Politic

Despre Şantierul Naval Mangalia Vergil Chiţac - „Nu îmi dau seama dacă a meritat să pierdem opt luni pentru această negociere, în condiţiile în care noii acţionari au preluat şi datoriile“

Zilele acestea s-a finalizat tranzacţia prin care Statul Român a devenit majoritar la Şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, deţinând 51% dintre acţiunile companiei.
 
„Cum s-a întâmplat? Pe scurt, în noiembrie anul trecut, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, din cauza datoriilor foarte mari în special faţă de firma «mamă» din Coreea de Sud, aproximate la 1,5 miliarde dolari, s-a înţeles cu grupul olandez Damen să-i cedeze participaţia de 51% la Daewoo Mangalia Heavy Industry. Pe fir a intervenit statul, deţinătorul restului de 49% din acţiuni, care şi-a exercitat dreptul de preemţiune stipulat în contractul de privatizare şi a anulat înţelegerea celor doi, care se pregăteau să sărbătorească. Serios, cei de la Damen plecaseră din Galaţi, şampaniile erau în frapieră când fostul premier Mihai Tudose i-a anunţat că vrea să facă «bărcuţe» la Mangalia! În fine, s-au înţeles ca Damen să cesioneze Statului Român 2% din acţiuni, rezultând în final următorul acţionariat: 51% Şantierul Naval 2 Mai SA, societate controlată de Ministerul Economiei, şi 49% Damen Shipyards Group.

Nu vreau să fiu cârcotaş, dar nu îmi dau seama dacă a meritat să pierdem opt luni pentru această negociere, în condiţiile în care noii acţionari au preluat şi datoriile. Adică, să ne înţelegem, procentele de preluare a datoriilor exorbitante prezentate mai sus sunt aceleaşi - 51% Statul Român şi 49% Damen. Şi când spun pierdere, mă gândesc că în acest răstimp şantierul a funcţionat mult sub capacitate, unii muncitori au plecat - şi nu puţini -, iar alţii au fost detaşaţi la alte şantiere din ţară. Pentru că Daewoo, ştiind de trei ani că pleacă, nu s-a mai îngrijit de contracte noi, iar în construcţiile navale un şantier cam ştie ce are de făcut cu cel puţin doi ani în avans“, susţine senatorul Vergil Chiţac.

„Programul Corvete“ trebuie să se concretizeze!

Povestea interesantă abia acum urmează, dacă vom conexa realitatea prezentată cu operaţiunea de atribuire a contractului de dotare a Marinei Militare cu patru corvete multifuncţionale şi de modernizare a celor două fregate achiziţionate în 2005, consideră parlamentarul. „În sfârşit, lucrul ăsta se va face într-un şantier naval din România care, ulterior, trebuie să fie capabil să execute lucrările de reparaţii pentru toate navele militare. Procedura a depăşit faza de calificare cu patru ofertanţi şi e în faza de dialog, urmând ca în ultima faza să se realizeze evaluarea ofertelor finale, având ca unic criteriu preţul minim. Cei patru sunt: Naval Group Franţa - SNC, Şantierul Naval Damen din Galaţi, Thyssen Krupp Marine Systems Germania şi grupul italian Fincantieri, proprietarul şantierelor navale din Tulcea şi Brăila.
 
Pentru că, oricare ar fi rezultatul acestei proceduri, lucrurile ies prost:
- dacă nu câştigă Damen, atunci corvetele nu se vor face la Mangalia, singurul şantier naval unde statul este acţionar majoritar, şi atunci de ce ne-am căznit opt luni? Nu era mai bine să fi lăsat Damen să preia acţionariatul majoritar şi ulterior să facem cu ei o negociere cu sursă unică, ceea ce însemna că acum contractul era în faza de derulare?
- dacă va câştiga Damen, atunci ne întoarcem cu aproape doi ani în urmă când a fost abrogată HG 906, emisă în noiembrie 2016, ce acorda contractul acestei companii. Şi atunci, de ce am pierdut timpul, cu «duşmanul de la Răsărit» la 210Mm de Constanţa?
E clar că ministrul Apărării, Mihai Fifor, trebuie să ofere explicaţii, pentru că aşa ceva este de neconceput într-o ţară condusă cu un minim de rigoare.
 
Eu vreau ca «Programul Corvete» să se concretizeze, pentru că Marina Militară are nevoie ca de aer, de nave noi. Există însă un lucru aparent neînsemnat care s-ar putea să-mi taie aripile. Preţul programului, de 1,6 miliarde de euro, este acelaşi cu cel din 2016. Nimeni din mai-marii apărării nu s-a gândit că un euro din 2018 nu este egal cu un euro din 2016. Sau, mai exact, nu a fost luată în calcul inflaţia din segmentul comerţului cu arme care în această perioadă este de 5% pe an. În fine, vom vedea!“, conchide senatorul Chiţac.
 
Vă reamintim că Ministerul Economiei a preluat pachetul majoritar de acţiuni la Şantierul Naval Mangalia, o „reuşită importantă” a Statului Român, după cum susţine chiar premierul Viorica Dăncilă.

Pentru prima dată în ultimii 28 de ani, Statul Român a preluat controlul asupra unui obiectiv strategic industrial. „Parteneriatul dintre Ministerul Economiei, prin Şantierul Naval 2 Mai, şi grupul olandez Damen va revitaliza activitatea şantierului şi va face posibil ca la Mangalia să se realizeze produse importante, nave cu valoare adăugată mare, care produc un plus şi pentru economia locală, şi pentru economia naţională şi care permit, de asemenea, integrarea pe orizontală a altor operatori economici din România”, a afirmat prim-ministrul, la începutul şedinţei Guvernului.
Ministerul Economiei a anunţat luni că a finalizat tranzacţia în urma căreia preia pachetul majoritar de 51% la şantierul DMHI Mangalia.

Ministerul Economiei, prin Şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, devine acţionar majoritar cu 51% din acţiuni, în timp ce partenerul olandez, Damen Shipyards Group, va deţine 49% şi va prelua controlul operaţional.

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Cu ce firmă a semnat Șantierul Naval Mangalia pentru construirea de corvete multifuncționale

04 Sep 2018 547

Olandezi numiţi în Consiliul de Administraţie al Şantierului Naval din Mangalia, preluat de Damen

27 Aug 2018 3066

Alegeri în Consiliul de Administrație al societății Șantierul Naval 2 Mai

25 Aug 2018 192

Acţionarii de la Şantierul Naval 2 Mai S.A. Mangalia, convocaţi în şedinţă de Adunare Generală Ordinară. Ce se află pe ordinea de zi (document)

21 Aug 2018 299

Modificări în Şantierul Naval Mangalia, înregistrate în Monitorul Oficial al României

03 Aug 2018 408

Accident de muncă în Şantierul Naval Mangalia - 2 Mai! Un muncitor a ajuns la spital

25 Jul 2018 3195

Sărbătoare în Şantierul Naval Mangalia - 2 Mai. Are loc ceremonia de preluare de către Damen

23 Jul 2018 2685

Angajaţii de la Șantierul Naval Mangalia protestează săptămâna viitoare

17 Jun 2018 1207

Şantierul Daewoo Mangalia, zguduit de un dosar penal Se pregăteşte sentinţa finală. Cine a fost condamnat în primă instanţă

04 May 2018 6322

Mai multe achitări decât condamnări! Ce au hotărât magistraţii din Bucureşti în dosarul subcontractorilor de la Daewoo Mangalia

06 Apr 2018 1828

evz.ro Damen confirmă încheierea negocierilor cu Guvernul României pentru preluarea Șantierului Naval Daewoo Mangalia

24 Mar 2018 1371

E oficial!Ministerul Economiei a finalizat negocierile cu Damen. Statul român, acţionar majoritar al Şantierului Naval Mangalia (document)

23 Mar 2018 835

Interpelare pentru salvarea Şantierului Naval din Mangalia! Soarta celor peste 1.700 de angajaţi, în aer!

14 Feb 2018 2331

Ce a declarat vicepremierul Viorel Ștefan despre preluarea de către stat a șantierului naval Mangalia

29 Jan 2018 799

Guvernul vrea să preia şantierul Naval "2 Mai". Ce a declarat liderul Sindicatului "Navalistul"

11 Jan 2018 1092

Profit.ro Damen plătește Daewoo circa 26 milioane dolari pentru Șantierul Naval, mult sub suma estimată

14 Nov 2017 2827

Grupul olandez Damen cumpără un nou şantier naval în România

13 Nov 2017 2482

A fost convocată adunarea generală extraordinară a acţionarilor societăţii Şantierul Naval "2 Mai" SA

13 Sep 2017 1630

Şantierul Naval Mangalia, zguduit în 2014 de un mega-dosar. Judecata s-a terminat. A „plouat“ cu achitări

29 Jun 2017 2215

Ce valoare au dividendele pentru anul 2016 la Şantierul Naval 2 Mai S.A. Mangalia

24 May 2017 794

Firme câștigătoare în cadrul proiectului „Callatis - istorie la malul Mării Negre“ (documente)

23 May 2017 988

Şantierul Naval Mangalia SA închiriază trei active. Vezi care sunt acestea! (document)

09 Aug 2016 1523

Prejudiciul ar fi de peste 9 milioane de lei Decizie pentru coreeanul Jong Kan Kim în dosarul Şantierului Naval Mangalia

06 Jun 2016 1389

PSRO cere statului român să salveze Şantierul naval Mangalia

26 Jul 2015 1029

Veste şoc pentru mii de oameni Se pune lacătul pe şantierul naval din Mangalia? Iată ce spun reprezentanţii DMHI!

25 Jul 2015 12409

Angajaţii DMHI pot răsufla uşuraţi? Conducerea Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. susține că firma va funcționa în continuare

24 Jul 2015 3369

Mii de oameni, fără locuri de muncă? Șantierul de la Mangalia pe cale să intre în faliment

24 Jul 2015 1808

Daewoo, obligată să lichideze Şantierul naval de la Mangalia

24 Jul 2015 2278

Șantierul Naval 2 Mai primește bani de la Guvern

18 Apr 2015 1504

Din dosarul Şantierului Naval MangaliaJong Kan Kim rămâne sub control judiciar

16 Dec 2014 1279

DMHI despre percheziţiile DNA „Ilicenco Paul, vicepreşedintele SC Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA, NU a fost reţinut de DNA”

13 Dec 2014 2588

Vicepreşedintele Daewoo Mangalia săltat de DNA în dosarul Baronului din Banat

10 Dec 2014 4089

Accident la intrarea în şantierul naval Daewoo Mangalia

01 Dec 2014 1554

Contract de 41.000 de lei pentru Tehnorex International SA Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea Litoral repară nava „Marina 1“ (document)

10 Oct 2014 2381

Începe judecata în Dosarul Subcontractorilor din Şantierul Naval Mangalia

30 Sep 2014 2579

Afacerile coreeanului Jong Kan Kim, încătuşat în Dosarul Subcontractorilor din Şantierul Naval Mangalia

25 Sep 2014 11303

Află reacţia Daewoo Heavy Industries cu privire la percheziţiile din şantierul de la Mangalia

24 Sep 2014 2231

Prejudiciu de 2,5 milioane de euroMai multe persoane încătuşate

24 Sep 2014 1276

Litoral Tv În vizită pe şantier

26 Aug 2014 1341

Ponta a ajuns la Şantierul Naval din Mangalia

26 Aug 2014 1767

Victor Ponta vizitează, mâine, șantierul naval din Mangalia și Podul Agigea

25 Aug 2014 2026

UPDATE Accident rutier în zona Şantierului Naval Mangalia!

22 Aug 2014 1255

Un muncitor și-a pierdut viața într-un mod dramatic Accident mortal în Șantierul Naval Mangalia

30 Jul 2014 2457

Nava Flaminia a fost reparată „Bomba plutitoare” a plecat din şantierul Mangalia

15 Jul 2014 1734

Şantierul Naval din Mangalia a lansat cea mai mare navă pentru transport de autovehicule construită în zona Mării Negre

05 May 2014 2690

Nava Flaminia intră în Portul Mangalia

17 Feb 2014 1214

Oficial Daewoo-Mangalia Heavy Industries despre MSC Flaminia

06 Feb 2014 1222

Vine nava Flaminia

06 Feb 2014 1319

Lucrari de restaurare-conservare, amenajare teren si organizare santier pentru proiectul ,,Callatis - Istorie la Malul Marii Negre - Masuri de conservare, restaurare si punere in valoare a patrimoniului istoric si cultural al municipiului Mangalia” - 26.08.2013

26 Aug 2013 824

Cărui stat aparţine cea mai mare parte de deşeuri Ultimele noutăţi în scandalul Flaminia

10 Jul 2013 2156