19 Apr, 2018 00:00
4566
Simona ANGHEL
Unul dintre cei mai importanţi ingineri români, recunoscut internaţional datorită inovaţiilor sale în lumea construcţiilor civile, Anghel Saligny este cel care ne-a lăsat moştenire obiective primordiale pentru dezvoltarea Dobrogei, cum sunt Portul Constanţa, silozurile şi mai ales Podul de la Cernavodă.
Descendent al unei familii de origine franceză, din Alsacia, Anghel Saligny s-a născut pe 19 aprilie 1854, în comuna Şerbăneşti, judeţul Tecuci (actualmente, judeţul Galaţi) şi a murit la data de 17 iunie 1925, Bucureşti. Tatăl său, pe numele lui complet Alfred Rudolf de Saligny, a fost pedagog şi s-a stabilit în România la începutul anilor 1850.
Tânărul Saligny a studiat ingineria la Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg, între anii 1870-1874, la trei ani după absolvire angajându-se într-un proiect ambiţios, alături de inginerul
Gheorghe Duca, de construire a căii ferate între Ploieşti şi Predeal.
Între anii 1889 şi 1909, Saligny a condus lucrările de construcţie a portului Constanţa, folosind în premieră pentru România piloţii şi radierele din beton armat în construcţiile portuare.
Perioada marilor sale creaţii începe în anul 1889, moment în care a terminat proiectul podului peste Dunăre. Până în 1895 a lucrat intens la această construcţie, constituind apogeul activităţii şi încoronarea operei sale. Este cunoscută povestea inaugurării acestui colos, eveniment unde, în prezenţa regelui Carol I, inginerul Anghel Saligny şi-a pus viaţa zălog, asistând dintr-o ambarcaţiune, chiar sub pod, cum trec 19 locomotive.
În lucrarea „O istorie a oraşului Cernavodă“, de
Adrian Cârlescu şi
Sorin Colesniuc, găsim citată o povestioară din cartea scriitorului
Nicolae Ionescu-Johnson, respectiv întâlnirea sa cu
Anghel Saligny, care venea foarte des la Cernavodă, pentru a studia, de la nivelul Dunării, diverse detalii tehnice, căutând erorile şi slăbiciunile potenţiale ale construcţiei.
De altfel, Saligny avea să-i mărturisească scriitorului:
„Eu ştiu mai bine ce greşeli am făcut! Şi este mai ales una pe care nu mi-o iert. Trebuia să fac pe pod o cale dublă - una pentru căruţe şi pietoni, să mai fi existat şi o altfel de legătură între Muntenia şi Dobrogea“.
Merită amintit că, la vremea aceea, presa internaţională - „L’Illustration“ şi „Illustrierte Zeitung“ - semnala cititorilor remarcabila realizare a poporului român.
Marele inginer Anghel Saligny s-a stins din viaţă pe 17 iunie 1925, în Bucureşti.
Citeşte şi:
#scrieDobrogea Anghel Saligny, uriașul din bronz care-și contemplă creația și marea (galerie foto)
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: