Editorial Portul Constanța trebuie resuscitat cum trebuie!

portuAm tot vorbit zilele acestea cu diverse persoane care au tangențe cu Portul Constanța și concluzia este că avem nevoie de o amplă manevră de resuscitare pentru a nu ajunge iar în stop cardio-respirator.
 
În ultimii ani, au tot fost făcute investiții în Portul Constanța pentru a putea fi repus pe harta mondială a porturilor performante. Pe alocuri i-a mai ieșit, însă situația curentă, cu războiul din vecinătate, a dus la un flux mare de nave în așteptare în porturile românești. Nu doar la Constanța, ci și la Tulcea. Ideea este că atât privații, cât și Statul pompează bani în diverse zone din port, însă este cale lungă.
 
Ne supărăm pe olandezi că nu ne permit în spațiul Schengen, dar asta e altă poveste, dar ați văzut cum arată porturile lor? Sunt atrăgătoare, și nu doar vizual, ci și economic. Sunt rapizi, sunt eficienți, au conexiuni apă-cale ferată-șosea pentru a interconecta toată Europa. La noi autostrada de la malul mării se termină în buricul României. Apoi pleaca pe șoselele pline de gropi sau pe calea ferată cu restricție, ori ia foc vreo locomotivă. La noi se termină performanța când se termină secolul XXI, undeva pe harta noastră.
 
Avem nevoie de infrastructură feroviară. Recent pentru reabilitarea acesteia, în Portul Constanța mai precis, a fost atribuit un contract de 20 de milioane de euro. Însă lucrurile sunt departe de a fi rezolvate. Avem nevoie de garnituri de tren de calitate. Priveam un marfar zilele trecute din mașină, cât așteptam la Crucea Sf. Andrei, și nu vedeam decât rugină, ani mulți în spate și totul devenea deprimant. Așa este întreaga rețea feroviară – în stare critică, intubată, cu șanse mici de supraviețuire dacă nu are loc o minune.
 
Mă uit apoi la șosele. Aici pot spune că în județul Constanța lucrurile nu stau atât de rău, chiar dacă ar fi fost bune câteva șosele expres către punctele de interes. Totuși, autostrada care pleacă din apropierea Portului Constanța se termină prin mijlocul țării și apoi TIR-urile sunt nevoite să urmeze un curs pe șoselele naționale, prea mici, subdimensionate, pline de gropi, cu lucrări de întreținere ce duc la întârzieri.
 
Îmi spunea careva ieri că dacă ai șosele, cale ferată bine pusă la punct și un port eficient ajungi să ai o forță economică. Pentru că afacerile de materii prime sunt, de fapt, afaceri de transport. Și așa și este. Cu cât scazi costul de transport, cu atât urci profitul tău, profitul comerciantului etc. Și, mai mult, ai un flux continuu și ți se colorează numele pe harta mondială.
 
Așa că hai să resuscităm Portul Constanța. Țara asta are nevoie de el.
 
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Editorial Limita extremă a geloziei. Când disperarea devine fatală

21 Apr 2024 406

Apariție editorială de excepție la Muzeul Național de Istorie a României

20 Apr 2024 429

Editorial „Revenirea la origini“, o strategie care își arată din plin roadele la Farul Constanța în play-off

19 Apr 2024 658

„Poezii fără apus” Lansare de carte la Biblioteca Județeană „Ioan N. Roman” Constanța

19 Apr 2024 378

Editorial Imaginea durerii – protest pentru dreptate după cazul Pascu de la 2 Mai

17 Apr 2024 509

La Universitatea „Ovidius” Constanța se va lansa volumul „Regionalizarea. Către un model de bună guvernanță a României”

14 Apr 2024 626

Editorial Părinții cu copii în rame!

12 Apr 2024 569

Editorial Încep înscrierile la clasa pregătitoare! Ce fac părinții să fie siguri că micuții vor urma cursurile școlii mult-visate

10 Apr 2024 580

Editorial Studenția și locul de muncă. Navigând într-o lume interconectată pentru succesul personal și profesional

05 Apr 2024 436

Editorial Păcăleala, un atribut al societății noastre

31 Mar 2024 531

Editorial Am intrat în Postul Paștelui! Se caută rețetă pentru suflet

29 Mar 2024 744

Editorial Timpul nu mai are răbdare cu oamenii

27 Mar 2024 499

Editorial Ziua în care Simona Halep s-a bucurat din nou pe terenul de tenis

24 Mar 2024 842

Constanța Scriitoarea Aurelia Lăpușan, despre lansarea volumului „Flori de busuioc” (GALERIE FOTO)

23 Mar 2024 490

Editorial Constanța, orașul sensurilor unice... fără sens

22 Mar 2024 851