Avertismentul pompierilor murim cu zile

1217862726.jpg

Daca Mamaia ar fi mistuita de flacari, autospecialele nu ar avea nici macar unde sa parcheze

Incendiul izbucnit, vineri noaptea, la un transformator care alimenteaza zona Cazino din statiunea Mamaia a ridicat o problema grava: cat de repede pot interveni autoritatile, in situatia in care, sa spunem, statiunea este mistuita de un incendiu de proportii? Presupunand ca in statiune s-ar declansa apocalipsa, respectiv un incendiu care mistuie totul in cale, intrebarea este ce vor face autoritatile in situatia in care turistii, cuprinsi de panica, ar alerga in toate partile, soferii si-ar abandona autoturismele, fiecare ar incerca sa scape cum poate, iar incendiul s-ar apropia cu pasi repezi de Constanta. Daca mai adaugam la aceasta ecuatie si coordonata week-end, deci trafic supraaglomerat, rezultatul este unul singur: dezastru. Dupa cum se stie, soselele nu au fost proiectate pentru valorile de trafic actuale, in conditiile in care parcul auto creste cu 15.000 de autoturisme pe an, iar vara, strazile sunt sugrumate si de masinile turistilor. La toate acestea se mai adauga o problema. Conform legii, hotelurile de cinci stele, care au, sa zicem, 100 de camere, trebuie sa asigure si un numar de locuri de parcare corespunzator. In Mamaia insa, nu se stie prin ce miracol, astfel de hoteluri au rasarit cu tot cu aviz de la Ministerul Turismului, desi nu au niciun loc de parcare. Un exemplu este Palm Beach, care se incadreaza la categoria hotel de cinci stele, dar are locuri de parcare ... zero. Prin urmare, autoturismele sunt parcate in statiune complet haotic, pe principiul fiecare cum poate, ceea ce ar crea mari dificultati deplasarii fortelor de interventie. Primii care ar trebui sa reactioneze in situatia unui incendiu ar fi pompierii. Autospecialele ISU ar porni, cu sirenele urland, catre statiune. Numai pana in zona Pescarie insa, in conditiile in care traficul pe bulevardul Mamaia este ucigator, ar face cateva minute bune. Aceasta deoarece oricata bunavointa ar avea soferii, intentionand sa lase libera o banda de circulatie, nu-si pot evapora masinile de pe carosabil.

Salvare in jurul giratoriului(?!)

Odata ajunsi la intrarea in Mamaia, pompierii s-ar afla, insa, in imposibilitate de a se deplasa cu viteza necesara pentru a putea ajunge in timp util, in conditiile in care, intr-o sambata noapte sa zicem, in statiune se circula bara la bara, cu viteza melcului. Colonelul Neculai Coman, prim adjunct al inspectorului-sef al ISU, recunoaste ca problemele exista. Potrivit declaratiilor sale, vineri noaptea, pompierii au fost nevoiti sa dea roata de doua-trei ori intre sensurile giratorii amplasate in statiunea Mamaia, inainte de a gasi un loc unde sa poata parca autospecialele. Nu de alta, dar incendiul nu sta sa astepte ca vreun turist binevoitor sa cedeze locul de parcare autospecialei. "Interventiile in Mamaia, in aceasta perioada a anului, sunt o reala problema, nu numai din perspectiva drumului pana la fata locului. Odata ajunsi acolo, nu putem sa calcam peste masinile parcate peste tot, pe stradute, pe alei, pe trotuare, pretutindeni", a precizat colonelul Coman. Problema parcarilor este mult mai grava decat s-ar putea crede. In toiul incendiului, oamenii legii nu au cum, fizic, sa stea si sa caute printre turisti proprietarii masinilor parcate in calea pompierilor. Iar daca punem acest aspect in legatura cu faptul ca multi dintre cei veniti in Mamaia isi lasa masinile parcate acolo si nu le muta pana nu isi termina concediul, pentru a nu plati de mai multe ori taxa de intrare in statiune, rezultatul nu poate fi decat un dezastru de proportii. In ciuda acestor impedimente reale, nimanui nu-i pasa din ce motiv pompierii nu au actionat la timp, conteaza numai consecintele. Actionand in ideea de a proteja si salva viata, pompierii organizeaza dispozitive de la distanta, linii de furtuna si incearca sa se adapteze cum pot situatiei infernale. De aici si pana la situatia tragi-comica, in care pompierii vor fi nevoiti sa intervina pentru a stinge incendiile izbucnite in Mamaia numai de la un capat sau altul al statiunii, nu mai este decat un pas. Sarcina de a degaja carosabilul revine, aici, Politiei Rutiere. "Intr-o atare situatie, rolul nostru este acela de a elibera carosabilul si de a crea culoar de acces pompierilor. Toate efectivele de care dispunem ar fi mobilizate la locul incendiului si prima masura care ar fi luata ar fi aceea de a bloca accesul in statiune", a precizat comisarul-sef Constantin Dancu, seful Serviciului Politiei Rutiere Constanta. Circulatia ar fi deci deviata, toate autoturismele fiind intoarse din drum. Urmatorul pas ar fi degajarea circulatiei in interiorul statiunii, in asa fel incat sa se creeze culoarul necesar deplasarii autospecialelor ISU. Concomitent, s-ar crea o banda libera pe contrasens, pentru ca autoturismele din statiune sa poata circula, indepartandu-se de locul tragediei. Avand in vedere valorile de trafic, aceasta operatiune ar dura aproximativ 20 de minute din momentul in care s-a dat alarma. Aprecierea daca este mult sau putin nu suntem in masura sa o facem noi, ci aceleasi autoritati care nu creeaza locuri de parcare si nu ajuta cu nimic infrastructura-mostenire a vremurilor comuniste. Presupunand, insa, ca incendiul a izbucnit intr-un club de noapte in care, la acea ora, se afla poate sute de tineri, 20 de minute valoreaza cat tot atatea vieti. Primaria are insa o solutie.

Jos stalpii!

Intr-un asemenea caz, afirma Mihai Caramihai, inspector in cadrul Serviciului de Prevenire si Stingere a incendiilor din cadrul Primariei, cel mai usor s-ar patrunde, in cazul unui dezastru, pe promenada din Mamaia. E drept, pentru aceasta, trebuie inlaturati stalpii montati pentru a bloca accesul autoturismelor. Natural, acestia sunt fixati cu lacate. Nu stim si nimeni nu pare a sti cat dureaza aceasta operatiune si cati stalpi trebuie inlaturati. Apoi treaba este simpla, sustine inspectorul de la primarie, pentru ca pietonii sunt mult mai usor de dirijat decat autoturismele. Problema a fost, de altfel, des ridicata in multe sedinte, dar, momentan, nu a fost rezolvata. Colonelul Neculai Coman nu pare, insa, a avea cunostinta de accesul dinspre promenada. "Nu stiu exact care este situatia din Mamaia, cert este ca, momentan, noi suntem pasati de la o autoritate la alta. De regula, facem o scurta recunoastere din obiectiv si ne adaptam in functie de situatie", afirma adjunctul ISU. Pe scurt, aceasta ar fi reactia autoritatilor in caz de dezastru. Intrebarea ramane: cu cate vieti va fi platita toata aceasta balbaiala?

Scris de: {autor}Olimpia CEARA{/autor} {autor} Cecilia ZAREA{/autor}


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Firme Constanța Nicolae Bucovală își deschide o firmă nouă!

20 Mar 2024 465

LIVE CCINA, Paralela45 și Aeroportul Mihail Kogălniceanu Constanța, despre vacanțele de vară 2024 (FOTO+VIDEO)

19 Mar 2024 849

Firme Constanța Adunarea Generală a Hoteluri Restaurante Sud SA a decis numirea Gabrielei Alexe ca administrator unic

16 Mar 2024 496

Firme Constanța Se închid mai multe puncte de lucru ale THR Marea Neagră SA

08 Mar 2024 509

Firme Constanța Noi puncte de lucru deschise de Hoteluri Restaurante Sud SA, pe litoral

01 Mar 2024 563

#DunăreaTuristică Sulina în anii 1930 - „Se găsesc în Sulina hoteluri, câteva restaurante, băcănii, cofetării, ceainării“

14 Feb 2024 4463

Metoda Loverboy, face victime! Tinere recrutare și obligate să se prostitueze în hoteluri din Constanța (GALERIE FOTO)

10 Feb 2024 988

Firme Constanța Schimbări semnificative anunțate de administratorul Hoteluri Restaurante Sud SA

05 Feb 2024 706

Acționarii THR Marea Neagră, convocați în adunare generală și extraordinară

23 Jan 2024 703

Firme Constanța Steaua de Mare H&R SRL a fost preluată de Complex Hotelier Steaua de Mare SRL

12 Jan 2024 1111

OMD Mamaia Constanța Noaptea dintre ani pe litoralul românesc – alternativa Revelionului la munte. Anumite hoteluri din stațiunea Mamaia, ocupate în proporție de 90% (FOTO)

18 Dec 2023 706

Mai multe hoteluri, restaurante și vile de la intrare din stațiunea Mamaia, fără energie electrică, astăzi

16 Dec 2023 706

Firme Constanța Schimbări în conducerea Complex Excelsior SA. Cine e noul președinte al Consiliului de Administrație

01 Dec 2023 822

THR Marea Neagră aprobă proiectul de divizare. Se înființează Hoteluri Restaurante Sud S.A.

16 Nov 2023 1689

Mexic Aproape 100 de morţi şi dispăruţi în urma uraganului Otis!

30 Oct 2023 731