Bătaie în instanţă pe Primăria Bărăganu Cum văd judecătorii, diferit, candidatura pedelistei Luminiţa Nicuţ

cap_8.jpgAlegerile de la Bărăganu, programate pentru data de 1 mai, continuă să încingă spiritele. Una dintre cele mai recente isprăvi în acest sens a fost ping-pong-ul juridic al candidaturii Luminiţei Nicuţ, aspirantul din partea PDL pentru scaunul de primar al comunei. După ce instanţa Judecătoriei Mangalia a admis contestaţia formulată de Organizaţia Judeţeană a Partidului Social Democrat şi a respins candidatura Luminiţei Nicuţ, Tribunalul Constanţa a admis recursul acestei şi a lăsat-o să participe la curse pentru scaunul de primar. ZIUA de Constanţa vă prezintă argumentele avute la bază de judecători atât pentru a respinge candidatura, cât şi pe cele pe care magistraţii Tribunalului Constanţa şi-au bazat hotărârea de a-i da dreptul de a intra în cursa pentru primărie Luminiţei Nicuţ.

După cum se arată în sentinţa civilă cu numărul 1089/14.04.2011 a Judecătoriei Mangalia, Organizaţia Judeţeană a PSD a introdus o contestaţie împotriva „admiterii candidaturii doamnei secretar Nicuţ Luminiţa, de către biroul electoral de circumscripţie nr. 19 în vederea participării la alegerile locale pentru ocuparea funcţiei de demnitate publică, respectiv, a funcţiei de primar al comunei Bărăganu". În motivarea solicitării, Organizaţia Judeţeană a PSD, reprezentată de avocatul Ştefan Daniel Pârcălabu, a arătat că Luminiţa Nicuţ, secretar al comunei Bărăganu, şi-ar fi depus cererea la biroul electoral de circumscripţie nr. 19 în data de 11 aprilie 2011, pentru a participa la alegerile din data de 1 mai. „Deşi candidatura doamnei secretar Nicuţ Luminiţa a fost admisă de către biroul electoral de circumscripţie nr. 19, aceasta nu avea dreptul legal de a depune o asemenea cerere, întrucât nu întrunea dispoziţiile legale ale Legii nr. 188/1999 şi ale Legii 67/2004".

PSD spune că nu încetaseră raporturile de muncă

Mai exact, reprezentanţii PSD au susţinut că la momentul depunerii candidaturii, Luminiţa Nicuţ deţinea funcţia de secretar al localităţii, iar raporturile de muncă nu încetaseră, „aşa cum prevăd dispoziţiile legale (...)". În susţinerea contestaţiei, reprezentanţii Organizaţiei Judeţene a PSD au depus la dosar propunerea de candidat al PDL pentru funcţia de primar al comunei Bărăganu la alegerile locale parţiale din data de 1 mai 2011 a Luminiţei Nicu, însoţită de „documentaţia prevăzută de lege, constând în copia cărţii de identitate, declaraţie de acceptare a candidaturii, declaraţie de avere, declaraţie de interese, declaraţie pe proprie răspundere şi Hotărârea privind darea în administrarea Consiliului Judeţean Constanţa a suprafeţei de 5,09 hectare teren în vederea împăduririi nr. 37 din 30.11.2010". În aceste condiţii, completul format din magistratul Lenuţa Drentea, din cadrul Judecătoriei Mangalia, a constatat următoarele: potrivit articolului 50 (1) din Legea nr. 67/2004 - Legea pentru alegerea autorităţilor publice locale, „Biroul electoral de circumscripţie examinează respectarea condiţiilor legale pentru ca o persoană să poată candida, respectarea condiţiilor de fond şi de formă ale listelor de candidaţi, precum şi ale listei susţinătorilor; Candidaturile care îndeplinesc condiţiile legale sunt înregistrate, iar candidaturile care nu îndeplinesc condiţiile legale de fond şi de formă se resping de către biroul electoral de circumscripţie".

Ce-a zis Judecătoria Mangalia

De asemenea, la alineatul 4 se arată că nu pot candida persoanele care la data depunerii candidaturii nu îndeplinesc condiţiile legale pentru a fi alese, caz în care candidaturile acestor persoane se resping de către biroul electoral de circumscripţie. În continuare, judecătorul a citat articolul 52 (1) din Legea 67/2004, potrivit căruia acceptarea de către biroul electoral de circumscripţie a unei candidaturi poate fi contestată de către cetăţeni (...) etc. în termen de cel mult 48 de ore de la afişarea candidaturii. Totodată, articolul 34 alineatul 3 din Legea 188/1999 - Legea privind Statutul funcţionarilor publici, „Înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici de conducere pot candida pentru funcţiile de demnitate publică numai după încetarea, în condiţiile legii, a raporturilor de serviciu". Ei, iar aici intervine mărul Discordiei: în timp ce Judecătoria Mangalia a apreciat că această condiţie nu ar fi fost îndeplinită de Luminiţa Nicuţ, Tribunalul Constanţa a fost de altă părere. În continuare prezentăm argumentele celor două părţi. Judecătoria Mangalia a considerat că „din analiza dispoziţiilor legale invocate, a înscrisurilor depuse (...) cererea adresată instanţei este justificată". Astfel, Judecătoria Mangalia a apreciat că „potrivit înscrisurilor depuse la dosar, doamna secretar Nicuţ Luminiţa, la data depunerii candidaturii avea funcţia de secretar al comunei (funcţie publică de conducere), iar raporturile de muncă ale acesteia nu încetaseră, aşa cum prevăd dispoziţiile articolului 34 alineatul 3 din Legea nr. 188/1999, iar biroul electoral de circumscripţie nr. 19 al localităţii a admis candidatura acesteia şi posibilitatea de a participa la alegerile locale în vederea ocupării funcţiei de demnitate publică, respectiv, a funcţiei de primar al comunei Bărăganu". Iar în acest context, „faţă de considerentele invocate, instanţa va admite contestaţia petentei (nr. Organizaţia Judeţeană a PSD) şi va respinge candidatura numitei Nicuţ Luminiţa, ce figurează pe lista Partidului Democrat Liberal, pentru funcţia de primar al comunei Bărăganu".

Litigiul, tranşat la Tribunal

Hotărârea Judecătoriei Mangalia a fost atacată în recurs în termenul legal de 24 de ore de la comunicare, iar astfel litigiul a ajuns pe rolul Secţiei civile a Tribunalului Constanţa, intrând în atenţia completului format din judecătoarele Camelia Ciucă, Chiraţica Enache şi Cristina Ghernaja. Foarte interesant, cu aceleaşi acte la dosar, magistraţii Tribunalului Constanţa au văzut altfel lucrurile şi au decis că Luminiţa Nicuţ poate candida pentru Primăria Bărăganu. În susţinerea recursului său, candidata PDL a afirmat, prin intermediul avocatului său, Adrian Gheorghiţă, că „având în vedere că în prezent sunt funcţionar public şi exercit funcţia de secretar al comunei Bărăganu, la data de 12.04.2011 am solicitat prin adresa scrisă înregistrată sub nr. 919 la registratura comunei Bărăganu suspendarea din funcţia publică începând cu 16.04.2011, data începerii campaniei electorale". „Am procedat astfel în baza prevederilor articolului 97 alin. 2 lit.a din Legea 161/2003 şi art. 95 alin. 1 lit.d din Legea 188/1999". În continuare, avocatul Adrian Gheorghiţă a arătat, în numele clientei sale că „urmare solicitării formulate de mine, viceprimarul comunei Bărăganu, care în prezent îndeplineşte atribuţii de primar, după decesul primarului, a aprobat suspendarea mea din funcţie prin viza aplicată cu «Da» direct pe cerere". Chiar mai mult decât atât, „anterior, prin cererea nr. 864/06.04.2011 am solicitat eliberarea din funcţia de secretar cu delegaţie începând cu data de 14.04.2011, conform prevederilor art. 99 lit.e din Legea nr. 188/1999". Astfel, „în baza cererilor mele, pe data de 07.04.2011 s-a emis de către viceprimar dispoziţia nr. 105, prin care s-a dispus şi încetarea raporturilor de serviciu ale mele din funcţia de secretar".

Titularul, în concediu de maternitate

Candidatul PDL a criticat prin intermediul avocatului său hotărârea instanţei Judecătoriei Mangalia, considerând că s-a făcut abstracţie de mai multe prevederi legale, printre care şi faptul că „încadrarea mea este de funcţionar public de execuţie şi nu de conducere". „Din Statul de personal aflat la dosar reiese că sunt funcţionar public de execuţie (referent clasa III cu nivel de studii medii) încadrat la compartimentul Achiziţii publice şi Resurse umane. Având în vedere faptul că titularul funcţiei de secretar, Mihăilă Ana Mihaela este în concediu de creşterea copilului, eu am fost delegată provizoriu să îndeplinesc atribuţiile secretarului", a arătat aspirantul pentru funcţia de primar din partea PDL. „Însă această delegare provizorie nu mi-a putut schimba încadrarea din funcţionar public de execuţie în funcţionar public de conducere, lucru care s-ar fi realizat prin procedura prevăzută expres de Legea 188/1999". „Chiar şi aşa", a continuat Luminiţa Nicuţ prin intermediul avocatului său, „trecând peste cele menţionate de noi conform cărora orice fel de funcţionar public indiferent că este înalt funcţionar, de conducere sau de execuţie, poate candida pentru o funcţie eligibilă fiind suspendat de drept din funcţia publică, considerăm că s-a îndeplinit şi condiţia privind încetarea raporturilor de serviciu faţă de funcţia de secretar cu delegare înainte de rămânerea definitivă a candidaturilor (a se vedea dispoziţia viceprimarului nr. 105/07.04.2011 prin care s-a dispus şi încetarea raporturilor de serviciu ale mele din funcţia de secretar)". În aceste condiţii, a concluzionat candidatul PDL prin avocatul său, „pe de o parte am făcut dovada că m-am suspendat din calitatea de funcţionar public pe perioada campaniei electorale începând cu 16 aprilie, iar pe de altă parte, am făcut dovada că au încetat raporturile de serviciu pentru funcţia de secretar cu delegaţie începând cu data de 14 aprilie". Iar în această situaţie, judecătorii Tribunalului Constanţa au admis recursul Luminiţei Nicuţ, aceasta urmând să participe la scrutinul din data de 1 mai. Aşa cum s-a menţionat, decizia Tribunalului este definitivă şi irevocabilă.


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Nu exista articole asemanatoare.