Invitati

Legătura cu pământul a fost întreruptă (galerie foto)

Un aerodrom militar prinde viață odată cu zgomotul motoarelor de avion, cu forfota specifică mijloacelor tehnice de tractare și pornire, mașini, utilaje, furnicăraia de oameni care deservesc zborul, ingineri, tehnicieni și civili.
 
Cam așa era în acea zi de 10 august 1978 pe aerodromul militar Mihail Kogălniceanu: un zumzet ca o retrezire la viață, o aglomerare de avioane MIG-21M trase în poziția „la parajet“ - locul unde piloții luau în primire avioanele, porneau și verificau motoarele. Apoi, după aprobarea conducătorului de zbor, rulau atent la pistă pentru decolare.
 

 
 
Misiunile piloților erau structurate în planul pregătirii de zbor pe patru ieșiri; primele două pentru zboruri de antrenament pe traiect și următoarele pentru zboruri de maniabilități în zonele de lucru ale raionului de zbor.
 
Tânărul pilot pe supersonice, locotenentul Ioan Toma, din promoția 1975 a Școlii Militare de Aviație „Aurel Vlaicu“ de la Boboc, avea de executat un exercițiu de zbor pe traiectul: Mihail Kogălniceanu - Peceneaga - Sfântu Gheorghe - Mihail Kogălniceanu, la înălțimea de 10.000 metri. Pilotul Toma era în formare iar ca nivel de pregătire ajunsese să zboare în simplă comandă pe traiect, misiune care preceda primele exerciții de întrebuințare în luptă cu avionul MIG-21 M. Misiunea se executa ziua în condiții meteo normale pe traiect (exercițiul nr.42/CPL-74) și consta în acomodarea pilotului în lucrul cu radiolocatorul de bord ASP-PF-21.
 
După ce s-a echipat pentru zbor, „Tomiță“, așa cum îi spun camarazii , a mers la „parajet“ unde a primit raportul tehnicului de avion Tudorel Roman și al echipei tehnice. Ca fiecare tânăr pilot la începutul carierei pe avionul supersonic, locotenentul Toma era pasionat de zbor și legat sufletește de înălțimile ce le străbătea. Era absolvent al Liceului Militar „Dimitrie Cantemir“ de la Breaza și al Cursului de zbor cu motor de la Strejnic. După terminarea școlii militare a făcut trecerea pe avionul supersonic MIG-21 la Centrul de Instruire al Aviației (CIAv)- Bacău. Tânăr ofițer cu bun simț, nu suficient de vorbăreț, serios și meticulos în pregătire, uneori nu „înghițea“ glumele ce se făceau adesea între colegi.
 
A dat mâna cu nea Tudorel Roman și, aplecându-se puțin, a trecut pe sub aripa dreaptă a avionului, a verificat eleroanele, starea trenului de aterizare, direcția și profundorul, a trecut ușor pe sub aripa stângă urmărind alimentările și, în final, s-a oprit în fața avionului cu privirea ațintită pe tubul „Pitot“, tub care are rolul, printre altele, de a indica viteza la bord. În timpul verificării exterioare nu a observat nicio neregulă. A urcat apoi scara ce era sprijinită în dreptul cabinei și s-a așezat în scaun. Nea Roman l-a ajutat să se lege strâns în chingi și i-a înmânat cu încredere carnetul tehnic al avionului pentru a semna de luare în primire. S-a achitat apoi de o ultimă datorie-cu un gest sigur a scos siguranțele de largare a cupolei și a scaunului de catapultare, toate prinse pe un șnur.
 
„Tomiță“ a făcut semn șoferului de pe mașina APA-4 să pornească. A ermetizat cabina și a cuplat contactele, comunicare radio și pornire.
 
Avioanele au început să ruleze pentru decolare în timp ce, în cască a răsunat limpede vocea conducătorului de zbor, comandantul escadrilei, locotenent-colonel Nicolae Sascău zis „Șișcă“:
- Aprob pornirea, 224!
- Confirm! Pornesc!
 
Avionul pornește lin, intrând în parametri. Totul este normal la bord: turaje, presiuni în instalații (pneumatică și hidraulică), temperaturi. Pilotul Toma primește aprobarea de rulaj până la ultimul punct de control înainte de decolare unde maistrul militar Vasile Suciu se află la datorie. Acesta dă un ultim ocol aeronavei și verifică eventualele scurgeri de ulei sau combustibil. După ce termină, revine în fața avionului, ușor lateral, ridică paleta cu partea vopsită în verde spre pilot, semn că acesta poate intra la pistă.
 
Supersonicul a virat la stânga, cu motorul turat și a fost orientat pe mijlocul pistei cu botul pe direcția nord. Cu frâna strânsă la maxim, „Tomiță“ cere decolarea:
- Sunt 224, aprobați decolarea în forțaj total.
- Aprob decolarea 224, vine răspunsul scurt al conducătorului de zbor.
 
Eliberat din frâne, avionul a țâșnit pe pistă ca o săgeată. Roțile scoteau fum din cauciucuri iar ajutajul lăsa în urmă o dâră de foc, un zgomot puternic, prelung, ca un tunet ce se propaga prin aer lovind clădirile de pe aerodrom și casele din comuna Mihail Kogălniceanu.
După desprinderea de pistă, „Tomiță“ a dat comanda de escamotare a trenului de aterizare și apoi a flapsului.
 
„Când intră trenul de aterizare, te liniștești numai după ce auzi zgomotul produs de siguranțarea lacătelor mecanice“
 
Pilotul a înclinat avionul în viraj pe stânga pe cap-compas 330 grade și l-a tras puțin de „nas“, urcând rapid cu viteza de 600 km/oră spre primul reper, Peceneaga. Cere trecerea pe canalul de dirijare cu Punctul de Comandă (PC):
- Uraniu, sunt 224, în urcare spre primul reper.
- Aprob pe curs 330, în urcare 224.
 
„Tomiță“ stă cu ochii pe aparate, urmărind înălțimea, capul-compas și viteza. Din când în când privirea îi scapă și afară din cabina îngustă.
 
„Când ești la înălțimea de 10.000 m cu viteză de 6-700 km/oră legat în chingi cu ideea că stăpânești o pasăre de foc, trăiești intens o senzație puternică de libertate. În cabină auzi doar zumzăitul aparatelor de bord și convorbirile radio din căști, singura ta legătură cu pământul“.
 
Știe pe de rost reperele traiectului, punctele de schimbare a capului compas, înălțimea de evoluție și timpii de zbor. Toate aceste elemente au fost calculate cu rigurozitate la pregătirea preliminară a zborului. Verificările făcute de „Șișcă“, comandantul de escadrilă, au avut în vedere atât modul de executare a misiunilor cât și procedurile de rezolvare a cazurilor speciale ce pot apărea în zbor. Diversitatea misiunilor, complexitatea acestora, a fost supravegheată îndeaproape și de „Momo“-colonelul Nicolae Morar, comandantul Regimentului 57 Aviație Vânătoare la cea dată.
 
La înălțimea de aproximativ 10.000 de metri avionul a început să trepideze puternic dând senzația apariției unui caz special- POMPAJ LA MOTOR. Motorul producea vibrații în mod necontrolat în ax longitudinal cu bubuituri înfundate. Zgomote de toate felurile au umplut dintr-o dată cabina supersonicului.
 
La primul impuls, pilotul a încercat să raporteze Punctului de Comandă fenomenul de pompaj apărut la bord. O senzație de gol i-a cuprins inima în momentul în care a constatat că radio nu funcționează - nu avea autocontrol în cască. Ajutorul nu avea cum să mai vină - legătura cu pământul era „tăiată“. Iar timpul, dintr-o dată, s-a dilatat. Soluția trebuia găsită rapid pentru ca situația de la bord să nu se complice și să nu intervină panica.
 
Au căzut, rând pe rând, alte aparate indicatoare de pe tabloul de bord: ARK-ul nu mai indica direcția de zbor, acul se învârtea liber pe aparat. A căzut și radiolocatorul de bord, acul aparatului care indica consumul de combustibil s-a blocat. Acesta a fost momentul când gândul pilotului Toma s-a limpezit. A înțeles care-i defectul major de la bordul avionului.
 
Printr-o manevră demnă de un „începător“ a decuplat contactul generatorului principal de curent de la bord și a cuplat generatorul de rezervă PO-750. Ușor, ușor a dispărut senzația ce putea fi comparată cu cea pe care o ai atunci când mergi cu o mașină cu cauciucuri sparte pe un drum pietruit
 
În cască a apărut un bâzâit, semn că radio și ARK-ul își revin. Raportul a plecat scurt. Trecuse mult prea mult timp fără legătură radio.
- Uraniu, sunt 224, control radio.
- Sunt Uraniu, ce faci măi băiete acolo? Te caut de peste 2 minute, întreabă navigatorul Liviu Popa în stilul lui caracteristic.
- Am avut convertizorul de bază defect. L-am cuplat pe cel de rezervă.
- Dă-mi o poziție.
- Sunt la travers Zebil, deasupra lacului.
- Întrerupe misiunea și vino acasă.
- Confirm!
 
Supersonicul MIG-21M pilotat de „Tomiță“ a făcut viraj spre dreapta deasupra lacului Zebil și, după coborâre, a intrat în legătură radio cu „STARTUL“. Imediat a fost luat în primire de navigatorul de la SDA, maior Valentin Enescu care l-a dirijat către turul de pistă.
 
Pentru moment, tânărul locotenent și-a amintit de primele zboruri făcute cu un avion cu reacție subsonică în școala militară de la Boboc unde „Pașa“, instructorul lui de zbor, îi repeta cu obsesie că nu o să ajungă să zboare avionul supersonic.
 
În acele câteva minute cât n-a răspuns la radio, n-a mai decolat niciun avion de pe aerodrom. Cazul special a avut complexitate datorită lipsei totale a legăturii radio dintre pilot și Punctul de Comandă. Pilotul ajuns într-o situație critică nu putea fi ajutat. Singur, în complexitatea cabinei, trebuia să găsească soluția pentru a se putea salva.
 
„Tomiță“ s-a aliniat corect pe direcția de aterizare, a stabilit viteza de coborâre pe pantă, a scos flapsul și a aterizat în siguranță, în timp ce „Șișcă“ i-a transmis prin radio:
- Tragi avionul la hangar! Nu pleci de lângă el până nu se confirmă defecțiunea pe care ai raportat-o…
 
Despre Nelu Enache
 
Căpitan-comandorul (r) de aviatie Nelu Enache a copilărit in comuna Ciorăşti, judeţul Vrancea, iar după absolvirea Şcolii generale a urmat cursurile Liceului militar „Ştefan cel Mare“ din Câmpulung Moldovenesc. În acest timp, a frecventat cenaclul literar din liceu şi a publicat versuri în revista literară „Orizont“. În perioada 1973-1976, Nelu Enache a urmat Şcoala Militară de Ofiţeri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu“ din localitatea Boboc, judeţul Buzău. În anul 1976, a fost repartizat la Unitatea Militară 02010 Tuzla, care era cantonată pe Aerodromul Mihail Kogălniceanu sub denumirea de Escadrila 141 Elicoptere. Aici a deţinut, până în anul 1983, funcţia de conducător de zbor pe Platforma de foraj marin „Gloria“. După anul 1983 a fost mutat la Regimentul 57 Aviaţia de Vânătoare Mihail Kogălniceanu, pe funcţia de ofiţer navigator Escadrila a doua MIG 23. Munca şi talentul său în arta scrisului au fost răsplătite la Concursul Naţional de Poezie din 1979, unde a obţinut locul I. În anul 2002, a devenit ofiţer în rezervă cu gradul de căpitan comandor. În prezent, activează în Asociaţia APRIA, filiala Constanţa, care se ocupă de promovarea istoriei aeronauticii.  
 
Citeşte şi: 
 
Nelu Enache, despre aviaţia de la Constanţa „Unitatea de la Mihail Kogălniceanu era considerată cea mai bună din ţară, înzestrată cu cele mai noi avioane“

Nelu Enache, file din istoria aviaţiei militare române
 
Accident de zbor (galerie foto)
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Accident aviatic. Un avion al forțelor armate ale SUA s-a prăbușit în Marea Filipinelor

12 Nov 2018 233

Interviu cu un „vultur“ (galerie foto)

10 Nov 2018 1097

Un avion s-a prăbuşit în judeţul Argeş, la Topoloveni

07 Nov 2018 376

Alertă deasupra Mării Negre. Un avion rusesc a interceptat o aeronavă militară americană (video)

05 Nov 2018 484

Accident aviatic în Canada. Două avioane s-au ciocnit în aer. O aeronavă s-a prăbușit

04 Nov 2018 411

Accident aviatic. Un avion militar MiG-29 s-a prăbuşit în Egipt

03 Nov 2018 439

Tânăr rănit în explozia de la Piatra Neamț transportat cu o aeronavă militară la un spital din Belgia

01 Nov 2018 265

Un avion cu pasageri s-a prăbuşit imediat după decolare. Unde a avut loc nefericitul eveniment aviatic

29 Oct 2018 1010

Extraterestrul (galerie foto)

27 Oct 2018 1522

Ameninţare cu bombă, într-un avion care a aterizat de urgență pe Aeroportul din Otopeni

25 Oct 2018 471

Alertă. Avioanele canadiene de la baza Mihail Kogălniceanu au interceptat un avion militar rusesc deasupra Mării Negre (galerie foto)

20 Oct 2018 6630

Salvarea vine din cer

20 Oct 2018 846

Aterizare de urgenţă a avionului în care se afla Prima Doamnă a Statelor Unite după ce cabina piloţilor s-a umplut de fum

17 Oct 2018 346

Exercițiul Seism 2018. Mai mulți cetăţeni ai UE au fost evacuaţi cu un avion oferit de Guvernul slovac

16 Oct 2018 247

Un avion de vânătoare de tipul Su-27 s-a prăbuşit în timpul unor exerciții militare. Ambii piloți au murit

16 Oct 2018 410

Avion, prăbuşit peste mulţime în Germania

14 Oct 2018 619

Avion F-16, distrus accidental de către un armurier

13 Oct 2018 557

Prima femeie pilot instructor pe avion echipat cu motor cu reacţie. Unde va avea loc zborul (galerie foto)

11 Oct 2018 477

Premieră în Armata Română. Prima femeie pilot instructor pe avion echipat cu motor cu reacţie

10 Oct 2018 1253

Pilotul nu s-a mai întors din zbor. A interceptat o stea căzătoare (galerie foto)

06 Oct 2018 7419

De unde va achiziţiona CERONAV bilete de avion spre diferite destinaţii internaţionale (document)

27 Sep 2018 786

Primăria Municipiului Constanța cumpără bilete de avion către Bruxelles, pentru două persoane

22 Sep 2018 523

Rusia Un avion de luptă MIG-31 s-a prăbuşit

20 Sep 2018 448

Astăzi se sărbătoreşte Ziua Artileriei şi Rachetelor Antiaeriene

19 Sep 2018 428

Oficial de la MInisterul Sănătății despre pasagerul aflat la bordul unei aeronave care urma să aterizeze pe Aeroportul „Henri Coandă”, suspect de febră tifoidă

18 Sep 2018 260

Pasagerul suspect de febră tifoidă de la bordul unei aeronave care a aterizat pe Aeroportul „Henri Coandă", transportat către Spitalul Victor Babeş

18 Sep 2018 326

UPDATE. Alertă. Un avion a aterizat de urgență pe Aeroportul Otopeni. De ce a fost luată această decizie

18 Sep 2018 367

Aeronava care s-a întors din drum pe Aeroportul Henri Coandă va pleca spre altă destinație

14 Sep 2018 326

Oficial despre aeronava companiei Blue Air, care a decolat cu destinaţia Liverpool şi s-a întors pe Aeroportul Otopeni

14 Sep 2018 478

Alertă pe Aeroportul Henri Coandă. Un avion de pasageri survolează aeroportul. Ce s-a întâmplat

14 Sep 2018 491

Atenționare de călătorie în Serbia. Va fi închis temporar aeroportul Nikola Tesla, Belgrad

12 Sep 2018 458

Avion, întors pe aeroport după ce unei pasagere i s-a făcut rău. Care este starea femeii

09 Sep 2018 572

Un pilot constănţean zboară în Africa (galerie foto)

08 Sep 2018 1263

Două aeronave Eurofighter trimise să intercepteze un avion Tarom deasupra Germaniei. De ce s-a luat această decizie

07 Sep 2018 467

În jur de 100 de pasageri şi membri de echipaj s-au simţit rău în timpul unui zbor al companiei Emirates de la Dubai spre New York

05 Sep 2018 362

Cursă Wizz Air care ar fi trebuit să ajungă la București, blocată de ieri dimineață pe un aeroport din Paris

02 Sep 2018 1714

astrocafe.ro Schimbarea direcţiei în viaţă

02 Sep 2018 554

Pericol de abordaj în aer (galerie foto)

01 Sep 2018 811

Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu - Constanța cumpără echipamente aeroportuare de la o firmă din Săcele. Ce valoare are contractul (document)

25 Aug 2018 1376

Unde sunt paradele aeriene de altădată… (galerie foto)

25 Aug 2018 1045

Avion rusesc de patrulare maritimă interceptat pe Marea Neagră de avioane de vânătoare britanice, desfăşurate la baza aeriană Mihail Kogălniceanu

24 Aug 2018 832

Aeronave rusești surprinse pe Marea Neagră în apropierea zonei NATO. Au intervenit aeronavele Typhoon de la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu Constanța

23 Aug 2018 440

Antrenament comun SUA-România cu avioane F - 22 Raptor, la Câmpia Turzii (galerie foto)

20 Aug 2018 735

RAF şi Forțele Armate Americane efectuează un exercițiu de pregătire comună

20 Aug 2018 397

Misiune umanitară a Forţelor Aeriene Române pe ruta Otopeni – Bruxelles, Belgia. Pacient cu arsuri grave transferat la o clinică din Bruxelles

06 Aug 2018 319

Accident aviatic la Suceava. Cel de-al doilea pilot în comă, cu multiple traumatisme. Va fi transportat cu un elicopter SMURD la Iași

04 Aug 2018 779

UPDATE. Accident aviatic în județul Suceava. Două avioane s-au ciocnit în zbor și s-au prăbușit. Unul dintre piloți, decedat (galerie foto + video)

04 Aug 2018 1959

Avion prăbușit în Mexic. Peste 100 de persoane erau la bord

01 Aug 2018 781

Misiune îndeplinită. Aeronavele Forțelor Aeriene Române au încheiat misiunea în Grecia

28 Jul 2018 1038

Ce spune ministrul Mihai Fifor despre cele două avioane britanice din România care au interceptat un avion de luptă rusesc deasupra Mării Negre

27 Jul 2018 576