Despre Şantierul Naval Mangalia Vergil Chiţac - „Nu îmi dau seama dacă a meritat să pierdem opt luni pentru această negociere, în condiţiile în care noii acţionari au preluat şi datoriile“

Zilele acestea s-a finalizat tranzacţia prin care Statul Român a devenit majoritar la Şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, deţinând 51% dintre acţiunile companiei.
 
„Cum s-a întâmplat? Pe scurt, în noiembrie anul trecut, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, din cauza datoriilor foarte mari în special faţă de firma «mamă» din Coreea de Sud, aproximate la 1,5 miliarde dolari, s-a înţeles cu grupul olandez Damen să-i cedeze participaţia de 51% la Daewoo Mangalia Heavy Industry. Pe fir a intervenit statul, deţinătorul restului de 49% din acţiuni, care şi-a exercitat dreptul de preemţiune stipulat în contractul de privatizare şi a anulat înţelegerea celor doi, care se pregăteau să sărbătorească. Serios, cei de la Damen plecaseră din Galaţi, şampaniile erau în frapieră când fostul premier Mihai Tudose i-a anunţat că vrea să facă «bărcuţe» la Mangalia! În fine, s-au înţeles ca Damen să cesioneze Statului Român 2% din acţiuni, rezultând în final următorul acţionariat: 51% Şantierul Naval 2 Mai SA, societate controlată de Ministerul Economiei, şi 49% Damen Shipyards Group.

Nu vreau să fiu cârcotaş, dar nu îmi dau seama dacă a meritat să pierdem opt luni pentru această negociere, în condiţiile în care noii acţionari au preluat şi datoriile. Adică, să ne înţelegem, procentele de preluare a datoriilor exorbitante prezentate mai sus sunt aceleaşi - 51% Statul Român şi 49% Damen. Şi când spun pierdere, mă gândesc că în acest răstimp şantierul a funcţionat mult sub capacitate, unii muncitori au plecat - şi nu puţini -, iar alţii au fost detaşaţi la alte şantiere din ţară. Pentru că Daewoo, ştiind de trei ani că pleacă, nu s-a mai îngrijit de contracte noi, iar în construcţiile navale un şantier cam ştie ce are de făcut cu cel puţin doi ani în avans“, susţine senatorul Vergil Chiţac.

„Programul Corvete“ trebuie să se concretizeze!

Povestea interesantă abia acum urmează, dacă vom conexa realitatea prezentată cu operaţiunea de atribuire a contractului de dotare a Marinei Militare cu patru corvete multifuncţionale şi de modernizare a celor două fregate achiziţionate în 2005, consideră parlamentarul. „În sfârşit, lucrul ăsta se va face într-un şantier naval din România care, ulterior, trebuie să fie capabil să execute lucrările de reparaţii pentru toate navele militare. Procedura a depăşit faza de calificare cu patru ofertanţi şi e în faza de dialog, urmând ca în ultima faza să se realizeze evaluarea ofertelor finale, având ca unic criteriu preţul minim. Cei patru sunt: Naval Group Franţa - SNC, Şantierul Naval Damen din Galaţi, Thyssen Krupp Marine Systems Germania şi grupul italian Fincantieri, proprietarul şantierelor navale din Tulcea şi Brăila.
 
Pentru că, oricare ar fi rezultatul acestei proceduri, lucrurile ies prost:
- dacă nu câştigă Damen, atunci corvetele nu se vor face la Mangalia, singurul şantier naval unde statul este acţionar majoritar, şi atunci de ce ne-am căznit opt luni? Nu era mai bine să fi lăsat Damen să preia acţionariatul majoritar şi ulterior să facem cu ei o negociere cu sursă unică, ceea ce însemna că acum contractul era în faza de derulare?
- dacă va câştiga Damen, atunci ne întoarcem cu aproape doi ani în urmă când a fost abrogată HG 906, emisă în noiembrie 2016, ce acorda contractul acestei companii. Şi atunci, de ce am pierdut timpul, cu «duşmanul de la Răsărit» la 210Mm de Constanţa?
E clar că ministrul Apărării, Mihai Fifor, trebuie să ofere explicaţii, pentru că aşa ceva este de neconceput într-o ţară condusă cu un minim de rigoare.
 
Eu vreau ca «Programul Corvete» să se concretizeze, pentru că Marina Militară are nevoie ca de aer, de nave noi. Există însă un lucru aparent neînsemnat care s-ar putea să-mi taie aripile. Preţul programului, de 1,6 miliarde de euro, este acelaşi cu cel din 2016. Nimeni din mai-marii apărării nu s-a gândit că un euro din 2018 nu este egal cu un euro din 2016. Sau, mai exact, nu a fost luată în calcul inflaţia din segmentul comerţului cu arme care în această perioadă este de 5% pe an. În fine, vom vedea!“, conchide senatorul Chiţac.
 
Vă reamintim că Ministerul Economiei a preluat pachetul majoritar de acţiuni la Şantierul Naval Mangalia, o „reuşită importantă” a Statului Român, după cum susţine chiar premierul Viorica Dăncilă.

Pentru prima dată în ultimii 28 de ani, Statul Român a preluat controlul asupra unui obiectiv strategic industrial. „Parteneriatul dintre Ministerul Economiei, prin Şantierul Naval 2 Mai, şi grupul olandez Damen va revitaliza activitatea şantierului şi va face posibil ca la Mangalia să se realizeze produse importante, nave cu valoare adăugată mare, care produc un plus şi pentru economia locală, şi pentru economia naţională şi care permit, de asemenea, integrarea pe orizontală a altor operatori economici din România”, a afirmat prim-ministrul, la începutul şedinţei Guvernului.

Ministerul Economiei a anunţat luni că a finalizat tranzacţia în urma căreia preia pachetul majoritar de 51% la şantierul DMHI Mangalia.

Ministerul Economiei, prin Şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, devine acţionar majoritar cu 51% din acţiuni, în timp ce partenerul olandez, Damen Shipyards Group, va deţine 49% şi va prelua controlul operaţional.

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Verdict final în dosarul în care Şantierul Naval Mangalia a chemat la judecată UM 02550 Bucureşti - Departamentul pentru Armamente

27 Jan 2021 507

Ioan Griguță, revocat din funcția de reprezentant al Șantierului Naval 2 Mai SA Mangalia din AGOA Damen Mangalia

05 Sep 2020 908

Șantierul Naval 2 Mai SA Mangalia a încheiat un contract cu Primăria Mangalia

29 Aug 2020 804

O firmă a contestat licitația organizată de Șantierul Naval Mangalia. Cum s-a soluționat

03 Aug 2020 816

Șantierul Naval 2 Mai SA Mangalia, decizii în urma ședinței Adunării Generale Ordinare de la finalul lui iulie

01 Aug 2020 813

Ce a decis ultima ședință a asociaților de la Șantierul Naval 2 Mai SA Mangalia

20 Jul 2020 1046

Ordinea de zi a ședinței acționarilor Societății Șantierul Naval 2 Mai – SA Mangalia a fost suplimentată

22 May 2020 752

Deputatul Huţucă şi ministrul Economiei, Virgil Popescu, la discuţii cu conducerea Damen Mangalia

15 Feb 2020 2110

Prima navă de patrulare construită în România, livrată astăzi către cumpărătorul pakistanez (galerie foto)

13 Feb 2020 1360

Accident mortal în şantierul naval al DMHI din Mangalia. Prima condamnare

11 Feb 2020 1215

Investiţii în şantierul Damen din Mangalia. Iată ce au solicitat Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa!

15 Jan 2020 958

Convocatorul şedinţei ordinare a Şantierului Naval 2 Mai SA, publicat în Monitorul Oficial

21 Dec 2019 620

Șantierul Naval Mangalia SA a semnat un contract cu DAS Evaluări Group (document)

30 Oct 2019 1071

Decizia a fost publicată în Monitorul Oficial al României. Cine este preşedintele CA-ului Şantierului Naval 2 Mai - SA Mangalia

04 Oct 2019 743

Mandatele administratorilor provizorii ai Şantierului Naval 2 Mai SA Mangalia, prelungite

28 Sep 2019 699