Telegraf Coridorul IV pan-european Constanta - Nadlac, gata in 2080?!

În ciclul „Ştiaţi că...”, nedumeriri de România, se înscrie şi Coridorul IV pan-european, angajament ferm al României la UE! Ştiţi ce înseamnă acest celebru Coridor IV pan-european? În teorie, reprezintă legătura noastră cu Europa, respectiv cu celelalte Coridoare şi ar trebuie să asigure un tranzit unitar al României, legând Constanţa de Nădlac! În practică, Coridorul IV pan-european prezintă fărâmături de autostrăzi, asezonate cu drumuri judeţene şi naţionale, în diferite stadii de degradare! Concret, în prezent, în România se află în construcţie 310 kilometri de autostrăzi, iar în ritmul actual ţara noastră va atinge ţinta de 1.000 km de autostradă în 70 de ani!

Astfel, luând în calcul ritmul mediu de construcţie de autostrăzi din ultimii 20 ani, de circa 10 km/an, România ar putea atinge nivelul de 1.000 km de autostradă anunţat în nenumărate rânduri de partidele politice care s-au perindat la guvernare abia în 2080.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), care în ultimii trei ani a avut la dispoziţie fonduri europene de 2 miliarde de euro, are cel mai scăzut grad de absorbţie dintre toate ministerele, acesta reuşind să atragă, până la sfârşitul lunii iunie, doar 1,87% din banii europeni alocaţi pentru perioada 2007-2010, adică 40 milioane de euro! Totuşi, ministerul a stabilit ca prioritar Coridorul IV pan-european Nădlac-Constanţa (750 km), pentru că este finanţat şi cu fonduri de la UE, iar autostrăzile Transilvania şi Bucureşti-Ploieşti au trecut pe locul doi, pentru că sunt finanţate integral de la buget. "Priorităţile pentru anul acesta sunt tronsoanele de pe coridorul IV, astfel încât la sfârşitul anului viitor să fie gata autostrăzile Timişoara-Arad şi Cernavodă-Constanţa. Sunt contracte care au ajuns deja la maturitate", afirmă, cu tărie, Adrian Ionescu, directorul diviziei de autostrăzi din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). La maturitate? No comment!

Autostrăzi precum Cernavodă-Medgidia sau centura Arad nu depăşesc stadiul fizic de 10%, deşi contractele de execuţie au fost semnate în mai 2009, respectiv martie 2009. De altfel, MTI a atras atenţia constructorilor celor două proiecte întârziate - Colas (Franţa) pentru Cernavodă-Medgidia şi FCC Construction (Spania) şi Porr (Austria) - fiind ameninţaţi cu rezilierea contractelor dacă nu recuperează decalajul lucrărilor. Singurul care ar putea impulsiona ritmul lucrărilor prin acordarea unor stimulente pentru constructori în cazul finalizării înainte de termen a lucrărilor este Guvernul, varianta rezilierii contractului fiind ultima care trebuie luată în considerare, pentru că va genera o întârziere de încă cel puţin un an. Şi, în caz că ne făceam speranţe, CNADNDR, prin vocea lui Ionescu, ne linişteşte oricum: "Anul acesta vor fi mai puţini kilometri finalizaţi, pentru că aşa s-au potrivit contractele care au fost semnate în anii trecuţi. Ceea ce contează în 2010 este ca tot mai multe proiecte să fie aduse la maturitate şi să fie implementate altele noi, pentru ca în următorii ani să fie livrate cât mai multe tronsoane".

www.telegrafonline.ro


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

În prezent, 70% din cerealele din Ucraina se exportă prin România. Anunțul prim-ministrului ucrainean

13 Dec 2023 720

Zelenski Coridorul alternativ de transport prin Marea Neagră va continua să funcţioneze, în pofida tuturor ameninţărilor

27 Oct 2023 662

Ucraina O nouă rută pentru livrările de cereale

21 Aug 2023 865

Investiții Constanța Black Sea Oil & Gas face tranziţia spre proiecte de energie regenerabilă. Începe autorizarea primului coridor energetic din sectorul românesc al Mării Negre

04 Jul 2023 1085

Spitalul Clinic Județean achiziționează mai multe containere! Iată care este valoarea achiziției

15 Jan 2023 1155

15 containere vor fi livrate Spitalului Județean de Urgență Constanța. La ce vor fi folosite (DOCUMENT)

24 Jun 2022 1613

Sucursala Regională CF Constanța a încheiat un contract cu o firmă din București. Ce servicii vor fi furnizate (DOCUMENT)

11 Jun 2022 1473

Incendiu la subsolul Spitalului de Urgență Județean Timiș (GALERIE FOTO)

30 Apr 2022 1143

Himera lui Mazăre, șoseaua de coastă înlocuită de promenada pietonală a Mării Negre

17 Feb 2022 3004

Premieră pentru fregata Regina Maria. Va conduce o grupare navală în Marea Mediterana

12 Aug 2021 1698

Ce firmă va furniza servicii de întreținere și reparații Sucursalei Regionale CF Constanța (document)

09 Jul 2021 2555

Ce spune deputatul USR, Stelian Ion, despre acordul pentru centrala de la Cernavodă și ideea coridorului Constanța-Gdansk

13 Oct 2020 3340

Va fi modernizat coridorul feroviar Predeal-București-Constanța. CFR alocă peste 5 milioane de lei (document)

02 Jul 2020 2118

Demersuri ale MAE pentru facilitarea revenirii spre țara a transportatorilor români de marfă

14 Mar 2020 1204

Detalii tehnice Coridor feroviar între porturile Constanţa şi Gdansk pentru mărfuri şi mobilitate militară

11 Sep 2018 2762