Distrugatorul "Marasesti" a agatat submarinul "Delfinul"

Incidente musamalizate la Comandamentul Operational Naval

Ultima aplicatie militara la care a luat parte fregata "Marasesti" s-a terminat cu avarierea submarinului "Delfinul" * Incidentul a fost tinut departe de urechile superiorilor pana mai acum cateva zile * In ultima vreme, acostarile la cheu ale fregatei "Marasesti" se lasa mereu ca cate un eveniment major * Ultima "boacana" s-a inregistrat anul trecut, tot la intoarcerea dintr-o aplicatie

In urma cu doua saptamani se anunta cu surle si trambite sosirea in Portul Constanta a unui grup de nave militare turcesti, format din fregata "Barbaros" si navele de patrulare "Volkan" si "Poyraz". Vizita navelor turcesti s-a terminat prin organizarea unor exercitii militare comune intre cele trei nave si fregata "Marasesti". In ultima zi a vizitei, cele patru nave au desfasurat in comun aplicatii simulate privind lupta antiaeriana, impotriva navelor de suprafata si antisubmarin. Dupa terminarea aplicatiei, fregata "Marasesti" s-a intors la cheu, ca de obicei, cu mare zarva. De parca la bordul fregatei nu ar exista personal navigant calificat, la fiecare acostare a navei trebuie sa se intample cate ceva. Tocmai de aceea, etrava fregatei este mult prea "sifonata" decat ar fi fost normal, iar de borduri ce sa mai spunem... Astfel, la ultima acostare in dana militara din zona dana zero a Portului Constanta, "experimentatul" echipaj de manevra aflat la bordul fregatei nu a mai tinut cont de faptul ca la locul de manevra a navei mai existau si alte nave care, in mod normal, trebuiau evitate prin manevre banale. In consecinta, pupa fregatei a agatat pur si simplu submarinul "Delfinul" care era acostat de multa vreme, in siguranta, intr-o dana paralela cu cheul unde trebuia sa acosteze fregata. Din declaratiile martorilor oculari ai evenimentului, fregata "Marasesti" a agatat cu propria carma un stabilizator al submarinului "Delfinul", inertia mare data de deplasamentul impresionant al fregatei a facut ca in cateva secunde de la contact sa se produca smulgerea din parame a submarinului si deplasarea acestuia de la cheu. In urma incidentului, cablul electric de alimentare cu energie al submarinului a fost efectiv smuls din tabloul de alimentare de la mal, fapt care a determinat si producerea unui scurtcircuit al carui efect secundar inca nu este cunoscut. De asemenea, in urma impactului, a avut de suferit si stabilizatorul submarinului, fara de care acum nu mai este posibila nici o scufundare. Intregul incident a fost pus pe seama proastei manevrari a navei in momentul in care venea la acostare. Acest gen de manevre in prezenta unui pilot, fie el chiar si incepator, nu aveau voie sa nu reuseasca, daca se respectau regulile de baza ce ar fi trebuit sa fie cunoscute de la comandant la ultimul ofiter de cart. In schimb insa, acest incident s-a trecut sub tacere sau a fost minimalizat, se incearca musamalizarea si probabil ca incidentul va ramane la nivelul Comandamentului Operational Naval.

Regula de aur a ghinionului

In cursul anului trecut, fregata "Marasesti" a mai fost implicata intr-un eveniment, in timpul altei aplicatii militare multinationale cu ocazia unei vizite in Portul Constanta a celor doua fregate "Bremen" si "La Fayette". Ca de obicei, dupa terminarea vizitei a avut loc si o aplicatie pe mare unde a participat dupa vechiul obicei si "Marasesti"-ul. Apoi, vasele straine au urmat cursul spre sud, indreptandu-se catre stramtoarea Bosfor, iar fregata "Marasesti" s-a intors in Portul Constanta. Ajunsa in bazinul mare al Portului Constanta, fregata a fost ajutata la manevra de acostare de doua remorchere ale companiei Coremar. Remorcherele "Venus" si "Neptun" au participat la manevra de acostare, dar, din motive necunoscute, fregata a fost impinsa din greseala spre o nava a Garzii de Coasta. Fregata "Marasesti" avea lasata in balans si pregatita de afundare o ancora. Martori oculari de atunci ne-au confirmat ca, in momentul atingerii navei Garzii de Coasta, ancora a agatat balustradele acesteia si le-a avariat. Totodata, la pupa fregatei a fost lasata la apa, mai devreme decat trebuia, o parama de acostare, care astfel a fost trasa de curentul elicei aflate in miscare, fiind astfel infasurata pe arborele port-elice. Pentru scoaterea paramei infasurate pe axul port-elice este necesara interventia unei echipe de scafandri. O data cu iesirea la pensie a fostului comandant, comandorul Dumitru Preda, marinar experimentat, actuala comanda a navei pare cel putin lipsita de experienta, daca fiecare manevra de acostare se termina cu cate un incident care costa.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

ciprian

23 Mar, 2011 09:25

cred ca asta este motivul pentru care nu mai trimitem Distrugatorul devenit fregata, la aplicatiile multinationale si nici macar in Libia. Daca eu sifonez masina de la serviciu platesc. Dar nu pot sa inteleg cum pot sa sifoneze un distrugator si un submarin. si nu plateste nimeni. INCOMPETENTI

Articole asemanatoare

Firme Constanța AGA la Șantierul Naval 2 Mai SA! Acționarii, chemați să stabilească repartizarea profitului din 2023 și fixarea dividendului

19 Apr 2024 18

Transilvania Investments Alliance SA contestă convocatorul AGA a Neptun Olimp SA. Dosarul, pe masa Tribunalului Constanța

19 Apr 2024 164

Ce au decis magistrații în cauza Matichescu &Micu vs. AGA Airtours SRL

12 Apr 2024 539

Firme Constanța Acționarii Neptun-Olimp, convocați în AGA. Vor supune la vot închirierea terenului Complexului Maramureș din Olimp

05 Apr 2024 398

Convocator privind Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor SC CAMPIO ICM SA

03 Apr 2024 312

Firme Constanța Decizii ale Adunării Generale a Acţionarilor Mamaia SA!

28 Mar 2024 521

Știri Portul Constanța Verdict amânat pentru profitul din port! Fondul Proprietatea SA, în așteptare

28 Mar 2024 665

Firme din Constanța Revocări, numiri și prelungiri de mandate ale administratorilor societății Telegondola Mamaia SRL!

21 Mar 2024 638

Acționarii Comcereal SA Tulcea, convocați în adunare generală ordinară. Pe odinea zi, aprobarea indemnizaţiilor membrilor Consiliului de Administraţie

20 Mar 2024 557

Un teren de 10.000 mp și unul de 6.000 mp în atenția acționarilor Transfer de terenuri între CN APM Constanţa și Autoritatea Vamală Română

18 Mar 2024 813

Acţionarii Model Constanța SA decid vânzarea unui teren situat la intrarea în zona peninsulară a municipiului Constanţa

18 Mar 2024 625

Convocare AGA Litoral SA Se aprobă oferta de cumpărare a unui teren intravilan şi a unei construcții situate în Mamaia, zona Club Castel

16 Mar 2024 615

Alianța Dreapta Unită solicită Avocatului Poporului să sesizeze CCR în legătură cu OUG privind comasarea alegerilor europarlamentare și locale

11 Mar 2024 556

Prelungire de mandat pentru unul dintre administratorii din CA-ul Administrației Canalelor Navigabile Constanța

05 Mar 2024 514

Afaceristul George Secărea obține la Tribunalul Constanța convocarea AGA pentru compania Q Seg West SA! Va fi numit un nou administrator (MINUTA)

29 Feb 2024 832