Expoziția Arhitecți şi proiecte din perioada antebelică din Constanța (1878-1916). În memoria Doinei Păuleanu



•    Expoziția pe care o dedic ei are o tematică demult „umblată“ de Doina Păuleanu.
•    Tematica expoziției a fost aprobată de un juriu al Ordinului Arhitecților privind proiectele culturale finanțate din Timbrul de Arhitectură pe anul 2021.
•    Exponatele, în număr de 60, „povestesc“ dezvoltarea orașului Constanța în perioada frământată a trecerii bruște, zic eu, a acestuia de la un feudalism oriental (Constanța fiind inclusă aproape 500 de ani în Imperiul Otoman) la un occidentalism de tip european.


N-a trecut nici un an de la dispariția neașteptată a Doinei Păuleanu, cea care „păstorea“ Muzeul de  Artă din Constanța. Ne legau amintiri și acțiuni comune, eram oarecum un tandem privind evoluția arhitecturii în Constanța din cele mai vechi timpuri până astăzi.


Câteodată eram în concurență (am lansat fiecare câte un album despre Cazinoul din Constanța la 100 de ani de la inaugurarea lui), dar, în majoritatea cazurilor, eram pe același front. Ne consultam cu privire la arhitecții români sau străini, care au activat în Constanța, la clădirile istorice importante din oraș, despre stiluri, despre proprietarii lor, evenimentele care au marcat istoria orașului.


Deseori argumentam toate acestea cu documente din dosarele consultate la ArhiveleNaționale (Constanța și București), cu fotografii sau cărți poștale vechi, cu hărți din diferite perioade, cu dovezi luate din conspectările unor articole și cărți scrise de oamenii acelor vremuri sau de istorici, critici de artă sau specialiști din diverse domenii.


Amândoi ne-am implicat și în acțiuni pentru a reda orașului, după 1990, unele statui importante care zăceau în subsolul Muzeului Jalea: Grupul statuar Carmen Sylva (cu Regina Elisabeta privind marea de pe Faleza Cazinoului – autor Ion Jalea) și bustul Reginei Maria (amplasat lângă Muzeul de Artă la finele anului 2020 – autor Oscar Han).


Doina  a scris mai multe cărți despre „istoriile“ Constanței, și, nu se referea numai la clădiri, autorii și proprietarii lor, ci căuta relațiile dintre ei și mai-marii urbei, urmărea asiduu ce scriau ziarele despre eveneimentele petrecute aici, despre deciziile care au marcat destinul orașului, zugrăvind adevărate tablori de epocă. Era și un orator teribil, o adevărată forță a naturii!


Expoziția pe care o dedic ei are o tematică demult „umblată“ de Doina Păuleanu. În aproape toate tomurile scrise de ea despre orașul nostru, face referiri la perioada de până la Primul Război Mondial. Recunosc că, prin cărțile ei, mi-a insuflat o parte însemnată din voința de a face această expoziție despre cum arăta Constanța în perioada antebelică, despre arhitecții care au activat aici și proiectele lor, chiar și pentru unele rămase pe hârtie sau pentru altele - realizate, dar astăzi dispărute.4


Tematica expoziției a fost aprobată de un juriu al Ordinului Arhitecților privind proiectele culturale finanțate din Timbrul de Arhitectură pe anul 2021, așa că m-am pus rapid pe treabă, voind, totodată, ca această expoziție să marcheze împlinirea a 20 de ani de la înființarea Ordinului Arhitecților din România. Exponatele, în număr de 60, „povestesc“ dezvoltarea orașului Constanța în perioada frământată a trecerii bruște, zic eu, a acestuia de la un feudalism oriental (Constanța fiind inclusă aproape 500 de ani în Imperiul Otoman) la un occidentalism de tip european.


Cetatea otomană cuprindea o parte din Peninsulă, terminându-se la nord pe o linie care ar prelungi virtual str. VasileAlecsandri până în port, astăzi. La venirea englezilor, care au construit calea ferată de la Cernavoda la Constanța și s-au ocupat de dezvoltarea portului, orașul s-a mai extins până în zona Hotelului Grand de astăzi, însă așa cum a găsit Constanța administrația românească care s-a instalat în 1878, peste această limită erau douăgrupări de colibe din chirpici acoperite cu stuf: Mahalaua Tătărească (în zona PiețeiUnirii, astăzi) șiMahalaua Țigănească, în zona dintreTeatrul Oleg Danovski și mare, astăzi.


Orașul semăna cu un sătuc mai mare cu câteva străzi întortocheate și doar câteva case, făcute de englezi, erau din piatră, iar acoperișurile cu țiglă. Primii pași ai Consiliului Local au fost făcuți pentru realizarea unei trame stradale corespunzătoare prin îndreptarea străzilor existente și crearea unora noi, precum și a unui regulament provizoriu de construcție.


Arhitecți străini și români au marcat arhitectura și urbanismul Constanței în perioada antebelică. Sunt trecuți în revistă cei mai importanți arhitecți, autori ai unor proiecte deosebite (multe dintre clădirile lor sunt astăzi monumente istorice), de la Hotelul Carol I (azi, Comandamentul Marinei) până la Silozurile din port, de la Kursaal (primul cazinou al orașului) la Cazinoul lui Daniel Renard, de la Catedrala Sfinții Apostoli Petru și Pavel la clădirile emblematice din Piața Ovidiu etc.


Nu lipsesc: planurile orașului Porto-Franco (plan din 1880 – orașul era delimitat cu un șanț),  planul de la începutul realizării CartieruluiRomânesc (1890), planul din 1902 (cand orașul începe să-și depășească vechiul șanț) și planul Dobrescu din 1915, care conturează un oraș modern, în plină dezvoltare.


Clădirile sunt spectaculoase, creionate în diferite stiluri – neocalsic (Hotel Carol I), maur (Vila Şuțu), Art Nouveau (Cazinoul), victorian (Casa Cănănău), Rococo (Casa Zottu, Casa Şomănescu), neoromânesc (PalatulComunal, astăzi Muzeul Național de Istorie și Arheologie), neoromânesc cu elemente bizantine (Poșta Veche, astăzi Muzeul de Artă Populară), brâncovenesc (Muzeul Jalea) etc. dar, majoritatea sunt realizate într-un stil ecelctic, având ornamentații împrumutate din diferite epoci.


Expoziția nu se putea realiza fără sprijinul Arhivelor Naționale – Serviciul Județean Constanța și al Muzeului de Artă Constanța, gazda expoziției pe parcursul lunii octombrie și responsabililor acestor instituții le mulțumim încă o dată, în numele meu, cât și al conducerii Ordinului Arhitecților – Filiala Constanța.



Citește și:
D O I N A



 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

In memoriam Doina Păuleanu, personalitate artistică „adoptată” de Constanța, care a adus Muzeului de Artă din oraș prestigiu național

29 Mar 2024 533

La Muzeul de Artă din Constanța va avea loc a doua ediție a Bienalei Naționale de Pictură. Perioada în care se va desfășura

21 Apr 2023 1021

Ar fi împlinit 75 de ani Doina Păuleanu, cea care a dus Muzeul de Artă din Constanța pe culmile gloriei naționale

29 Mar 2023 1720

Doina Păuleanu (1948-2020)

29 Mar 2022 2913

Un an de la trecerea în neființă a Doinei Păuleanu

23 Dec 2021 1648

#Dobrogea143 - De la grecii din Milet la generația Millennials Muzeul de Artă „Dinu și Sevasta Vintilăׅ“ din Topalu, cel mai important muzeu rural din țară (galerie foto+video)

03 Nov 2021 5439

Au fost desemnați câștigătorii primei ediții a Bienalei Naţionale de Pictură „Doina Păuleanu“. Iată cine sunt aceștia!

27 Jul 2021 3263

Constanța culturală Bienala Națională de Pictură „Doina Păuleanu“, la prima ediție

06 Jul 2021 3777

Constanța Prima ediție a Bienalei Naționale de Pictură „Doina Păuleanu“. Zeci de lucrări prezentate în cadrul expoziției

30 Jun 2021 2820

Constanța culturală Bienala Națională de Pictură „Doina Păuleanu” și-a desemnat participanții

08 Jun 2021 4013

Zi așteptată cu speranță, dar și teamă Cui rămâne colecția de artă a Muzeului din Topalu? Ziua pronunțării

26 May 2021 2359

Muzeul de Artă Constanța Bienala Națională de Pictură „Doina Păuleanu”

22 Apr 2021 6069

#citește Dobrogea Doina Păuleanu și „urmele” sale

29 Mar 2021 2988

Doina Păuleanu – timpul n-a mai avut răbdare

04 Mar 2021 4721

Doina Păuleanu – critic de artă, manager al Muzeului de Artă Constanța timp de două decenii

16 Feb 2021 35330