Procurorii Anticorupţie, Nicuşor Constantinescu şi RAJA Cum a început dosarul şefului Consiliului Judeţean Constanţa (9)

Acuzat de procurorii anticorupţie că ar fi cauzat un prejudiciu de circa 1.000.000 de euro în dauna reţelei judeţene de apă, dar achitat de două ori de instanţele constănţene, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa a fost protagonistul unui proces care a durat aproximativ patru ani şi jumătate. ZIUA de Constanţa vă prezintă acum, pe baza documentelor oficiale puse la dispoziţie de magistraţi, întregul curs al dosarului în instanţă, începând de la actul de acuzare propriu-zis şi culminând cu hotărârile de achitare. Menţionăm că achitările au fost pronunţate în baza faptului că acuzaţiile aduse de procurori nu se susţin, pentru că presupusei fapte a lui Nicuşor Constantinescu îi lipseşte unul dintre elementele constitutive. 

În faţa magistraţilor Judecătoriei Constanţa, avocatul şefului CJC a susţinut că „redactorul rechizitoriului face referire că s-a cauzat o tulburare în ceea ce priveşte desfăşurarea contractului”. „În acest context, apreciază de plano că se impune respingerea susţinerii Parchetului că s-a cauzat o tulburare însemnată în ceea ce priveşte derularea contractului. Din înscrisurile depuse ulterior la dosar rezultă că acest contract a fost realizat, iar prin faptele sale, inculpatul nu a cauzat o tulburare însemnată desfăşurării activităţii. Din această perspectivă, prima teză se referă la achitarea inculpatului conform art. 11 pct. 2 lit. a Cod procedură penală raportat la art. 10 lit. d Cod procedură penală, în sensul că faptei îi lipseşte unul dintre elementele constitutive ale infracţiunii.

Pe de altă parte, va trebui ca instanţa să constate dacă inculpatul se circumscrie sau nu calităţii de subiect activ calificat. Susţine că subiectul activ al infracţiunii de abuz în serviciu nu poate fi decât persoana care are calitatea de funcţionar public sau de funcţionar, astfel cum sunt definite aceste calităţi în accepţiunea legii penale. Legea nr. 188/1999, Legea nr. 393/2004 cuprind dispoziţii legale în vigoare care nu pot fi înlăturate de legea penală. A admite teza contrară înseamnă a ajunge la concluzia inacceptabilă că există două legi, una civilă şi alta penală, ambele în vigoare, dar care pot califica diferit statutul persoanei care ocupă temporar o funcţie publică, în speţă inculpatul AA are calitatea de ales local, aşadar nu poate fi asimilat noţiunii de funcţionar public sau de funcţionar, întrucât nu există un raport de serviciu, un raport de subordonare. Urmează ca instanţa să aibă în vedere dispoziţiile art. 147 alin. 1 Cod penal care reglementează noţiunea de funcţionar public. Raportat la dispoziţiile legii speciale, precum şi la dispoziţiile art. 2 din Legea nr. 393/2004, apreciază că inculpatul lucrează în interesul exclusiv al colectivităţii locale, prin urmare, nu poate avea calitatea de funcţionar public”, conform magistraţilor. Potrivit aceleiaşi surse, avocatul şefului Consiliului Judeţean Constanţa a mai solicitat achitarea clientului său, „în temeiul art. 11 pct. 2 lit. a Cod procedură penală raportat la art. 10 lit. c Cod procedură penală, în sensul că fapta nu a fost săvârşită de inculpat”.

Achitări

„Din punctul său de vedere, dar şi al reprezentantului părţii vătămate, fapta a fost săvârşită de către reprezentanţii legali ai Oficiului de Plăţi, care, în cadrul raporturilor contractuale, nu şi-au achitat obligaţiile contractuale. În acest sens sunt şi concluziile raportului de expertiză, Contractul de Implementare, Acordul de implementare care consacră natura raporturilor dintre părţi. Este cert că a existat o singură relaţie contractuală, între constructor şi MF, în timp ce între CJC şi SC CC SA Constanţa nu a existat niciun raport de natură contractuală. În situaţia în care nu s-a plătit la timp constructorul, intervine răspunderea contractuală a Oficiului de Plăţi. Relevante sunt dispoziţiile prin care s-au modificat raporturile contractuale dintre părţi, prin care s-a stabilit că toate responsabilităţile nu se pot produce decât în persoana Oficiului de Plăţi. Relevante în acest sens sunt şi înscrisurile depuse la dosarul cauzei, tranzacţia amiabilă încheiată între Oficiul de Plăţi şi constructor, prin care s-a acceptat realizarea unei compensări convenţionale, prin care Oficiul de Plăţi şi-a asumat răspunderea în ceea ce priveşte obligaţia de plată.

În al treilea rând, solicită achitarea inculpatului conform art. 11 pct. 2 tit. a Cod procedură penală raportat la art. 10 lit. d Cod procedură penală, pe motiv că faptei îi lipseşte unul dintre elementele constitutive ale infracţiunii, referindu-se la latura subiectivă a infracţiunii reţinută în sarcina inculpatului care presupune că neîndeplinirea atribuţiilor de serviciu să se realizeze cu ştiinţă. Consideră că reprezentantul Ministerului Public a trecut cu uşurinţă peste probele administrate în faza cercetării judecătoreşti. Învederează că a existat o situaţie prealabilă încetării plăţii în cadrul Oficiului de Plăţi, iar aceasta a coincis cu imposibilitatea obiectivă de plată. Consiliul Judeţean Constanţa a avut obligaţia de a asigura o cotă de cofinanţare. Consideră de asemenea că pot contesta suma sau procentul ce trebuiau plătite. La momentul prealabil încetării plăţii au existat două situaţii obiective care au împiedicat efectuarea plăţii. Astfel, în martie - aprilie 2006 s-a constatat că există suspiciuni de fraudă în ceea ce priveşte derularea contractului, s-a suspendat temporar plata în cadrul programului ISPA”, se mai arată în documentele judecătoreşti. Într-o ediţie viitoare, ZIUA de Constanţa va continua prezentarea apărării avocatului şefului Consiliului Judeţean Constanţa.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Candidatul PSD la Primăria Constanța, Horia Constantinescu, și-a anunțat demisia din fruntea ANPC

28 Mar 2024 425

Baza sportivă de pe malul lacului Siutghiol, din Constanța, miza unui proces intentat de Clubul Sportiv Electrica Președinte Dumitru Frățilă face acuzații -„Nu ne putem desfășura activitatea!“

23 Mar 2024 1836

Scupra, primar Ovidiu „Nu mă interesează funcțiile în partid. (...) Florin Mitroi știe că se bazează pe sprijinul meu! "

17 Mar 2024 1190

UPDATE George Scupra a demisionat din funcția de președinte al Ligii Aleșilor Locali din organizația județeană a PNL Constanța (VIDEO)

17 Mar 2024 1513

UPDATE Trei primari PNL din județul Constanța, vizați de intoxicări din partea PSD Constanța (VIDEO)

17 Mar 2024 1273

PUZ pentru terenurile din strada Belvedere ale afaceristului George Secărea! Curtea de Apel anunță data verdictului

15 Mar 2024 677

Iată cine vrea să conducă judecătoriile din Mangalia și Medgidia! (DOCUMENTE)

05 Mar 2024 946

Mesajul lui Emil Constantinescu despre trecerea în neființă a lui Max Bădin „Regret profund că nu mai este printre noi și că nu am avut ocazia să-mi iau rămas bun”

02 Mar 2024 751

Conferința județeană a PUSL Constanța. Chiforeanu -președinte, Eserghep-primvicepreședinte (FOTO+VIDEO)

01 Mar 2024 1121

ZIUA LIVE Interviu cu Gabriel-Octavian Nicolae, președinte al Asociației Societatea Culturală „Magrin 1878”, despre proiecte și noutăți pentru pasionații de fotografie

27 Feb 2024 725

ZIUA LIVE Gabriel-Octavian Nicolae, președinte al Asociației Societatea Culturală „Magrin 1878”, despre proiecte și noutăți pentru pasionații de fotografie

26 Feb 2024 1002

Preşedintele CNAS, Valeria Herdea „În România sunt peste 200.000 de pacienţi oncologici”

19 Feb 2024 880

Remus Zăgan, ales președinte al Senatului Universității Maritime din Constanța. Averea și interesele (DOCUMENTE)

19 Feb 2024 1274

Alegeri interne la UAR, Sucursala Constanța. Liviu Merdinian, președinte pentru următorii patru ani

19 Feb 2024 760

Are termen să predea absolut toate actele partidului în original Șoșoacă a divorțat politic de soțul său!

18 Feb 2024 1256