23 Mar, 2016 11:27
5893
„În 2015 s-au adus modificări substanțiale legii 334. De aceea vom discuta în prima parte despre obligațiile care recurg din această lege și ce înseamnă campania electorală aferentă alegerilor locale 2016, adică finanțarea acestui tip de alegeri. Sursele de finanțare ale activităţii curente sunt atât din surse private, cât și din surse publice. Din surse publice, anumite formațiuni politice primesc subvenții de la bugetul de stat. Cotizațiile membrilor de partid reprezintă una din principalele surse de finanțare din surse private. Sursa cotizațiilor unui membru nu poate depăși 40 de salarii minime brute pe țară. O altă sursă sunt donațiile. Donațiile sunt plafonate la 0,025% din bugetul prevăzut de stat pe anul respectiv. Acestea pot fi făcute doar sub înscris în formă privată. Regulile pentru partide; acestea pot primi maxim 210.000 de lei, de la persoane fizice, iar pentru persoane juridice 525.000 de lei. Excepții se pot face atunci când o donație se face în mod expres pentru achiziționarea unui sediu. Este important că nu se pot accepta donații sau prestări de servicii cu titlu gratuit de la culte religioase, instituții publice, alte state, persoane fizice sau juridice de altă naționalitate decât cea română sunt interzise”, a explicat reprezentantul AEP, Andi Mihalache.
Andi Mihalache: „Pot fi primite donații în bunuri, de la formaţiunile politice internaţionale la care formaţiunea politică este afiliată, fără a a putea fi primite materiale de propagandă electorală. Pot fi primite şi materialele de propagandă electorală cu condiţia ca acestea să fie folosite strict în campania electorală pentru alegerile europarlamentare.
Andi Mihalache: „Nu se pot face decât donații în limita cuantumului maxim. Fie într-o singură tranșă, fie în mai multe tranşe, fără a depăşi valoarea de 10 salarii minime brute pe ţară.
Andi Mihalache: „Bineînțeles”
Andi Mihalache: „Acest plafon este per partid. Cu alte cuvinte. Cineva poate dona echivalentul maxim admis de 200 salarii minime către un partid, alte 200 salarii către alt partid și așa mai departe”.
„Partidele politice pot contracata împrumuturi în bani numai prin acte notariale autentice. Adică nu mai merge cu un act de mână ca până acum. Limitele pentru împrumuturi sunt aceleași ca și pentru donații. Și anume de 200 de salarii minime pentru persoane fizice și 500 de salarii minime în cazul persoanelor juridice. Partidele politice sunt obligate să publice în Monitorul Oficial până la 30 aprilie lista persoanelor fizice și juridice care au acordat împrumuturi de peste 100 de salarii minume pe ţară, precum și cuantumul total al împrumuturilor de sub 100 de salarii minime pe ţară”, a mai precizat reprezentantul AEP, Andi Mihalache.
Andi Mihalache: „Trei ani”.
„Vânzarea de bilete, de materiale tipărite cu însemenele partidului, servicii prestate de membrii de partid, închirierea spațiilor proprii, fișarea sau difuzarea publicațiilor a căror producție se face în cadrul partidului, subînchitrieirea spațiilor proprii”, a mai spus reprezentantul AEP, precizănd că acestea sunt alte surse de venit pentru finanțarea campaniei.
„Partidele se pot asocia cu formațiuni nepolitice, dar raportul acestora din urmă nu poate depăși cuantumul a 500 de salarii minime”, a subliniat Andi Mihalache.
„Termenele sunt în felul următor. Pe 22 martie a început campania electorală și până pe 6 mai se primesc cereri pentru înregistrarea mandatarilor financiari și se deschid conturile de camapanie, care se face după înregistrarea mandatarului. Pe 4 mai rămân definitive candiddaturile, iar până pe 4 iunie se desfășoară campania electorală. Între 6 iunie- 21 iunie se depun documentele justificative”, a menționat reprezentantul AEP, Andi Mihalache.
„Mandatarul este numit de competitorii electorali. Calitatea se dobândește numai după înregistrarea oficială la AEP și se face între 22 martie- 6 mai 2016. Pot fi desemnați coordonatori, persoane fizice care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat sau persoane juridice care oferă servicii specializate de contabilitate. Candidații independenți care au desemnat un mandatar financiar care nu este expert contabil sau contabil autorizat, trebuie să încheie un contract de asitentață, un contabil sau firmă specializată. Interdicții în acest caz. Mai multe partide nu pot avea același mandatar, decât dacă sunt în alianță. Candidații pentru primari, consiliile locale sau județene nu pot fi mandatari. Dacă cererile sunt incomplete sau se depun tardiv, nu se va putea aviza acel mandatar și va atrage după sine nevalidarea mandatului. Atribuțiile mandatarului. Asigură operațiunile financiare, supervizează activitatea celor mandatari ai partidului, asigură evidența operațiunilor financiare, reprezintă partidul politic, transmite AEP toate documentele, depune la AEP cererea de rambursare a cheltuielilor efectuate în campania electorală”, a mai spus Andi Mihalache.
„Mandatarii financiari vor deschide un cont bancar la nivelul fiecărui județ, un cont bancar la nivel central. În ceea ce privește sursele, acestea pot fi contribuțiile candidaților, precum și fondurile obținute de partid sau alianța în afara campaniei elecrorale. Contributiile candidaților. Pot proveni din donații primite de la persoane fizice, venituri proprii ale candidaților, precum și împrumuturi de la persoane fizice sau cu contracte de instituții de credit”, a menționat Andi Mihalache.
„Contribuțiile pot fi virate de candidați doar după data rămânerii definiteve a candidaturii. Mandatarul financiar are obligația de a asigura verficare și înregistrarea contributorului. Contribuțiile trebuie declarate la AEP. Contribuțiile care nu repesctă prevederile legale se confiscă și se fac venit la bugetul de stat”, a mai spus reprezentantul AEP, Andi Mihalache.
Finanţarea campaniei electorale. Contribuţiile candidaţilor:
Limitele maxime ale contribuţiilor pentru campania electorală care pot fi depuse de către candidaţi sau mandatarul financiar sunt următoarele:
LA ALEGERILE LOCALE pentru primar:
• 5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al comunei;
• 7 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al oraşului;
• 10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al municipiului;
• 50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al municipiului resedinţă de judeţ;
• 100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar de sector al municipiului București;
• 150 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al municipiului Bucureşti.
Este interzisă finanțarea campaniei electorale, în mod direct de către persoane fizice care nu au cetățenie română sau de către ăpersoane juridice de altă naționalitate decât cea română, cu excepția finanțării de către cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.
Se interzice finanțarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei elianțe a acestora sau a unui candidat independent de către o autoritate publică, instituție publică regie autonomă, campanie națională, societate reglementată de Legea 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori instituție de credit, la care sunt acționari majoritari statul sau unități administrativ-teritoriale, ori de către societăți reglementate de Legea nr. 31/1990, care, cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale, au desfășurat activități financiare din fonduri publice.
Se interzice finanțarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei alianțe a acestora sau a unui candidat independent de către sindicate, culte religioase, asociații ori fundații de altă naționalitate decât cea română.
„Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, dacă se referă în mod direct la un candidat sau partid politic, este utilizat în perioada campaniei electorle, are un obictiv electoral și se adresează publicului larg sau depășește limitele jurnalistice de informare a publucului. Cheltuielile pentru realizarea materialor sunt suportate exclusiv de beneficiarii acestora. Așadar nu se pot primi donații în mareriale de propagandă electorală. Partidele sau candidații nu pot produce materiale de propagandă elecrorală în regie proprie. Deci nu le pot confecționa singuri, ci doar prin intermediul unui terț, pe bază de factură”, a precizat reprezentantul AEP.
Limitele maxime ale cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală sau pentru referendum într-o circumscripție electorală națională sau într-o circumscripție electorală județeană/ a municipiului București/ externă, după caz, trebuie să se încadreze în limitele maxime ale contribuțiilor pentru campania electorală sau pentru referendum, prevăzută pentru curcumscripția electorală respectivă.
Cheltuielile aferente campaniei electorale pot fi efectuate numai prin intermediul conturilor speciale deschise la nivel central și local, după caz.
Sumele de bani primite de la candidații propuși pentru alegerile de partid politic sunt considerate donații și li se aplică în mod coreszpuncător prevederile Legii nr. 334/2006, republicată.
Cheltuielile se efectuează de către mandatarul financiar doar pe baza unei împuterniciri scrise din partea partidului politic, alianței politice sau a cotidianului independent privind acordul efectuării acelei cheltuieli.
Cheltuielile pentru broșuri, pliante și alte materiale de propagandă trebuie să fie de maxim 50% din totalul cheltuielor, pentru producție și difuzare în radio, TV sau presă scrisă maxim 40% din totalul cheltuielilor, iar pentru online, maxim 30%.
În cazul cheltuielilor efectuate din contul deschis la nivel central/județean pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio și televiziune mandatarii financiari coordonatori trebuie să depună la AEP câte un exemplar în original și o copie a mai multor documente justificative. De asemenea, în cazul cheltuielilor efectuate din contul deschis la nivel central pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală în presa scrisă, mandatarii coordonatori trebuie să depună la AEP câte un exemplar în original și o copie a mai multor documente justificative.
„Condiții de rambursare raportate la numărul total de voturi exprimate, obținerea pragului de 3% din totalul circumscripițiile electorale. La fel și în cazul candidaților independenți care au trecut de acest prag, pot primi rambursări electorale. Nu se rambursează în cazul depășirii limitelor maxime ale cheltuielilor, utilizării în campanie a altor surse de finanțare decât cele prevăzute de lege precum și în cazul utilizării contribuțiilor pentru campania electorală cu nerespectarea procentelor de cheltuieli specifice fiecărui tip de material propagandistic”, a precizat reprezentantul AEP, Andi Mihalache.
Conform prevederilor Legii nr. 334/2006, AEP poate aplica următoarele sancțiuni în domeniul controlului finanțării campaniei electorale:
Sancțiunile se pot aplica, după caz, partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționele, candidatului independent, mandatarului financiar și/sau donatorului care a încălcat dispozițiile legii. Aplicarea sancțiunilor prevăzute în Legea nr. 334/2006 se prescrie în termen de 3 ani de la data săvârșirii faptelor.
Contravențiile prevăzute de această lege se constantă de către reprezentanții AEP, iar sancțiunea (amendă sau avertisment) se aplică prin decizie a Autorității Electorale Permanente. De asemenea, decizia AEP poate fi atacată la instanța competentă în condițiile legii.
În situațiile de încălcare a prevederilor Legii nr. 334/2006 prevăzute în lege ca și contravenții, contravenientul varsă la bugetul de stat sumele de bani și/sau contravaloarea în bani a bunurilor și serviciilor care au constituit obiectul contravenției, pe baza hotărârii AEP.
Întrebări și răspunsuri:
Decebal Făgădau, prezent în sală, i-a recomanadat lui Virgil Senopol să nu uite să plătească și impozitul menționat pe hărtia de la SPIT, alături de care a venit această scrisoare.
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: