantin, director financiar contabil la Spitalul Clinic Județean de Urgență „Sf. Apostol Andrei“, averea și interesele (DOCUMENTE)

05 Feb 2024 935

Averea și interesele Iulianei Botezatu, manager la Spitalul Clinic Căi Ferate Constanța. A obținut peste 50.000 de euro din vânzarea de terenuri și a unui autoturism (DOCUMENTE)

24 Jan 2024 1088

CFR SA Circulaţia feroviară se desfăşoară în condiţii de iarnă. Trenurile pot avea întârzieri

21 Jan 2024 609

Trafic feroviar adaptat la condiții de iarnă în județul Constanța

20 Jan 2024 595

Circulația feroviară a fost perturbată în stația CF Dej Călători de pe raza SRCF Cluj. S-a rupt pantograful unei locomotive

14 Jan 2024 596

CFR Trafic feroviar adaptat la condiții de iarnă

10 Jan 2024 578

Din cauza vântului puternic pe liniile ferate către Dobrogea circulația se desfăşoară în condiţii dificile. Mai multe trenuri au întârzieri considerabile!

26 Nov 2023 923

CFR Uite greva, nu e greva! Greva feroviară s-a suspendat temporar

24 Nov 2023 842

CFR UPDATE. Vagoane din compunerea unui tren privat de marfă deraiate și răsturnate (FOTO)

14 Nov 2023 1003