”Toamna tricolorului transatlantic” Navigatori cu vele români care s-au lansat în temerare traversade

Toamna anului 2017 a consemnat o efervescență nemaiîntâlnită în rândul navigatorilor cu vele români care s-au încumetat, relativ în aceeași perioadă calendaristică, să se lanseze în traversade transatlantice la bordul velierelor, în echipaje sau individual, cum este și cazul lui Dorel Nacou, care marchează de altfel și premiera absolută de a fi primul yachtman român care a traversat Oceanul Atlantic într-o cursă oficială, se arată în articolul ”Toamna tricolorului transatlantic”, semnat de Narcis Gaidargiu în ”Magazin Nautic”, din care spicuim.
 
Curajul și performanțele lor sportive îi califică, deopotrivă, drept ambasadori ai yachtingului românesc și purtători ai tricolorului național peste Oceanul Atlantic.
 
Duminică, 19 noiembrie 2017, la ora locală 12.30, în Las Palmas de Gran Canaria, s-a dat startul regatei Atlantic Rally for Cruisers (ARC) 2017. Competiția transatlantică ARC 2017 se desfășoară anual, începând din 1986, pe distanța teoretică de 2.700 mile marine, între Las Palmas și Rodney Bay, insula Santa Lucia, din Antilele Mici, aliniind la start trei categorii de veliere, Multihull (multicocă - trimarane, catamarane), Racing și Cruising.
 
Ionuț Iancu, ambasador sportiv al Clubului Nautic Român, fiind pe continent, l-a delegat pe fiul său Matei, care s-a întâlnit cu cele două echipaje românești, de pe yachturile Andrew și Cassiopeia, fiind prezent la startul competiției. Consulul onorific al României în Gran Canaria s-a întâlnit cu fetele și băieții noștri, participanți la ARC 2017.
 
Andrew și Cassiopeia sunt două veliere cu echipaj românesc participante în Regata ARC 2017. Pentru a se înrola în aventura transatlantică, ambele ambarcațiuni au plecat la începutul verii din Marina Limanu (Mangalia), traversând Marea Neagră, Marmara, Egee, Ionică, Mediterană și Oceanul Atlantic până în Las Palmas.
 
Andrew este o ambarcațiune Elan 434 Impression, de 13,5 metri lungime, avându-i la bord pe proprietarul său Aurelian Bazgu, skipperul Adrian Adi Vîrlan, și echipajul completat de Daniel Durigo, Daniela Bololoi, Sorin Sanda, Răzvan Neagu, Eugen Rădan și Tiberiu Duma.
 
Cassiopeia, un Beneteau Oceanis 38 de 11,5 metri, aflat sub pavilion românesc, condusă de proprietarul acesteia, skipperul Liviu Chiric, îi are în componența echipei pe Ovidiu Drugan, Cătălin Corduneanu, Alex Chiric, Andreea și Laurențiu Matache.
Marius Albu, Jimmy Cornell, Dorel Nacou și încă alții, nu puțini, oare ce îi leagă, care este motorul dorinței lor de a-și depăși limitele, de a le depăși pe ale altora, ce îi determină – unii dintre ei aflându-se la vârsta când mai tot omul se așează pe acasă – să iasă din zona proprie de confort?
 
Cu toții se alătură savantului Emil Racoviță, primul român care între 1897-1899 a traversat Oceanul Atlantic dus-întors, cu nava Belgica, ajungând în Țara de Foc, Capul Horn și Antarctica, unde împreună cu exploratorul Roald Amunsen, alți cercetători și membri ai echipajului au fost captivi ghețurilor aproape un an.
 
Yachtingul românesc le datorează gratitudine deopotrivă temerarilor de pe trimaranul Dacia, care în 1990 au plecat din Portul Tomis, din Constanța, într-o călătorie în jurul lumii. Temerarii erau Emil Braharu, Vasile Antip, Horia Bolboceanu, Radu Daniel, Antim (Toni) Căpățână și George Romanca. Din păcate doar primii trei și un anume Saul, mecanic, cetățean israelian de origine română, venit la bord în ultimul moment, au traversat Atlanticul, ceilalți debarcându-se, doi la Palermo și încă unul în Las Palmas, din cauza neajunsurilor financiare. După ce s-au întâlnit cu Jimmy Cornell la Las Palmas, au bifat startul în competiția ARC, după care au traversat cu mare greutate Atlanticul și au ajuns în Brazilia. Tot din cauza banilor, au primit ordin să întrerupă cursa și să revină în țară.
 
În anul 2014, Ioan Cobzarenco, Oana Sima și Cosmin Andronic, au traversat Atlanticul pe Droeppelmina, un Hallberg Rassy 35R, în competiția ARC+, pe traseul Gran Canaria – Capul Verde – Santa Lucia.
 
Anul acesta în decembrie, opt vâslași români vor concura peste Atlantic la bordul micuței ambarcațiuni Maria.
 
Toți acești temerari români completează aspirațiile de călător închipuit ale scriitorului Radu Tudoran și a sa corabie Speranța, din romanul „Toate Pânzele Sus!” care, împreună cu ecranizarea pentru televiziune, au umplut de visuri și călătorii fantastice generații de copii și adolescenți, într-o perioadă în care în România, călătoriile de acest fel puteau avea loc doar imaginar.

Sursa: Magazin Nautic; foto - Clubul Nautic Român 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Performanța umană, redefinită de un mare cercetător. Pierre de Hillerin a reușit tratarea, cu rezultate deosebite, a unor sportivi cu anumite deficiențe fiziologice

23 Jun 2018 2463

Naufragiu în Marea Neagră. Doi sportivi au dispărut. Mircea Gressianu a fost declarat mort

22 Jan 2016 5837

Retrospectiva yahtingului românesc 2014, publicată în Magazin Nautic

25 Dec 2014 2190

Asociaţia Rotary Club Constanţa Yachting cere acordarea de personalitate juridică

20 Nov 2014 2004