Administrarea plajelor ramane subiect de disputa in instanta

"Clauzele contractuale sunt litera de lege pentru toti operatorii de plaja"

Licitatiile pentru atribuirea plajelor de pe litoral au nascut multe controverse, in special legate de o parte din firmele desemnate castigatoare. Multi dintre hotelierii cu traditie au sesizat faptul ca multe dintre firmele care s-au inscris la licitatie nu au avut nici un fel de activitate in domeniul turismului pana la momentul licitatiei. Directorul Directiei Apele Romane Dobrogea Litoral, Ionel Manafu, explica in interviul de fata "culisele" licitatiei, ce elemente au stat la baza departajarii competitorilor si cine are de castigat din aceasta noua strategie de administrare a plajelor.Care sunt obiectivele turistice (hotel sau restaurant) pe care SC DIRO General Group SRL - societate care a licitat pentru plajele din zonele Neptun I - Neptun II le are in proprietate conform documentelor depuse in dosarul pentru licitatie?Intocmai celorlalti agenti economici care s-au prezentat la licitatie, SC DIRO a prezentat un plan de investitii pe 10 ani, insa in acest moment, societatea nu mai poate face obiectul unei discutii deoarece a pierdut licitatia. Au fost depuse un numar de 16 contestatii, iar comisia de la Bucuresti, special infiintata pentru solutionarea acestora, a decis modificarea castigatorului pe sectorul Neptun I. Acesta este SC Romned Port Operator SA, care a fost desemnat castigator in fata SC DIRO General Group, care a fost desemnat initial. In toate celelalte cazuri insa, comisia nu a operat modificari in privinta castigatorilor.In caietul de sarcini intocmit de DADL se prevedea faptul ca orice ofertant care furnizeaza informatii false in documentele prezentate precum si daca nu si-a indeplinit obligatiile de plata a impozitelor va fi exclus. Pe baza documentelor prezentate la dosar, ofertantul SC DIRO General Group SRL a fost declarat castigator cu toate ca a afirmat in mod fals ca este proprietarul unui activ cu peste 100 de locuri de cazare si 200 de locuri de servire la masa. Cum comentati?Cand se face un contract se merge pe buna credinta a celui interesat, dupa care clauzele devin lege. Evident ca au fost verificati, insa la contestatii, comisia a facut o noua verificare. Din informatiile pe care le detin, societatea in cauza nu a fost descalificata din cauza acestui aspect. Prin caietul de sarcini se solicitau documente oficiale, autentificate, din care sa reiasa ca agentul economic a incheiat un contract cu un tour-operator de renume international, care trebuia sa aiba cel putin doua puncte de lucru in tara de origine si un altul in alta tara din UE. SC DIRO General Group nu a prezentat documente autentice care sa sustina contractul cu tour-operatorul international, motiv pentru care a fost descalificat.In baza caror criterii a fost alcatuit punctajul pentru agentii economici inscrisi la licitatie, de ce a fost acordat un punctaj mai mare pentru locuri de servire la mese si mai mic pentru locurile de cazare detinute?Asa cum am mai spus, noi, ca autoritate care trebuie sa se ocupe de gospodarirea plajelor, am fost interesati de planurile de investitii pentru plaje. Turismul are doua componente, ambele importante: serviciile, tot ce tine de spatii de cazare, restaurante si plaja, care trebuie sa fie curata si amenajata impecabil. Investitiile pe structura plajei si elementele de siguranta prezentate in strategia proprie de agentii economici care au participat la licitatii ne-au interesat cel mai mult.Mai multi agenti economici care au participat la licitatie au sesizat DADL in legatura cu inadvertente din caietul de sarcini.Pentru urmatoarea licitatie veti tine cont de aceste sesizari? Va fi modificat caietul de sarcini?Caietul de sarcini nu va fi modificat. Doar Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor ar putea decide acest lucru, printr-un ordin, insa din cate cunosc acest lucru nu se va intampla. In plus nu exista motive pentru modificarea caietului de sarcini.Care este situatia juridica a contractului dintre DADL si SC Euro Company SRL, care are un contract incheiat pe 10 ani pentru 4 000 m plaja in zona Neptun II? De ce nu a reusit DADL sa rezilieze contractul cu aceasta societate?Contractul la care faceti referire nu s-a incheiat in timpul mandatului meu. Nu voi comenta, instanta isi va spune cuvantul. Noi nu am facut decat sa luam masurile care se impuneau si am reziliat initial contractul, dat fiind faptul ca legislatia in domeniu fusese schimbata. Pe baza acestui fapt, noi am reziliat contractul pentru a elibera terenul de sarcina. Numai ca acest contract avea anulata clauza de incetare unilaterala a contractului. Pe tot litoralul au existat 173 de contracte, insa numai trei, unul pentru Neptun si doua pentru Olimp au avut probleme de acest gen. Acestea au beneficiat de un act aditional, facut de mana prin care era inlaturata clauza de reziliere unilaterala.SC Euro Company SRL a atacat la Tribunalul Bucuresti hotararea de anulare a Ordinului 222 emis de MMGA. Anularea acestui ordin atrage dupa sine si anularea celorlalte licitatii? Ce punct din acest ordin a fost atacat de agentul economic in cauza?Agentul economic a atacat in instanta legalitatea suspendarii contractului de catre DADL si a castigat. Am fost cu totii mirati sa constatam ca legiuitorul a suspendat Ordinul 222 al MMGA doar pentru suprafata de 4118 mp. Ne-a mirat si repeziciunea cu care instanta s-a pronuntat, in numai trei zile, hotararea judecatoreasca ne-a parvenit chiar in timpul licitatiei si nu au mai fost prea multe de facut. Am modificat caietul de sarcini pentru zona Neptun II, in sensul in care am eliminat respectiva suprafata de plaja, deocamdata suntem in litigiu, procesul merge mai departe. Evident, anularea definitiva a ordinului va atrage dupa sine, invalidarea tuturor licitatiilor. Daca se va intampla asa, ar fi un haos dupa parerea mea, mai ales ca mai exista procese pe aceasta tema si intre administratia locala si Ministerul Mediului. Din cate stiu, primul termen va fi pe 4 mai.Care sunt investitiile in turism si activele detinute de SC Romned Port Operator SA si C&D Impex Trading SRL, unde sunt ele amplasate si ce capacitate de cazare au acestea? Ce tour-operatori de renume international reprezinta in Romania cele doua societati, poseda aceste firme vouchere, comenzi si deconturi de cazare?S-au facut foarte multe speculatii pe aceasta tema. Pentru a lamuri situatia, vreau sa mentionez ca pana la organizarea licitatiilor, personal nu am auzit de existenta acestor societati. Ei au castigat pe partea de punctaj, la capitolul investitii, care constituie cea mai importanta clauza din contract. Asa cum am mai spus, noi ca autoritate suntem interesati de investitiile pe care acesti agenti economici le vor face in structura plajei si in elementele de administrare a acesteia. Vrem ca plaja sa arate bine. Detinerea de active nu reprezenta decat 40% din punctaj, in timp ce planul de investitii a avut cea mai mare pondere. Pe noi ne-au convins, speram sa fie seriosi si sa-si respecte contractul, in caz contrar, il vom rezilia. De pilda, in 30 de zile de la semnarea contractului, Romned este obligat sa achizitioneze utilaje pentru ecologizare. Vom verifica daca si-au respectat angajamentele. De asemenea, toti agentii economici declarati castigatori au obligatia ca la inceputul sezonului sa achite 30% avans din contractul pe un an, urmand ca la finalul acestuia sa achite diferenta de 70%. In orice contract exista un risc, cine nu-l respecta il va pierde. Tot ce pot spune este ca cei doi agenti economici au venit cu oferte generoase si cu un plan de investitii promitator. Din cate cunosc, SC Romned Port Operator dispune si de active cu locuri de cazare si de alimentatie publica, cu clasificare de trei stele.Asociatia Patronala Mamaia, din care fac parte peste 80% din hotelierii de pe litoral, a protestat impotriva strategiei de administrare a plajelor si a acuzat Guvernul si MMGA de "inselatorie". Hotelierii vor ca licitatiile sa fie anulate si sa se blocheze astfel noile reglementari legislative, in caz contrar ei amenintand ca vor primi turistii cu lacate pe usa. In ce masura poate actiona DADL, astfel incat sezonul estival sa nu fie compromis din acest punct de vedere?Asa - zisa compromitere a sezonului reprezinta o falsa problema. Cati turisti vor veni pe litoral de 1 Mai? Sunt convins ca in timp lucrurile se vor regla. Pe 1000 de mp, nimeni nu investea, iar la jumatate lunii august lasau plaja plina de gunoaie si incheiau sezonul. Nu inteleg de ce nu s-au prezentat la licitatii. Acelasi sistem a fost aplicat si in Bulgaria inca din 1997 si acum sunt inaintea noastra. Parerea mea este ca nu va pleca nici un turist. Una este activitatea pur turistica - hotel, restaurant si alta este plaja, ca principal punct de atractivitate. Noi nu am incercat decat sa introducem plaja in sistemul de economie de piata. Adevarata problema, pe care hotelierii refuza sa o recunoasca este pretul care va fi practicat de operatorul de plaja pentru sezlonguri si umbrele. Nu vreau sa intru in conflict cu nimeni, insa noi nu putem intra in relatia de piata. Sunt convins ca preturile se vor autoregla din mers. Daca pe o plaja de lux, pretul va fi mai mare, exista posibilitatea sa ramana cu sezlongurile goale si automat va scadea din pret. Si mai exista o solutie, cine nu doreste sa inchirieze sezlong se poate duce cu cearsaful pe plaja. Abia acum, hotelierii au prilejul sa-si anticipeze preturile pentru anul viitor. Nu inteleg ce-l opreste pe acesta sa faca un contract pentru 10, 20 sau 60 de sezlonguri pe vara, ca totul sa decurga normal.Tot hotelierii spun ca, prin noua strategie de administrare a plajelor, litoralul a devenit o afacere pentru firme care nu au nici o legatura cu turismul, ci mai degraba cu domenii precum fier vechi, distributie de tigari si bauturi alcoolice sau activitati portuare. Cum credeti ca aceste firme vor reusi sa gestioneze o afacere in turism?Nu are nici o legatura, aici este vorba de management. Si nu poti impiedica un agent economic sa participe la o licitatie publica. Noutatea vine insa din clauzele caietului de sarcini. Pentru fiecare zona exista un plan de amenajare, care va fi respectat. DADL a comandat un Plan de Urbanism, care a fost executat de un arhitect autorizat si a fost trimis tuturor primariilor localitatilor de pe litoral in vederea eliberarii certificatului de urbanism. Recent, am primit si ultimul certificat, de la Primaria Constanta. Urmatoarea etapa este obtinerea autorizatiilor de construire de catre fiecare agent economic in parte, pentru amplasarea beach-barurilor, cabinelor de dus, wc-urilor, cabinelor de vestimentatie si terenurilor de sport. O noutate sunt cosurile de gunoi, pe care fiecare operator de plaja va trebui sa le achizitioneze in functie de specificul statiunii. Tot ca o noutate vom introduce turnurile de observatie, un pas mic din angrenajul serviciului de salvamar. Garda de Mediu va verifica respectarea climatului de curatenie si existenta acestor pubele care sunt incluse in clauzele contractuale.De cativa ani, Romania este inclusa in programul Blue Flag. Totusi, la aceasta ora, nu exista plaje care sa aiba standardele pretinse de program. In acest sens, castigatorii licitatiilor pentru plajele din acest program au obligatii suplimentare pentru indeplinirea criteriilor certificate de Programul Blue Flag?Noi ca directie nu suntem decat o rotita din acest sistem. Principiul Blue Flag este inainte de toate - plaja curata. Complexul include si masuri de monitorizare a calitatii apei, care se face de catre Directia de Sanatate Publica, DADL si Institutul de Cercetare Marina Grigore Antipa, mentinerea curateniei pe plaja si implicit a calitatii nisipului, serviciul de salvamar - atributie a autoritatii locale care urmeaza sa se realizeze din fondurile provenite din taxa de statiune sau alte resurse. Daca autoritatea locala nu va respecta ordinul 222, este deja o chestiune de penal. Curatenia de zi cu zi se va mentine prin ecologizarea manuala a plajelor, prin amplasarea cosurilor de care am vorbit deja. Colectarea algelor a ramas atributia DADL. Agentii economici si-au facut un calcul si au realizat ca un contract cu groapa de gunoi ecologica i-ar usca la buzunare. Noi ca directie avem alte posibilitati, motiv pentru care am organizat o licitatie, castigata de Iridex pentru asigurarea serviciului de colectare, transport, depozitare si neutralizare a algelor.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

73 de ani de la nașterea actorului, regizorului și scriitorului constănțean Vasile Cojocaru

17 Jan 2023 2593

#DobrogeaDigitală „Pentru Tafrali, Dobrogea a fost o datorie”

09 Nov 2021 3173

Jurnalist cunoscut, audiat la DIICOT într-un dosar de trafic de droguri. Cine sunt celelate persoane audiate în dosar

16 Jul 2018 3349

Traian Băsescu speră la o redefinire a abuzului în serviciu de către judecătorii CCR

30 May 2016 3408

MAE Atenționare de călătorie Danemarca

03 May 2016 3742

Interviu online cu Robert Boroianu, candidatul PNL pentru Consiliul Judeţean „După 16 ani de administraţie a echipei PSD Constanţa, avem o situaţie dezastruoasă atât la nivel local, cât şi la nivel judeţean!”

30 Apr 2016 6164

Angola – Epidemie de febră galbenă

18 Mar 2016 2635

Plaja Modern, scapă de imaginea dezolantă Se anunţă amenzi pentru cei care nu fac curat

15 Mar 2016 5159

Comisia Europeana lansează Raportul de țară 2016

09 Mar 2016 2961

Comunicat PNL Constanta

08 Feb 2016 2987

Atenţionare de călătorie SUA - Condiții meteorologice severe pentru zonele de Nord - Est și Est, Washinhton DC și metropola New York

22 Jan 2016 2977

Atenţionare de călătorie Turcia – Anulare zboruri de pe aeroporturile din Istanbul

19 Jan 2016 2628

Atenţionare de călătorie Bulgaria – coduri de vreme rece, ninsori și polei

06 Jan 2016 2725

Atenţionare de călătorie Belgia – grevă în sistemul feroviar din capitala Bruxelles și din sudul țării

04 Jan 2016 2734

Ungaria – reglementări privind circulaţia camioanelor în perioada Crăciunului

21 Dec 2015 2732