Scafandru aproape decapitat lângă Eforie Nord. Salvamar condamnat

Un salvamar şi coordonatorul acestuia au fost condamnaţi de Tribunalul Constanţa, în primă instanţă, la închisoare cu suspendare, după un accident pe mare, aproape de Eforie Nord, la finele căruia un scafandru a fost la un pas de a fi decapitat.
 
Potrivit magistraţilor, în ziua de 20 august 2009, partea vătămată Sebastian E. împreună cu martora (…) s-au deplasat la baza de antrenament din Eforie Nord, pentru a începe cursurile de scafandrerie.
 
În prealabil, instructorul semnalizase zona de scufundare, prin intermediul unei balize de culoare alb-roşu, prevăzută la partea superioară cu steguleţ, în culorile alb-albastru, specific semnalizării prezenţei scafandrilor sub apă. În jurul orei 11.00, în timp ce efectua operaţiunea de ridicare la suprafaţa apei, partea vătămată a fost accidentată de ambarcaţiunea Bombard, model Comando C4, condusă de învinuit, care se deplasa pe după stabilopozi, în zona în care se efectuau cursurile de scafandri.
 
Cel care conducea ambarcaţiunea Bombard era un salvamar şi se întorcea la ţărm dintr-o misiune.
 
După accident, partea vătămată a fost transportată cu o ambulanţă la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa, în vederea acordării primului ajutor, unde a rămas internată pentru mai multe zile.
 
În urma accidentului, Sebastian E. a suferit leziuni pentru vindecarea cărora s-a apreciat că sunt necesare 30 de zile de îngrijiri medicale, leziunile traumatice putând fi produse prin lovire cu corpuri dure, dintre care unele cu margini ascuţite (conform certificatului medico-legal nr. (…) eliberat de Serviciul Judeţean de Medicină Legală Constanta). Medicii legişti au mai arătat că leziunile de violenţă au putut fi produse prin lovire cu un corp dur cu margini ascuţite, posibil elice de ambarcaţiune nautică. În acelaşi raport de expertiză medico-legală se arată şi faptul că partea vătămată nu rămâne cu infirmitate, leziunile neconstituind o sluţire, partea vătămată prezentând un prejudiciu estetic ce poate fi corectat prin intervenţie de chirurgicală şi protezare dentară.
 
Prima instanţă, respectiv Tribunalul Constanţa, a decis condamnarea coordonatorului Nicolae Drăgan la şase de luni de închisoare pentru punerea în exploatare sau navigaţie a unei nave neînregistrate, un an de închisoare pentru încredinţarea cu ştiinţă a conducerii unei nave de către o persoană ce nu deţine brevet sau certificat de capacitate corespunzător. Instanţa a dispus contopirea pedepselor, în final Nicolae Drăgan fiind condamnat la un an de închisoare cu suspendare sub supraveghere pe durata unui termen de încercare de trei ani.
 
Salvamarul Adrian Ciobotaru a fost condamnat la trei luni de închisoare pentru vătămare corporală din culpă şi la un an de închisoare pentru conducerea unei nave fără a deţine brevet sau certificat de capacitate corespunzător. Şi în cazul lui Ciobotaru, instanţa a contopit pedepsele aplicate şi a decis ca, în final, bărbatul să execute pedeapsa cea mai grea, respectiv de un an de închisoare, cu suspendare sub supraveghere pe durata unui termen de încercare de trei ani.
 

Cei doi inculpaţi au fost obligaţi în solidar să plătească părţii civile, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa, suma de 3201,79 de lei, reprezentând cheltuielile ocazionate de internarea şi tratamentul medical al părţii civile Sebastian E. Mai departe, tot cei doi inculpaţi au fost obligaţi în solidar să plătească părţii civile suma de 6.320 de lei daune materiale, precum şi 10.000 de euro daune morale în echivalent lei la data plăţii.
 
În timpul audierilor, Nicolae Drăgan a declarat, printre altele, că, în data de 3 august 2009, i s-au adus de către Asociaţia Naţională a Scafandrilor Profesionişti din România, fiind sponsorizat de către Consiliul Judeţean, 20 de ambarcaţiuni de tip Bombard Comando C4.

 
„I s-au încredinţat pe 3 august, în timpul sezonului, semnând un proces-verbal de predare-primire, pe malul mării. Nu a citit în profunzime actele din dosar, nu s-a gândit că ambarcaţiunile nu sunt legale şi nu sunt înscrise la căpitănie. Ştie că pentru înscrierea ambarcaţiunii îi trebuie factura originală sau procura, fiind necesară prezenţa proprietarului. Acesta a fost motivul pentru care nu a citit tot procesul-verbal de dare în primire. (…) După incident, în data de 20 august, a mers la reprezentantul Asociaţiei şi i-a cerut să îi spună adevărata legalitate a ambarcaţiunii. I s-a spus că va obţine de la căpitănie o derogare pentru înscrierea ambarcaţiunilor, având o destinaţie precisă, pentru salvarea vieţilor pe mare. Cu ele activa la Salvamar“, se mai arată în motivarea Tribunalului Constanţa.
 
Decizia Tribunalului Constanţa nu este una definitivă, aceasta fiind atacată la Curtea de Apel Constanţa.
 
Sursa foto: ZIUA de Constanţa

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Tragedie la Eforie, la 500 metri în largul Mării Negre! Două luni de la moartea scafandrilor Ștefan-Adrian Strungaru și Matei Emil Marian

09 Jun 2021 3877

Surse Cine sunt victimele de la Eforie. Un tânăr profesor din Iași și un scafandru din Mangalia

09 Apr 2021 5216

UPDATE. Un bărbat din Băicoi a dat alarma printre salvatorii constănţeni Ce a făcut după ce a văzut un scafandru în larg, la Eforie Nord

02 Jun 2017 2892