Propunerile Comisiei de „tăiat hârtii”, în războiul cu birocraţia din învăţământul românesc. Vor dispărea comisiile metodice şi portofoliul dirigintelui


Luna aceasta, Monica Cristina Anisie, ministrul Educaţiei şi Cercetării, va prezenta raportul cu toate măsurile propuse pe termen scurt, mediu şi lung privind debirocratizarea învăţământului românesc, măsuri rezumate din propunerile făcute în cadrul unei platforme online. Perioada de consultare publică a proiectului s-a încheiat pe 13 decembrie 2019.
 
La momentul publicării listei de măsuri, într-un comunicat remis de Biroul de presă al Ministerului Educaţiei, ministrul Monica Anisie scria în mediul online: „Activitatea din cadrul Grupului de Lucru, cunoscut sub denumirea de «Comisia de tăiat hârtii» din cadrul MEN, nu a fost un demers uşor. S-a muncit şi se va munci în continuare pentru a găsi cele mai bune soluţii astfel încât să simplificăm munca de la clasă. «Hârtia» a devenit pentru noi, profesorii, atât de importantă în ultima vreme, încât a ajuns să ne îngreuneze activitatea didactică. În urma întâlnirilor Grupului de Lucru, sunt convinsă că fiecare a înţeles că este nevoie ca profesorii să îşi dedice toată priceperea şi energia copiilor şi nu completării unei hârtii inutile.
 
Lista de măsuri urmează să fie supusă dezbaterii publice, cu partenerii de dialog social, iar intervenţiile privind debirocratizarea vor fi realizate pe etape pe termen scurt (începând - cu semestrul al doilea), mediu şi lung (aplicabile începând cu anul şcolar 2020-2021), pentru a nu afecta în niciun fel desfăşurarea actului educaţional”.
 
Iată care sunt măsurile de eliminare care au rezultat în urma consultării publice:
 
1. Comisia metodică: se propune desfiinţarea acesteia şi realocarea atribuţiilor către alte comisii. Vor fi revizuite atribuţiile Comisiei de curriculum, în sensul acoperirii activităţilor de didactică şi mentorat;
 
2. Procese verbale (PV): se propune eliminarea obligaţiei de a întocmi procese verbale pentru activităţile care nu implică probarea modului de luare a deciziei. De exemplu, la şedinţa cu părinţii se semnează foaie de prezenţă, dar nu se scrie PV decât pentru subiectele care necesită decizia majorităţii părinţilor.
 
3. Portofoliul dirigintelui: se propune eliminarea. Activitatea de dirigenţie nu presupune „acoperirea cu hârtii”, ci intervenţie, şi este mai valoros ca timpul să fie acordat pentru discuţiile de consiliere necesare;
 
4. Raportări situaţie socială: eliminarea obligativităţii realizării de raportări şi analize privind situaţia socială a elevilor. De exemplu, situaţia elevilor cu părinţi plecaţi în străinătate care era realizată de profesori, deşi aceştia nu au atribuţii din sfera asistenţei sociale.

 
5. Raportări programe de sprijin: eliminarea obligativităţii realizării în forma actuală a raportărilor aferente programelor sociale Cornul şi laptele, Fructe în şcoli etc. Se va opta pentru raportare integrată, cu asumare de responsabilităţi şi de către personalul unităţilor administrativ-teritoriale (UAT).
 

Măsuri de simplificare:
 
1. Pentru rapoartele şi statisticile solicitate de instituţii ierarhic superioare sau alte instituţii din afara sistemului educaţional se propune eliminarea obligativităţii realizării acestora la nivelul unităţii de învăţământ.  Se recomandă completarea în Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIIR) a tuturor datelor necesare şi extragerea oricăror date necesare raportărilor din datele statistice din SIIIR.
 
2. Portofoliul profesorului: se propune revizuirea şi standardizarea conţinutului obligatoriu prin punerea la dispoziţia profesorului de modele predefinite;
 
3. Documente pentru activităţi care presupun ieşirea elevilor din spaţiul şcolii: se propune simplificarea şi, în acelaşi timp, sunt avansate soluţii care să încurajeze profesorii în planificarea acestor activităţi, respectiv:
 
a) încurajarea programelor de voluntariat pentru părinţi, care să parcurgă procedurile din legislaţia din domeniu, ca răspuns la nevoia de supraveghere a copiilor. Se propune modificarea art. 7 lit. (b) din ordinul de ministru nr. 3.637/2016: „să asigure câte un cadru didactic şi, după caz, un părinte/tutore/ susţinător legal voluntar însoţitor/însoţitori pentru fiecare 10 elevi participanţi”;
 
b) modificarea contractului educaţional în sensul introducerii unei prevederi referitoare la posibilitatea implicării părinţilor/tutorilor/susţinătorilor legali, în calitate de voluntari, în organizarea şi desfăşurarea activităţilor extraşcolare;
 
c) modificarea contractului educaţional în sensul introducerii unor prevederi care asigură transferul de încredere către cadrele didactice, fără să mai fie nevoie de semnătura părintelui/tutorelui pentru fiecare acţiune în parte.
 
4. Teste iniţiale (predictive): se propune eliminarea obligativităţii de aplicare a testelor iniţiale în situaţii de continuitate (acelaşi profesor, aceeaşi disciplină).
 
 5. Condica de prezenţă: se propune eliminarea rubricii referitoare la tema orei de curs şi înlocuirea acesteia cu rubrică referitoare la denumirea disciplinei.
 
De asemenea, în raportul Grupului de lucru sunt prevăzute şi o serie de principii şi recomandări destinate profesorilor cu scopul de a eficientiza modul de lucru şi activitatea la clasă. Scăderea volumului de hârtii întocmite de profesori este o preocupare continuă a Ministerului Educaţiei şi Cercetării, iar sugestiile primite în acest sens sunt luate în considerare şi pot fi dezbătute şi adoptate ulterior.
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Ministerul Educației Informare privind simularea probelor scrise din cadrul examenului național de bacalaureat (2024)

02 Mar 2024 640

Proiect privind înscrierea în clasa a IX-a a elevilor premiaţi la olimpiade, pus în consultare de Ministerul Educaţiei

13 Feb 2024 637

Te înscrii în clasa a IX-a? Ministerul Educației lansează în consultare publică un proiect!

12 Feb 2024 650

Ministrul Educației, Ligia Deca, despre simularea Evaluării Naționale „Trebuie să avem și subiecte care departajează”

07 Feb 2024 675

Ministerul Educației răspunde la întrebările puse în privința simulărilor și evaluărilor digitalizate (DOCUMENT)

03 Feb 2024 727

Ministerul Educației S-au stabilit calendarele olimpiadelor și ale concursurilor școlare naționale și internaționale

29 Jan 2024 574

Ministerul Educației cere inspectoratelor școlare să implementeze măsuri privind participarea elevilor la examenele naționale

11 Jan 2024 834

Rezultatele finale la Evaluarea Naţională, după soluţionarea contestaţiilor. Au fost publicate toate notele elevilor!

04 Jul 2023 1056

Bacalaureat 2023, proba la alegere a profilului şi specializării

28 Jun 2023 927

Evaluarea Naţională 2023. Elevii care aparţin minorităţilor susţin proba la Limba maternă

22 Jun 2023 988

Ministerul Educației Anunț de ultim moment despre activitățile specifice de final de an școlar pentru clasele a VIII-a, a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă

08 Jun 2023 1086

Ministerul Educației, anunț de ultim moment despre Evaluarea Națională pentru clasa a VI-a

23 May 2023 1276

Constanța Zeci de elevi participă la proba B din cadrul etapei naționale a Olimpiadei naționale „Lectura ca abilitate de viață” ”– clasele V-XII

14 May 2023 1336

Ministerul Educației Încep evaluările naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2022-2023. Calendarul probelor

09 May 2023 1088

Cazul, strâns legat de un proces deschis de SRI la Constanța Fost vicepreședinte ANAF, la judecată cu Ministerul Educației. Decizia Curții

03 Feb 2023 1426