Cadre medicale, plătite de Bayer SRL şi de Baxter Healthcare Medic hematolog constănţean, sponsorizat de o firmă de medicamente pentru deplasări în străinătate (documente)



Încă de anul trecut, prin lege, medicii sunt obligaţi să declare sponsorizările primite de la firmele de medicamente. Sponsorizările făcute în cursul anului 2014 de firmele de medicamente sunt deja făcute publice pe site-ul Agenţiei Naţionale a Medicamentului. Firme de medicamente precum Baxter Healthcare, Ipsen Pharma, Alvogen Romania şi Pfizer Romania sunt marii producători de medicamente care au finanţat pentru medici cele mai scumpe deplasări la congrese şi evenimente medicale, în cursul anului 2014. 

Legea dezvăluie „sponsorizările” din sistemul sanitar

Producătorii de medicamente, deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă sau reprezentanţii acestora în România, distribuitorii angro şi en detail de medicamente, dispozitive medicale şi materiale sanitare au obligaţia să declare la Agenţia Naţională a Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale (ANMDM) toate sponsorizările, precum şi orice alte cheltuieli suportate pentru medici, asistenţi medicali, organizaţii profesionale, organizaţii de pacienţi şi orice alt tip de organizaţii care au activităţi în domeniul sănătăţii, se arată la alineatul 3 al articolului 35 din normele de evaluarea şi avizarea publicităţii medicamentelor. Corelativ, medici, asistenţi medicali, organizaţii profesionale, organizaţii de pacienţi şi orice alt tip de organizaţii care au activităţi în domeniul sănătăţii sunt obligaţi prin lege să declare la ANMDM toate sponsorizările primite. Informaţiile despre sponsorizările făcute în sistemul medical se vor publica trimestrial, pentru anul anterior, pe site-ul ANMDM, pe site-ul beneficiarilor şi pe pagina oficială a firmelor de medicamente care au făcut sponsorizările, potrivit alineatului 6 al articolului 35 din normele recent publicate de Ministerul Sănătăţii.

În ce condiţii pot sponsoriza firmele de medicamente participarea medicilor la congrese medicale organizate în ţară sau la nivel internaţional
 
Art. 37 
(1) Sub incidenţa acestei prevederi intră manifestările medicale cu caracter local, regional, naţional sau internaţional. Acestea sunt forme de publicitate adresate doar profesioniştilor în domeniul sănătăţii şi, prin urmare, deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă (DAPP) sau reprezentanţii acestora trebuie să notifice ANMDM înainte ca manifestarea medicală să aibă loc, cu privire la următoarele aspecte:
- tipul de eveniment la care participă DAPP;
- materialele care vor fi distribuite în cadrul manifestării;
- informaţiile medicale furnizate în cadrul acestor manifestări - setul de slide-uri care fac referire la caracteristicile produsului, şi nu întreaga prezentare;
- specialiştii români care participă şi prezintă informaţii medicale care fac referire la caracteristicile unui produs, în cadrul manifestărilor internaţionale, trebuie să notifice setul de slide-uri care fac referire la caracteristicile produsului, şi nu întreaga prezentare;
- obiectele promoţionale distribuite (se enumeră);
- specialităţile profesioniştilor în domeniul sănătăţii cărora le sunt adresate informaţiile.

(3) Dacă în cadrul unei campanii publicitare a unui medicament se foloseşte un set de studii, este suficientă notificarea unică, la începutul campaniei, însoţită de un plan al tuturor manifestărilor din cadrul campaniei.


(4) În cazul în care în cadrul acestor manifestări se oferă premii, acestea trebuie să aibă o valoare mică şi să nu fie condiţionate de prescrierea unui medicament.

(5) Notificarea se face cu zece zile înaintea desfăşurării evenimentului.
 
În ce condiţii firmele de medicamente vor plăti vizitele de studiu şi cercetările ştiinţifice ale medicilor
 
Art. 36 din normele de aplicare a legii:
(1) Programele iniţiate de către deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă (DAPP) sau reprezentanţii legali ai acestora cu scopul de a oferi sponsorizare pentru activităţi de cercetare ştiinţifică, vizite de studiu etc. sunt permise cu condiţia ca acestea:
- să nu implice elemente cu caracter promoţional legate de un medicament;
- să nu fie condiţionate de prescrierea unui medicament sau stimularea prescrierii unui
medicament.

(2) Furnizarea de bunuri şi servicii către spitale sau alte instituţii din domeniul asistenţei medicale:
- trebuie să vizeze beneficiul pacienţilor;
- nu trebuie să fie condiţionată de prescrierea, stimularea prescrierii sau distribuirea unui medicament;
- nu trebuie să facă referire la un medicament.

Participări la congrese internaţionale, plătite pentru medici

Baxter Healthcare este o firmă de medicamente care a plătit participarea la congrese medicale pentru mai mulţi medici, printre care şi dr. Mihaela Maria Ghinea, medic primar hematolog în cadrul Spitalului Clinic Judeţean Constanţa. În 2014, aceasta a participat la Congresul Mondial al Hemofililei de la Melbourne, Australia (11.03. 2014 - 01.08.2014) (vezi secţiunea „Documente“).
 
Baxter Internaţional Inc este o companie americană de medicamente, cu sediul in Deerfield, Illinois. Compania se concentrează în principal pe produse necesare pentru a trata hemofilia, bolile de rinichi, tulburările sistemului imunitar şi alte afecţiuni medicale cronice şi acute.
 
Precizăm că, până la închiderea ediţiei, nu am reuşit să luăm legătura cu dr. Ghinea, pentru a ne oferi detalii despre relaţia cu producătorul american de medicamente şi a afla dacă, în contrapartida sponsorizării oferite, compania i-a solicitat să recomande pacienţilor medicamentele din portofoliul lor.
 
La Congresul Mondial al Hemofiliei de la Melbourne (deplasare sponsorizată de compania Baxter Healthcare) au mai participat, alături de dr. Mihaela Ghinea, din cadrul SCJU, şi Tunde Torok-Vistai, de la Institutul Oncologic din Cluj, Valentina Marusia Uscătescu, medic primar medicină de laborator la Institutul Fundeni, Oana Viola Bădulescu, şeful Clinicii Hematologie de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iaşi, şi Luminiţa Rusen, directorul Institutului Naţional de Hematologie Transfuzională „Prof. Dr. CT Nicolau” din Bucureşti. Sponsorizarea primită de dr. Ghinea a fost în valoare de 30.015 lei.
 
Pentru un alt eveniment, compania i-a mai decontat medicului Maria Mihaela Ghinea cheltuieli de transport, cazare şi masă în valoare de 728 de lei. Evenimentul Baxter Stand Alone Event a avut loc în perioada 7 - 8 martie 2014. Compania Baxter a organizat şi un eveniment la Constanţa, pe 9 septembrie, unde dr. Mihaela Ghinea a conferenţiat, fiind remunerată cu 2.650 de lei.
 
O altă companie de medicamente, Bristol-Myers Squibb Marketing Services SRL, i-a plătit doctorului Ghinea suma de 1.775 de lei pentru participarea la un eveniment ştiinţific şi educaţional.

Medicii constănţeni plătiţi de Bayer SRL pentru conferinţe şi participarea la evenimente

15 cadre medicale din Constanţa au fost recompensate cu sume de bani pentru participarea la evenimente sau conferenţiere în cadrul unor reuniuni medicale de către SC Bayer SRL. Victoria Bădărău, medic anestezist, a primit, pentru conferenţiere, 1.762 de lei, Doina Catrinoiu, diabetolog - 2.270 de lei, tot pentru conferenţiere, Luminiţa Cioablă, medic dermatolog - 726 de lei - taxă, Elena Ionescu - Obstetrică-Ginecologie - 670 de lei, pentru participare la eveniment, Monica Lazăr - Oncologie - 2.024 de lei pentru participare la eveniment, Sebastian Luţescu - Obstetrică-Ginecologie - 2.869 de lei pentru conferenţiere, Laura Mazilu - Oncologie - 3.272 de lei pentru participare la evenimente, Mehdi Sowlati - taxă - 717 lei, Răzvan Stanca - 4.463 de lei pentru participare la eveniment şi conferenţiere şi alţi 990 de lei pentru participare eveniment.
 
Coralia Victoria Ştefănescu, Obstetrică-Ginecologie - 3.446 de lei pentru participare la eveniment şi 1.760 de lei pentru conferenţiere. Vlad Tica - Obstetrică-Ginecologie - cinci conferenţieri, în valoare de 11.000 de lei. Ioana Torok - Ginecologie - participare la eveniment - 600 de lei, Elena Tudor - Cardiologie - 1.665 de lei pentru participare la eveniment, Elvira Ursatti - Ginecologie - 1.373 de lei pentru participare la eveniment.
 
Dan Vişinescu - Oncologie - 320 de lei pentru participare la eveniment, Cristina Cojocaru, Diabetologie - 1.751 de lei pentru participare la eveniment, Viorel Cristurean - Ginecologie - 4.173 de lei pentru participare la eveniment, Florian Danteş - Ginecologie - conferenţiere - 3.500 de lei, Mihaela Dobre - Ginecologie - 600 de lei pentru participare la eveniment şi Stela Halichidis, infecţionist, director al Spitalului de Boli Infecţioase Constanţa - 2.214 lei pentru participare la eveniment şi conferenţiere.
 
Aceste sume au fost declarate de compania Bayer SRL pentru anul 2014. Baxter Healthcare a plătit consultanţă pentru dr. Adriana Apostol,  specialitatea Onco-Hematologie, în valoare de 2.730 de lei, şi pentru conferenţiere eveniment - 1.985 de lei.

Conducerea SCJU va discuta cu medicul Ghinea

În contextul în care 77 de doctori sunt acuzaţi de luare de mită după ce ar fi acceptat o excursie plătită de o companie care produce medicamente, drept recompensă pentru recomandarea pastilelor acesteia, managerii de spitale sunt speriaţi de perspectiva depistării unor astfel de situaţii şi în unităţile medicale pe care le conduc. Dr. Cătălin Grasa, director interimar al SCJU Constanţa, susţine că va purta o discuţie cu dr. Mihaela Ghinea, ca urmare a sesizării făcute de cotidianul ZIUA de Constanţa, pentru a lămuri contextul în care doctorul hematolog constănţean a participat la Congresul de la Melbourne din 2014.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Nu exista articole asemanatoare.