Ziua Dobrogei

#citeșteDobrogea 100 de ani de la nașterea lui Cik Damadian, graficianul constănțean care surprindea „sensul tainic al clădirilor vechi“

Pe data de 6 august, se împlinesc 100 de ani de la nașterea lui Hacik (Cik) Damadian, reprezentant de seamă al artei plastice românești.

Născut în Constanța, în 1919, dintr-o familie de armeni refugiați, a făcut școala primară și o parte din studiile liceale în orașul natal (la Liceul „Mircea cel Bătrân“), apoi a plecat în Italia, unde a urmat Academia de Belle Arte din Roma, dar și cursurile facultății economice din capitala Italiei, întrerupte la izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial.
 
S-a întors în România după anul 1941, angajându-se ca desenator satiric în redacția revistei Rampa și, apoi, la România liberă.
 
În 1942 a vernisat prima expoziție personală, la Iași, urmată apoi de zeci de expoziții la Constanța și București, dar și în Israel sau Japonia (caricaturi, desene, ilustrații, gravură, grafică, portrete sau peisaje).
 
A realizat sute de lucrări, în tempera, tuș, portrete șarjă, litografii, compoziții tematice, scenografii, filme de animație - un volum uriaș de muncă și de creație, în care s-au contopit talentul, intuiția, observația fină, preocuparea enciclopedică (căci, dincolo de interesul pentru artele plastice, Damadian a studiat cu pasiune fizica, matematica, biologia, lingvistica sau hermeneutica).
 
A participat la prestigioase saloane de grafică, expoziții și saloane de caricatură internaționale. A obținut numeroase premii (1952 și 1954 la București, în 1968 la Sanremo și 1970 la Skopje) și a întreprins călătorii de studii în Polonia, URSS, Franța, Grecia, Turcia, Cehoslovacia, Belgia, Olanda, Egipt, Italia.
 
Exigent, creativ și perfecționist, Cik Damadian s-a manifestat multiplu, de la caricatură și desen la ilustrație de carte și grafică aplicată, fiind în continuă căutare de soluții noi de exprimare artistică.
 
Lucrările sale au fost achiziționate de Muzeul de Artă al României, Muzeul Literaturii Române, Academia Română, Biblioteca Centrală de Stat. De asemenea, desene pe care le-a semnat se află și în colecții particulare din Anglia, Japonia, Germania, Suedia, Armenia, Franța, Italia. În Muzeul de Artă din Constanța se află 70 dintre lucrările sale.
 
Artistul a fost, la rândul său, portretizat de recunoscuți pictori și desenatori, precum Iser, Corneliu Baba, John Effel, Kukrâniksî, Mittelberg sau Maia Damadian.

O importantă colecție de peisaje în tuș, imortalizând străzi și case bucureștene, este cuprinsă în albumul „Bucurescii - 78 desene”, prefațat de Ion Frunzetti și apărut în anul 1978. 
 

„Cik Damadian a asimilat aspectul urbanistic al orașelor în care a trăit“

 
Un portret al său îl puteți descoperi în cartea „Armenii dobrogeni în istoria și civilizația românilor“, de Simion Tavitian, disponibilă în Biblioteca virtuală ZIUA de Constanța. Astfel, criticul de artă Florica Cruceru afirmă despre artist: „Grafician cu experiență, excelent desenator, al cărui stil este absolut inconfundabil, înzestrat cu darul observației, Cik Damadian a asimilat aspectul urbanistic al orașelor în care a trăit, și l-a însușit în timp spre a-l reface prin opere. Artistul redă mereu cu finețe, în fraze plastice ritmate, clipa care surprinde sensul tainic al clădirilor vechi, reabilitându-le parcă, prin transfigurări în opere definitive, așa cum Luchian «refăcea prestigiul florilor, ridicându-le la scara eternului» prin pictura sa. Atmosfera tainică a lucrărilor sale este totdeauna învăluitoare, globală, sesizantă (…). Demersul creator al artistului se bazează pe o temeinică «știință» a observației peisajului urban înconjurător, statornicită încă din copilărie, în cei 11 ani cât a studiat în Italia și unde a dobândit în primul rând capacitatea de a «vedea», de a observa, iar călătoriile sale ulterioare i-au desăvârșit această însușire“.
 
„Presa de specialitate a subliniat impresionanta expresivitate a graficii sale înțeleasă în sensul și în tradițiile ei moderne, cu implicațiile largi, polivalente ale caricaturii sale acide. Sentimentul pe care-l degajă grafica lui Cik Damadian este altul. Spontaneitatea lasă locul unei elaborări intense, insistente, virtuoase. Opera finită include ideea inițială că într-un înveliș, cristalin și arborescent, cu nenumărate ramificații, o neliniște înghețată, un fel de prevestire tristă, sumbră, pare că emană lent, persistent din țesătura savantă - uneori doar laborioasă - a acestor desene, fie că poartă titlul Rinocerita, fie Arbore sau Tăcere. Pentru cei care l-au cunoscut pe artist mai ales din renumele său de caricaturist, asemenea înfățișare e cu totul neașteptată și îndeamnă la meditație“, completează Simion Tavitian portretul artistului constănțean.

Cik Damadian a încetat din viață la 30 iulie 1985, la București.

Sursa fotopersonalitati.araratonline.com/
 
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Nu exista articole asemanatoare.