Interviu Online

Interviu online cu Adrian Mihălcioiu, liderul SLN, inspector ITF România Despre viaţa marinarului, problemele navigatorului român şi pregătirea acestuia. Mai este meseria de navigator atractivă?

Adrian Mihălcioiu, liderul SLN şi inspector ITF România, a fost, ieri, invitatul unui interviu online la redacţia ZIUA de Constanţa în cadrul căruia am discutat despre Ziua Internaţională a Navigatorului care tocmai a trecut, despre problemele cu care se confruntă navigatorii români, dar şi despre pregătirea acestora.
 
Redăm mai jos sesiunea de întrebări şi răspunsuri.

Pe 25 iunie a fost Ziua Internaţională a Navigatorului. Ce presupune o zi internaţională pentru marinar şi de ce 25 iunie?

Această zi a fost vizată la Conferinţa de la Manila în 2010 şi s-a decretat cu ocazia semnării decretelor de la Manila STCW 2010. Până atunci, marinarii nu au avut o zi a lor.

De ce este specială pentru navigatori această zi?

Este specială pentru că arătăm întregii lumi cât de importantă este meseria de navigator şi ceea ce fac marinarii în lume. Ştim că peste 90% dintre schimburile comerciale globale se realizează pe mare şi viaţa noastră nu ar arăta aşa cum este acum, cu ajutorul aportului celor peste 1,5 milioane de navigatori angajaţi în sistemul de comerţ maritim.

Cum a sărbătorit Sindicatul Liber al Navigatorului această zi?

SLN şi Inspectoratul ITF, împreună cu cele două centre privind serviciile pentru navigatori din porturile Constanţa şi Agigea, s-au înscris în Campania ITF şi IMO, campanie care anul acesta s-a lansat sub egida „Mulţumim, navigatori”. Aşadar, echipele formate au susţinut o conferinţă de presă, după care au vizitat navele din porturile Constanţa şi Agigea, oferind navigatorilor de la bord câteva daruri, prăjituri, o sticlă de şampanie şi băuturi răcoritoare şi s-a oferit posibilitatea navigatorillor de la bord ca pe timpul vizitelor echipelor să se poată conecta la Internet Wi-Fi, acordat gratuit pentru a-şi contacta familiile, şi chiar au fost puse la dispoziţie telefoane în acest scop.

Au fost momente de socializare cu echipajele, cu navigatorii. Ni s-au transmis unele probleme cu care se confruntă aceştia şi am înregistrat, inedit, câteva cuvinte ale navigatorillor care cereau la unison „Vrem short-pass (n.r. dreptul de a ieşi în oraş) pentru navigatorii sirieni”.

Știm că pe 25 iunie aţi fost în porturile Agigea şi Constanţa pentru a discuta cu navigatorii. Ce nemulţumiri au aceştia?

Nemulţumirile au fost de ordin administrativ, dar în acest timp am fost contactaţi de nave care nu au ajuns încă în portul Constanţa şi au cerut asistenţă în privinţa plăţii salariilor şi, bineînţeles, nivelul salariilor sunt, în unele cazuri, negociate şi acceptate la nivelul industriei.

Este meseria de navigator atractivă pentru tinerii absolvenţi?

Da. Încă există o cerere de ofiţeri de peste 15.000 de oameni. Cred că tinerii studenţi ar trebui să fie mai mult ajutaţi pentru a îndeplini criteriile de pregătire şi ar putea lua din aceste mii de locuri de muncă oferite pe piaţă.

De ce este cererea mai mare pentru funcţii manageriale decât pentru funcţii operaţionale?

N-aş spune că este o cerere mai mare, aş spune doar că armatorii se uită după personal cu experienţă, fie managerial, fie operaţional. O cerere deosebită se cere pe partea mecanică, unde există o criză mai mare.

Câţi navigatori români au solicitat ajutorul SLN în ultimul an?

În 2017, au fost câteva sute bune de navigatori, dar am putut prelua cazurile a numai 170 de persoane, fiind cazuri deosebite, aceştia nefiind membri de sindicat. In ceea ce îi priveşte pe navigatorii care sunt membri de sindicat, prin contractele pe care le încheiem, avem pârghiile necesare pentru a le rezolva problemele apărute în timpul angajării. Aici nu avem cazuri de probleme nerezolvate. Problemele sunt pentru cei care nu sunt membri de sindicat şi care s-au învăţat de-a lungul anilor să ocolească solidaritatea sindicală, iar când au probleme, să ceară ajutorul organizaţiei. SLN preia doar cazurille deosebite ale navigatorilor (decese, accidente grave, îmbolnăviri grave), pe restul lăsându-i să-şi rezolve singuri problemele.

Ce probleme semnalează navigatorii?

Probleme de neplată, lipsa locurilor de muncă pe piaţa românească sau cererea de recompense pentru oferirea unui loc de muncă.

Marinarii români: când au dus-o ei mai bine - înainte de decembrie 1989 sau după?

Din punct de vedere sentimental, înainte de 1989, şi din punct de vedere material, după 1990. Dar nu putem să generalizăm în toate cazurile.

Avem acum Academia Navală, Universitatea Martitimă, care pregătesc navigatori în diverse funcţii. Pentru cine sunt ei pregătiţi, având în vedere că România nu mai are nave sub pavilion propriu?

Meseria de navigator este o meserie globalizată şi de mult timp nu mai poate fi împărţită pe naţionalităţi. La fel şi shippingul global, şi acesta este globalizat. Şi atunci, vorbim despre locuri de muncă pe flota maritimă globalizată. Cred că aici trebuie să accentuăm pregătirea şi ajutorul dat tinerilor ofiţeri pentru a-şi putea desăvârşi o carieră pe mare.

Ce ar trebui să facă România, guvernanţii, pentru a avea nave care să circule pe mări şi oceane sub pavilionul nostru?

O nouă încercare de a reconsidera pavilionul român atractiv pentru shippingul internaţional şi a reglementa acest pavilion în conformitate cu regulile internaţionale şi convenţiile pe care România le-a acceptat, dar, bineînţeles, şi anumite facilităţi (o birocraţie redusă, o fiscalitate redusă acceptată la nivelul UE şi o simplificare a înregistrării şi fiscalităţii în acest domeniu). Tot aici, nu aş uita reglementarea privind condiţiile de muncă şi de viaţă ale navigatorilor care ar lucra la bordul navelor sub pavilion românesc astfel încât navigatorii să fie acoperiţi de un contract de muncă corect.

Câte nave din vechea flotă a Navrom Constanţa credeţi că mai umblă pe mările şi oceanele lumii?

La această oră, cred că sunt foarte puţine şi acelea oricum nu mai satisfac condiţiile noilor prevederi internaţionale privind standardele tehnice şi de muncă şi viaţă.

De ce la unii a fost bine şi la noi nu?

Este o problemă de politică maritimă. României i-a lipsit o viziune de viitor în acest sector. A fost lăsată la mâna unor oameni care nu au avut un plan general de exploatare şi întreţinere corespunzătoare.

Marinarii români: sunt mai bine pregătiţi decât cei străini?

Condiţiile de pregătire sunt standard în lume. Dacă fiecare navigator este pregătit conform cu modulele STCW, nu ar trebui să existe diferenţe de pregătire între ei. Aici intervin şi nivelul şcolilor de pregătire, şi testele şi examenele care se dau în urma parcurgerii acestor module. Într-un cuvânt, corupţie mai mare sau mai mică înseamnă pregătire mai mică sau mai mare în toată lumea.

Ce le lipseşte să fie şi mai buni?

Marinarilor români le lipsesc atât tradiţia, cât şi înţelegerea privind viaţa de sub chila navei. Dacă vom înţelege mai bine să preţuim marea, pentru că ea ne oferă totul nouă, navigatorilor, atunci cred că vom avea o altă perspectivă în piaţa globalizată a shipping-ului maritim. Cu alte cuvinte, pregătirea profesională este, spun eu, acceptabilă spre bună, câteodată foarte bună la unii, ne mai lipsesc mândria navigatorilor români şi înţelegerea ecosistemului marin.

Întrebările cititorilor:

De ce e aşa greu să faci cadeţia în zilele noastre şi apoi e greu să pleci pe funcţie?


În primul rând, nu se înţelege bine contractul la înscrierea în şcoală. Doi - statul nu se implică în asigurarea practicii studenţilor şi trei - foarte puţini armatori sunt interesaţi în a plăti şcoala pentru studenţii români şi apoi a le da posibilitatea de a pleca pe funcţie. În România nu există facilităţi fiscale în ceea ce priveşte investiţiile armatorilor străini în şcolile de marină româneşti şi, pe acest fond, fiecare se descurcă cum poate.

Un exemplu: în SUA, orice navigator face şcoală gratuit, este angajat mai apoi în US Coast Guard şi după cinci ani sunt liberi să plece în shipping-ul internaţional.

Un alt exemplu: în Norvegia, şcolile sunt plătite integral de statul norvegian, care, în consultare cu organizaţiile maritime şi organizaţiile din domeniu, stabilesc numărul de studenţi pe an (500 pentru anul 2018), iar după ce se termină şcoala, toţi studenţii sunt îmbarcaţi pentru practică, costurile fiind suportate de armatori şi Autoritatea de Registru, care, împreună, contribuie la o organizaţie non-profit pusă la punct de o organizaţie norvegiană. Această organizaţie acoperă costurile cu cadeţia studenţilor, iar după terminarea perioadei de cadeţie, armatorii sunt obligaţi să-i angajeze la bordul navelor sub al doilea Registru Norvegian (NIS).

Exemplele pot continua şi în alte ţări. În România, statul suportă foarte puţini studenţi, iar şcolile supravieţuiesc în urma taxelor plătite de fiecare student din buget propriu. De aici, şi situaţia din acest moment a cadeţilor.

Un nou pavilion românesc care ar acorda facilităţi armatorilor ar trebui să includă obligaţia de a angaja câte un cadet pe compartiment, la bordul fiecărei nave. Bineînţeles, această obligaţie să fie urmată şi de o posibilitate de finanţare organizată la nivel maritim naţional.

Cum respectă statul român MLC 2006? Dar agenţiile de crewing, în special cele care lucrează cu companii greceşti?

Deocamdată nu se respectă MLC 2006 deoarece nu a fost adoptată în legislaţia naţională. Aşteptăm o hotărâre de Guvern în care să se publice negocierile terminate încă de anul trecut şi apoi în Monitorul Oficial.

Când vor contribui companiile de shipping la pensiile navigatorilor?

Ele ar contribui şi în acest moment dacă legislaţia din România ar permite. Se ştie că MLC 2006 prevede ca armatorii să contribuie cu plata taxelor sociale şi de sănătate pentru fiecare navigator. Dacă legislaţia din România ar fi modificată şi ar accepta acest lucru, atunci navigatorii ar avea o minimă acoperire socială.

Pe navele sub pavilion european se plătesc aceste contribuţii tuturor navigatorilor europeni. Dar acest fapt a adus la micşorarea numărului de navigatori europeni şi mărirea numărului de navigatori non-europeni. Este o sabie cu două tăişuri şi trebuie să alegi soluţia optimă.

De ce au acelaşi salariu electricienii şi ETO?

Pentru că s-au standardizat atribuţiunile electricienilor la bordul navelor, iar în convenţia STCW nu mai este obligatoriu a avea un număr de ofiţeri şi nebrevataţi electricieni în Safe Manning Certificate.

De ce vizitele medicale nu sunt la fel la toate policlinicile, chiar pentru acelaşi flag, şi cum poţi cere a doua opinie când vizita medicală se face cu o zi, două înaintea plecării?

Vizitele medicale ar trebui să fie standardizate, dar, oricum, certificatele medicale sunt semnate de un medic acceptat în lista IMO. Cred că a doua opinie a unui medic se cere în caz de accident, îmbolnăviri, şi nu înaintea unei plecări, când vizita medicală se face într-un standard destul de simplificat.

De ce devin tot mai lungi contractele la bordul navelor?

Depinde de contract şi de cine îl negociază. Acolo unde nu există organizaţie ITF, probabil armatorii doresc să economisească bani într-un schimb de echipaj făcut mai rar. În contractele ITF, perioada de ambarcare este, de regulă, până în şase luni. Pentru români: ofiţeri patru luni, nebrevetaţi - maximum şase luni. Dar alte naţionalităţi, cum ar fi filipinezii, au o tradiţie de a sta mai mult la navă chiar dacă eficienţa scade.

De ce se măresc de la 4 la chiar şi la 7 luni contractele brevetaţilor?

În contractele de muncă colective ITF nu sunt mărite perioadele de ambarcare, dar în legislaţia muncii, care se aplică şi în domeniul nostru, se spune că în interiorul celor 12 luni ale unui an calendaristic trebuie să ai obligatoriu concediu efectuat (n.r. concediu la navigatori - concediu de odihnă şi compensaţii în perioada de ambarcare care ajung la patru luni pe an), restul de opt luni este o perioadă de care armatorii dispun. La companiile serioase, randamentul angajaţilor este mai important decât economiile făcute şi menţin o perioadă de angajare normală.

Dar alte companii pot face şi altfel. Dacă în situaţia ipotetică şi ideală toţi navigatorii de pe glob ar fi membri ITF şi ar respecta politica acestei organizaţii, atunci este firesc ca toţi armatorii să stea la masa negocierilor şi lucrurile să fie standard pentru toţi navigatorii la nivel global. Dar cum ideal rămâne ideal şi nu se va atinge niciodată, nu se va întâmpla nici ca armatorii să stea la masa negocierilor, şi atunci vor exista abuzuri mai mari sau mai mici.
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

viorel

06 Jul, 2018 07:24

despre varsta de pensionare care este echivalenta cu cea a unui frizer!!!!!!

dodel-logan

28 Jun, 2018 12:31

de ce e asa greu sa faci cadetia in zilele noastre si dupa e greu sa pleci pe functie!?

Articole asemanatoare

Libia. Marinari români, blocaţi pe o navă cu 95 de migranţi. Ce noutăţi are Sindicatul Liber al Navigatorilor (galerie foto)

13 Nov 2018 293

Marinar din Constanța dispărut de la bordul navei pe care efectua un voiaj internaţional între Australia şi America de Sud

01 Nov 2018 384

Marinar român răpit în Nigeria. Nava a fost atacată de pirați în portul Harcourt din Nigeria. Ce spune liderul SLN (galerie foto)

24 Sep 2018 1190

Incendiu violent în larg. Una dintre cele mai mari şi mai moderne nave port-container a fost cuprinsă de flăcări. Un marinar român, la bordul navei

07 Mar 2018 1919

Un turc şi-a adjudecat nava „Geo Star“, sechestrată în Portul Constanţa. Cu ce sumă a fost cumpărată. Care a fost cauza litigiului

13 Jan 2018 4318

Are loc licitaţia pentru valorificarea navei „Geo Star“, arestată în Portul Constanţa. Ce le-au transmis navigatorilor reprezentanţii SLN (galerie foto)

12 Jan 2018 3475

Peste 12.000 de navigatori români vor sărbători Crăciunul pe mare

23 Dec 2017 574

2017, an plin de probleme pentru Sindicatul Liber al Navigatorilor

23 Dec 2017 1539

Liderul SLN, Adrian Mihălcioiu, de Ziua Internaţională a Marinei Comerciale „Avem în faţă multe provocări. Ne dorim ca navigatorii români să fie acoperiţi legal“

29 Sep 2017 1431

Raport de Ziua Internaţională a Marinei Comerciale Îngrijorător! Tot mai multe probleme semnalate de navigatori pe navele pe care lucrează!

30 Sep 2016 1063

Interviu online cu liderul SLN şi reprezentantul ITF, Adrian Mihălcioiu „România nu mai are înregistrate nave sub pavilion românesc“

03 Sep 2016 6836

Problemele de care se loveşte SLN Ziua Internaţională a Navigatorilor, marcată la Constanţa

25 Jun 2016 1743

Ziua Internațională a Navigatorilor, zi în care se aduce un omagiu tuturor celor care pleacă de acasă

24 Jun 2016 5385

Veşti bune - Navigatorul Petrariu loan a fost repatriat

22 Mar 2016 1030

Ce spune Adrian Mihălcioiu. SLN, demersuri pentru repatrierea unui navigator român

07 Mar 2016 1828

Adrian Mihălcioiu, despre starea de sănătate a navigatorului român rănit într-un accident rutier în Malaezia

02 Jan 2016 1425

Adrian Mihălcioiu 20 de marinari români, la bordul unei nave reținute în Tunisia

18 Sep 2015 1457

Ce spun reprezentanţii ITF în România Marinar român, dispărut de pe un vas maltez în Marea Galbenă

26 Aug 2015 1184

Împătimiţi ai tenisului Dănuţ Culeţu şi Adrian Mihălcioiu, la fileu la Campionatul Internaţional al veteranilor (galerie foto)

20 Aug 2015 2496

A treia zi de inspecţii Ce au descoperit inspectorii portuari din Constanţa la şapte nave

08 Jul 2015 1329

Armatori găsiți cu "musca pe căciulă" în Constanța și Năvodari

07 Jul 2015 1065

Adrian Mihălcioiu "Marinarul mort în urma bombardării petrolierului este din Galaţi"

05 Jan 2015 1479

Film dedicat navigatorilor de pe Marea Neagră Documentarul va fi prezentat la Festivalul Ursul de Aur, de la Berlin

26 Sep 2014 1160

Navigatorul Adrian Golomnicu, condus pe ultimul drum

14 Aug 2014 1549

Marinarul din Constanţa, repatriat din Mauritania, a decedat

13 Aug 2014 1937

Dobrogea TV Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, vine la Newsdesk

30 Jul 2014 1207

„Vom continua acţiunile începute“ Adrian Mihălcioiu, încă un mandat în fruntea SLN

26 Jul 2014 1901

13 marinari bulgari, abandonaţi în Portul Constanţa după ce armatorul canadian a intrat în insolvenţă

16 Jul 2014 909

UPDATE. La intervenţia ITF România 13 marinari abandonaţi de armator în Portul Constanţa au primit salariile restante

15 Jul 2014 1184

Misiune îndeplinită de SLN, MAE şi ANR Navigatorul român care a reclamat condiţiile de muncă de pe un iaht se întoarce acasă

05 Jun 2014 1753

Strigătul disperat i-a fost auzit Navigatorul român care cerea ajutor va ajunge acasă

04 Jun 2014 1704

Un navigator disperat cere ajutor Adrian Mihălcioiu, liderul SLN, a luat legătura cu Ministerul Afacerilor Externe

04 Jun 2014 2111

Navele din Portul Constanţa, luate la puricat Verificarea respectării contractelor de muncă şi a stadiului achitării salariilor, printre obiectivele „Black Sea Campaign“ (galerie foto)

24 May 2014 1254

Scandal in Portul Constanta Marinari de pe Flaminia refuza sa plece din cauza starii precare a navei

31 Oct 2013 2130

Litoral TV Grevă la bordul unui cargou din Portul Constanța

03 Oct 2013 1148

Liderul SLN, Adrian Mihălcioiu, despre românii arestaţi în Argentina Răzbunarea asiaticilor sau tragica poveste a unor români aruncaţi, peste bord, în ocean (galerie foto)

24 Aug 2013 3505

Navigatorii pot rămâne fără loc de muncă

15 Aug 2013 1421

A fost Ziua Internaţională a Navigatorului (galerie foto)

26 Jun 2013 1178

Astăzi este Ziua Navigatorului

25 Jun 2013 1395

SLN sărbătoreşte Ziua Navigatorului

23 Jun 2013 1171

Grea e viaţa pe navă Ce a constatat o inspecţie pe vasele aflate la operare în porturile maritime româneşti

18 May 2013 1008

Navigatori români, blocaţi în rada interioară a portului El−Adabya Egip

16 Apr 2013 1520

Nava- fantomă ancorată în rada exterioară Misteriosul port-container Flaminia (galerie foto)

13 Apr 2013 6360

Au început negocierile Ce spune Adrian Mihălcioiu despre constănţeanul răpit de piraţi

25 Feb 2013 2046

Marinar constănţean, luat ostatic de piraţi Adrian Mihălcioiu - „Ne gândim la ce este mai rău"

10 Feb 2013 2427

Marinarul răpit de pe nava Esther C este constănţean

09 Feb 2013 1279

Anul 2012, un an greu pentru marinarii români

23 Dec 2012 909

Replica de Constanţa De marinarii constănţeni abandonaţi în Istanbul nu se mai interesează nici sindicatul

16 Nov 2011 685

Replica de Constanţa Cadeţii "fabricaţi" de Academia Navală termină studiile degeaba dacă n-au unde să-şi facă practica

09 Nov 2011 629

Observator de Constanţa Echipajul mineralierului “Carmen Silva” se intoarce acasa

07 Mar 2011 998