Apelul Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți către Guvern și Președinție, în legătură cu finanțarea din PNRR „Educaţia nu reprezintă o povară pentru bugetul statului”


 Printr-o scrisoare adresată Guvernului și Președinției României, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți își exprimă îngrijorarea vizavi de intențiile de distribuire a fondurilor din Planul Național de Reziliență și Redresare.
 

România își poate defini rolul de stat european în funcție de modul în care își prioritizează Educația.
Educația nu reprezintă o "cheltuială" - conform afirmaţiilor Domnului Prim-Ministru al Guvernului României -, ci o investiție care are un rol major în ceea ce ar trebui să reprezinte viitorul acestei țări. Este ştiut, şi trebuie să recunoaştem, că fără o finanțare corespunzătoare, sau cu
o finanțare care merge într-un procent major doar către componenta salarială, educația rămâne la stadiul de deziderat politic.
Excelenţa Voastră, suntem conştienţi că trecem printr-un context pandemic şi că bugetul național trebuie constituit responsabil, dar avem obligaţia să constatăm şi să acceptăm cu aceeaşi responsabilitate, că lipsa finanțării corespunzătoare din ultimii 10 ani a condus la o scădere drastică a calităţii sistemului educațional.
Federaţia Naţională a Părinţilor, participant activ în cadrul grupului de lucru pentru elaborarea programului de țară România Educată, solicită alocarea a 10% din suma totală de 30,5 miliarde euro din fondurile cuvenite din Planul Naţional de Redresare și Reziliență, denumit în
continuare PNRR.
Intenția de alocare a 3% sau maximum 6% doar din componenta de împrumuturi (16,7 miliarde euro) sau din granturi (13,8 miliarde euro), este insuficientă pentru necesitățile educației.
Această sumă ar contribui real la implementarea și reușita realizării programului România educată.
Suma totală este pentru un exercițiu financiar de 6 ani. Un procent de 10% din 30,5 miliarde euro reprezintă, cu aproximaţie, 500 milioane euro/an, adică un plus de 0.2% din PIB, anual.
Plusul nu este foarte mare, dar poate ajuta la modul real sistemul educaţional, dacă acești bani merg către digitalizarea sistemului, programe adaptate, laboratoare, școli „verzi" și alte componente ce țin de logistică școlară.
 
PNRR se referă la un pachet coerent de investiții publice și reforme, propuse în baza Recomandărilor Specifice de Țară 2019-2020.
Aceste reforme și proiecte de investiții publice trebuie puse în aplicare până în decembrie 2026.
 


Educaţia nu reprezintă o cheltuială, o povară pentru bugetul statului, ci o investiţie pe termen lung, constantă, care se regăseşte în fiecare dintre cei 6 piloni principali care stau la baza PNRR:
 Tranziția spre o economie verde: școli sustenabile și investiții în cercetarea universitară;
 Transformarea digitală: investiții în baza materială și umană a școlilor și a universităților de profil și în creșterea calității resursei umane;

 Creșterea economică inteligentă, sustenabilă și incluzivă: educarea şi creşterea calităţii resursei umane pentru profesionalizarea forței de muncă, adaptată la cerințele reale ale piețeii muncii din România și din Uniunea Europeană;
 Coeziunea socială și teritorială: reducerea abandonului școlar și a șomajului în rândul tinerilor;
 Sănătate și reziliență instituțională: cabinete medicale școlare, ridicarea standardelor de calitate privind pregătirea viitoarelor cadre medicale;
 Copii, tineri, educație și competențe.
 
Investiția în educație, prin avantajele pe care le creează reprezintă plus valoare la nivelul întregii societăţi prin: cariere profesionale, studii superioare, salarii mai mari și, indirect, taxe mai mari și venit în PIB. Investiția în educație reprezintă, practic, investiția în viitorul României pentru calitate şi competitivitate la nivel global.
Astfel, pentru ca politica educaţională a României să se situeze, cu adevărat, la standarde europene, așa cum se regăsește și în proiectul de țară „Romania educată", este imperios necesar să se țină cont de Raportul Comisiei pentru Educaţie şi Cultură din Parlamentului European care vizează punerea în aplicare a spațiului european al educației.
În acest sens, respectuos vă adresăm rugămintea, să analizaţi solicitarea noastră şi, în virtutea prerogativelor constituţionale, să dispuneţi demersurile necesare în vederea alocării unui procent de 10% din suma totală a PNRR pentru educaţie.


Sursa foto: Facebook Iulian Cristache

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Federațiile sindicale și ale părinților fac presiuni Se solicită renunțarea la modificarea structurii anului școlar 2020-2021 și a calendarului Evaluării Naționale

25 Mar 2021 2206

Deciziile bulversante din educație au revoltat reprezentanții părinților

24 Mar 2021 2204

Iată testele de antrenament pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat

22 Feb 2021 3063

Iulian Cristache, președintele FNAP „Din 22 februarie încep testele de antrenament pentru examenele naționale”

12 Feb 2021 2816

„Mi-e teamă să-mi trimit copilul sănătos înapoi în bancă!”. Părinții reclamă libertatea de a alege pentru elevii din clasele terminale

09 Sep 2020 4527

Federația Națională a Asociațiilor de Părinți somează Ministerul Sănătății „Atragerea răspunderii penale nu este conformă cu competenţele medicale ale părinţilor”

22 Aug 2020 2888

Conform sondajului lansat de FNAP-IP Părinții consideră că online-ul nu poate înlocui cursurile offline pe o perioada îndelungată

13 Aug 2020 2719

Interviu cu Iulian Cristache, președintele FNAP-IP „Din toamnă, clasele vor fi împărțite în grupe de elevi care vor participa la cursuri online, alături de colegii din bănci, prin rotație”

20 Jun 2020 7524

Rezultatele unui sondaj realizat de FNAP-IP și ISJ Brașov Cum văd câteva mii de părinți școala după epidemia de COVID 19

16 Apr 2020 4581

Posibile scenarii privitoare la examenele naționale 2020

26 Mar 2020 3268

Scenarii fără precedent pentru învățământul românesc. „Vom găsi orice alte variante, dar nu înghețarea anului școlar!”

24 Mar 2020 4021

Dispute aprige pe tema celui mai scurt an şcolar. Paştele catolic mai aduce o vacanţă

13 Jan 2020 4236

Lăudabilă idee, proastă concretizare Cu ce scop simulăm notele Evaluării Naționale? Elevii, „răsfoind” telefonul, așteaptă note mari, profesorii s-au săturat de voluntariat

28 Mar 2019 4495

Programa prea stufoasă generează vânătoarea de note. Se impune mai multă şcoală, în detrimentul vacanţelor

15 Feb 2019 2350

Atenție părinți! Cursurile vor începe pe 9 septembrie 2019 și se vor încheia pe 12 iunie 2020

14 Feb 2019 2679