Camera de Conturi a reținut neconcordanțe în valoare de peste 4,5 milioane lei în situațiile financiare ale Consiliului Județean Constanța (document)


Camera de Conturi a publicat sinteza rezultatelor acțiunii de audit desfășurate la Consiliul Județean Constanța, urmare a auditului financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară ale unității administrativ-teritoriale a județului. Perioada efectuării acțiunii de audit a fost 06.05.2019-02.07.2019. Mai jos, puteți parcurge câteva informații sintetice privind indicatorii bugetari ai entității verificate, iar în secțiunea Documente este disponibil raportul integral.
 

Exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare

 
Inspectorii Camerei de Conturi au reținut neconcordanțe în valoare de 4.514.259 lei la evidențierea în situațiile financiare încheiate la 31.12.2018 a titlurilor de participare deținute de UATJ Constanța. Diferență de 4.514.259 lei între valoarea titlurilor de participare deținute de UATJ Constanța la DPPJ Constanța (societate cu capital 100% al UATJ Constanța), înregistrată de UATJ Constanța la situațiile financiare încheiate la 31.12.2018 și valoarea acestora evidențiate în situațiile financiare întocmite la 31.12.2018 de SC DPPJ Constanța. Totodată, au fost descoperite creanțe în valoare de 2.923.337 lei, neînregistrate în evidența contabilă a UATJ Constanța.
 
„În anul 2018, UATJ Constanța a înregistrat o creștere a valorilor activelor fixe urmare preluării unui imobil (teren + construcții) în valoare totală de 2.967.595 lei, din domeniul public al statului și din administrarea Direcției de Sănătate Publică a județului Constanța, în domeniul public al județului Constanța și în administrarea Spitalului Clinic Județean „Sf. Apostol Andrei” Constanța, fără a se înregistra valoarea de inventar a imobilului teren preluat” se mai arată în raport.
 
În ceea ce privește modul de stabilire, evidențiere și urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul și la termenele stabilite de lege, inspectorii Camerei de Conturi au constatat că la finele anului 2018 exista un volum mare de creanțe neîncasate la termenele de scadență (5.754.675 lei), pentru care entitatea nu a continuat măsurile legale de urmărire și executare a acestora.
 
„La nivelul UATJ Constanța nu este elaborată, aprobată și funcțională o procedură de executare silită care să reglementeze modul de urmărire a încasării veniturilor bugetului în cuantumul și la termenele prevăzute de lege, precum și activitatea de executare silită în cazul neplății voluntare a debitelor. De asemenea, s-a constatat scoaterea eronată din evidența contabilă a unor debite în sumă de 167.602 lei, în baza unui referat emis de Direcția Economico-financiară și aprobat de administratorul public. În susținerea scoaterii din evidență a acestor debitori pentru care s-a prescris executarea este invocat Codul de Procedură Fiscală deși sumele care fac obiectul acestui referat de scădere nu reprezintă creanțe fiscale”, notează angajații Camerei de Conturi a județului Constanța.
 
În ceea ce privește calitatea gestiunii economico-financiare: Complexul Muzeal de Științe ale Naturii (CMSN) din subordinea UATJ Constanța, care a încheiat un contract de asociere în participațiune fără a avea aprobarea UATJ Constanța, în calitate de proprietar al bunurilor care fac obiectul acestei asocieri și fără a încasa în integralitate veniturile cuvenite, se precizează: „Contractul prevede obținerea de venituri din asociere în cotă de 20 % din profitul obținut de asociatul Complexului Muzeal de Științe ale Naturii, iar în cazul în care nu se obține profit, acesta plătește către CMSN o sumă minimă de 1000 lei/lună plus TVA. S-a constatat că în perioada 2016 - până la zi, entitatea a încasat lunar doar suma minimă stabilită prin contractul de asociere, deși, conform datelor de pe portalul www.mfinante.gov.ro, societatea a obținut profit și, implicit, datora o cotă din asociere mai mare decât suma minimă. La inventarierea patrimoniului județului Constanța, efectuată la 31.12.2018, la Complexul Muzeal de Științe ale Naturii sunt inventariate două chioșcuri, deși în fapt, acestea nu mai există, în locul lor fiind edificată o construcție P+1 unde funcționează o unitate de alimentație publică (în baza contractului de asociere în participațiune menționat anterior)”.
 
Au mai fost constatate abateri cu privire la modul de utilizare a restaurantului complet utilat situat în incinta Pavilionului Expozițional Constanța, prin stabilirea unui tarif de utilizare temporară, fără monitorizarea drepturilor constatate din folosința bunului aparținând domeniului public al județului Constanța și fără recuperarea cheltuielilor consumate cu utilitățile (energie electrică, gaze, apă), precum și nerespectarea prevederilor legale în ceea ce privește modalitatea de acordare către un agent economic a folosinței unui spațiu dintr-un imobil aparținând domeniului public al județului, a generat venituri nerealizate estimate la 29.732 lei reprezentând penalități pentru neplata la termen a utilităților.
 
De asemenea, au fost constatate abateri cu privire la gestionarea situației juridice a Fundației “Fantasio” de către UATJ Constanța, în calitate de membru fondator. Există riscul ca prejudiciile constatate de Curtea de Conturi urmare controlului efectuat la Fundația Fantasio să nu se mai recupereze, din cauza lipsei de acțiune sau acțiunii tardive a membrilor fondatori.

 
În cazul unei salariate, s-a constatat că din însumarea drepturilor salariale aferente lunii aprilie 2018 cu indemnizația primită pentru activitatea desfășurată în cadrul comisiei de evaluare a managementului directorului Bibliotecii I.N. Roman, a fost depășit cu 1.681 lei nivelul îndemnizației lunare acordate vicepreședintelui UATJ, precum și acordarea nelegală de finanțare nerambursabilă pe domeniul sport, către persoane fizice, în sumă de 383.500 lei.
 

În concret, UATJ Constanța a acordat finanțări nerambursabile unor sportivi practicanți ai tenisului de câmp, în calitate de persoane fizice, și nu de structuri sportive în înțelesul actelor normative în vigoare, pentru participarea în nume și în beneficiu propriu, la diverse competiții naționale și internaționale.
 
Au mai fost constatate abateri cu privire la acordarea de la bugetul județului a unei finanțări nerambursabile pentru Asociația Sportivă Clubul Sportiv (ASCS) Farul Constanța. În etapa de execuție a proiectului derulat de ASCS Farul Constanța, pentru care acesta a obținut finanțare nerambursabilă de la UATJ Constanța, au fost constatate elemente care conduc la concluzia că, în anul 2018, a fost acordată finanțare nerambursabilă pentru activități nejustificate conform legii de către reprezentanții ASCS Farul Constanța, contribuind astfel la prejudicierea bugetului județului cu suma de 247.985 lei.
 
Alte abateri au fost observate în ceea ce privește organizarea, aprobarea programului anual și participarea angajaților UATJ Constanța la cursurile de formare și pregătire profesională.
 
La Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Albatros” din subordinea UATJ Constanța s-a constatat că entitatea are înregistrate extracontabil clădirea în care își desfășoară activitatea și terenul aferent, în valoare totală de 7.436.919 lei, deși nu deține documente din care să reiasă primirea în administrare a acestora de la UATJ Constanța iar la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Albatros” din subordinea UATJ Constanța nu a reținut garanții materiale/bănești de la persoanele care au calitatea de gestionari.
 

Măsurile dispuse și recomandările formulate de Camera de Conturi

 
Pentru abaterile identificate s-au formulat recomandări cu privire la respectarea prevederilor legale privind încasarea veniturilor, efectuarea cheltuielilor și organizarea evidenței contabile. Pentru abaterile care nu au fost remediate în timpul verificării, directorul Camerei de Conturi Constanța a emis decizia prin care s-a dispus luarea măsurilor legale de către conducătorul entității pentru remedierea deficiențelor constatate, urmărirea și încasarea veniturilor, stabilirea mărimii și întinderii prejudiciilor și recuperarea lor.
 

Măsurile luate de conducerea CJC pentru înlăturarea deficiențelor constatate  

 
S-a procedat la înregistrarea în evidența contabilă a creanțelor în valoare de 2.923.337 lei pe care UATJ Constanța le are de încasat de la societatea DPPJ Constanța. De asemenea, UATJ Constanța a solicitat Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Constanța o prezentare a istoricului evoluției capitalului social deținut la societatea DPPJ Constanța și confirmarea valorii certe a acestuia, astfel încât să se efectueze înregistrările contabile corecte. Au fost repuse în evidența contabilă debitele în sumă de 167.602 lei.
 
În timpul auditului s-a procedat la calcularea și încasarea parțială de la agentul economic care a utilizat restaurantul din cadrul Pavilionului Expozițional a penalităților pentru neplata în termen a utilităților. S-a recuperat plata nelegală reprezentând drepturi salariale acordate nelegal în sumă de 1.681 lei. Au fost efectuate demersuri pentru prezentarea de către ASCS Farul Constanța de documente în vederea clarificării unor aspecte legate de decontarea unor cheltuieli în cadrul proiectului finanțat de UATJ Constanța.
 
Conducerea Centrului Școlar de Educație Incluzivă „Albatros” a transmis ordonatorului ierarhic superior UATJ Constanța solicitarea de dare în administrare a bunurilor imobile (clădire și teren aferent) în care își desfășoară activitatea și a emis decizie de stabilire a cuantumului garanțiilor gestionare în numerar.  
 
Nu în ultimul rând, pe 30 septembrie 2019, președintele CJC, Marius Horia Țuțuianu, susținea că a contestat parțial raportul Curții de Conturi, mai exact interpretarea referitoare la acordarea de finanțări nerambursabile. „Curtea de Conturi interpretează că, potrivit Legii 350, sumele nerambursabile nu trebuie alocate individual unor sportivi, ci doar unor echipe sportive”, spunea la acel moment Țuțuianu. Din raport nu reiese acest lucru, ci din contră, faptul că inspectorii Camerei de Conturi au constatat abateri cu privire la acordarea de la bugetul județului a unei finanțări nerambursabile pentru Asociația Sportivă Clubul Sportiv (ASCS) Farul Constanța.
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

UAT Cuza Vodă, supraestimare de peste un milion de euro a veniturilor proprii, spune Curtea de Conturi (DOCUMENT)

19 Mar 2024 658

Angajații ARSVOM rămân în continuare fără sporurile pentru condiții grele de muncă. Magistrații din Constanța au cerut un raport de expertiză

18 Mar 2024 716

Comuna Albești, creanțe de peste 60.000 de euro de la contribuabili de negăsit, spune Curtea de Conturi. Raportul din 2023 (DOCUMENT)

17 Mar 2024 623

Ce au găsit auditorii de la Camera de Conturi Constanța la controlul efectuat la Mircea Vodă! (DOCUMENT)

17 Mar 2024 1612

Ce nereguli au găsit auditorii de la Curtea de Conturi la Primăria Crucea, județul Constanța (DOCUMENT)

12 Mar 2024 726

UAT Adamclisi, auditată de Curtea de Conturi. Neîncasarea unei amenzi aplicate de Direcția Silvică din Constanța, pe lista deficiențelor (DOCUMENT)

10 Mar 2024 1257

Ţilincă Gheorghe, primarul din Casimcea (Tulcea), achitat! Dosarul, la Curtea de Apel Constanța. Legături cu Siluan Proiect SRL, firma fondată de preotul Iscru

10 Mar 2024 1149

Primăria comunei Grădina, verificată de auditorii Curții de Conturi a României. Ce au descoperit?

09 Mar 2024 659

Raportarea eronată a cheltuielilor și neevidenţierea creanțelor Primăria Negru Vodă, verificată de Curtea de Conturi Constanța (DOCUMENT)

08 Mar 2024 667

Opinie cu rezerve Camera de Conturi a publicat raportul de audit financiar asupra situațiilor financiare consolidate ale orașului Năvodari (DOCUMENT)

08 Mar 2024 786

Ce au găsit auditorii de la Camera de Conturi Constanța la controlul efectuat la Siliștea! (DOCUMENT)

08 Mar 2024 622

Ce au găsit auditorii de la Camera de Conturi Constanța la controlul efectuat în comuna Saraiu? (DOCUMENT)

07 Mar 2024 658

Camera de Conturi Constanța, audit de conformitate la CS Axiopolis Cernavodă. Ce au constatat auditorii publici externi (DOCUMENT)

07 Mar 2024 823

Printre deficiențele constatate, modul de urmărire și încasare a creanțelor fiscale Curtea de Conturi Constanța, control efectuat la Primăria Cherchezu (DOCUMENT)

07 Mar 2024 617

Vulnerabilități ale sistemului de control intern Curtea de Conturi a verificat legalitatea contractării, utilizării și rambursării împrumuturilor efectuate la nivelul UATM Mangalia. Iată concluziile! (DOCUMENT)

06 Mar 2024 875