#citeșteDobrogea Despre prima vizită în Dobrogea a domnitorului Carol I (6-10 iunie 1867)

Regele Carol I. Sursa foto: Familia Regală
 
Prin votul Parlamentului dat la 1 mai 1866, într-o frumoasă zi de duminică, aleșii țării au decis majoritar cu 109 voturi pentru și 6 abțineri, „că voiesc Unirea cu Principele Carol ca Domnitor al Românieiˮ (sic)[1], eveniment istoric perceput ca atare de români. Bunăoară, în București, „cu bande de muziciˮ, mulți locuitori și-au exprimat entuziasmul mărșăluind prin oraș, în timp ce deputații au onorat evenimentul printr-un banchet.

Născut și educat sever în familia princiară Hohenzollern-Sigmaringen, Carol avea 27 de ani când a fost adus în România de Ion C. Brătianu, mai mult incognito. La 10 mai 1866 a depus jurământul de domnitor. S-a declarat român și a preluat destinele supușilor ducându-i la realizări istorice. Într-un an de zile „rupea româneșteˮ binișor cum se spune, deși a rămas tributar pronunției germane.

Începând cu primul an de domnie s-a preocupat să-și cunoască țara. Nu s-a menajat, a făcut treptat vizite în toate regiunile țării, a poposit în orașe și sate, s-a oprit să cunoască instituții, școli, spitale, biserici, cazărmi, chiar și închisori, ascultându-i pe deținuți. Mărturisesc că nu am cunoștință despre alt șef de stat al României să fi inspectat pușcăriile.

Când s-a scris despre prezența domnitorului Carol în Dobrogea s-a afirmat că la 14 noiembrie 1878, cu prilejul trecerii trupelor române și a administrației românești în provincia transdunăreană, unită de Congresul de la Berlin la România, a pus pentru prima dată piciorul pe pământ dobrogean. Sursele istorice sunt de altă opinie. La începutul lunii iunie 1867, mai precis în zilele de 5 și 6, Carol a vizitat Brăila și Galațiul. Aici s-a îmbarcat pe nava „La Magiciènneˮ sub pavilion francez pentru efectuarea unei vizite în Delta Dunării și în porturi din sudul Basarabiei.
De la Galați nava a pornit spre Tulcea. A acostat în port pentru o oră. Evenimentul a fost anunțat și pregătit de autorități. Funcționari civili și militari din trupele Imperiului Otoman l-au salutat pe Carol. La bordul vaporului a urcat o formație muzicală care împreună cu alta aflată pe cheu unde era prezentă și o formație militară, au creat o atmosferă de sărbătoare.

Plecând în vizită în Delta Dunării Domnitorul Carol a dorit să vadă canalele Deltei, în principal lucrările executate de Comisia Europeană a Dunării la Sulina.

De la Tulcea „La Magiciènneˮ a navigat mai întâi pe brațul Sfântul Gheorghe, s-a întors și a intrat pe canalul Sulina. Nu s-a oprit în portul Sulina, a navigat mai departe „pucin în mareˮ (sic), Domnitorul dorind să vadă gura de vărsare în Marea Neagră. Nava a făcut manevră de întoarcere și a acostat în portul Sulina, unde Carol a fost așteptat de „pașa de Tulceaˮ, mutașeriful sau guvernatorul sangeacului Tulcea, personalitatea cea mai înaltă din administrația otomană din Dobrogea care a venit special să-l întâmpine pe domnitor. Funcționari civili, ofițeri și mulți locuitori l-au salutat pe domnitor. Carol a debarcat, a mers la sediul din Sulina a Comisiei Europene a Dunării, unde a avut o întâlnire cu funcționarii și consulii atașați în oraș. A urmat momentul în care Carol a fost invitat într-o barcă pentru a vizita digurile, farul și alte lucrări de modernizare a navigației pe canal și în port.

Seara portul a fost îmbrăcat în haine de sărbătoare. Populația a ieșit pe cheu. Navele din port și vaporul sub pavilion austriac care însoțise nava „La Magiciènneˮ aveau ridicate pavilioanele luminate cu felinare. Sursele istorice ne precizează că spectacolul a fost splendid.


Carol invitase la bordul lui „La Magiciènneˮ familiile notabililor din Sulina pentru că acestea își manifestaseră dorința să-l salute, iar domnitorul i-a invitat la balul organizat la bord, eveniment care a durat până la ora 23.30.

După câteva ore nava a plecat foarte de dimineață spre Tulcea. Aici a debarcat însoțit de șeful administrației otomane. În aplauzele tulcenilor cei doi s-au îndreptat spre sediul administrației, spre așa-numitul „conacˮ, unde a poposit puțin timp. S-a reîntors la bordul navei franceze și a pornit spre canalul Chilia pentru a vizita partea de nord a Deltei și câteva porturi de pe brațul stâng al canalului. În dreptul portului Ismail a fost salutat de locuitori, de militari și de nave de război trimise special de Comisia europeană a Dunării să-i dea onorul domnitorului României.

Ajuns în portul Chilia, Carol a debarcat fiind invitat să participe la un Te Deum. S-a oprit apoi la casa notabilului Bariore unde a primit delegația funcționarilor și militarilor. Aici protoiereul de Ismail i-a adresat urări de bun venit lui Carol I. A urmat vizita pe care a făcut-o la vechea biserică „Sfântul Nicolaeˮ, ctitoria domnitorului Vasile Lupu (1634-1653) și a vestigiilor fortăreței ridicate de comercianții genovezi cu multe secole înainte.
Revenit la bordul lui „La Magiciènneˮ domnitorul a navigat spre portul Vâlcov. Noaptea a petrecut-o la bord. Dimineața a remarcat în apropiere o altă navă franceză, „Le Mortiereˮ, care navigase înaintea lui „La Magiciènneˮ pentru sondarea adâncimii brațului și evitarea unui incident naval. A intrat și pe brațul Oceacov, admirând de la bordul navei gura de vărsare în Marea Neagră. Revenind în dreptul portului Vâlcov, într-o zonă unde apa era suficient de adâncă, „La Magiciènneˮ a lansat ancora și domnitorul a coborât într-o barcă pentru a merge să vadă portul, localitatea și împrejurimile. Locuitorii i-au asigurat o primire la fel de frumoasă, s-a întâlnit și aici cu reprezentanți ai comunității, civili și militari. Pe malul mării a mers, evident însoțit, la Valul lui Traian în apropiere de Jibrieni, unde a poposit și i s-a servit micul dejun pe iarbă. Reprezentanții autorităților au promis că vor ridica un monument în amintirea popasului făcut de Carol I. La întoarcere la Vâlcov a fost însoțit de localnici călări. A urcat la bordul lui „La Magiciènneˮ, fiind salutat de locuitorii care s-au apropiat de navă cu bărcile. Următoarea acostare a fost la Chilia. Seara portul a fost luminat cu felinare. Notabilii cu familiile au participat la balul oferit de Carol care a durat până la ora 23.

A doua zi Carol și nava franceză au navigat spre Ismail unde vaporul a ancorat. Domnitorul a coborât de pe navă, a trecut pe sub arcul de triumf ridicat de localnici și a vizitat orașul însoțit de comandanții navelor sub pavilioanele Franței, Angliei și Rusiei.

În ziua următoare, pe 10 iunie 1867, însoțit de ismaileni călare, domnitorul a plecat spre Bolgrad. Se încheia astfel prima vizită a domnitorului Carol în Delta Dunării, zona de nord a Dobrogei și în porturi sud-basarabene.

Analizată din perspectivă istorică, vizita a avut efecte. Nu numai că i-a dat posibilitatea lui Carol să cunoască frumusețile Deltei Dunării, să se bucure de primirile făcute de populație și autorități, dar mai ales să înțeleagă excepționalul potențial de dezvoltare a regiunii. Când s-a pus problema acceptării hotărârii Congresului de la Berlin privind Unirea celei mai mari părți a Dobrogei la România, domnitorul Carol a susținut decizia și a afirmat că județele dobrogene „au mare viitorˮ și puteau fi aduse în câțiva ani „într-o stare înfloritoareˮ[2]. Apreciem că aceste convingeri Carol și le-a conturat după prima vizită făcută în Delta Dunării.
 
 

[1] Casa Regală a României în cronicile „neoficialeˮ ale „Monitorului Oficialˮ, 1866-1877, Carol I, vol. 3 (Coord. General maior Corneliu Postu, comandor Iosif Bencze, colonel inginer Marius Marian Olteanu), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei, 2022, pp. 233-240.
[2] Apud Romulus Seișanu, Dobrogea, Gurile Dunării și Insula Șerpilor. Schiță monografică. Studii și documente, București, 1928, p. 183-184.
 
Prof.univ.dr. Valentin Ciorbea,
membru corespondent A.O.Ș.R.
 
Despre prof. univ. dr. Valentin Ciorbea
Născut la data de 12 octombrie 1946 în localitatea Întregalde, judeţul Alba, a absolvit cursurile Facultăţii de Istorie şi Filosofie, specialitatea Istoria României, la Universitatea „Al. I. Cuza“ din Iaşi, secţia Istorie.  A fost repartizat profesor titular la Şcoala Generală nr. 18 din municipiul Constanţa. Câţiva ani mai târziu, a ocupat prin concurs postul de asistent universitar la Catedra de Istorie a Institutului de Marină „Mircea cel Bătrân“ din Constanţa (după 1989 a fost redenumit Academia Navală „Mircea cel Bătrân“). La 26 mai 1982, a susţinut public teza de doctorat cu titlul „Evoluţia Dobrogei între anii 1918-1944. Contribuţii la cunoaşterea problemelor economice, sociale şi politice“.
Treaptă după treaptă, a reuşit, în 1995, prin concurs, să se titularizeze profesor universitar în cadrul Academiei Navale „Mircea cel Bătrân“ din Constanţa, apoi, din 2002, a fost reconfirmat profesor universitar doctor la Universitatea „Ovidius“ din Constanţa. Din anul 2008 este conducător de doctorat, mai întâi în cadrul Şcolii Doctorale, domeniul Istorie, iar după reorganizare, la Şcoala Doctorală de Ştiinţe Umaniste, domeniul Istorie.
Remarcabil cercetător multidisciplinar, membru al Academiei Oamenilor de Știinţă din România (AOSR), Valentin Ciorbea s-a dedicat cu pasiune studiului istoriei Dobrogei, dovedind o preocupare constantă pentru depistarea de surse inedite, de lucrări rare, cu mare valoare documentară, pe care le-a introdus în circuitul ştiinţific, scoţându-le la lumină din arhive sau biblioteci.
A desfăşurat o activitate ştiinţifică remarcabilă, iar dacă ne referim doar la ultimul deceniu, este iniţiatorul şi coordonatorul proiectului-sesiune „Studii istorice dobrogene“. Împreună cu Fundaţia „Hanns Seidel“, a realizat proiectul dedicat cunoaşterii civilizaţiei germanilor dobrogeni, concretizat în organizarea unei sesiuni ştiinţifice internaţionale şi publicarea volumului „Germanii dobrogeni - istorie şi civilizaţie“, apărut în 2006, reeditat în 2014.
În parteneriat cu Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA, a promovat proiectul „Portul Constanţa între tradiţie, actualitate şi perspective“, finalizat cu un volum cu acelaşi titlu. A iniţiat proiectul „Dobrogea - 130 de ani în cadrul statului românesc“, care s-a concretizat în sesiunea ştiinţifică şi volumul „Dobrogea 1878-2008. Orizonturi deschise de mandatul european“; în parteneriat cu Administraţia Canalelor Navigabile, a iniţiat şi coordonat volumul de studii „Canalul Dunăre - Marea Neagră, între istorie, actualitate şi perspective“. În cadrul Facultăţii de Istorie şi Ştiinţe Politice, a iniţiat seria „Din istoria secolului XX“. 
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

#citeșteDobrogea Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

16 Apr 2024 1448

#citeșteDobrogea Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

09 Apr 2024 1138

Istoria Dobrogei – Bibliografie Athenaios (sec. III) - „Banchetul înțelepților”

22 Mar 2024 2506

#citeșteDobrogea Colonelul Anton Barbieri, un comandant italian pentru flota statului român

19 Mar 2024 2534

Istoria Dobrogei - Bibliografie Herodian (sec. II-III) - „Istoria împăraților de după Marcus, în opt cărți”

09 Mar 2024 3700

Istoria Dobrogei - Bibliografie Filostrat (sec. II-III) - „Viața lui Apollonios din Tanya”, „Heroicos”

02 Mar 2024 4297

#citeșteDobrogea Întreprinderea economică de stat „Pâinea“ Constanța

27 Feb 2024 5188

Istoria Dobrogei - Bibliografie Artemidor (sec. II) - „Tălmăcitor de vise”

24 Feb 2024 4865

Istoria Dobrogei - Bibliografie Gellius (sec. II) - „Nopțile atice”

17 Feb 2024 5432

#DunăreaTuristică Sulina în anii 1930 - „Se găsesc în Sulina hoteluri, câteva restaurante, băcănii, cofetării, ceainării“

14 Feb 2024 5261

#citeșteDobrogea Bulgari rămași în Dobrogea după schimbul de populație din 1940

13 Feb 2024 5473

Istoria Dobrogei - Bibliografie Clemens (sec. II-III) - „Covoarele”

09 Feb 2024 5855

#DunăreaCălăuzăTuristică Chilia Nouă în anii 1930 - „Este renumit prin marele său obor de cereale“

07 Feb 2024 6139

#citeșteDobrogea Intrarea în posesia Dobrogei, conform unor documente de epocă

06 Feb 2024 820

Istoria Dobrogei - Bibliografie Maximus (sec. II) - „Discuții”

03 Feb 2024 6154