Studiu iSense Solutions pentru GPeC 2020 Creștere de 41% a sectorului e-commerce pe fondul pandemiei COVID-19



Pe 2 Noiembrie 2020 - în cadrul evenimentului GPeC SUMMIT Online - au fost anunțate în premieră rezultatele studiului anual asupra sectorului e-commerce din România realizat de compania de cercetare de piață iSense Solutions pentru GPeC. Cercetarea a fost derulată în perioada Martie-Octombrie 2020, pe un eșantion reprezentativ pentru mediul urban, iar datele au fost culese bianual, în luna mai (la finalul perioadei de carantină) și în octombrie.
 
“De 4 ani lucrăm împreună cu iSense Solutions pentru monitorizarea evoluției sectorului E-Commerce din România, iar în 2020 ne-a interesat cu atât mai mult comportamentul consumatorilor, dată fiind situația pandemică actuală. Ne-am bucurat să vedem creșteri semnificative privind comerțul online în cifrele prezentate la GPeC SUMMIT Online – evenimentul de referință în E-Commerce și Digital Marketing din România”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
 

Impactul pandemiei asupra obiceiurilor de cumpărare

 
Pandemia de COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra pieței și a obiceiurilor de cumpărare și a însemnat o oportunitate pentru creșterea cumpărăturilor online.
 
Potrivit cercetării iSense, dacă în 2019 piața de e-commerce a înregistrat tranzacții în valoare de 4,25 miliarde de euro, până la finalul acestui an se estimează o creștere a vânzărilor la o valoare totală de până la 6 miliarde de euro.
 
Numărul persoanelor care fac cumpărături online a crescut cu 13% față de 2019, iar valoarea medie cheltuită pentru cumpărăturile online a înregistrat o creștere semnificativă de 41% față de 2019.
 
O altă schimbare de comportament a fost modalitatea prin care clienții au ales să plătească pentru cumpărături, incidența plăților online cu cardul crescând cu 17% față de anul 2019. Cea mai mare creștere s-a înregistrat în prima parte a anului până în luna Mai (15%) urmând o perioadă de creștere de doar 2% în perioada Mai-Octombrie 2020.
 
În ceea ce privește comportamentul de cumpărare în magazinele fizice, 43% dintre respondenți declară că se simt inconfortabil să facă cumpărături din magazinele tradiționale pentru că acestea sunt prea aglomerate (71%) și nu se respectă regulile de distanțare (68%).


 

Ce au cumpărat românii în perioada pandemiei - Top 10 categorii

 
Cea mai mare evoluție în materie de vânzări online a fost înregistrată de serviciile de Catering/Livrare de mâncare gătită, cu o creștere de 124% față de aceeași perioadă a anului 2019. Ca urmare a schimbărilor de comportament pe fondul pandemiei, și alte categorii de produse au înregistrat creșteri în vânzări cu mult peste media din 2019: Cărți/Reviste 113%, Pet Shop 113%, FMCG 110%.

 

Top 10 categorii în funcție de valoarea medie a tranzacțiilor pe an 

  1. Catering / Livrare de mâncare gătită - 124% (de la 212 lei în 2019, la 475 lei în 2020)
  2. Cărți/Reviste - 113% (de la 127 lei în 2019, la 269 lei în 2020)
  3. Pet Shop - 113% (de la 128 lei în 2019, la 272 lei în 2020)
  4. FMCG - 110% (de la 355 lei în 2019, la 746 lei în 2020)
  5. Produse de bricolaj - 87% (de la 244 lei în 2019, la 455 lei în 2020)
  6. Produse handmade - 86% (de la 107 lei în 2019, la 199 lei în 2020)
  7. Servicii de telecomunicații - 75% (de la 244 lei în 2019, la 427 lei în 2020)
  8. Sex shop - 75% (de la 49 lei în 2019, la 86 lei în 2020)
  9. Computere, accesorii software/hardware - 61% (de la 514 lei în 2019, la 825 lei în 2020)
  10. Fashion - 45% (de la 474 lei în 2019, la 689 lei în 2020)   
 
Pe lângă achizițiile de pe teritoriul României, o treime din români preferă să facă cumpărături online de la magazine din China (27%), țări membre UE (23%) și SUA (4%).
 

Ce magazine online preferă românii, în funcție de categorii

 
În cele două perioade analizate în cadrul studiului, s-au observat schimbări de preferințe în ceea ce privește magazinele online de unde românii aleg să își facă cumpărăturile. 

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria FMCG

  • Carrefour - 37% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
  • Kaufland - 35% Octombrie 2020, 45% Mai 2020
  • eMAG - 28% Octombrie 2020, 31% Mai 2020
  • Bringo - 23% Octombrie 2020, 17% Mai 2020
  • Auchan - 23% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
  • Mega Image - 15% Octombrie 2020, 21% Mai 2020
  • Cora - 14% Octombrie 2020, 14% Mai 2020
  • Glovo - 12% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
  • Solaris - 1% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
  • Furnicamarket - 1% Octombrie 2020, 2% Mai 2020 

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Catering

  • FoodPanda - 34% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
  • Glovo - 32% Octombrie 2020, 30% Mai 2020
  • PizzaHut - 26% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
  • Takeaway - 19% Octombrie 2020, 16% Mai 2020
  • Jerry’s Pizza - 14% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
  • Bringo - 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
  • Domino's Pizza - 8% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
  • Presto Pizza - 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
  • UberEats - 5% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
  • CuptorulCuLemne - 4% Octombrie 2020, 3% Mai 2020 

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Fashion

  • eMAG - 66% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
  • H&M - 40% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
  • Fashion Days - 34% Octombrie 2020, 28% Mai 2020
  • Carrefour - 23% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
  • About You - 20% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
  • Zara - 19% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
  • AliExpress - 18% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
  • Auchan - 16% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
  • Bershka - 16% Octombrie 2020, 18% Mai 2020
  • Miniprix - 13% Octombrie 2020, 10% Mai 2020 

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Produse farmaceutice

  • Farmacia Tei - 55% Octombrie 2020, 54% Mai 2020
  • Sensiblu - 32% Octombrie 2020, 33% Mai 2020
  • FarmaciaLaPretMic - 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
  • Medifarm - 8% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
  • Pcfarm - 6% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
  • Pfarma - 5% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
  • Glovo - 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
  • Bringo - 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
  • Efarma.ro - 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
  • Pilulka - 3% Octombrie 2020, 2% Mai 2020 

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Cosmetice

  • eMAG - 45% Octombrie 2020, 50% Mai 2020
  • Farmacia Tei - 31% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
  • Elefant - 25% Octombrie 2020, 27% Mai 2020
  • Sephora - 24% Octombrie 2020, 22% Mai 2020
  • Yves Rocher - 23% Octombrie 2020, 24% Mai 2020
  • Notino - 22% Octombrie 2020, 19% Mai 2020
  • Douglas - 12% Octombrie 2020, 11% Mai 2020
  • Marionnaud.ro - 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
  • Makeup.ro - 6% Octombrie 2020, 7% Mai 2020
  • Pink Panda - 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020 

Top magazine / aplicații de cumpărături din categoria Bricolaj

  • Dedeman - 75% Octombrie 2020, 76% Mai 2020
  • Leroy Merlin - 29% Octombrie 2020, 34% Mai 2020
  • Hornbach - 21% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
  • Bricodepot - 18% Octombrie 2020, 23% Mai 2020
  • Mathaus.ro - 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
  • Bricoshop.ro - 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
  • E-bricolaj.ro - 4% Octombrie 2020, 4% Mai 2020 

Cât de importante sunt review-urile?

 
Review-urile au avut o și mai mare importanță în 2020 deoarece cu ajutorul lor magazinele online au putut câștiga încrederea clienților și au putut genera mai multe vânzări. 55% dintre respondenții la studiu au declarat că nu ar cumpăra de la un magazin online pentru care nu pot găsi păreri, iar 75% caută activ review-uri.
 
Respondenții care caută activ păreri despre produsele pe care vor să le achiziționeze, urmăresc:
  • Dacă produsele au fost la calitatea promovată de comerciant (74%)
  • Răspunsurile la opiniile negative (50%)
  • Cât de reale par să fie review-urile (47%)
  • Dacă site-urile sunt reale (41%)
  • Comentarii legate de notele primite de produse (39%)
  • Dacă există un mix normal de opinii pozitive și negative (36%)
  • Informații despre rapiditatea livrării (36%)
  • Note cât mai mari (35%)
 
În ceea ce privește încrederea, 37% au încredere în review-uri de pe site-uri independente de magazine, 36% în părerile din Social Media și 27% în testimonialele afișate de magazinele online pe paginile proprii.
 
7 din 10 consumatori au lăsat un review legat de procesul de cumpărare cel puțin o dată, motivul principal fiind pentru că le-a cerut magazinul sau un serviciu terț acest lucru după procesarea comenzii sau pentru că au simțit nevoia să adauge un comentariu, fără să le fi cerut nimeni un review. 
 

Aplicațiile de livrare - soluția salvatoare în pandemie

 
“Aplicațiile de livrare sunt percepute ca fiind o soluție ”de salvare”, mai ales în această perioadă pandemică deoarece răspund foarte bine nevoii de distanțare, dar și pentru că ne economisesc din timpul alocat pentru cumpărături, iar produsele sunt livrate foarte repede (mult mai repede decât în cazul achizițiilor de la magazinele online). Astfel, ne așteptăm ca aceste platforme de livrare să devină un canal de cumpărare din ce în ce mai important pentru români în perioada următoare”afirmă Andrei Cânda, Managing Partener iSense Solutions.  
 
45% dintre respondenții studiului au folosit cel puțin o dată o aplicație de livrare pentru cumpărături sau comenzi online, iar 27% dintre aceștia folosesc aplicațiile cel puțin o dată pe săptămână.
 

Cât de des folosesc românii aplicațiile de livrare pentru cumpărături online:

  • Zilnic - 2%
  • De câteva ori pe săptămână - 10%
  • O dată pe săptămână - 15%
  • O dată la 2-3 săptămâni - 22%
  • O dată pe lună - 13%
  • Mai rar de o dată pe lună - 38%
 
Românii preferă să testeze mai multe platforme de livrare, însă rămân fideli celor care se aliniază cu nevoile lor de cumpărare.
 

Platformele de livrare utilizate cel mai des

  • FoodPanda - 32% dintre respondenți o utilizează cel mai des (încercată de 56% dintre respondenți)
  • Glovo - 28% (încercată de 60% dintre respondenți)
  • Takeaway - 13% (încercată de 33% dintre respondenți)
  • Bringo - 13% (încercată de 26% dintre respondenți)
  • TAZZ by eMAG - 3% (încercată de 7% dintre respondenți)
 
Consumatorii își doresc o diversificare a categoriilor de produse din aplicațiile de livrare.
 
Consumatorii doresc să poată cumpăra de la producători locali și din piețe tradiționale prin intermediul platformelor de livrare, deoarece le consideră mai sănătoase și de bună calitate și vor să susțină micile afaceri românești.
 
În ceea ce privește comenzile din super/hipermarketuri prin intermediul aplicațiilor de livrare, consumatorii își doresc îmbunătățirea și diversificarea anumitor categorii de produse.
 

Top 10 categorii de produse cumpărate prin intermediul aplicațiilor 

  1. Catering / Livrare de mâncare gătită - 72%
  2. FMCG - 27%
  3. Produse farmaceutice - 9%
  4. Cadouri, flori - 10%
  5. Cărți, reviste - 6%
  6. Cosmetice - 11%
  7. Pet shop - 12%
  8. Fashion - 8%
  9. Electrocasnice, electronice - 9%
  10. Computere, accesorii software - 5%
 
Dintre respondenții care folosesc aplicațiile de livrare, 43% își doresc să poată cumpăra mai multe produse din categoria FMCG din aplicații, 29% vor mai multe produse din categoria Produse Farmaceutice, 23% își doresc o mai mare varietate de Cărți și Reviste, iar 21% doresc mai multe produse din categoria Fashion.
 

Cifre și previziuni pentru Black Friday 2020

 
Românii sunt din ce în ce mai familiarizați cu Black Friday, 99% dintre respondenții la studiu declarând că au auzit de acest eveniment, iar 75% dintre aceștia au și făcut cumpărături de Black Friday în trecut.
 
Efectele pandemiei par să influențeze și deciziile de cumpărare de Black Friday pentru români, astfel că anul acesta 72% dintre cei chestionați intenționează să cumpere produse de Black Friday, 84% aleg să cumpere din magazine online și doar 36% din magazine fizice (față de 45% în anii trecuți). Conform studiului, 99% dintre respondenți intenționează să cumpere din România, iar 18% iau în considerare și magazinele online din străinătate. (răspuns multiplu)
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

GPeC SUMMIT 1-2 Noiembrie 2 zile de eveniment 100% online, 30+ speakeri internaționali și români

29 Oct 2021 3289

GPeC SUMMIT Noiembrie 2021 Comerțul online românesc crește cu 15% față de 2020

19 Oct 2021 3750

6 jucători importanți din E-Commerce s-au alăturat demersului GPeC de a sprijini magazinele online înscrise în Competiția GPeC 2021

16 Sep 2021 3281

Școala de Vară GPeC 2021 Cursuri intensive de E-Commerce și Digital Marketing

29 Jun 2021 2176

GPeC SUMMIT Online 24-25 Mai ultimele zile de înscrieri cu cel mai mic preț la GPeC

13 May 2021 2418

Școala de Iarnă GPeC Online 24-28 feb. 2021 Cursuri intensive de E-Commerce și Digital Marketing

11 Feb 2021 2910

Gala Premiilor eCommerce 2020 ediția de 15 ani, și-a desemnat câștigătorii

05 Nov 2020 3376

GPeC SUMMIT 2-3 Noiembrie 100% E-Commerce & Digital Marketing

26 Oct 2020 3607

Ultimele zile de înscrieri Early Bird la la GPeC SUMMIT Online discount-uri cuprinse între 40 și 70 EUR la Evenimentul Anului în E-Commerce & Digital Marketing

20 Oct 2020 2622

GPeC SUMMIT 2-3 Noiembrie are loc exclusiv online 2 zile de Conferință, 15 Cursuri Intensive de E-Commerce & Digital Marketing, 30+ speakeri, 38+ ore de conținut practic

29 Sep 2020 2908

Competiția GPeC unicul instrument din România dedicat optimizării magazinelor online pentru a vinde mai mult

05 Aug 2020 2307

Au început înscrierile la Școala de Vară GPeC cursuri online de E-Commerce & Digital Marketing pentru a avea un magazin online de succes

28 Jul 2020 2498

GPeC 2020 la start au început înscrierile magazinelor online în competiția 2020

13 Apr 2020 3276

Raport GPeC E-Commerce România 2019 Cumpărături online de peste 4,3 miliarde de euro, în creștere cu 20% față de 2018

04 Feb 2020 4303

GPeC SUMMIT 2019 Peste jumătate dintre români fac cumpărături online cel puțin o dată pe lună

14 Nov 2019 4575