Deschidere editie

Exclusiv! Taxa de linişte din Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă, ANULATĂ. Motivarea judecătorilor (document)



Taxa de linişte a fost încasată timp de 12 ani de la toţi operatorii economici, respectiv persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale şi persoane juridice care desfăşoară activităţi economice pe raza municipiului Constanţa, în staţiunea Mamaia şi Satul de Vacanţă, indiferent de locaţia acestora.

Laura Dan Opariuc, judecător al Secţiei Contencios Administrativ şi Fiscal din Tribunalul Constanţa, şi-a motivat decizia prin intermediul căreia a anulat celebra taxă de linişte, bir ce urmărea „creşterea gradului de linişte şi siguranţă în derularea activităţilor economice în Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă“. Astfel, conform datelor oficiale, instanţa a reţinut, printre altele, că „este vorba despre o sumă plătită în schimbul prestării unui serviciu, iar o persoană fizică sau juridică nu poate beneficia de un serviciu împotriva propriei sale voinţe“. Mai mult decât atât, instanţa a reţinut că „este absurd şi lipsit de orice fundament nelegal să se instituie o taxă pentru respectarea unor dispoziţii prevăzute şi sancţionate prin legi speciale şi pentru ca organele care au anumite atribuţii legale în acest sens să-şi respecte şi să-şi îndeplinească aceste atribuţii“, se mai arată în motivarea judecătoarei Laura Dan Opariuc. 
 
Decizia instanţei a venit în urma unui demers al Asociaţiei Constanţa Ia Atitudine (ACIA).
 
„(…) Instituirea de taxe speciale se putea realiza de către Consiliul Local, însă cu îndeplinirea următoarelor condiţii:
  1. să se înfiinţeze un serviciu public local nou, pentru a cărui funcţionare se instituie taxa specială
  2. serviciul public nou înfiinţat să fie creat în interesul persoanelor fizice şi juridice care beneficiază de serviciul public local
  3. taxa să corespundă prestării unui serviciu public de către autoritatea publică
  4. taxa specială să se încaseze numai de la persoanele fizice şi juridice care beneficiază de serviciile publice respective
  5. taxele speciale să fie utilizate numai în scopurile pentru care au fost înfiinţate, adică pentru acoperirea cheltuielilor efectuate în vederea înfiinţării serviciilor publice de interes local şi finanţării cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare a acestor servicii“, conform datelor oficiale.
 
De asemenea, „instanţa mai reţine că, în speţă, CL (n.r. Consiliul Local) nu a înfiinţat servicii publice noi pentru a căror înfiinţare şi funcţionare să fie necesară perceperea unei taxe speciale“. „Aceste servicii publice au fost create anterior instituirii taxei speciale (e de notorietate faptul că Poliția Comunitară, spre exemplu, a fost înființată în anul 2008), în interesul întregii comunităţi a municipiului, vizând asigurarea ordinii publice, salubrizarea şi întreţinerea străzilor şi a zonelor publice, beneficiari ai unor asemenea servicii publice fiind toţi cetăţenii care se folosesc de serviciile de ordine publică, salubrizare şi întreţinere a zonelor publice“, se mai arată în motivarea judecătoarei Laura Dan Opariuc. 
 
„În aceste condiţii, instanţa reţine că este nelegală obligarea numai a unei categorii de persoane la plata taxei speciale de ordine publică, respectiv operatorii economici. Nu există niciun temei legal ca pentru o zonă publică să fie obligată numai o singură categorie de persoane la suportarea cheltuielilor de întreţinere şi salubrizare, respectiv a cheltuielilor pentru asigurarea ordinii publice. Astfel, legal analizând, plata taxei speciale ar trebui să reprezinte o contraprestaţie a agentului economic în schimbul unui serviciu public care i se prestează lui însuşi (art. 2, pct. 55, Legea 273/2006: «taxă - sumă plătită de o persoană fizică sau juridică, de regulă, pentru serviciile prestate acesteia de către un operator economic, o instituţie publică ori un serviciu public»), dar, raportat la situația concretă, operatorilor economici de pe raza municipiului Constanța li se impune de fapt un veritabil impozit definit de Legea 273/2006 ca fiind «prelevarea obligatorie, fără contraprestaţie imediată, directă şi nerambursabilă, pentru satisfacerea necesităţilor de interes general» (art. 2, pct. 37). Or, toate efectele nocive pe care CL susţine că le-ar putea preveni sau combate prin această taxă sunt sancţionate prin legi speciale şi pot fi «combătute» prin aplicarea lor“, potrivit Tribunalului Constanţa.
 
Mai departe, Laura Dan Opariuc a mai reţinut: „Chiar dacă faptele antisociale generează cheltuieli suplimentare pentru finanţarea serviciilor publice de salubrizare sau ordine publică, acestea vizează servicii publice deja existente, ai căror beneficiari nu sunt numai agenţii economici taxaţi“.
 
„De asemenea, Consiliul Local nu a făcut dovada creării unui fond special în care se colectează această taxă, destinat finanţării serviciului public prestat, şi nici a modului în care este finanţat acel serviciu public“.
 
„(…) Taxa pentru creşterea gradului de linişte şi siguranţă, deşi, prin denumirea ei, arată că este destinată creşterii gradului de linişte şi siguranţă în derularea activităţilor economice, nu este percepută pentru funcţionarea unui serviciu public local, creat în interesul persoanelor fizice şi juridice, ci în interesul exclusiv al Municipiului Constanţa, pentru paza unor bunuri publice, pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor şi faptelor ilicite, antisociale, manifestate prin cerşetorie, furturi, tâlhărie şi prostituţie, pentru combaterea comerţului stradal neorganizat, prevenirea depunerilor de moloz şi gunoi menajer şi pentru prevenirea lipirii de afişe pe faţadele clădirilor, stâlpi şi copaci, iar acestei taxe nu îi corespunde nicio contraprestaţie în folosul reclamantului“.
 
„De asemenea, nu se poate susţine că această taxă este percepută în consideraţia activităţii economice desfăşurate de către cei de la care este percepută, întrucât nu se poate aprecia că săvârşirea infracţiunilor şi a faptelor ilicite, antisociale, manifestate prin cerşetorie, furturi, tâlhărie şi prostituţie, sau comerţul stradal neorganizat constituie consecinţa activităţii economice desfăşurate, iar în ceea priveşte necesitatea prevenirii depunerilor de moloz şi de gunoi, lipirii de afişe pe faţadele clădirilor, stâlpi şi copaci, similar, nu rezultă care este legătura dintre aceste fapte şi activitatea economică a reclamantului din această cauză pentru a i se pretinde plata taxei“.

 

„Astfel că se constată că, în mod nelegal, în lipsa unei prestaţii echivalente, se impune reclamantului, prin HCL 246/2014, plata taxei în cauză“.
 
„După cum este menţionat expres în actul atacat, este vorba despre o taxă, mai exact despre o sumă plătită în schimbul prestării unui serviciu, iar o persoană fizică sau juridică nu poate beneficia de un serviciu împotriva propriei sale voinţe. În concret, taxa de linişte nu îndeplineşte condiţiile principale de a fi utilă celor cărora li se adresează; serviciul să fie prestat în concret, să nu se suprapună cu alte servicii, prestate de alte instituţii, pentru care sunt instituite alte obligaţii de plată. Mai mult, este absurd şi lipsit de orice fundament legal să se instituie o taxă pentru respectarea unor dispoziţii prevăzute şi sancţionate prin legi speciale şi pentru ca organele care au anumite atribuţii legale în acest senssă-şi respecte şi îndeplinească aceste atribuţii“, se mai arată în documentele oficiale.
 
Motivarea judecătoarei Laura Dan Opariuc poate fi citită integral accesând secţiunea „Documente“.  
 
Citeşte şi 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Decebal Făgădău lucrează la structura taxelor şi impozitelor pentru 2018 „Sperăm să începem anul măcar de la 193 de milioane de euro“

02 Nov 2017 1454

La revedere, taxă de linişte! Bun venit, taxă de monitorizare video/siguranţă? Ce spunea Făgădău în 2016 şi ce spune astăzi despre un nou bir!

12 Apr 2017 9999

Municipalitatea a pierdut! Taxa de linişte aferentă anului 2016, suspendată definitiv

11 Apr 2017 4492

Azi, la Curtea de Apel Constanţa, se va analiza soarta taxei de linişte aferentă anului 2016

03 Apr 2017 1023

Avocat Silvia Uscov Ce a determinat Consiliul Local să renunţe la perceperea taxei de linişte din Constanţa

02 Feb 2017 2524

Taxa de linişte din Constanţa aferentă anului 2016 a fost anulată!

01 Feb 2017 1664

Soarta taxei de linişte din Constanţa aferentă anului 2016 va fi decisă azi!

17 Jan 2017 1368

Ce taxe vor plăti constănţenii din ianuarie 2017

28 Dec 2016 2930

Constanţa Taxa de linişte, eliminată de aleşii locali?

27 Dec 2016 2175

SPIT nu va mai emite decizii de impunere pentru taxa de liniște aferentă anului 2016

22 Nov 2016 1327

Cererea de anulare a taxei de linişte din Constanţa pentru 2016, judecată în 2017

22 Nov 2016 2015

Judecătorii din Constanţa şi-au motivat decizia prin care au anulat definitiv „taxa Al Capone“ 2015

21 Nov 2016 2270

Procesul privind anularea taxei de linişte din Constanţa a fost suspendat. Judecătorul a formulat o cerere de abţinere (document)

18 Nov 2016 1258

Proiect HCLM Constanţa privind impozitele şi taxele pe 2017. Taxa de linişte revine „pe tapet“?!

03 Nov 2016 3526

Răspunsul la posibila introducere a taxei… de siguranţă „Statul are poliţie şi jandarmi. Să-şi îndeplinească atribuţiile“

31 Oct 2016 11691

Înlocuitor pentru taxa de linişte Decebal Făgădău - „Vom veni cu o altă taxă“… de siguranţă

24 Oct 2016 4617

Sondaj de opinie Sunteţi de acord cu introducerea unei taxe... de siguranţă în locul taxei de linişte?

24 Oct 2016 6593

Exclusiv Taxa de linişte 2016, suspendată de Tribunalul Constanţa, în primă instanţă

11 Oct 2016 3222

O nouă taxă din Constanţa a fost anulată, în primă instanţă, de judecători!

01 Oct 2016 2257

UPDATE. Exclusiv Taxa de tramă stradală din Constanța a fost anulată! Câţi bani ar putea pierde municipalitatea

29 Sep 2016 8030

Municipalitatea, aproape să încaseze o nouă lovitură în instanţă Judecătoarea Laura Opariuc nu a vrut să judece dosarul

19 Sep 2016 3330

Se deschide Cutia Pandorei Avocat Silvia Uscov şi consilierul local Andrei Popescu, despre efectele anulării taxei de linişte

17 Sep 2016 8369

„Le solicit celor care au susţinut acest abuz să le ceară scuze public constănţenilor“ Pierdere istorică pentru municipalitate! (document)

14 Sep 2016 9527

Exclusiv - UPDATE Taxa de liniște din Constanța, anulată definitiv de judecători! Ce mesaj transmite Decebal Făgădău

13 Sep 2016 17519

Constănţeni, aţi plătit taxa de linişte? Birul ar putea fi anulat azi de judecătorii care au făcut istorie în România (document)

12 Sep 2016 4437

Totul se decide la Palatul de Justiţie Constanţa - taxa de tramă stradală ar putea fi anulată azi

08 Sep 2016 2148

Detalii exclusive din dosar! Municipalitatea constănţeană riscă o nouă lovitură! Poate rămâne şi fără taxa de tramă stradală

09 Jun 2016 3146

Credeaţi că aţi scăpat? Taxa de linişte din Constanţa se va achita în continuare. Cel puţin până în septembrie (document)

07 Jun 2016 2192

Taxa de linişte din Constanţa, anulată! Autorităţile sunt nemulţumite. Dosarul a ajuns la Curtea de Apel (document)

09 Apr 2016 2044

Veşti proaste pentru operatorii economici din Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă. Municipalitatea nu renunţă la taxa de linişte

07 Mar 2016 4277

Judecătorul care a anulat taxa de linişte „loveşte“ din nou! Organizaţia Studenţilor Basarabeni, finanţată de CJC prin două hotărâri nelegale? (documente)

01 Mar 2016 2985

După taxa de liniște Consiliul Local Constanţa primește o nouă „lovitură“. Legea caracatițelor, ANULATĂ

30 Dec 2015 4232

După 12 ani de „linişte plătită“ Taxa lui Mazăre, ANULATĂ! Proiectele municipalităţii, în pericol? (document)

23 Dec 2015 4146

Taxa de liniște, anulată de Tribunalul Constanța

22 Dec 2015 1957

UPDATE - Ce spune Decebal Făgădău Taxa de linişte din Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă, ANULATĂ de Tribunalul Constanţa

22 Dec 2015 2086

ACIA „Taxa de liniște din Constanța și Mamaia ar putea fi desființată de instanță”

20 Aug 2015 1575

Nu taxei de linişte! Demersul Asociaţiei Constanţa Ia Atitudine are peste 4.000 de susţinători

14 Aug 2015 1213

ACIA „Peste 4.000 de constănțeni au semnat pentru desființarea taxei de liniște”

13 Aug 2015 1060

01 iulie, scadenţa taxei de linişte pentru Mamaia şi Sat Vacanţă

26 Jun 2015 756

ACIA iniţiază un proiect pentru desfiinţarea taxei de linişte din Constanţa

11 Jun 2015 2004

Asociația "Constanța Ia Atitudine" cere public desființarea taxei de liniște.

10 Jun 2015 1149

Curiozitate ACIA Cât a câştigat Primăria Constanţa în 2014 din colectarea taxei de linişte (documente)

29 May 2015 1913

ACIA Unde se duc banii din Taxa de liniște percepută de Primăria Constanţa

28 May 2015 1234

„Domnule Făgădău, daţi dovadă de transparenţă!“ ACIA cere lămuriri privind destinaţia banilor colectaţi din taxa de linişte

19 May 2015 2071

Asociaţia Constanţa Ia Atitudine cere socoteală Primăriei cu privire la cheltuirea banilor proveniţi din taxa pe linişte

23 Apr 2015 1373

Astăzi este ultima zi pentru plata taxei de linişte pentru Mamaia şi Sat Vacanţă

01 Jul 2014 991

SPIT 1 iulie, scadenţa taxei de linişte pentru Mamaia şi Sat Vacanţă

13 Jun 2014 1089

Campanie de verificareSPIT şi taxa pentru cresterea gradului de liniste şi siguranţă în derularea activitatilor economice

07 Nov 2013 1949

Termen scadent pentru plata taxei de linişte pentru Mamaia şi Sat Vacanţă

02 Jul 2012 973

1 iulie, termenul scadent pentru plata taxei pentru liniste

22 Jun 2010 1041