Editorial Prima zi de şcoală, prima zi de calvar. Radiografia sistemului educaţional românesc

Ieri a sunat pentru prima oară în acest an şcolar clopoţelul în şcolile din întreaga ţară, după aproximativ două luni de vacanţă. Din nou, mulţi elevi s-au reîntors în băncile prea uzate, în sălile de clasă prea îmbătrânite, privind spre o tablă prăfuită pe care scrie „Bun venit în noul an şcolar 2016-2017”. Alţii au păşit pentru prima dată într-o şcoală, aşezându-se timid într-o bancă, cu abecedarul în faţă. Mă refer aici la micuţii care au intrat în clasa întâi. Pentru ei a început o nouă etapă în viaţă, din păcate una prăfuită, după cum scriam mai sus.
 
Noul an şcolar a început însă cu probleme. Multe unităţi de învăţământ din judeţ nu deţin avize sanitare, în timp ce altora le-a fost schimbată de curând conducerea. Îmi amintesc, de asemenea, că prima mea zi de şcoală a început cu stângul. Clasei mele i-a fost repartizată cea mai mică sală de cursuri din întreaga şcoală, iar băncile erau atât de vechi, încât părinţii au fost nevoiţi să pună mână de la mână pentru a achiziţiona autocolantul care urma să fie lipit pe băncile în care învăţau copiii lor. Din nefericire, la 15 ani distanţă de acel moment, situaţia se repetă în multe unităţi şcolare din judeţul nostru.
 
„De ce?” este întrebarea care rămâne pe buzele tuturor. În România, potrivit celor mai recente date publicate de Ministerul Educaţiei, există între 1.000 şi 1.500 de unităţi de învăţământ care nu deţin un aviz sanitar, întrucât, când în alte ţări se construiesc poduri din sticlă la înălţimi extreme, când în statele din Vest se construiesc poduri în trei zile, în anul şi în secolul în care tehnologia a revoluţionat lumea, în ţărişoara noastră aceste şcoli nu sunt alimentate cu apă curentă. Trist, dar adevărat! Aceasta este România anului 2016.
 
De altfel, problemele sistemului educaţional din România nu se opresc aici. La sate, elevii străbat zeci de kilometri ca să ajungă să studieze la o şcoală unde de obicei, învaţă laolaltă cu alţi elevi mai mici şi mai mari, creându-se o adevărată zarvă. În aceleaşi sate predomină învăţătorii şi profesorii fără studii de specialitate, care au acceptat doar-doar vor prinde un post scos la concurs de la Ministerul Educaţiei.
 
Violenţa în şcoli rămâne şi ea o problemă cu care se confruntă ministerul condus de Mircea Dumitru. Este bine ştiut faptul că un copil ajunge să petreacă mai mult timp la şcoală decât în familie, prin urmare, acolo îşi formează personalitatea, supusă tot mai multor schimbări. Un comportament violent al colegilor poate influenţa decisiv caracterul elevului de astăzi, personalitatea omului de mâine.
 
Examenele. Dragii noştri elevi români, asupra cărora facem tot mai multe presiuni şi cărora le cerem tot mai multe rezultate bune, au ajuns să fie supuşi examinărilor din doi în doi ani, nemaiavând timp nici să respire, în condiţiile în care pe băncile lor au ajuns tot mai multe manuale pline de greşeli iar în faţa lor stau profesori slab-pregătiţi sau care îşi fac meseria din obligaţie, nicidecum din plăcere.
 
Continuitatea. Absolvenţii şcolilor gimnaziale româneşti se confruntă cu o problemă de decizie când vine vorba de alegerea drumului în viaţă. Aceştia nu ştiu dacă să aleagă să urmeze un liceu sau o şcoală profesională, fiind licenţiaţi într-o meserie, simţindu-se abandonaţi de sistem, chiar într-unul dintre cele mai grele momente ale vieţii lor. De aceeaşi problemă se lovesc şi absolvenţii liceelor. Aceştia nu se pot hotărî dacă este mai bine pentru ei să urmeze o facultate sau o şcoală postliceală. Mai departe, la următorul nivel, de problema continuităţii se lovesc şi licenţiaţii facultăţilor, când îşi dau seama că ori nu le place profesia pe care au îmbrăţişat-o deja, ori profesia pentru care s-au pregătit nu are căutare pe piaţă, ori este plătită prost.
 
Diplomele din mediul academic. Nu puţine au fost situaţiile în care s-au descoperit cazuri de plagiat la îndrumătorii de doctorate, ce să mai vorbim de lucrările de licenţă pe care le scriu bieţii studenţi? Cum profesorul a plagiat în lucrările de diplomă, mă întreb, retoric, ce l-ar putea îndruma pe viitorul absolvent? Din ce surse să îşi adune materialele?
 
Cu o asemenea infrastructură, sistemul educaţional românesc se prăbuşeşte încet-încet, fără ca cineva să îşi asume vreo vină. Probabil că o parte din vină o purtăm cu toţii. Pentru că mergem să studiem în asemenea şcoli, pentru că părinţii tac în faţa acestor abuzuri şi pentru că statul a schimbat de prea multe ori regulile, zăpăcind şi părinţii, şi elevii, şi profesorii. Ghiozdanele mult prea grele, lipsa tehnologiei din şcoli, meditaţiile „impuse”, lipsa rampelor de acces pentru persoanele cu dizabilităţi sunt alte probleme pe care nici Ministerul Educaţiei nu le vede, nici vreun alt politician aflat la Putere.
 
Le vede însă presa şi le aminteşte de fiecare dată. Cu fiecare început de an şcolar. În aceste condiţii, cotidianul ZIUA de Constanţa a lansat, la finalul săptămânii trecute, campania „Cum arată şcoala ta la început de an şcolar?”, prin intermediul căreia, până pe 30 septembrie, vă invităm să ne trimiteţi fotografiile, sesizările, dar şi povestea şcolii unde învaţă copiii dumneavoastră, pe adresa tomis@ziuact.ro. De asemenea, vă invităm să ne sesizaţi şi abuzurile comise de şcolile, grădiniţele şi creşele care cer în continuare şi alte analize faţă de adeverinţa de la medicul de familie şi avizul epidemiologic.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Peste 900 de elevi constănţeni, beneficiari ai Programului „Bani de liceu”

03 Nov 2016 2913

Campanie ZIUA de Constanţa Profesorii nu colectează fondul clasei, că nu le permite legea. Sarcina a fost preluată de părinţi. Iar unii sunt revoltaţi!

26 Sep 2016 14093

Sondaj de opinie Mizerie, praf, aglomeraţie. 61% dintre respondenţi, nemulţumiţi de felul în care arată şcoala unde învaţă copiii lor

19 Sep 2016 2891

Campanie ZIUA de Constanţa - „Mulţumim statului că plătim şcoala din buzunarul nostru“ Ce spun părinţii la o săptămână de la începerea anului şcolar 2016-2017

19 Sep 2016 4238

Fotoreportaj Explozia preţurilor. Cum au profitat comercianţii de deschiderea noului an şcolar

13 Sep 2016 2813

Campusul Şcolar Cumpăna, inaugurat cu mare fast Mariana Gâju - „Vreau condiţii pentru elevi, pentru nimeni altcineva!“ (galerie foto + video)

13 Sep 2016 13483

Noul an școlar începe cu peste 3 milioane de elevi și preșcolari

12 Sep 2016 1881

Sondaj de opinie Sunteţi mulţumiţi de felul în care arată şcoala unde învaţă copilul dumneavoastră?

12 Sep 2016 4538

La Cumpăna, deschiderea noul an școlar 2016-2017 va avea loc într-o nouă locație

09 Sep 2016 3054

Cum începe anul şcolar 2016-2017 la Constanţa Colectarea banilor de către dascăli, interzisă!

09 Sep 2016 6847

Ministerul Educației Elevii se întorc în bănci pe 12 septembrie. Iată structura noului an școlar

24 Aug 2016 4070

Ministerul Educaţiei a aprobat structura anului şcolar 2016 – 2017. Iată când începe şcoala

24 Jul 2016 4144

Din 4 mai, părinţii pot depune cererile pentru reînregistrarea copiilor în grădiniţe

05 May 2016 2854

Din 2016, elevii vor începe şcoala în 5 septembrie!

07 Aug 2015 2584

Structura anului școlar 2015-2016 se schimbă… din nou

29 Jun 2015 2126