De teamă să nu fie filmaţi, unii profesori interzic elevilor ceasurile de tip smartwatch. Părinţii reclamă utilitatea acestor gadgeturi


Cel mai fierbinte subiect la ordinea zilei este declanşat ca urmare a evenimentelor extrem de grave petrecute cu elevi care au plecat de la şcoală şi nu au mai ajuns acasă, motiv pentru care părinţii şi-au luat măsuri de precauţie, „utilând” copilul cu un smartwatch (ceas inteligent).
 
Lucru nu tocmai salutar din punctul de vedere al unor cadre didactice, care se simt „ameninţate” de posibilitatea de a fi filmate în timpul orelor. Este şi cazul unei sesizări primite pe adresa redacţiei, din partea unor părinţi care nu doresc altceva decât să-şi ştie copilul supravegheat permanent.
 
„Având în vedere cele întâmplate în ţară, pentru siguranţa copilului meu, i-am cumpărat un ceas cu GPS. Aş dori şi eu să ştiu unde pot să depun o cerere prin care să legalizez purtarea acestui ceas chiar şi la ore, deoarece doamna profesoară devine foarte nervoasă când îl vede cu ceasul, pe motiv că noi, părinţii, o înregistrăm. Deşi acest aspect iese din calcul. Noi vrem doar să îl poarte pentru siguranţa lui pe stradă, având opţiunea să ne sune pe noi sau la Poliţie, în caz de orice. Ne interesează acest aspect, pentru că este un subiect foarte serios şi care ţine de siguranţa propriilor copii. Nu cred că, dacă s-ar întâmpla ceva cu ei, profesorii şi-ar lua vina asupra lor. Și chiar dacă şi-ar asuma vina... nu m-ar ajuta cu nimic dacă al meu copil (Doamne fereşte!) ar fi găsit mort. Vă rugăm să faceţi ceva, întrucât noi, ca părinţi, se pare că nu suntem luaţi în serios. Una ni se spune că fac în faţa noastră şi, pe la spate, cum s-ar spune, tot ca ei fac!”.
 

„Nu trebuie să fim deranjaţi în timpul orei! Nici elevul, nici profesorul!“

 
Pentru a afla un răspuns la această solicitare am luat legătura cu o serie de directori ai unor unităţi de învăţământ constănţene.
Pe lângă Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar, valabil la nivel naţional, fiecare instituţie mai dispune de un Regulament de ordine interioară, în care sunt stipulate suplimentar alte prevederi.
 
Este cazul Școlii Gimnaziale nr. 38 „Dimitrie Cantemir” din Constanţa, situată în cartierul Tomis Nord, unde, de anul trecut, a fost prevăzută în Regulamentul de ordine interioară interdicţia ca elevii să aibă asupra lor telefoanele mobile. „Există o casetă special instituită, unde sunt depuse aceste telefoane. În ceea ce priveşte ceasurile inteligente, deocamdată nu ne-am confruntat cu astfel de cazuri. În măsura în care va fi ridicată şi această problemă, o vom supune aprobării consiliului de administraţie al şcolii”, ne-a declarat prof. Iris Sarchizian, directorul acestei unităţi.
 
În acelaşi cartier este situată şi Școala Gimnazială nr. 29 „Mihai Viteazul”, al cărei director, prof. Ioan Denys Ciorogaru, ne-a declarat că, teoretic, nu este îngrădită purtarea unor asemenea ceasuri, cu excepţia testărilor, când este strict interzisă. „Nu este foarte clar reglementată, dar sigur nu au voie să deranjeze orele!”.
 
De aceeaşi părere este şi prof. Loredana Busuioc, directorul Școlii Gimnaziale nr. 18 „Jean Bart”, situată în cartierul Km 4-5, care a declarat că i s-a întâmplat chiar în timpul unei ore să piuie un asemenea dispozitiv. „Înţelegem că pentru siguranţa acestor copii este bine să dispună de asemenea ceasuri, dar şi părinţii trebuie să înţeleagă şi să nu îi sune în timpul orelor. Aşa cum telefoanele mobile sunt folosite doar cu acordul profesorului în timpul orelor, şi aceste ceasuri trebuie activate după orele de curs”.
 

„Chiar nu văd nimic rău în a avea un smartwatch la mână copilul”

 
Directorul Şcolii Gimnaziale nr. 39 „Nicolae Tonitza”, din cartierul Inel II, prof. Nicoleta Bercaru, ne-a declarat că, personal, îi lasă pe copii să folosească telefonul la orele de limba română. „Doar că regulamentul spune că, în momentul în care au intrat în şcoală, ei trebuie să-şi închidă telefoanele şi să le pună în ghiozdane, pentru că în acest fel se feresc şi de tentaţiile altora de a-i lăsa fără obiectele destul de scumpe. O dată închise ele nu riscă să deranjeze ora. 
 
Având în vedere că vrem să dezvoltăm sistemul educaţional aducând table inteligente, conexiune la internet, nu putem să le interzicem cu desăvârşire telefoanele. Cu smartwatch încă nu ne-am pus problema interzicerii lor, pentru că vrem să credem că scopul unui astfel de ceas nu este acela de a filma profesorul în timpul orei. Având în vedere pericolele din afara şcolii şi a căminelor noastre, nu mai departe crima dezvăluită zilele acestea, nu sunt adepta ca un copil să plece singur de la şcoală acasă. Cei mari pot pleca, dar celor mici nu le dăm drumul fără însoţitor. 
 
Într-adevăr, un astfel de ceas îl poate ajuta pe părinte să-şi monitorizeze copilul în timp real, să ţină legătura cu el pe parcursul spre casă, dacă părintele este la serviciu. Nu văd ce este rău în aceasta atât timp cât îl foloseşte fix pentru asta. Pe de altă parte, aşa cum noi, cadrele didactice, nu avem permisiunea să pozăm sau să filmăm copiii fără acordul părinţilor, tot la fel şi invers, elevii nu au dreptul să ne filmeze fără acordul nostru şi nici pe ceilalţi colegi, în spaţiul şcolii. În rest, chiar nu văd nimic rău în a avea un smartwatch la mâna copilului.
 
În cazuri excepţionale, motivate cel mai adesea de sănătate, părintele poate adresa o cerere consiliului de administraţie al şcolii, prin care solicită permisiunea ca elevul să aibă în permanenţă telefonul deschis. Dar părinţii trebuie să înţeleagă că nu se sună copilul în timpul orelor, al pauzelor, pentru că aici se reduce încălcarea Regulamentului, la deranjarea orei. Ideea este să nu fim deranjaţi de ele!”.
 
Am dorit să aflăm şi opinia unui alt director, dintr-un alt cartier, Filimon Sârbu, dar prof. Cosmin Badea, de la Școala Gimnazială nr. 8, ne-a „fentat” până la ora închiderii ediţiei. Era interesantă opinia dânsului, mai ales că respectiva unitate de învăţământ nu dispune nici de pază.
 

Degeaba se interzic toate gadgeturile...

 
Ni s-a părut interesant şi punctul de vedere al preşedintelui Asociaţiei Elevilor din Constanţa, Andrei-Mihai Tănase: „Suntem de părere că situaţia trebuie privită din două puncte de vedere, ele reprezentând, de altfel, şi motivele pentru care, de obicei, conducerile şcolilor aleg să interzică telefoanele mobile sau alte gadget-uri. 
 
Primul ar fi «elevii nu sunt atenţi la ore». Acesta este un fals argument, pentru că el urmăreşte tratarea unor efecte care sunt prea numeroase. Trebuie să ne întrebăm, de ce folosesc elevii telefonul/smart watch-ul la oră? E obiectul în sine problema sau este de fapt un mijloc pentru a trece repede peste o oră ce nu îi captivează? Putem să interzicem toate gadget-urile, elevii tot o să găsească lucruri de făcut pentru orele care nu reuşesc să îi atragă. Soluţia? Programele trebuie reduse ca şi volum, planurile cadru să permită elevilor alegerea unui număr mai mare de materii opţionale, iar modul de predare al profesorilor avansat pentru nevoile unui elev în secolul XXI. 
 
Al doilea motiv este cel al fraudării testelor, iar în acest sens se pot interzice astfel de gadget-uri, dar doar pe durata susţinerii testului, după care vor fi returnate sau elevilor li se va permite să le folosească în continuare. Dacă un elev este depistat că fraudează un test, el poate fi sancţionat conform prevederilor legale în vigoare. 
 
Concluzionând, interzicerea introducerii în unităţile de învăţământ a unui obiect este nelegală, iar dacă un regulament şcolar prevede acest lucru, respectivul articol sau alineat poate fi anulat în instanţă. 
AEC va lua toate măsurile necesare astfel încât drepturile elevilor să fie respectate şi vom milita în continuare pentru un climat educaţional cât mai bun pentru elevi în cadrul şcolilor”.
 
Anul trecut, Primăria sectorului 5 Bucureşti a achiziţionat peste 5.000 de ceasuri inteligente, pentru securitatea copiilor, pentru ca, în caz de pericol, aceştia să poată lua legătura cu părinţii sau Poliţia. Probabil că ar fi bine ca unii profesori constănţeni să înţeleagă rostul acestor ceasuri inteligente şi eventual să accepte măcar la sfârşitul orelor să poată aceşti copii să le poarte.
 
Cert este că părintele care ne-a sesizat cazul nu are altă soluţie, deocamdată, decât aceea de a-i lăsa copilului ceasul în ghiozdan, iar la finalul cursurilor acesta să îl pună la mână. 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Ministerul Educației descurajează practicile unităților de învățământ care trec la „orarul de iarnă” și reduc durata orelor și a pauzelor

01 Nov 2022 1136

Ministerul Educației A fost aprobat noul regulament ce privește organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar

05 Jul 2022 1351

Școlile-pilot care vor experimenta noile modele curriculare și de carieră didactică își vor schimba ROFUIP până la 1 august

20 Jul 2020 1519

AEC s-a autosesizat cu privire la mai multe cazuri în care elevilor li se cere fondul școlii

13 Mar 2015 1286