Danele de operare din Portul Basarabi vor fi reabilitate. CN ACN SA, în aşteptarea răspunsului de la APM Constanţa (document)

Administraţia Canalelor Navigabile (ACN) SA Constanţa solicită de la Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Constanţa aviz de mediu pentru
„Reabilitare dane de operare nr. 1, 2 şi 3 în Portul Basarabi“.
 
Portul Basarabi este unul dintre cele două porturi de pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, fiind amplasat pe malul drept al canalului, în zona km 39+500 (kilometraj de execuţie), şi a fost dat în exploatare în anul 1984. Portul este poziţionat în apropierea oraşului Murfatlar şi se află în administrarea CN ACN SA Constanţa. Accesul navelor în port se face din Canalul Dunăre - Marea Neagră. Portul dispune de acvatoriu şi de front de aşteptare în amonte de gura de intrare în port. La mai mult de 30 de ani de la darea în exploatare şi în urma unei exploatări susţinute, platformele danelor 1-3 necesită reparaţii capitale.
 
Pentru realizarea investiţiei, nu sunt necesare utilităţi. De asemenea, realizarea investiţiei nu afectează în niciun fel utilităţile tehnico-edilitare din zonă. Lucrările propuse nu vor afecta reţelele de apă, canalizare, energie electrică, gaze, telefonie, fibră optică sau orice alte reţele. În perioada post-execuţie, nu există riscul unor distrugeri, dacă se respectă condiţiile de exploatare, şi nici ca urmare a unor acţiuni din exterior, întrucât zona este împrejmuită şi păzită. În amplasamentul lucrărilor nu există interferenţe cu monumente istorice sau de arhitectură, situri arheologice sau zone protejate.
 
Pentru a nu periclita stabilitatea danelor 1, 2 şi 3 şi pentru asigurarea condiţiilor optime de operare, Administraţia Canalelor Navigabile SA Constanţa a solicitat reabilitarea urgentă a platformei portuare, limitată de filele de rulare ale macaralei şi de grinzile transversale de rezistenţă ale platformei. Conform cerinţelor caietului de sarcini, reabilitarea platformelor danelor se va face prin dezafectarea plăcilor din beton dintre grinzile de rezistenţă şi refacerea acestora prin rebetonare (beton C 35/45).
 
Conform Certificatului de urbanism nr. 62/16.10.2017 emis de Primăria Oraşului Murfatlar, folosinţa actuală a terenului este: dane de operare în Portul Basarabi (actualul Murfatlar), având destinaţia de construcţii portuare. Danele 1, 2 şi 3 din Portul Basarabi aparţin domeniului public al statului, dat în concesiune beneficiarului, CN ACN SA, în baza contractului de concesiune nr. LO/1533/2008, şi ca mijloace fixe se regăsesc în anexa contractului la nr. MF 33951. Lucrările nu vor afecta proprietăţi particulare, nefiind nevoie de exproprieri.
 

Zeci de deteriorări identificate

 
Conform expertizei tehnice, după mai mult de 30 de ani de exploatare, plăcile din beton dintre grinzile transversale şi longitudinale ale cheiului s-au deteriorat, fiind în cea mai mare parte fisurate/crăpate şi tasate diferenţiat. Local, aceste tasări sunt accentuate, putându-se vorbi chiar despre surpări locale ale platformelor, în special în vecinătatea grinzilor transversale. Betonul turnat peste grinzile transversale este, de asemenea, deteriorat, cu bucăţi de beton sparte/desprinse. Aceleaşi tipuri de distrugeri se constată şi la muchiile grinzilor longitudinale. La grinzile longitudinale, fiind executate din beton armat, s-au constatat şi armături la vedere.
 

Concluziile expertizei tehnice

 
Soluţiile propuse în expertiza tehnică pentru reabilitarea platformei dintre grinzile de rulare, aferente danelor 1, 2 şi 3, propun următoarea stratificaţie, începând de la cota superioară a platformei de cotă +11,0 mrMB: strat din beton C 35/45 de 25 cm grosime; strat din piatră spartă sort 25 - 63 mm în amestec optimal pentru o bună compactare, cu grosimea de 30 cm (valoare Proctor 98%); strat de 15 cm grosime refuz de ciur sort 0-35 mm bine compactat, realizat peste stratul de umplutură existent in situ, care în prealabil a fost şi el bine compactat.
 
Se va păstra cota platformei iniţiale, astfel încât cota finală a platformei reabilitate va fi +11,0 mrMB. Soluţiile tehnice şi măsurile prezentate şi dezvoltate au plecat de la cele propuse de către expertul tehnic în cadrul expertizei tehnice. Soluţia recomandată de către expertul tehnic, care a fost preluată şi în documentaţia de proiectare, presupune execuţia fundaţiei pentru platforme din piatră spartă de 30 cm grosime, pe un strat de refuz de ciur de 15 cm grosime, conform precizărilor de mai sus.

 

Ce lucrări vor fi executate

 
Principalele lucrări de intervenţie sunt următoarele: dezafectarea şi evacuarea din amplasament a dalelor din beton simplu; compactarea terenului de fundare; realizarea stratului suport de refuz de ciur; aşternerea şi compactarea stratului de piatră spartă amestec optimal; aşternerea foliei de polietilenă şi turnarea betonului C 35/45, în grosime de 25 cm; înlăturarea betonului existent pe grinzile transversale şi înlocuirea cu beton C 35/45, armat cu plasă sudată tip Buzău; cota platformei refăcute va fi cea iniţială, respectiv +11,0 mrMB.
 

Odată cu finalizarea lucrărilor de reabilitare a danelor, se va decolmata rigola la limita platformei spre uscat, pentru asigurarea scurgerii apelor pluviale de pe platforma danelor. Descărcarea apelor din rigolă se va face ca până acum, în reţeaua existentă de canalizare a portului.
 
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta documentaţie depusă la APM Constanţa de către CN ACN SA Constanţa.
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Alba - Midia Năvodari se modernizează în vederea creșterii siguranței navigației (DOCUMENT)

27 Mar 2024 477

Decizia, publicată în Monitorul Oficial Georgeta Bumbac, Ion Laurenţiu Voicu şi Cheţa Voicu, numiți administratori provizorii în CA al CN ACN Constanța SA

25 Mar 2024 570

Licitații Constanța Firmele Transguard Security SRL și X Guard Security System asigură paza obiectivelor CN ACN SA (DOCUMENT)

08 Feb 2024 793

CN ACN SA Constanța actualizează documentația de avizare a lucrărilor de intervenții pentru reabilitarea taluzului de la Cumpăna. Mâine are loc licitația

08 Feb 2024 668

Licitații Constanța CN ACN anunță licitație pentru reabilitarea taluzului afectat de alunecarea de teren în zona Cumpăna (DOCUMENT)

31 Jan 2024 660

Ce firmă a bătut palma cu CN ACN SA, pentru servicii de închiriere de vehicule de transport de persoane cu șofer? (DOCUMENT)

06 Dec 2023 1074

LIVE VIDEO+TEXT Administrația Canalelor Navigabile anunță astăzi demararea lucrărilor de modernizare și extindere a porturilor Luminița și Ovidiu

22 Nov 2023 1361

#Dobrogea145 Florin Goidea,director general al CN ACN SA Constanța, mesaj de Ziua Dobrogei

17 Nov 2023 1525

Contract de peste două milioane de lei. Firma Navis Max reabilitează instalația sanitară a sediului CN ACN (DOCUMENT)

28 Oct 2023 987

Firme din Constanța Consiliul de Administrație al CN ACN SA a numit directorul economic provizoriu (DOCUMENT)

11 Oct 2023 1062

Un nou pas pentru extinderea capacității Portului Ovidiu! CN ACN Constanța a obținut un document important

31 Mar 2023 1676

CN ACN Constanța, undă verde de la Mediu pentru modernizarea frontului de așteptare Basarabi

16 Mar 2023 1241

Proiectul lui Ceaușescu, reînviat - canal navigabil până la București. Cine va actualiza studiul de fezabilitate? (DOCUMENT)

02 Feb 2023 2021

Capacitatea de operare a Portului Ovidiu va fi extinsă! Ce firme au împușcat contractul de peste 50 de milioane de lei (DOCUMENT)

19 Nov 2022 2551

Mandatul lui Adrian George Foghiş, de la Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile, a fost prelungit

24 Oct 2022 1649