Dobrogea - File de istorie Nava-şcoală „Mircea (II)“. Partea I - 1938-1939, Hamburg

Este a doua navă-şcoală a Marinei Regale Române care poartă acest nume, „Mircea“. Pentru că înaintea lui a existat un velier-şcoală cu acelaşi nume.
 
[1] Prima navă „Mircea (I)“ a fost un velier (tip bric - cu două catarge) construit în Anglia:
 
- de 'Thames Iron Works & Shipbuilding Co', Blackwall; comandat la 6.11.1881;
- nava-şcoală a fost achiziţionată după înfiinţarea în 1881 a Școlii Copiilor de Marină din Galaţi, care impunea şi o pregătire practică;
- a ajuns în ţară la 12 august 1882, sub comanda maiorului de marină Vasile Urseanu - viitor amiral.

„Mircea (1)“ în portul Genova, la 8 septembrie 1892; cu ocazia „Serbărilor columbine“ (400 de ani Cristofor Columb).
 
Încă în preajma Primului Război Mondial a început să se discute despre dotarea cu o nouă navă-şcoală. „Mircea (I)“ a avut nevoie tot mai mult de reparaţii, modificări; a făcut din ce în ce mai puţine voiaje cu elevii Marinei Militare.
 
„Mircea (I)“ a fost făcut cunoscut unui public larg de un fost elev al navei, Eugeniu Botez, care a scris despre el sub pseudonimul Jean Bart în al său „Jurnal de bord“. În 1928, Liga Navală Română, asociaţie de sprijin şi propagandă a marinei române, scrie în revista sa „România Maritimă şi Fluvială“ (precursoare a revistei „Marea Noastră“) despre necesitatea de a avea o nouă navă-şcoală, modernă, care să corespundă cerinţelor tot mai numeroase ale instrucţiei elevilor de marină.
 
Cu ocazia Zilei Marinei, la 15 august 1936, Regele Carol al II-lea, în discursul ţinut de el, a vorbit de „spiritul bricului Mircea“; el a spus că acest spirit trebuie să se perpetueze în marina română.
 


Stimulată de Carol al II-lea, Liga Navală Română - sub deviza „O nevoie şi un vis“ - a luat iniţiativa de a organiza o subscripţie naţională pentru achiziţionarea unui nou bric: „Mircea (II)“.
 
Pornind de la exemplele Ligii Navale Poloneze, care a organizat o subscripţie în 1929 pentru a cumpăra velierul „Prinzeß Eitel Friedrich“ (construit tot la B&V, 1909); după ce l-a cumpărat (7.000 de lire sterline), l-a donat guvernului polonez, care l-a renovat şi redenumit „Dar Pomorza“; în limba polonă, „Dar“ are acelaşi sens ca în limba română; „Pomorza“ vine de la Pomerania - regiunea care a făcut subscripţia organizată de Liga Navală Poloneze.

 
Sau exemplul Ligii Navale Iugoslave, care a donat nava-şcoală „Jadran“.
 
În total, s-au adunat prin subscripţie 6 milioane de lei; la care s-au adăugat 114 milioane de lei, de la statul român.
 
 
[2] S-au primit diverse oferte de la firme specializate; a fost aleasă firma germană „Blohm & Voss“, din Hamburg.
 
Această firmă avea deja o carte de vizită impresionantă; pe lângă „Dar Pomorza“ (ex. „Prinzeß Eitel Friedrich“), menţionat mai sus, lansat în octombrie 1909, firma a construit şi veliere nave-şcoală pentru marina germană - vase „surori“ cu al nostru „Mircea (II)“ - toate aparţinând aşa-numitei „Gorch-Fock-Klasse“:
 
- „Gorch Fock (I)“: lansat în 1933, 3 mai; capturat de ruşi, redenumit „Towarischtsch“;
- „Horst Wessel”:              lansat în 1936, 13 iunie; capturat de USA, redenumit „Eagle“;
-  „Albert Leo Schlageter“: lansat în 1937, 30 octombrie; vândut de SUA Braziliei (1948), redenumit „Guanabara“; vândut de Brazilia, apoi Portugaliei (1962), redenumit „Sagres (2)“
- „Mircea (II)“: lansat în 1938, 22 septembrie;
- „Herbert Norkus“: lansat (incomplet) în 1939, 7 noiembrie; neterminat, iar în 1947 scufundat;
- „Gorch Fock (II)“: lansat în 1958, 23 august (folosit părţi din „Herbert Norkus“).
 
Singura nava „soră“ cu prima („Gorch Fock (I)“) este „Mircea (II)“; a fost construită după planurile originale [1] ale lui „GF_I“.
 
Câteva date tehnice ale „clasei GF“ [2]:

1. Tehnica

- corpul navelor este fabricat din oţel şi este prevăzut cu nervuri transversale
- lăţimea cea mai mare este de 12,0 m
- proiectul original, conform căruia „Gorch Fock (I)“ şi „Mircea“ sunt construite, are o - - lungime totală de 74,0 m
- linia de plutire a ambelor nave măsoară 62,0 m, pescajul este de 4,8 m
- deplasamentul maxim este de 1.500 t, deplasamentul proiectat fiind calculat cu 1.354 t.
 
Celelalte patru unităţi ale clasei sunt:
- lungime 89,0 m şi 70,0 m lungime pe linia de apă
- pescajul lor este de 5,0 m, datorită deplasamentului maxim de 1.750 t. Deplasamentul structural a crescut faţă de nava tip iniţiala la 1.634 t.

2. Tachelajul

Navele din clasa „Gorch-Fock“ sunt organizate ca bricuri („Barken“). Pe cele trei catarge pot fi plasate 23 de vele cu o suprafaţă totală de 1.800 m² la „Gorch Fock (I)“ şi „Mircea (2)“, respectiv 1.934 m² până la 1.974 m², la celelalte nave. Atât gabierul, cât şi mizzen („Besansegel“) sunt realizate împărţite. Tachelajul reprezintă principala propulsie a clasei „Gorch-Fock“ şi permite unităţilor maxime de viteză de până peste 16 kn.

3. Propulsia auxiliară 

În plus faţă de tachelaj, navele au o propulsie auxiliară. „Gorch Fock (I)“ a fost propulsat de un motor diesel cu şase cilindri / 4 timpi de la MAN. Acesta a fost de 520 CP şi a antrenat o elice cu diametrul de 1,39 m.
 
Motorul diesel a permis navei să atingă o viteză maximă de 8 kn. La următoarele nave a fost instalat un motor diesel cu opt cilindri în doi timpi, cu o putere de 750 CP. În combinaţie cu o elice cu trei aripi, cu un diametru de 2,5 m, motorul acesta a dezvoltat o viteză maximă de 10 kn.

4. Înarmarea 

Deoarece clasa Gorch-Fock este concepută pentru formarea marinarilor, iniţial navele nu au armament. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, cele trei unităţi utilizate de Kriegsmarine au primit câte două tunuri antiaeriene de calibru de 2 cm.

5. Echipaj 

Echipajul navelor din clasa Gorch-Fock este format dintr-o echipă „de bază“ şi de elevi ofiţeri şi elevi subofiţeri aflaţi la bord pe durata pregătirii la bord. Personalul lui „Gorch Fock (I)“ a constat din nouă ofiţeri şi 58 de ofiţeri şi restul echipajului, la care se adăugau 198 de elevi.
 
Numărul de ofiţeri pe următoarele nave a rămas acelaşi, dar numărul de subofiţeri a crescut la 69. Au fost şi pâna la 220 de cadeţi la bord.

[3] Datele tehnice ale navei „Mircea (II)“ 

Sursa imaginii: [3] 
 
„Mircea (II)“ este o navă de tip „barc“ - velier cu trei catarge; se foloseşte însă mai departe numele de „Bricul «Mircea»“ - nume folosit de la primul bric „Mircea (I)“.
 

[4] Biografia navei „Mircea (II)“

 

 

1. Predat României: 16.01.1939
2. Voiaj spre România: 29.03.1939 (via Southampton, Lissabon, La Valetta); distanţa - 3.925 sm
3. Voiaj de training: 3.07.1939 - 3.09.1939 (Palermo, Toulon, Palma de Mallorca, Gibraltar, Algier, Alexandria); total distanţă - 5.552 sm, din care 1.828 sm cu vele
4. Confiscat de ruşi: 5.09.1944, redenumit „Rion“
5. Retrocedat României: 1945
6. Diverse voiajuri de training: 1945 - 1951
7. Avariat: 1951; refugiat în portul bulgar Nessebar
8. Avariat: 1953; refugiat în portul bulgar Varna
9. Reparaţie capitală: 12.10.1965 plecat (tras de remorchere) până spre Hamburg (Blohm & Voss)
10. Popasuri pe drum:                                          

  • 14.10.1965, Canakkale
  • 20.10.1965, La Valetta
  • 30.10.1965 - 7.11.1965, Gibraltar
  • 9 - 22.11.1965, Lisabona
  • 28.11.1965 - 6.01.1966, Brest
  • 8 - 16.01.1966, Dover
  • sosit la Hamburg la 19.01.1966; distanţa parcursă: 4.025 sm (la remorcă)

11. Plecarea de la Hamburg: 10 octombrie 1966

  • 12.10.1966, Cowes
  • 14 - 16.10.1966, Plymouth
  • 21 - 25.10.1966, Gibraltar
  • 27 - 29.10.1966, Algier
  • 31.10 - 2.11.1966, La Valetta (Malta)
  • 4.11.1966, Pireus; distanţa parcursă 3.985 sm

12. Curse training & prezentare:

  • 24 - 26.07.1967, Toulon
  • 30/31.07.1967, Gibraltar
  • 8 -10.08.1967, Portsmouth
  • 16/17.08.1967, Gibraltar
  • 21/22.08.1967, La Valetta; distanţa 6.607 sm
Etc. 

În stânga: placa originala Blom & Voss, 1939; în dreapta: placa adăugata după reparaţiile făcute la Brăila, 2002

[5] Blohm & Voss: Planurile originale ale lui „Mircea (II)”

Datele tehnice ale planurilor pentru „Mircea“ (toate planurile sunt originale © Blohm & Voss, 1938) [1]. Care sunt, la rândul lor, copii ale planurilor pentru „Gorch Fock (I)“ (1933)
 
Tachelaj şi velatură:

 
Secţiune longitudinală şi vedere de sus a punţii superioare:
   

Secţiune transversală la mijlocul navei:

[6] Imagini din timpul construcţiei lui „Mircea (II)“ 

Şantierul a început construcţia la 15 aprilie 1938. În imaginea de mai jos: 1938, 30 aprilie, dată la care este pusă construcţia pe cală:
 
1938, 24 mai:
„Mircea (II)“ pe cală - văzut de sus:

 [7] Ceremonia lansării la apă a navei (1938, 22 septembrie):

La festivitate au participat:
- întregul personal al şantierului Blohm & Voss, în frunte cu Walter Blohm
- reprezentanţi ai Marinei Militare Germane: viceamiralii Ernst Wolf şi Heinrich Ancker, alţi ofiţeri de marina
- secretarul de stat Ahrendt
- reprezentanţi ai Legaţiei române din Berlin (consilierul V. Brabieţianu cu soţia)
- consuli generali români din Hamburg şi Berlin - T. Gallin şi Karadja
- membri ai comisiei de supraveghere a construcţiei
- comandorul Al. Bărdescu, reprezentant al Ministerului Aerului şi Marinei
- consilierul economic Geormăneanu
- Carl Vincent Krogmann, primar al oraşului Hamburg, împreună cu alte personalităţi ale oraşului
 
Lansarea a avut loc la ora 15.48 - să coincidă cu fluxul - în momentul când curentul pe fluviul Elba era minim (zero) şi nivelul apei maxim.
 
Detaliu:
 
Dna Brabieţeanu (cu flori) - cea care a botezat nava.
  
Poză de grup; în stânga, viceamiralul Ernst Wolf, cu soţia. 

[8] Probele de navigaţie şi pregătirea echipajului

La 16 ianuarie 1939 au început probele de navigaţie, iar la 25 ianuarie 1939 „Mircea (II)“ a fost luat în primire de echipajul român condus de comandorul August Roman.

Până la 27 martie 1939 au avut loc activităţi de pregătire a echipajului - atât la bord, cât şi pe unele veliere germane, sub conducerea unor maiştri din Marina Germană, pentru a se familiariza cu manevrele şi cu velele.

Remorcarea navei la ieşirea din estuarul Elbei:

Câteva imagini cu echipajul român, în timpul probelor; februarie - martie 1939:

 



[9] Ridicarea pavilionului naţional şi preluarea oficială a navei „Mircea (II)“, la 27 martie 1939

La ora 12.30, comandorul August Roman a luat definitiv comanda în numele guvernului român [4]
 
Au participat:
- colonelul Traian Gîrbea - ataşat militar al României în Germania
- consulul general al României
- consulul român de la Hamburg
- viceamiral Ernst Wolf (Reichsmarine)
- Walter Blohm împreună cu inginerii responsabili
- reprezentant al oraşului Hamburg
 
Urmează, pe scurt, prezentarea celorlalte patru nave surori ale lui „Mircea (II)“; toate cinci aparţin clasei „Gorch Fock“ 

 [10] Nava-şcoală „Gorch Fock (I)“ 

Comandată de Marina Militară Germană / Reichsmarine; firma „Blohm & Voss“ a primit comandă la dată la 2 decembrie 1932. După 100 de zile, la 3 mai 1933, lansarea la apă şi botezat sub acest nume (după un scriitor german).
 
La 27 iunie 1933 şi-a început cariera sa de navă-şcoală; pe navă au fost la început 9 ofiţeri, 56 de subofiţeri şi restul echipajului. Nava-şcoală „Gorch Fock (I)“ avut loc pentru 198 de elevi / cadeţi marinari.
În imagine: „Gorch Fock (I)“ la Kiel, 16 iunie 1935 - cu ocazia „Volkswoche“ / „Săptămâna poporului“; clasica „Kieler Woche“ a urmat imediat după.
  
În furtună de forţă 6-7 (Beaufort); se pot vedea parâmele întinse peste punte, pentru a ajuta echipajul să stea şi să lucreze pe punte - pe timp de furtună.
 
La 9 martie 1945 - din cauză că Armata Roşie se apropia, „Gorch Fock (I)“ a fost remorcat din portul Stralsund (unde s-a găsit din 1 octombrie 1944) la un nou loc de ancoraj, în faţa peninsulei Drigge. Acolo a fost retras din serviciul Marinei Militare; la bord a rămas un echipaj redus.
 
În acele momente decisive (Armata Roşie era deja în apropiere nemijlocită), echipajul a decis scufundarea vasului; la 30 aprilie 1945, ora 14.00. La adâncime mică; vârful catargelor se putea vedea ieşind din apă.
 
După terminarea celui de-al Doilea Război Mondial, vasul a fost promis URSS, în cadrul despăgubirilor de război. O firma din Stralsund („B. Staude Schiffsbergung“) a primit contractul de readucere a vasului la suprafaţă; care trebuia realizată (contrar obiceiului) cu catargele nedemontate.
 
Firma n-a reuşit - şi statul german a creat o unitate specială („Bergungskontor“), astfel că în iunie 1947 s-a reuşit scoaterea lui la suprafaţă. În final, vasul a fost adus la „Neptun Werft“, în Rostock - unde a fost reparat; reparaţia a fost terminată la Wismar. Acolo a primit în septembrie 1949 şi noul său nume: „Tovarisch/ „Tovarăşul“.
 
La 15 iunie 1951 şi-a început noua sa carieră ca navă-şcoală a marinei militare sovietice, având ca port baza: Cherson, pe Nipru.
 
În 1957 „Tovarisch“ a făcut un voiaj (semi)mondial, ocazie cu care a fost fotografiat, la fiecare etapă (cum au fost fotografiate toate vasele militare ruseşti, în perioada de vârf a Războiului Rece).
 
De exemplu: la 5 august 1957 (la Porto Santo Stefano, peninsula Argentario, Italia):
 
Sau la Port Said, la 9 septembrie 1957:
 
Imagine tot la Port Said, în acelaşi moment; făcută de aceeaşi persoană, pentru a confirma numele vasului:
  
„Tovarisch“ / ex. „Gorch Fock (I)“ a câştigat de două ori regatele „OP Sail“: de fiecare dată a participat şi „Gorch Fock (II)“:
 
- 1974, 14 iulie: Copenhaga
- 1976, 4-7 iulie: New York

[11] Nava-şcoală „Horst Wessel“; devine USCGC „Eagle“

Construită de Blohm & Voss; lansată la apă la 13 iunie 1936 şi intrată în serviciul Marinei Militare germane la 17 septembrie 1936.

După Primul Război Mondial, în 1946 a fost adus în SUA, în cadrul compensaţiilor de război; adus de ultimul său comandant german, căpitan-locotenent Schnibbe. Din 1946 naviga pentru US Coast Guard - sub noul său nume, „Eagle“.

Două imagini cu „Horst Wessel“: 1936, lansarea la apă / în 1938.

[12] Nava-scoală „Albert Leo Schlageter“; devine „Guanabara“ (1948) şi apoi „Sagres (2)“ (1962)

Construită de Blohm & Voss; lansată la apă la 30 octombrie 1937 şi intrată în serviciul Marinei Militare germane la 12 februarie 1938. La sfârşitul lui 1944 se găsea la Flensburg, unde a fost confiscat de aliaţi şi adus în Marea Britanie.

În 1948 a fost vândut către Brazilia, unde a fost redenumit „Guanabara“ şi a intrat în serviciu la 27 octombrie 1948. A fost achiziţionat de marina portugheză, unde a intrat în serviciu la 8 februarie 1962, sub noul său nume: „Sagres (2)“.

În imagine: „Albert Leo Schlageter“, în 1938.

Și câteva imagini de ansamblu:
 
Toate trei: „Gorch Fock (I)“ / „Albert Leo Schlageter“ / „Horst Wessel“, la Kiel (1938). Aceasta şi cea de mai jos sunt printre puţinele imagini în care apar toate trei.
  
O altă imagine din 1938, Kiel (toate trei, salut pe vergi):
 
Aici sunt: „Gorch Fock (I)“ împreună cu „Horst Wessel“, la 19 aprilie 1937 - navigând cu vele:
 
Și acum o imagine interesantă pentru finalul articolului: cu ocazia sărbătoririi a 200 de ani de independenţa SUA, 4-7 iulie 1976.
 
Este pentru prima şi ultima dată când toate cele cinci vase surori au fost împreună în acelaşi loc; interesant este că a fost prezent şi „Dar Pomorza“ (descris aici la început), care a fost ancorat în aceste zile de obicei în acelaşi grup cu vasele din clasa „Gorch Fock“:
 
- „Tovarisch“ / ex „Gorch Fock I“ (1933)
- „Eagle“ / ex „Horst Wessel“    (1936)
- „Sagres“ / ex „Albert Leo Schlageter“ (1937)
- „Mircea (II)“ (1939)
- „Gorch Fock (II)“ (1958)

Bibliografie:

[1] Arhivele Blohm & Voss, Hamburg
 
[2] „Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945“, vol. 2: „Spezial-, Hilfskriegs-, Hilfsschiffe, Kleinschiffsverbände“. J.F. Lehmanns Verlag, München 1968
 
[3] „Combat Fleets of the World, 2005-2006“. Eric Wertheim, Naval Institute Press, Annapolis, MD 21402
 
[4] „Marea Noastră“, nr. 5, mai 1939 

Despre Dan-Eugen Șambra  

S-a născut în Constanţa, în martie 1950. A absolvit Liceul „Mircea cel Bătrân“ şi Facultatea de Automatică şi Calculatoare Bucureşti. În august 1986, a emigrat oficial cu familia în Germania, unde a lucrat, până la pensionare, la Siemens AG (din 2004, cu titlul Senior Engineer). A proiectat şi a pus în funcţiune proiecte de automatizare şi software diverse pe patru continente. La începutul anului 2011, a demarat ca administrator un forum despre istoria României / Dunăre / M. Neagră (design & structură proprie) - romaniaforum.info.

facebook.com/Dan.Sambra.1/ 

Citeşte şi:


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Lumea marinarilor Din nou spre America. „Mircea”, SUA, Canada

19 Apr 2024 593

Licitații Constanța Academia Navală „Mircea cel Bătrân” a atribuit un contract pentru repararea instalațiilor de bord a Navei Școală Mircea. Iată ce firmă a câștigat (DOCUMENTE)

18 Apr 2024 572

Lumea marinarilor Aplauze pe scena Atlanticului. „Mircea”, SUA, botez marinăresc

18 Apr 2024 999

Lumea marinarilor Un om, o navă, un destin. „Mircea”, comandanți, repere morale

20 Mar 2024 988

Licitații Constanța Academia Navală asigură cu aproape 50.000 de euro Bricul Mircea, pentru voiajul din 2024! Asigurările de viață pentru personal, circa 23.000 de euro (DOCUMENT)

18 Mar 2024 875

Academia Navală „Mircea cel Bătrân” modernizează instalația de propulsie la Nava Școală Sprijin Acțiuni Militare 281, proiect ZK 923 (DOCUMENT)

07 Feb 2024 836

Doliu în marină Contraamiralul de flotilă în retragere, Eugen Ispas, a decedat

20 Jan 2024 2482

Academia Navală „Mircea cel Bătrân” Constanța, Pro Optica SA și Navtron SRL, acord pentru aproape 3 milioane de euro. Despre ce este vorba (DOCUMENT)

21 Dec 2023 1008

In memoriam Aurel Negulescu, ofițer de marină și publicist în reviste dobrogene

26 Nov 2023 682

Licitații Constanța Academia Navală Mircea cel Bătrân, licitație deschisă pe 7 milioane de euro pentru Nava Școală Sprijin Acțiuni Militare 281 (DOCUMENT)

09 Nov 2023 1082

Nava Școală Mircea a revenit în Portul Constanța din marșul internațional de instrucție (GALERIE FOTO+VIDEO)

31 Jul 2023 974

Licitații Constanța Academia Navală Mircea cel Bătrân, licitație de peste 2,77 milioane de euro! Se modernizează Nava Școală Sprijin Acțiuni Militare 281 (DOCUMENT)

30 Jul 2023 1103

Nava-școală „Mircea“ a părăsit portul Italian Taranto! Se îndreaptă spre portul Izmir din Turcia (GALERIE FOTO)

26 Jul 2023 806

Nava-școală „Mircea“ a ajuns în portul Taranto din Italia! Ce s-a întâmplat pe durata escalei?

20 Jul 2023 1009

Academia Navală, achiziții importante pentru Nava Școală „Mircea”! (DOCUMENT)

17 Jul 2023 1121