Groapa de la Poarta 9 a fost închisă! Depozitarea deșeurilor inerte din construcții și demolări la operatorii recomandați oficial de Primăria Constanța costă între 85 și 230 lei/tonă

  • Depozitarea deșeurilor la Poarta 9 din incinta Portului Constanța a fost sistată începând cu data de 08.11.2022, ca urmare a neregulilor constatate de comisarii Gărzii Naționale de Mediu Constanța
  • Primăria Constanța a fost sancționată conform Legii 292/2018 cu amendă de 100.000 lei și trebuie să aducă terenul la starea inițială, prin curățarea zonei afectate de depozitări ilegale de deșeuri, altele decât cele admise
  • Primarul Vergil Chițac a anunțat că Primăria va contesta amenda primită de la Garda de Mediu și a căutat scuze pentru situația existentă, dând vina pe secetă, dar și pe neclarități cu privire la materiale depozitate admise în protocolul cu Portul Constanța
  • Situația este destul de dificilă, pentru că, de la 6 lei/tonă, cât se plătea în Port, costurile vor crește la sume cuprinse între 85 și 230 lei/tonă, acestea fiind prețurile practicate de operatorii selectați de Primărie
  • Povestea acestei gropi de gunoi începe acum 20 de ani
  • În urmă cu două decenii, pentru a consolida malul de pe raza portului Constanța, conducerea Portului de la momentul respectiv a încheiat un acord cu Primăria Municipiului Constanța
  • Acest acord prevedea că deșeurile inerte, mai simplu spus, molozul rezultat în urma activităților din construcții, putea fi depozitat acolo
  • Acordul stipula clar că doar deșeurile inerte puteau fi depozitate
  • Doar că, în scurt timp, pe lângă deșeurile inerte, și-au făcut loc gunoaiele. Fapt complet ilegal
 
 
Depozitarea deșeurilor la Poarta 9 din incinta Portului Constanța a fost sistată începând cu data de 08.11.2022, ca urmare a neregulilor constatate de comisarii Gărzii Naționale de Mediu Constanța.

Decizia a venit ca urmare a unei acțiuni de inspecție și control care s-a derulat  începând cu data de 21 octombrie 2022, împreună cu Garda de Coastă, ocazie cu care s-au constatat neregului grave în ceea ce privește depozitarea deșeurilor.

Pe amplasamentul autorizat pentru depozitarea deșeurilor inerte din construcții și demolări din municipiul Constanța, lucrările de rambleiere au fost efectuate folosindu-se deșeuri inerte, în amestec cu deșeuri menajere și reciclabile de toate tipurile, mare parte fiind îngropate și acoperite cu pământ.

„Pentru nerespectarea condițiilor din actul de reglementare emis de APM Constanța pentru lucrările de rambleiere de la Poarta 9 Port Constanța, UAT Constanța a fost sancționată conform Legii 292/2018 cu amendă de 100.000 lei, sistarea operațiunilor de depozitare a deșeurilor pe amplasament și aducerea terenului la starea inițială, prin curățarea zonei afectate de depozitări ilegale de deșeuri, altele decât cele admise”, a declarat comisarul șef al Gărzii de Mediu Constanța, Steluța Popescu.

Deoarece s-a constatat îngroparea deșeurilor și abandonarea acestora în afara spațiilor autorizate, fapte ce constituie infracțiune conform OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor, Garda Națională de Mediu Constanța a înaintat sesizare către organele de cercetare penală, astfel încât cei vinovați să fie identificați și trași la raspundere.
 
Mai mult, comisar-șef al Gărzii de Mediu Constanța a mai declarat că groapa de gunoi din Port nu era supravegheată și nu se monitorizau cantitățile și tipurile de deșeuri aduse în acest loc.


Primarul Chițac spune că seceta ar fi scos la suprafață deșeuri vechi!

 
 
Primarul Vergil Chițac a anunțat că Primăria va contesta amenda primită de la Garda de Mediu și a căutat scuze pentru situația existentă.

„Încă din anul 2001 există un protocol între Primăria Constanța și APMC prin care s-a stabilit ca acolo să se ducă deșeurile inerte șți să se depoziteze în beneficiul ambelor părți.

De-a lungul timpului au fost diferitre controale de la Garda de Mediu.

Cred că a fost insuficient de clar întocmită situația cu ce anume este permis să se depoziteze și ce nu este permis. Am înțeles de la Garda de Mediu că asfaltul nu este permis să fie depozitat, noi nu am știut asta. Eu cred că din cauza secetei au ieșit la suprafață deșeurile de plastic, iar eu cred că ele sunt foarte vechi.

Au mai fost controale și în 2020. De fiecare dată, Primăria și-a asumat rezultatele controlului și a dispus planuri de remediere a neregulilor.
S-a ajuns la situația aceasta și Primăria a fost amendată. Noi o să atacăm în instanță. Încă nu am primit actul de control și planul de măsuri. Situația este destul de dificilă pentru că de la 6 lei/tone cât se plătea în Port, costurile vor crește la peste 60 lei/tonă.

E complicat și pentru dezvoltatori și chiar și pentru noi, Primăria, pentru că societatea Confort Urban, trebuie să repare străzile în oraș.
Am cerut vigilență din partea Poliției Locale, pentru că ne așteptăm ca aceste deșeuri să fie deversate în locuri nepermise, tocmai din cauza costurilor ridicate de care am pomenit anterior“ - a spus primarul municipiului Constanța, Vergil Chițac.
 
 
Până se va găsi o soluție, deșeurile se vor transporta la Ovidiu sau la Costinești
 
În prezent, atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice care transportă deșeuri provenite din construcții și desființări trebuie să se adreseze următorilor operatori autorizați pentru tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase cu care Primăria a stabilit, temporar o colaborare.
 
Este vorba despre SC UCG Construcții Ecologice SRL cu punct de lucru: sat Culmea, oraș Ovidiu și SC Iridex Group Salubrizare SRL cu punct de lucru: sat Schitu, comuna Costinești.

Plecând de la afirmațiile primarului Chițac și pentru a veni în sprijinul constănțenilor ne-am interesat despre prețurile practicate de cei doi operatori. Acestea sunt cu mult mai mari decât suma avansată de edilul municipiului Constanța.

Abandonarea deşeurilor inerte pe domeniul public, terenuri virane şi în alte locuri decât cele special amenajate constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 10.000 şi 20.000 lei pentru persoanele fizice şi între 50.000 şi 70.000 lei pentru persoanele juridice.

Totodată, se aplică şi măsura confiscării autovehicului folosit la săvârşirea faptei contravenţionale.
 
La UCG Construcții Ecologice SRL, încasează 85 lei/tona de materiale de construcții
 
SC UCG Construcții Ecologice SRL a fost înființată la data de 02 august 2017 și are ca obiect principal de activitate codul CAEN 811 - Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei.

Are 2 puncte de lucru în Culmea și Năvodari.

Cifra de afaceri a companiei a fost de 5.667.945 lei în anul 2021, cu un profit de 101.755 lei, după 5 ani de activitate.

Comparativ cu anul anterior, compania a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri cu 44%.

Asociații firmei sunt Monica Ștefan și Constantin Uda iar administratori: Gheorghe Gore și Constantin Uda.
 
 
Iridex Group Salubrizare percepe 230 lei/tona de deșeuri
 
Firma a fost înființată la data de 18 august 2008 și are ca obiect principal de activitate codul CAEN 3811 - Colectarea deseurilor nepericuloase . Are 24 puncte de lucru în mai mult de 3 localități diferite.

Cifra de afaceri a fost de 100.059.352 lei în anul 2021, cu un profit de 9.512.528 lei, după 14 ani de activitate.

Comparativ cu anul anterior, compania a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 19%.

Compania a raportat un număr de 1022 angajați în anul 2021.
 
Asociații Iridex Group Salubrizare sunt: Iridex Group Importexport SRL cu 70.55 % din capitalul social al firmei, Anghel Olga  cu 14.94 % din capitalul social al firmei și Servicii Salubritate Bucuresti SA cu 14.5 % din capitalul social al firmei.

Administratorul societății este Dan Tiberiu Anghel.

Confidas.ro mai arată că Iridex Group Salubrizare SRL a încheiat 340 contracte de achiziții publice în valoare totală de 197.615.229,36 lei.
 


Context:

Povestea acestei gropi de gunoi începe acum 20 de ani.

În urmă cu două decenii, pentru a consolida malul de pe raza portului Constanța, conducerea Portului de la momentul respectiv a încheiat un acord cu Primăria Municipiului Constanța.

Acest acord prevedea că deșeurile inerte, mai simplu spus, molozul rezultat în urma activităților din construcții, putea fi depozitat acolo.

Acordul stipula clar că doar deșeurile inerte puteau fi depozitate.

Rolul lor: molozul acumulat, concasat, ar fi întărit malul și solul mâlos, în timp, ar fi devenit suficient de puternic să poată să devină o bază bună pentru viitoare construcții de infrastructură în Port.

Primăria a luat în folosință și în administrare terenul și camioanele cu moloz au început să apară.

Fiind administrat de Primărie, în directa responsabilitate a primarului, recepția deșeurilor inerte era și este făcută de un angajat al Primăriei.
Doar că, în scurt timp, pe lângă deșeurile inerte, și-au făcut loc gunoaiele. Fapt complet ilegal.

Astfel, municipiul Constanța este în pericol să devină un focar de infecție iar Garda de Mediu a reacționat, la fel cum a făcut-o și în 2020.
 
PRECIZĂRI
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:

Primarul Vergil Chițac despre amenda dată de Garda de Mediu „Primăria a fost amendată. Noi o să atacăm în instanță“ (VIDEO)

 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

CNSC cere reevaluarea ofertei câștigătoare. Este vizat contractul de servicii de curățenie Contestatorul acuză Primăria Constanța de superficialitate în evaluarea ofertelor și de lipsă de imparțialitate (DOCUMENT)

15 Sep 2023 1636

Demisii din ONG-ul care l-a făcut primar pe Vergil Chițac Componența Consiliului Director al Asociației „Constanța Altfel”, o enigma chiar și în rândul membrilor acesteia!

18 May 2023 2526

Ce interese are primarul Chițac să ceară revocarea dreptului de folosință pentru atelierele artiștilor plastici din filiala 1 Constanța? (DOCUMENTE + GALERIE FOTO)

23 Apr 2022 7651

Descinderi ale DNA la ARR. Procedura merge mai departe. Ce spune Agenția Națională pentru Achiziții Publice despre licitația derulată de CJC pentru traseele județene?

08 Apr 2022 3455

Uite parcometrul, nu e parcometrul! Abia se lucrează la fundațiile acestora. Unde vor fi amplasate și cât costă un automat electronic?

05 Apr 2022 2220

Snow Clean, afaceri cu bani publici! Consiliera PNL Gianina Topolov și-a cesionat acțiunile administratorului RAJDP, Adrian Labeș a cărui soție lucrează în Consiliu Județean Constanța (DOCUMENTE)

31 Mar 2022 5130

ZIUA LIVE. Prof. dr. Sorin Rugină - „Se poate să vorbim din nou despre un interes imobiliar la Spitalul de Boli Infecțioase. Primarii s-au schimbat, dar oligarhia a rămas aceeași”!

25 Mar 2022 2680

Doar 12.6% dintre Asociațiile de Proprietari au reușit totuși să depună dosarele pentru reabilitare termică prin PNRR. După ce a făcut-o lată, Primăria Constanța le transmite că mai au o șansă la toamnă

19 Mar 2022 3791

Un incendiu a închis Spitalul de Boli Infecțioase Constanța, managerul închide gura angajaților. Notă internă. Nu mai au voie să vorbească cu presa (DOCUMENTE)

08 Dec 2021 5307

ZIUA LIVE. SOS Spitalul Județean. Expertizele tehnice arată că imobilul prezintă deficit de rezistență și risc seismic. Este nevoie de o clădire tampon pentru a muta secțiile

14 May 2021 3673

Centre de carantină din județul Constanța - cine le administrează, cât costă o cameră și cine o decontează, cum au fost create și cui sunt destinate (documente)

23 Mar 2020 23469

Accident mortal pe DN 3. Cui aparţine maşina de lux pe care o conducea fostul prefect Ioan Albu în momentul tragediei rutiere

19 Feb 2020 12510

PSD a fost ras din CA-ul Aeroportului Kogălniceanu. CJC a rămas fără reprezentant şi cere o nouă convocare a AGA şi vot cumulativ (document + galerie foto)

14 Jan 2020 6493

Povestiri ecvestre. Caii politicienilor constănţeni au trecut pe la Complexul Muzeal de Ştiinţe ale Naturii (galerie foto)

08 Nov 2019 4062

Dispar regiile! CT Heat & Energy SA, o nouă companie municipală care va asigura transportul şi distribuţia de energie termică în Constanţa! (documente)

11 Sep 2019 4147