Decizia este definitivă Gabriela Bucovală rămâne inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa

Judecătorii de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a României au respins, ieri, acţiunea Ministerului Educaţiei Naţionale formulată împotriva deciziei Curţii de Apel Constanţa, din data de 29 ianuarie 2018, prin intermediul căreia Zoia Gabriela Bucovală a fost repusă în funcţia de inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa. Decizia Înalta Curţi este definitivă.
 

Povestea din instanţă

 
Pe data de 23 octombrie 2017, Zoia Gabriela Bucovală a chemat în instanţă Ministerul Educaţiei Naţionale şi a solicitat suspendarea executării unui act administrativ.
 
Pe data de 29 ianuarie 2018, Curtea de Apel Constanţa a admis cererea şi a dispus suspendarea executării Ordinului nr.4699/18.08.2017 emis de Ministerul Educaţiei Naţionale până la pronunţarea instanţei de fond. Decizia Curţii de Apel a fost contestată de Ministerul Educaţiei Naţionale la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a României, instanţă care a menţinut decizia magistraţilor din Constanţa.
 

Motivarea 

 
În motivarea deciziei, Beatrice Mariş, judecător al Curţii de Apel Constanţa învestit cu soluţionarea cauzei, a reţinut că, „la data de 18 august 2017, pârâta (n.r. Ministerul Educaţiei Naţionale) a emis Ordinul nr.4699 prin care, la art. 1, s-a dispus revocarea reclamantei (n.r. Zoia Gabriela Bucovală) din funcţia de inspector general al Inspectorului Şcolar al Judeţului Constanţa, începând cu data de 4.09.2017.
 
„Prin art. 2 s-a dispus încetarea cu aceeaşi dată a Contractului de Management nr. (…)/19.08.2015 încheiat între reclamantă şi MEN pentru funcţia de inspector şcolar general al ISJ Constanţa. În preambulul ordinului a cărui suspendare se solicită, se invocă faptul că măsura de încetare a contractului de management are la bază referatul nr. 1899/D.G.M.P./18.08.2017 privind încetarea contractului de management din care rezultă încălcarea gravă a prevederilor art. 7, pct. 1 din contractul de management nr.(…)/19.08.2015, precum şi a dispoziţiilor art. 19, alin. 1, coroborate cu cele ale art. 9, lit. c) şi ale art. 7, pct. 1 din Anexa OMECT nr. 5557/2011. Reclamanta, în calitate de persoană vătămată, a formulat plângere prealabilă în temeiul art. 7 din Legea nr. 554/2004. În temeiul art. 14 din Legea nr. 554/2004, reclamanta a formulat cerere de suspendare a executării Ordinului nr. 4699/18.08.2017“, potrivit motivării.
 
Curtea a constatat că „susţinerile reclamantei (n.r. Zoia Gabriela Bucovală) constituie aspecte care să creeze o îndoială serioasă în privinţa legalităţii actului administrativ contestat, motivele invocate având caracterul unor indicii aparente care să răstoarne cu uşurinţă, în urma unei cercetări sumare a aparenţei dreptului, prezumţia de legalitate a actului administrativ“.
 
„Astfel, Curtea observă că referatul nr. 1899/D.G.M.P./18.08.2017 în baza căruia s-a dispus luarea măsurilor de revocare din funcţie a reclamantei şi încetarea contractului de management a fost întocmit la aceeaşi dată cu emiterea ordinului prin care s-au luat aceste măsuri, respectiv 18.08.2017, şi nu a fost comunicat reclamantei. De asemenea, notificarea nr. 9900/18.08.2017 prin care s-a constatat încetarea contractului de management a fost comunicat reclamantei în aceeaşi zi în care s-a dispus şi luarea măsurilor de revocare din funcţie şi de încetare a contractului de management prin emiterea ordinului, respectiv 18.08.2017“, se mai arată în motivare.
 
Tot potrivit actelor oficiale, „întocmirea referatului care a stat la baza emiterii ordinului prin care s-a luat măsura revocării şi încetarea contractului, precum şi notificarea cauzelor ce au determinat luarea acestor măsuri în aceeaşi zi cu emiterea ordinului sunt de natură a crea o îndoială serioasă asupra legalităţii actului administrativ, în condiţiile în care art. 9, lit. c din contractul de management impune în sarcina pârâtei obligaţia de a notifica revocarea din funcţie de către ministrul educaţiei pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor prevăzute de lege şi de contractul de management cu minimum 15 zile înainte de aplicarea măsurii, dispoziţie ce reprezintă o garanţie pentru manager că măsura revocării, de o gravitate deosebită, este adusă la cunoştinţa acestuia într-un termen rezonabil pentru respectarea dreptului la apărare“.
 

Totodată, Curtea de Apel a constatat că actul administrativ a cărui suspendare se solicită nu era semnat de ministrul Educaţiei Naţionale, Ordinul nr. 4301/ 30.06.2017, prin care se deleagă unui secretar de stat competenţa de a semna, în calitate de reprezentant legal, actele juridice ce privesc activitatea ministerului în locul ministrului Educaţiei, în absenţa acestuia, nefiind apt a înlătura aparenţa de nelegalitate în lipsa dovezii imposibilităţii obiective a ministrului de a semna actul.
 
„Prin urmare, în condiţiile unei examinări sumare a aparenţei dreptului, din datele şi informaţiile din dosar se reţine că există împrejurări legate de starea de fapt şi de drept, de natură să creeze o îndoială serioasă asupra legalităţii actului administrativ. De asemenea, Curtea reţine că şi condiţia pagubei iminente, definită de art. 2, alin. 1 lit. ş din Legea nr. 554/2004, este îndeplinită, revocarea contractului de management fiind de natură a împiedica exercitarea atribuţiilor şi a activităţilor ce fac parte din calendarul mobilităţii personalului didactic de predare în învăţământul preuniversitar pe anul 2018-2019, activităţi ce implică repartizarea posturilor rămase vacante, organizarea concursurilor de ocupare a posturilor didactice, repartizarea posturilor didactice, cu asigurarea transparenţei procesului de încadrare, selecţie şi recrutare a personalului didactic, activităţi cu impact deosebit asupra funcţionării în condiţii normale a instituţiei şi învăţământului la nivel judeţean“, conform motivării.

 
Constatând îndeplinirea condiţiilor cumulative prevăzute de art. 14, alin. 1 din Legea nr. 554/2004, Curtea a admis cererea şi a dispus suspendarea executării Ordinului nr. 4699/18.08.2017 emis de Ministerul Educaţiei Naţionale până la pronunţarea instanţei de fond. Pe cale de consecinţă a admiterii cererii de suspendare, cererea de intervenţie în interes alăturat pârâtei formulată de Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa a fost respinsă, ca nefondată.
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Nicolae Bucovală, operator de turism „Plajele ar trebuie să se liciteze pe cel puțin zece ani” (VIDEO)

21 Feb 2024 736

Fost inspector școlar general al Constanței, victorie importantă împotriva Ministerului Educației, în instanță! (MINUTA)

28 Oct 2022 1665

Fost inspector școlar general al Constanței, la judecată cu Ministerul Educației. Despre ce este vorba

06 Sep 2022 1647

Un fost inspector școlar general al Constanței și-a recâștigat definitiv postul în instanță!

11 Nov 2021 5911

Victorie în instanță pentru un fost șef al învățământului constănțean

03 Jul 2020 2475

Dispute fără sfârșit Ce au hotărât judecătorii Curții de Apel în litigiul dintre Ministerul Educației și fostul inspector școlar general Gabriela Bucovală

06 Jun 2020 4325

Ministerul Educaţiei a făcut recurs în dosarul cu Gabriela Bucovală

22 Jan 2020 4540

#DobrogeaDigitală Mihai Bucovală, 20 de ani de la „marea trecere”

09 Jan 2020 2669

UPDATE Gabriela Bucovală, numită director la Liceul Teoretic „Traian” din Constanța

02 Dec 2019 12142

Prof. Gabriela Bucovală se consideră nedreptăţită de Ministerul Educaţiei şi cere anularea unui act administrativ

28 Oct 2019 13455

Schimbări în organigrama ISJ Constanţa. Echipa mandatului nr. 5 al lui Petrică Miu

07 Sep 2019 10806

Petrică Miu, noul inspector școlar general al ISJ Constanța. Mandatul Gabrielei Bucovală a expirat

19 Aug 2019 7404

Interviu online cu Gabriela Bucovală, inspector școlar general al ISJ Constanța „Îi îndemn pe elevi să muncească, să-și perfecționeze darul pe care l-au primit“

20 Jul 2019 5066

Protocol de colaborare între CCINA Constanţa şi ANFPSDR, în sprijinul promovării învăţământului dual în mediul de afaceri (galerie foto)

20 Jun 2019 3548

În atenţia absolvenţilor de a VIII-a şi a părinţilor Iată câte clase de a IX-a vor fi în liceele constănţene! Cu ce medii s-a intrat anul trecut (document)

06 Jun 2019 2652