Editorial „Coronițele“ premianților îi traumatizează pe ceilalți elevi? Ar trebui sau nu eliminată recompensarea elevilor cu rezultate bune?

  • Un profesor din județul Bazău a creat o adevărată dezbatere în mediul on-line după ce a inițiat o petiție împotriva acestor coronițe și diplome.
  • Anul următor școlar îi așteaptă pe elevi cu noi schimbări.

La sfârșitul anului școlar, când Facebook-ul era plin de fotografii cu elevi ținând în brațe diplome și purând coronițe pe cap, primate drept răsplată pentru rezultatele deosebite obținute la învățătură, un profesor din județul Bazău a creat o adevărată dezbatere în mediul on-line după ce a inițiat o petiție împotriva acestor coronițe și diplome.

„Această petiție este creată în nume personal, ca urmare a efectelor pe care am observat că le are asupra elevilor premierea în cadru festiv a celor cu rezultate bune, făcându-le publice mediile, scoțându-i în evidență și separâdu-i în acest fel de colegii lor, dar și suferința celor cu rezultate mai puțin bune, care sunt puși în antiteză, în mod fățiș, cu cei premiați.

Susțin eliminarea premierii publice ca un drept la intimitate al copilului. Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public, prin astfel de ierarhizări finale, în învățământul obligatoriu.

Școala nu reprezintă un concurs, ci dreptul firesc al copilului la educație. Elevii să fie premiați pentru reușite la olimpiade și concursuri și nu la absolvirea unui an școlar, în fața tuturor. Ei nu trebuie să fie în competiție cu colegii lor, sistemul ierarhic deschis conducând către invidie și ură, încurajând animozități între copii de vârsta mică și adolescenți.

Consider transmiterea publică a mediilor și a rezultatelor obținute de elev, fără a fi nevoie de acordul părintelui sau tutorelui, o încălcare a datelor cu caracter personal, cu efecte traumatizante emoțional pentru copil“ – arată în mesajul transmis profesoara din Bacău.

De aici până la o întreagă dezbatere, cu păreri pro sau contra a fost doar un pas. De mai bine de o săptămână, în mediul on-line toată lumea analizează subiectul. Unii vin cu dovezi care să susțină faptul că micuții sunt traumatizați de această premiere, alții susțin că din contra, acest lucru nu aduce nimic rău ci din contra îi stimulează să își dorească să obțină rezultate mai bune.

Nu vreau acum să spun eu dacă este bine sau este rău, sau cum au spus alții, traumatizant pentru copii. Nu îmi aduc aminte de când eram copii decât că așteptam cu nerăbdare momentul în care urcam pe scenă pentru a primi pachetul de cărți și diploma.

„Înarmată“ cu un buchet de flori așteptam plină de emoții să vină rândul doamnei noastre să urce pe scenă și să ne strige pe rând pentru a ne primi răsplata.  De ce ar fi trebuit ca ceilalți colegi să fie traumatizați? Ce îi ținea să nu studieze mai conștiincios și să ajungă printre primii la învățătură.

Recunosc însă, că vremurile s-au schimbat. Acum nici cu media de la evaluare sau BAC nu te mai poți mândri pe Facebook deoarece rezultatele sunt anonimizate. Chestiune de GDPR și alte chestii invocate de autorități!

Dacă și notele și mediile vor fi anonimizate, la fel și premierile, cum vor mai fi stimulați elevii să obțină rezultate bune. De acord că acum unii învață pentru note, sau pentru a obține note mari și apoi recompense de la părinți. De acord și că nota nu reflectă de fiecare dată nivelul de cunoștințe al elevilor. Dar cu atâtea schimbări ce au loc de la an la an, uneori chiar în timpul anului școlar, în curând va fi desființat și catalogul.


Nici rezultatele obținute la concursurile școlare nu reflectă de multe ori nivelul cunoștințelor dobândite. Acestea pot fi influențate și de emotivitatea elevului, de stresul indus prin participarea la competiție sau de faptul că susține proba într-o sală sau școală care nu îi este familiară. Aici mă refer la copii din clasele mici, la cei mari nu cred că mai e cazul de astfel de distrageri. Acolo emoțiile fac legea.  

Anul următor școlar îi așteaptă pe elevi cu noi schimbări. Cu siguranță se vor adapta din mers, deoarece această calitate de a se adapta la orice a fost exploatată frecvent în ultimii ani: de la școala online până la eliminarea tezelor și a mediilor semestriale.
 
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Editorial Explorând drumul independenței. Perspectiva asupra plecării studenților de acasă

24 Apr 2024 289

Editorial Limita extremă a geloziei. Când disperarea devine fatală

21 Apr 2024 420

Apariție editorială de excepție la Muzeul Național de Istorie a României

20 Apr 2024 442

Editorial „Revenirea la origini“, o strategie care își arată din plin roadele la Farul Constanța în play-off

19 Apr 2024 681

„Poezii fără apus” Lansare de carte la Biblioteca Județeană „Ioan N. Roman” Constanța

19 Apr 2024 381

Editorial Imaginea durerii – protest pentru dreptate după cazul Pascu de la 2 Mai

17 Apr 2024 520

La Universitatea „Ovidius” Constanța se va lansa volumul „Regionalizarea. Către un model de bună guvernanță a României”

14 Apr 2024 635

Editorial Părinții cu copii în rame!

12 Apr 2024 572

Editorial Încep înscrierile la clasa pregătitoare! Ce fac părinții să fie siguri că micuții vor urma cursurile școlii mult-visate

10 Apr 2024 583

Editorial Studenția și locul de muncă. Navigând într-o lume interconectată pentru succesul personal și profesional

05 Apr 2024 440

Editorial Păcăleala, un atribut al societății noastre

31 Mar 2024 534

Editorial Am intrat în Postul Paștelui! Se caută rețetă pentru suflet

29 Mar 2024 747

Editorial Timpul nu mai are răbdare cu oamenii

27 Mar 2024 501

Editorial Ziua în care Simona Halep s-a bucurat din nou pe terenul de tenis

24 Mar 2024 847

Constanța Scriitoarea Aurelia Lăpușan, despre lansarea volumului „Flori de busuioc” (GALERIE FOTO)

23 Mar 2024 496