Facebook provocările știrilor false, ale conținutului manipulator și soluția de blocare a acestora, penalizarea paginilor sau a utilizatorilor care le publică


Mark Zuckerberg este tot mai preocupat de direcția către care se îndreaptă Facebook, o platformă de socializare atât de populară și controversată în același timp.
 
Posibilitatea de a folosi Facebook ca modalitate de manipulare a unei mase mari de oameni, dar și posibilitatea de a vinde/cumpăra cam orice, indiferent de calitate și preț, sunt aspecte îngrijorătoare. Acestea afectează în timp calitatea conținutului și încrederea utilizatorilor în informațiile pe care le găsesc în postările din platforma de socializare.
 
În 2018, Mark Zuckerberg își recunoștea îngrijorarea și preocuparea de a păstra standardele de calitate a conținutului, de siguranță și încrederea utilizatorilor.
 
El recunoaște că una dintre problemele cele mai mari cu care se confruntă rețelele sociale este controlul: atunci când sunt lăsate necontrolate, rețelele de socializare sunt invadate de conținut senzațional și provocator, iar oamenii vor aprecia și vor distribui acest conținut, cu sau fără discernământ.
 
Râspândirea de știri senzaționale, cu scop de manipulare a publicului, nu este un fenomen nou, l-am vazut și l-am trăit cu toții când radioul, tabloidele și televiziunea prin cablu au devenit accesibile și populare.
 
De ce ia amploare acest fenomen acum? Pentru că, înainte de presa online, în presa scrisă pe hârtie, era mai dificil să se măsoare impactul unei știri în rândul cititorilor, să se urmărească reacția acestora la un anumit tip de știre sau dacă au discutat cu cineva știrea respectivă.
 
În era digitală, atât pe site-urile de știri, cât și pe platformele de socializare, vedem câte like-uri și share-uri are o știre si, mai important, citim comentariile pe care cititorii le lasă. O știre, un conținut cu volum mare de like-uri și share-uri sau comentarii aduce și un volum ridicat de click-uri în site, pe lângă popularitea pe care o câștigă brandul respectiv sau persoana care a postat conținutul. 
 
Cum încearcă platforma de socializare a lui Mark Zuckerberg să stopeze sau să reducă acest fenomen al postărilor / știrilor controversate? Printr-un update al algoritmului de funcționare și actualizare a sistemului de postări (News Feed), care să limiteze distribuirea conținutului senzațional și provocator.
 
Statisticile și analizele pe care Facebook le face pentru a urmări funcționarea platformei și comportamentul utilizatorilor arată că un conținut senzațional, este cu atât mai mult share-uit, cu cât este mai controversat și provocator sau ne-adevărat / neverificat (fake news), chiar dacă celor mai mulți nu le place acel conținut.
 
Soluția pe care Facebook o aplică este să penalizeze conținutul controversat (fake news) sau senzațional, astfel încât să fie limitată distribuirea acestuia. În acest fel și utilizatorii (precum și publicațiile de știri) sunt descurajați să mai producă și să posteze astfel de conținut, pentru că acesta nu va mai ajunge la o masă mare de utilizatori.
 
Principiul de funcționare a platformei de socializare este simplu: cu cât un conținut, o postare adună mai multe like-uri, share-uri și comentarii, cu atât postarea este distribuită / afișată de platformă, de Facebook, la un număr cât mai mare de utilizatori. Atunci când o postarea atinge un punct sensibil, trezește anumite emoții puternice, aceasta devine virală și astfel, succesul conținutului controversat sau al știrilor false (fake news) este garantat.
 
Fie că utilizatorii își exprimă acordul sau dezacordul, dacă le place sau nu conținutul respectiv, simpla interacțiune cu postarea / știrea senzațională (un comentariu negativ, de dezaprobare, de exemplu) face ca roboții Facebook (algoritmul de funcționare) să crească rata de distribuție a postării.
 
Aceasta este problema pe care Facebook trebuie să o rezolve: să poate face diferență între reacțiile aprobatoare și cele dezaprobatoare ale utilizatorilor; pe baza acestora, roboții Facebook să poată să limiteze sau să blocheze distribuirea unei postări care încalcă regulamentul (politica Facebook).
 
Mark Zuckerberg a declarat că lucrează la o astfel de soluție ce va permite utilizatorilor să arate că o știre este falsă sau că un conținut încalcă regulile și că o vom vedea în platformă în cursul acestui an, poate chiar în următoarele luni.
 

Concluzii


1. manipularea prin știri false, conținut senzațional și provocator nu este nouă, dar este mai eficientă în era digitală, a comunicării online;

2. principala problemă este cea a controlului informației / postărilor care pot fi publicate pe Facebook oricând, de oricine și de oriunde;

3. o altă problemă este modul în care funcționează algoritmul Facebook, acela că un conținut devine mai popular și mai distribuit în funcție de volumul de reacții (like, share, comentarii), chiar dacă în cea mai mare parte comentariile publicului sunt dezaprobatoare (roboții Facebook “nu știu” să le interpreteze);

4. filtrarea și blocarea conținului manipulator, a știrilor false sau de senzație este greu de făcut prin automatizare (de către roboții Facebook), fără intervenție umană;

5. soluția pe care Facebook o pregătește este să implice utilizatorii în filtrarea / selectarea conținutului fals printr-o opțiune mai vizibilă decât cele de acum, care să trimită roboților Facebook un semnal că o postare trebuie blocată și penalizată.

 
Surse de informare:
Facebook Rolls Out News Feed Algorithm Update to Disincentivize Controversial Content (Andrew Hutchinson, 16.11.2018)

A Marketer’s Guide to Decoding Social Media Algorithms in 2019  (Brian Peters, 03.12.2018)
How to Create the Perfect Facebook Page for Your Business: The Complete A to Z Guide (Kevan Lee, 12.12.2018)
How to Use Facebook to Market Your Business (Alfred Lua, 10.12.2018)
 
Sursă foto: www.washingtonpost.com

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

GPeC SUMMIT 1-2 Noiembrie 2 zile de eveniment 100% online, 30+ speakeri internaționali și români

29 Oct 2021 3352

GPeC SUMMIT Noiembrie 2021 Comerțul online românesc crește cu 15% față de 2020

19 Oct 2021 3815

6 jucători importanți din E-Commerce s-au alăturat demersului GPeC de a sprijini magazinele online înscrise în Competiția GPeC 2021

16 Sep 2021 3342

Școala de Vară GPeC 2021 Cursuri intensive de E-Commerce și Digital Marketing

29 Jun 2021 2220

GPeC SUMMIT Online 24-25 Mai ultimele zile de înscrieri cu cel mai mic preț la GPeC

13 May 2021 2478

Școala de Iarnă GPeC Online 24-28 feb. 2021 Cursuri intensive de E-Commerce și Digital Marketing

11 Feb 2021 2960

Studiu iSense Solutions pentru GPeC 2020 Creștere de 41% a sectorului e-commerce pe fondul pandemiei COVID-19

16 Nov 2020 2613

Gala Premiilor eCommerce 2020 ediția de 15 ani, și-a desemnat câștigătorii

05 Nov 2020 3428

GPeC SUMMIT 2-3 Noiembrie 100% E-Commerce & Digital Marketing

26 Oct 2020 3671

Ultimele zile de înscrieri Early Bird la la GPeC SUMMIT Online discount-uri cuprinse între 40 și 70 EUR la Evenimentul Anului în E-Commerce & Digital Marketing

20 Oct 2020 2674

GPeC SUMMIT 2-3 Noiembrie are loc exclusiv online 2 zile de Conferință, 15 Cursuri Intensive de E-Commerce & Digital Marketing, 30+ speakeri, 38+ ore de conținut practic

29 Sep 2020 2965

Competiția GPeC unicul instrument din România dedicat optimizării magazinelor online pentru a vinde mai mult

05 Aug 2020 2351

Au început înscrierile la Școala de Vară GPeC cursuri online de E-Commerce & Digital Marketing pentru a avea un magazin online de succes

28 Jul 2020 2547

GPeC 2020 la start au început înscrierile magazinelor online în competiția 2020

13 Apr 2020 3322

Raport GPeC E-Commerce România 2019 Cumpărături online de peste 4,3 miliarde de euro, în creștere cu 20% față de 2018

04 Feb 2020 4353