Ce modificări aduce Codul Administrativ. Se revizuiesc majorităţile necesare pentru adoptarea hotărârilor consiliilor locale şi judeţene

Ministerul Dezvoltării Regionale a pus în dezbatere publică proiectul de ordonanţă de urgenţă privind Codul administrativ al României.
În nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă se precizează că prin Codul administrativ se urmăreşte ca funcţia de prestare/furnizare de servicii publice să fie preponderent atributul administraţiei publice locale, degrevând astfel activitatea administraţiei publice centrale, care, prin esenţă, trebuie să fie axată pe funcţia de planificare strategică, reglementare şi control, cu respectarea principiului subsidiarităţii.

Potrivit prevederilor propuse prin acest act normativ, se intenţionează eficientizarea procesului decizional de la nivelul autorităţilor deliberative, prin instituirea majorităţii absolute (jumătate plus unu din numărul consilierilor în funcţie), inclusiv pentru hotărârile privind administrarea patrimoniului.
 
Viitorul Cod administrativ va reglementa activitatea din administraţie publică centrală; administraţia publică locală; prefectul, instituţia prefectului şi serviciile publice deconcentrate; exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale; statutul funcţionarilor publici, prevederi aplicabile personalului contractual din administraţia publică şi evidenţa personalului plătit din fonduri publice; răspunderea administrativă dar şi serviciile publice.

În domeniul administraţiei publice locale, Codul administrativ vine cu reglementări noi privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară (ADI) în sensul precizării drept organe de conducere ale acestora a adunării generale, a comitetului director şi a comisiei de cenzori, în vederea armonizării cu reglementările privind asociaţiile şi fundaţiile.

Un alt aspect priveşte revizuirea majorităţilor necesare pentru adoptarea hotărârilor consiliilor locale şi judeţene: „Majoritatea calificată, respectiv două treimi din numărul consilierilor locali în funcţie, doar pentru hotărârile privind translativitatea dreptului de proprietate, iar majoritatea absolută (majoritate consilierilor locali în funcţie) a fost instituită şi pentru hotărârile privind administrarea patrimoniului, alături de alte tipuri de hotărâri (ex. hotărâri privind bugetul local, hotărâri prin care se stabilesc impozite şi taxe locale)”.

Codul administrativ vizează şi armonizarea reglementărilor privind instituţia preşedintelui consiliului judeţean cu instituţia primarului din punctul de vedere al statutului juridic, al modalităţii de alegere (prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat), al rolului şi atribuţiilor exercitate la nivelul comunităţii, precum şi al drepturilor şi obligaţiilor. Codul vizează şi modificarea statutului viceprimarului, în sensul clarificării rolului său de înlocuitor de drept al primarului, prin definirea situaţiilor în care viceprimarul exercită această calitate (ex. în situaţia suspendării din funcţie a primarului, în situaţia de vacanţă a funcţiei de primar).

Documentul vine şi cu reglementări în ceea ce priveşte depunerea declaraţiilor de interese şi a declaraţiilor de avere de către aleşii locali, a procedurii şi a sancţiunilor aplicabile. Astfel, aleşii locali vor depune aceleaşi declaraţii de interese şi declaraţii de avere, în aceleaşi termene cu celelalte categorii de personal.
 
Modificări apar şi în ceea ce priveşte numirile în funcţiile de prefect şi subprefect. Astfel, pot fi numite în aceste funcţii numai persoanele care au absolvit programe de formare specializată specifice. Pentru a putea fi numiţi prefecţi sau subprefecţi (care nu îndeplinesc condiţia privind pregătirea), a fost instituită o derogare de la regulă, care le permite acestora să fie numiţi în funcţie sub condiţia ca, în termen de maximum doi ani de la data emiterii actului de numire, să absolve programele de formare specializată.

 
De asemenea, se propune clarificarea relaţiei dintre prefect şi serviciile publice deconcentrate - din perspectiva modului de organizare şi funcţionare a competenţelor exercitate. Ca exemplu este oferit faptul că serviciile publice deconcentrate au obligaţia de a prezenta informări privind modul de realizare a atribuţiilor care le revin.


 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Decizie a Curții de Apel Constanța în procesul dintre UAT Medgidia și Ministerul Dezvoltării

09 Apr 2024 1817

Primăria Năvodari, județul Constanța a semnat contractul de finanțare Căminul Liceului Tehnologic „Lazăr Edeleanu”, renovat energetic cu bani din PNRR

07 Apr 2024 1131

Județul Constanța Locuitorii din comuna Cuza Vodă vor beneficia de gaze naturale. Proiectul de finanțare, semnat de ministrul Dezvoltării

19 Feb 2024 759

Act de urbanism, emis de Primăria Constanța Liceul Teoretic „George Călinescu“, reabilitat energetic cu banii de la Ministerul Dezvoltării

18 Feb 2024 693

Un important Ordin al Ministrului Dezvoltării ar putea fi anulat la Constanța

05 Feb 2024 758

Plăți de peste 650 milioane de lei, de la Ministerul Dezvoltării, pentru investiții realizate prin PNDL

17 Jan 2024 654

Ministerul Dezvoltării a decontat peste 303 milioane de lei, pentru continuarea proiectelor de infrastructură

22 Dec 2023 660

Ordonanța de urgență a Guvernului privind Codul administrativ, modificată. Ce măsuri sunt implementate

21 Dec 2023 798

Secretarul orașului Hârșova nu l-a inclus în categoria consilierilor locali Bulancea amenință cu demisia din calitatea de consilier dar și din cea de membru PSD

17 Dec 2023 1312

Ministerul Deazvoltării Contract de finanțare pentru îmbunătățirea infrastructurii medicale destinate persoanelor vârstnice afectate de afecțiuni psihice

12 Dec 2023 642

Acoperiș dotat cu panouri termice și fotovoltaice Noul proiect pentru bazine didactice realizate prin Compania Natională de Investiții (DOCUMENT)

10 Dec 2023 901

Ministrul Dezvoltării, Adrian-Ioan Veștea „Este important să asigurăm continuitatea proiectelor aflate în derulare”

08 Dec 2023 684

Ministerul Dezvoltării ANL a recepționat 17 locuințe pentru tineri în comuna Tăuteu, județul Bihor

07 Dec 2023 906

Optimizarea cadrului normativ din domeniul construcțiilor, în atenția Ministerului Dezvoltării

07 Dec 2023 670

MLDPA Conferință în cadrul proiectului „Creșterea coerenței cadrului normativ și a eficienței reglementărilor tehnice în domeniul construcțiilor”

06 Dec 2023 656