Cateva zeci de tone de pacura au ajuns in sistemul de canalizare si, de acolo, in mare
Amenda pe care o risca poluatorul este de pana la 50.000 lei
Miercuri
dupa-amiaza, o avarie majora la una din conductele care leaga CET Palas
de depozitele de combustibili ale Oil Terminal, in zona intersectiei
bd. Aurel Vlaicu cu str. Varful cu Dor, a produs una din cele mai grave
poluari din ultimii ani. Zeci de tone de pacura s-au scurs in sistemul
de canalizare din partea de sud a orasului, de acolo au ajuns la statia
de pompare a SC RAJA SA din zona Portii 6 a Portului si in statia de
epurare, iar de acolo, in apele Marii Negre. Pomparea produsului
petrolier prin conducte a fost oprita inca de miercuri seara, dar deja
se scursesera cantitati mari de pacura.
Potrivit reprezentantilor
SC RAJA SA, produsul petrolier a ajuns in statia de pompare SP0 -
Poarta 6, statia fiind practic inundata de hidrocarburi si, de acolo, la
statia de epurare Constanta Sud, la nivelul celor doua locatii
inregistrandu-se pagube insemnate. Incercand sa limiteze efectele
poluarii la nivelul statiei de epurare, reprezentantii RAJA Constanta au
scos din functiune inca de miercuri seara statia de pompare SP0 (din
punct de vedere tehnologic statia nu mai functiona la capacitatea optima
din cauza hidrocarburilor deversate), iar produsul petrolier a fost
deversat controlat in Portul Constanta, la nivelul danelor 34 si 63. In
aceste locatii, s-au montat baraje plutitoare pentru limitarea
irizatiilor de produse petroliere, iar in cursul zilei de ieri s-a
actionat cu navele Depol, ale Oil Terminal.
„In urma cercetarilor
efectuate impreuna cu reprezentantii Administratiei Bazinale de Apa
Dobrogea-Litoral, se va stabili cantitatea de produs petrolier scursa.
Avand in vedere faptul ca sistemul de canalizare poluat se intinde pe o
lungime de peste 3 kilometri, dar si faptul ca cele doua statii de
pompare si epurare au fost inundate de hidrocarburi, specialistii
estimeaza ca au fost deversate cantitati apreciabile de pacura. La ora
actula se lucreaza intens pentru depoluarea si ecologizarea celor doua
statii RAJA Constanta si a acvatoriului portuar, danele 34 si 63",
transmit reprezentantii companiei de apa.
Amenzi enorme pentru poluator
Potrivit
legislatiei in vigoare, cel care se face vinovat pentru producerea
poluarii, fie ea si accidentala, plateste atat cheltuielile pentru
limitarea efectelor, dar si amenzi uriase. Catalin Anton, purtatorul de
cuvant al ABADL spune ca, la finalizarea cercetarilor, dupa ce se va
stabili clar a cui este vina pentru poluare, se vor aplica si amenzi,
care se situeaza intre 30.000 si 50.000 de lei.
Pe langa amenda,
legislatia europeana la care a aderat si Romania, prevede ca poluatorul
suporta toate costurile impuse de depoluare, de la materialele
absorbante folosite si pana la curatarea statiei de pompare si a celei
de epurare.
CET-ul recupereaza ce poate
Deoarece este vorba de conductele
de pacura care apartin CET-ului si care alimenteaza cu combustibil
rezervoarele din curtea centralei, pentru toata lumea este evident cine
se face raspunzator de aceasta situatie. Reprezentantii CET nu facusera,
ieri dupa-amiaza, o estimare a cantitatii de pacura scursa, dar
directorul Doru Oslobeanu a confirmat ca este vorba de cateva tone, daca
nu cumva zeci de tone. „Pana acum am recuperat 3 tone de pacura si
incercam sa mai strangem cat putem", explica Oslobeanu. In prezent, in
depozitele din curtea CET se gasesc 8.000 de tone de pacura, dar
intreaga capacitate de stocare este de 12.000 de tone. Directorul
centralei spune ca stocurile CET nu sunt afectate de deversarile de
miercuri, chiar daca s-au pierdut cateva tone. Despre cine si cand va
plati cheltuiala enorma necesara pentru curatarea statiilor de pompare
si epurare si pentru curatarea acvatoriului portuar, directorul
Oslobeanu nu a stiut ce sa ne raspunda.
www.observator.ro
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: