Afişajul şi reclamele, „un serviciu cu caracter de monopol"

Pe 29 noiembrie 1945 se adopta la Constanţa regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea serviciului de afişaj şi reclame. Documentul se află în patrimoniul Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale, iar textul său se regăseşte în volumul „Constanţa - Mărturii documentare, Regulamente ale administraţiei locale vol. I (1879 -1949)", ediţie coordonată de Constantin Cheramidoglu şi Virgil Coman.

REGULAMENT PENTRU ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA SERVICIULUI DE AFIŞAJ ŞI RECLAME

Art. 1. În baza dispoziţiunilor art. 167 din legea ad-tivă, modificată prin legea No. 143 din 25 Februarie 1942, Primăria Municipiului Constanţa, organizează în cadrul administraţiei comunale, serviciul de afişaj public.

Acesta este un serviciu cu caracter de monopol pentru comună.

Art. 2. Serviciul de afişaj va funcţiona în cadrul Administraţiei Municipale, la Secţia Economică şi va fi condus de un funcţionar desemnat de primar, dintre funcţionarii Primăriei.

Art. 3. Serviciul de afişaj este înfiinţat pentru lipirea afişelor, reclame, publicaţiuni sau tipărituri de orice natură, lipite sau purtate, precum şi reclamele luminoase pe ecran sau electricitate şi orice lucrare în această direcţiune, solicitată de particulari sau instituţiuni.

Art. 4. Primăria Municipiului Constanţa are confecţionate în acest scop, tabelele necesare de afişaj, precum şi sculele şi materialele respective, ca: scări, căldări, bidinele, vase pentru cocă etc.

Art. 5. Personalul serviciului de afişaj se compune din 4 oameni angajaţi cu ziua. Pe măsura desvoltării serviciului şi a necesităţii, se va angaja şi alt personal, care se va găsi necesar pentru funcţionarea şi desvoltarea serviciului.

Personalul va lucra sub conducerea, supravegherea, îndrumarea şi controlul Şefului Secţiei Economice executând astfel serviciile, ca să nu dea naştere niciunui fel de plângere din partea unităţilor sau particularilor.

Art. 6. Serviciul de afişaj va avea în mod obligatoriu următoarele registre:

- registrul pentru cererile şi serviciile efectuate;

- registrul de materialele întrebuinţate în acest scop;

- registrul de taxele percepute;

Art. 7. Serviciul de afişaj este obligat a efectua lucrarea solicitată de cel interesat în timpul cel mai scurt posibil.

Art. 8. Atât particularii, cât şi instituţiile publice sunt obligate a recurge la serviciul de afişaj al municipiului nefiind îngăduit cuiva a-l executa personal.

Art. 9. Este interzis personalului de a efectua afişări fără ordin al şefului serviciului şi în mod gratuit sau mai mult decât lucrarea plătită. Nerespectarea acestor dispoziţiuni atrage îndepărtarea din serviciu a celui în culpă, fără nici un preaviz, şi obligaţiuni de despăgubire.

Art. 10. Articolele necesare serviciului de afişaj ca: table de afişaj, scări etc., se vor procura sau confecţiona, fie pe cale de regie, fie pe cale de antrepriză.

Art. 11. Şeful serviciului de afişaj are următoarele atribuţiuni:

a) îngrijeşte şi ţine la zi registrul de afişaj;

b) execută lucrările cerute şi caută a nu se da naştere la reclamaţiuni;

c) îngrijeşte de procurarea şi buna stare a materialelor şi uneltelor de afişaj.

d) întocmeşte statele de plată ale afişelor.

e) stabileşte atribuţiunile fiecărui afişor de unde trebue lipite fiecare reclamă sau publicaţiune.

f) raportează şefului administraţiei abaterile de la îndatorire a personalului, cât şi contravenţiile la dispoziţiile prezentului regulament.

Art. 12. Afişajul se va face numai pe coloane sau table făcute de primărie în acest scop, sau pe zidurile inestetice.

Publicaţiunile cu caracter pornografic nu vor fi afişate.

Art. 13. Pentru serviciile prestate pe seama particularilor se percep următoarele taxe:

a. pentru 100 coale No. 12 (65/96) de lipit........... lei.....4.500

b. ,, 50 ,, ,, (65/96) ,, ,, ............ ,, .....3.000

c. ,, 50 jumătăţi coale 65/96 ,, împărţit cu mâna ....800

d. ,, 100 idem Idem de lipit lei..........2.300

e. ,, 100 sferturi coale 65/96 de lipit ...lei......... 1.500

f. ,, 50 ,, ,, ,, ,, .... ,, ......... 1.200

g. ,, 100 ,, ,, ,, împărţit cu mâna 800

h. ,, 50 ,, ,, ,, ,, ,, 600

i. ,, 100 optimi coală 65/96 de lipit lei 1.200

j. ,, 50 ,, ,, ,, ,, împărţit cu mâna 900

k. ,, 100 ,, ,, ,, ,, ,, 800

l. ,, 50 ,, ,, ,, ,, ,, ,, 500

m. ,, 100 anunţuri mai mici de împărţit cu mâna .... 600

n. ,, următoarea sută mai mult din aceiaş publicaţiune şi în aceiaş zi, se va percepe pentru lipire cum şi pentru împărţire cu mâna, 50% mai puţin din preţurile fixate.

Tariful de mai sus se consideră pentru afişajul sau împărţitul pe 5 zile.

Art. 14. Subiectul filmelor cinematografice şi de teatru, sub orice formă s-ar redacta şi chiar cu titlu de revistă, când ele sunt distribuite în afară de local, vor fi supuse la taxa de lei 800, una sută bucăţi.

Art. 15. Este liberă distribuirea anunţurilor (înscrise nu proectate) a oricăror reprezentaţii în sălile de spectacole, unde are loc spectacolul respectiv.

Art. 16. Reclamele comerciale şi industriale, făcute în alte părţi decât locul unde se exercită comerţul sau industria, vor fi supuse la plata următoarelor taxe:

- până la un metru pătrat, pe an lei ............... 6.000

- până la doi metri pătraţi pe an ,, ................ 9.000

- până la trei metri pătraţi pe an ,, ................12.000

Cifrele de mai sus sunt indivizibile pentru fiecare categorie.

Fracţiunile de metri se vor considera metrii întregi iar de trec peste patru metri, se va conveni cu antrepriza, asupra preţului prin bună învoială fără a depăşi minimum de 15.000.

Art. 17. Pentru afişarea conferinţelor şi a publicaţiunilor literare, ori ştiinţifice, ale instituţiunilor publice, se va percepe jumătate din taxele impuse.

Sunt scutite de plata taxelor următoarele afişaje şi publicaţiuni:

a. Afişele publice, publicaţiunile ordonanţele, înştiinţările etc. făcute de Municipiul Constanţa şi Chestura Poliţiei precum şi orice publicaţiuni de interes general ale autorităţilor publice.

b. Listele electorale, dacă se vor afişa de Primărie, tribunal sau autorităţi, prevăzute de lege, pe tabele sau coloanele construite în acest scop de Primăria Municipiului Constanţa

c. Afişele Teatrului Muncitoresc numai pentru reprezentaţiile secţiunei Constanţa, cu obligaţiunea de a-şi construi cu aprobarea Municipiului, table unde cu mijloace proprii să expună maximum patru afişe.

Art. 18. Pentru reclamele proectate pe ecranele cinematografelor din localitate, grădini de vară şi oricăror localuri, se va încasa câte 3.000 lunar de fiecare reclamă proectată sau afişată.

Art. 19. Pentru reclamele făcute pe listele de consumaţie în localuri, se va plăti o taxă fixă de lei 3.000 anual.

Art. 20. Pentru orice fel de reclamă de dimensiuni reduse, în orice număr, aplicată pe scaune de la teatre, cinematografe, grădini publice şi pe biletele de garderobă cu reclamă, se va plăti de beneficiar o taxă de lei 6.000 anual pentru fiecare reclamă şi local în parte.

Art. 21. Pentru reclamele făcute în sălile de spectacole şi sălile publice pentru diverse fotografii, cu inscripţia atelierului fotografic respectiv, sau a beneficiarului reclamei se va plăti de beneficiar de fiecare local o taxă de lei 4.500 anual.

Art. 22. Pentru reclamele făcute prin expunerea de obiecte în vitrină aşezate în altă parte decât Sediul Întreprinderii, se va plăti de către beneficiar de fiecare local o taxă de lei anual, 6000.

Art. 23. Pentru următoarele reclame se va plăti o taxă fixă de lei 2.500 anual.

- reclama făcută de societăţile de asigurare prin tăbliţele aplicate pe imobilele asiguratului;

- reclama scrisă pe halatele vânzătorilor anumitor produse în sălile de spectacol, arene sportive şi alte localuri similare;

- reclamele făcute de fabricele de faianţă şi ceramică prin firme sau emblema scrisă pe instalaţiunile făcute în băile şi instalaţiunile publice, indiferent de număr şi local.

- reclama făcută prin eşantionul de reclamă, prospecte, mostre puse în pachete de cumpărături, de fiecare firmă ce-şi face astfel de reclame.

- idem pentru reclama făcută pe hârtia şi sfoara de ambalaj având inscripţie de reclamă.

- idem reclama trimisă particularilor prin poştă;

- idem reclama făcută prin obiecte de reclamă ca: scrumiere, reclame, creioane, tăvi, farfurii, agende, tabachere, oglinzi, brichete şi alte similare, cu ocazia răspândirii lor, de fiecare mie de bucăţi.

Art. 24. Pentru un vechicul de reclamă lei...............pe zi 600

Idem pentru un om de reclamă ,,................ ,, ,, 300

Art. 25 Pentru orice reclamă de orice fel, neprevăzute în prezentul regulament, se va plăti o taxă, prin încadrarea reclamei într-o categorie apropiată de cele prevăzute.

Art. 26. Serviciul de afişaj poate autoriza pe particulari să execute orice fel de reclamă prin mijloace proprii.

În acest caz autorizaţia se va elibera în urma unei cereri a celor interesaţi, în care se va arăta durata, felul, conţinutul şi dimensiunile reclamelor, precum şi modalitatea şi locul unde se vor face.

Autorizaţia se va da după ce organele Municipiului vor fi cercetat dacă reclama respectivă, prin conţinutul ei nu lezează ordinea şi bunele moravuri, iar prin modul de expunere şi natura ei nu strică estetica oraşului.

Odată cu eliberarea autorizaţiei se va plăti cu anticipaţie şi taxele respective.

Art. 27. Plata afişării oricărui afiş reclamă şi împărţirea lor, se va face anticipat şi nici un afiş nu va putea fi lipit sau împărţit, fără ştampilarea lui cu ştampila serviciului de afişaj şi fără să poarte menţiunea tipografiei unde a fost confecţionat afişul.

Art. 28. În cazul când primăria ar vroi să ştie exact numărul afişelor tipărite, tipografiile unde se tipăresc vor fi obligate să arate Primăriei registrul de comanda afişelor.

Art. 29. În caz de contravenţiune, procesele verbale vor prevede o amendă egală cu de două ori taxele respective, în afară de plata acestor taxe.

Amenda stabilită în acest mod are caracter civic.

În conformitate cu dispoziţiunile art. 158 din legea ad-tivă şi art. 52 din legea timbrului se consideră deopotrivă contravenienţi şi sunt solidari pentru plata taxelor şi amenzilor datorate de beneficiarii sau autorii afişelor, întreprinzătorii de afişaj şi tipografii.

În afară de contravenţiunile cu caracter fiscal arătate mai sus, constituesc contravenţiuni penale, faptul de facerea afişajului pe locuri interzise, de a şterge sau degrada afişele autorizate de Municipiu, precum şi acela de a răspândi afişe în foi volante pe căile publice, fără autorizaţiunea municipiului.

Contravenienţilor li se vor aplica pedepse pentru contravenţiuni, prevăzute de codul penal.

În acelaşi timp, afişele şi reclamele vor fi înlăturate de la locul unde au fost expuse, vor fi distruse sau făcute invizibile, punându-se în sarcina contravenienţilor cheltuielile ocazionate cu aceste operaţiuni.

Art. 30. Procesele verbale de contravenţie nu vor putea fi anulate prin vicii de formă sau insuficienţa constatărilor, orice lipsuri putând fi completate ulterior şi în cursul instanţei de judecată.

Contravenţiile prevăzute de acest regulament vor fi judecate de către judecătoriile de ocol respective.

Art. 31. Constatarea contravenţiunilor se face printr-un proces verbal dresat de Ofiţerul Poliţiei Comunale, de către Primar, ajutorii de Primar şi funcţionarul însărcinat cu conducerea afişajului public, cărora li se va da delegaţie specială în acest scop.

Art. 32. Finanţele serviciului de afişaj se administrează de către Primăria Municipiului Constanţa, potrivit dispoziţiunilor legii administrative şi legii contabilităţii publice.

Veniturile şi cheltuielile vor fi înscrise în bugetul general al Primăriei, sub paragrafe distincte, atât la venituri cât şi la cheltuieli.

Veniturile vor trebui să acopere toate cheltuielile de personal, întreţinere şi materiale.

Eventualele excedente se vor utiliza pentru investiţiuni şi reînoiri.

Art. 33. Prezentul regulament intră în vigoare în momentul aprobării şi publicării lui în Monitorul Comunal.

Fragment din lucrarea „Constanţa - Mărturii documentare, Regulamente ale administraţiei locale, vol. I (1879 -1949)", ediţie coordonată de Constantin Cheramidoglu şi Virgil Coman.


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Hefe Artizan SRL va construi un spațiu comercial la Mihai Viteazu, județul Constanța

15 Mar 2024 735

Investiție la Mihai Viteazu, județul Constanța. O firmă din Buzău va amenaja un spațiu comercial

11 Feb 2024 859

O şoferiţă a sunat la 112! Iată cu ce amendă s-a ales pentru „nemulțumirea“ ei

18 Jan 2024 1123

Primăria Constanța, certificat de urbanism pentru magazinul Profi de pe strada Egretei

22 Nov 2023 828

Proiect de lege PNL vrea interzicerea sponsorizării de către operatorii din domeniul jocurilor de noroc a programelor televizate pentru copii

12 Nov 2023 714

Autorizație de construire pentru magazinul Profi, din zona Tomis III

18 May 2023 1237

#GhidDobrogean1924 Techirghiolul, locul cu „cel mai superior nămol din lume“

22 Apr 2023 2608

#GhidDobrogean1924 Retrospectiva sezonului la stațiunea balneară Tekirghiol-Sat în perioada interbelică

14 Apr 2023 3228

​#GhidDobrogean1924 „Satul Tekirghiol - scurtă monografie“

13 Apr 2023 3605

#GhidDobrogean1924 „Lacurile sărate de pe malul Mării Negre“

05 Apr 2023 3406

#GhidDobrogean1924 „Tekirghiolul - Staţiune balneară şi climaterică“

31 Mar 2023 3817

#GhidDobrogean1924 „Teatre și Grădini“ din Constanța interbelică

30 Mar 2023 2630

#GhidDobrogean1924 „Societățile și asociațiile culturale, profesionale și de asistență“ din Constanța interbelică

21 Mar 2023 3118

#GhidDobrogean1924 Asociațiile sportive din Constanța interbelică

16 Mar 2023 3763

#GhidDobrogean1924 „Ziare, reviste, publicațiuni“ din Constanța interbelică

11 Mar 2023 3476