Ziua Dobrogei

#citeşteDobrogea 67 de ani de la spectacolul inaugural al primei instituţii de teatru profesionist din Constanţa. Evocarea unei istorii necesare

Până să ajungă Constanţa să aibă trei instituţii teatrale distincte, cu o ofertă ce astăzi satisface majoritatea gusturilor... numai public să existe, viaţa culturală a municipiului de la malul mării a cunoscut etape amestecate de dezvoltare şi pe care, din păcate, nu le mai putem regăsi în niciuna dintre arhivele teatrelor, fie că vorbim de „Oleg Danovski“, de Teatrul de Stat sau de „Elpis“.
 
Suntem însă norocoşi să avem contemporani precum secretarul literar artistic Anaid Tavitian, o mărturie vie a ceea ce a însemnat devenirea teatrală constănţeană şi istoria sa frământată.
 
Dacă astăzi sărbătorim 67 de ani de la spectacolul inaugural al primei instituţii de teatru profesionist constănţean - fostul Teatru de Stat (actual TNOB), trebuie spus că în Constanţa existau, până la acel moment (1951), două instituţii.
 
Teatrul „Elpis“ - construit de comunitatea elenă în 1896: Era unica sală din oraş, pe a cărei scenă jucau trupele care veneau în turneu în Constanţa - şi nu numai teatru, ci şi operă şi operetă, chiar şi din străinătate - Franţa, chiar America, inclusiv la nivelul mişcării de amatori, intelectualii, în general, elevii de liceu, care făceau spectacole, dădeau concerte“, povesteşte Anaid Tavitian.
 
Ceea ce numim noi astăzi, generic, „Fantasio“ este fostul teatru al Ligii Culturale, ridicat de Demostene Tranulis în 1927: Era, în general, cinematograf, şi acolo mai jucau trupe. Sică Alexandrescu pomeneşte, la un moment dat, în memoriile lui, că juca acolo şi locuiau la hotelul Victoria de lângă Grand. Acolo dădeau ansamblurile ruseşti spectacole şi în parcul Maxim Gorki, unde este acum Danovski, exista o grădină. Atelierele şi cabinele din spatele actualului teatru au fost construite după 1949-1950“, ne lămureşte, în continuare, acelaşi interlocutor.
 

Teatru construit cu fonduri de la Canal

 
După 1948-1949, au început să apară - în centrele muncitoreşti ale României - teatrele de stat, toate numindu-se astfel în baza unei hotărâri de Guvern. Dar teatre mari, naţionale, existau în ţară, după cum bine îşi aminteşte Anaid Tavitian. „Aveau teatru naţional Clujul, Iaşiul, Bucureşti. După anii '60, s-au construit teatrele naţionale Craiova şi Târgu Mureş.
 
Revenind la teatrele de stat, acestea au apărut pentru că în provincie nu existau instituţii profesioniste de spectacol şi atunci statul a hotărât să se construiască teatre. În Constanţa, pe vremea aceea, începuse construcţia Canalului şi au spus că şi aici trebuie să existe un teatru de stat. Aşa încât o parte din fondurile pentru Canal au fost redirecţionate pentru ridicarea, pe locul fostei săli de festivităţi a Liceului «Mircea», a viitorului Teatru de Stat din Constanţa.
 
El a funcţionat cu această denumire cam până prin anii '70, când i s-a spus Teatrul de Dramă şi Comedie şi mai apoi Teatrul Dramatic“, povesteşte Anaid Tavitian, menţionând că „Păpuşile“ au funcţionat la balconul acestui teatru până prin 1956-1958, împreună cu Teatrul de Revistă, care avea să se mute în noiembrie 1956 la „Fantasio“.
 

Toma Caragiu, pe scena constănţeană

 
Revenind la istoria fostului Teatru de Stat, cunoscut astăzi sub denumirea de Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“, şi la spectacolul inaugural din 2 mai 1951, al primei stagiuni, „O scrisoare pierdută“, de I.L. Caragiale, din lucrarea „Presă şi teatru în Dobrogea“, semnată de conf. univ. dr. Aurelia Lăpuşan, aflăm că repetiţiile începuseră la Bucureşti, pe 15 ianuarie, sub „bagheta“ regizorului Nicu Kiriţescu, cel care, în perioada 1941-1944, fusese directorul Teatrului Naţional din Cluj.
 
„În sala teatrului naţional, vegheaţi de cei doi directori ai instituţiei, Zaharia Stancu şi Chiril Economu - acesta din urmă constănţean get-beget, repetau: Maria Antonova, Emil Dencec, Constantin Morţun, Cristian Niculescu, Ion Focşăneanu, Nelu Manolescu, Mitică Moraru, Mişu Bejan, Romeo Profit, Jean Ionescu. Tot la Naţionalul bucureştean se lucrau şi decorurile pictorului Traian Cornescu.
 
Premiera a avut loc în sala «Elpis», la 2 mai 1951. Actorilor veniţi din diverse colective teatrale din ţară li s-au alăturat constănţenii: N. Sever Cărpinişan, Jean Ionescu, George Gheorghiu, Romeo Profit, Valentina Şambra, Marieta Mihalcea. De pe băncile IATC a venit Toma Caragiu; de la Iaşi - Zoe Caraman. Ziarul «Dobrogea Nouă» consemna prezenţa în sală a conducerii de partid, a consiliului sovietic, iar Ion Dicu, directorul de scenă, a vorbit după Al. Botezatu.
 
Reporterul Nina Cheleş remarca jocul lui Toma Caragiu, al lui Dem Psatta, al lui Constantin Morţun, al lui Romeo Profit, al lui Grigore Dumitru, al lui Petre Simionescu, al lui Eugen Stoicescu, al Cocăi Simionescu. O reuşită, conchide cronicarul“.
 

„A ajuns, treptat, acolo unde la început nu îndrăznea decât să viseze“

 
Peste ani, la împlinirea a cinci decenii de existenţă, unul dintre actorii acestui spectacol inaugural, Romeo Profit, afirma: „Pornit la drum cu un colectiv restrâns, cu speranţe firave, dar cu o mare dăruire în muncă şi încrezător în ursita sa norocoasă, a ajuns, treptat, acolo unde la început nu îndrăznea decât să viseze.
 
Predestinat să prolifereze valori româneşti şi de pretutindeni, acest teatru s-a afirmat ca un factor de promovare şi sădire în mintea şi inima oamenilor a preţuirii şi ataşamentului faţă de arta scenică şi tot ceea ce este frumos. Diversitatea mare şi amplitudinea deosebită a repertoriului derulat în această jumătate de veac stau mărturie a caracterului universal al actului de cultură realizat.
 
Astfel, de la «O scrisoare pierdută» şi până la tragediile antice, de la lucrările clasice şi până la operele contemporane şi chiar postmoderniste, registrul spectacolelor a îmbrăţişat tot ce a fost mai de valoare în dramaturgie“ (citat din volumul „Thalia Ex Ponto la cumpănă de milenii“, elaborat de Anaid Tavitian şi Georgeta Mărtoiu, un adevărat document istoric pentru ceea ce a însemnat istoria teatrului constănţean).
 

 
În curând, cotidianul ZIUA de Constanţa va demara un amplu proiect dedicat memoriei teatrului constănţean, din respect pentru valorile care au dăinuit peste decenii şi care au scris istoria culturii constănţene.
 
Citeşte şi:

Dobrogea - File de istorie Istoria Teatrului de Stat Constanţa - partea I (1948-1958) - galerie foto
 
Dobrogea - File de istorie Istoria Teatrului de Stat Constanţa - partea a III-a (1965-1970) - galerie foto
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

#citeşteDobrogea Participarea musulmanilor din Medgidia la cel de-al Doilea Război Balcanic şi la Primul Război Mondial

12 Sep 2018 1221

#citeşteDobrogea 131 de ani de la naşterea dirijorului George Georgescu, un dobrogean de renume mondial

12 Sep 2018 591

#citeşteDobrogea 162 de ani de atestare documentară a oraşului modern Medgidia

01 Sep 2018 2010

#citeşteDobrogea Memorabila personalitate a ctitorului Adrian Rădulescu, evocată într-o campanie ZIUA de Constanţa. Străbatem graniţele judeţului, nemurindu-i realizările

31 Aug 2018 1322

#citeșteDobrogea Sărbătorile tătarilor, descrise în cartea „Un sat dobrogean Ezibei“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

23 Aug 2018 1116

#citeşteDobrogea Obiceiuri şi tradiții la musulmanii dobrogeni (galerie foto)

21 Aug 2018 2832

#citeșteDobrogea Ion Apolozan și Dumitru Chiravola, eroi ai Primului Război Mondial

17 Aug 2018 813

#citeșteDobrogea Alexandru Alecu, organizatorul școlii musulmane la Medgidia (galerie foto)

12 Aug 2018 780

#citeşteDobrogea Regele Carol I semna, în urmă cu 138 de ani, decretul de înfiinţare a Camerei de Comerţ şi Industrie din Constanţa. Lucrări valoroase din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

09 Aug 2018 1418

#citeșteDobrogea „Zaifet“ sau „carclaruma“ ori „sunet dunii“, obiceiuri la tătarii din Ezibei. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

07 Aug 2018 1712

#citeşteDobrogea Tinerii bulgari umblau mascaţi în Postul Paştelui. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

31 Jul 2018 849

#citeşteDobrogea Opt decenii de la naşterea regretatului actor Nicu Constantin

31 Jul 2018 1271

#citeşteDobrogea Cum întâmpinau bulgarii dobrogeni Anul Nou. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

24 Jul 2018 1033

#citeşteDobrogea Scriitorul şi realizatorul TV Corneliu Leu ar fi împlinit, pe 21 iulie, 86 de ani

21 Jul 2018 768

#citeşteDobrogea 158 de ani de la naşterea primarului „de o cinste exemplară“ Cristea Georgescu. Destin tragic

20 Jul 2018 1283

Din nou, despre cei mai loiali minoritari ai statului român - turcii şi tătarii dobrogeni - 1878-1914 (galerie foto)

18 Jul 2018 4583

#citeşteDobrogea Obiceiuri bulgăreşti pentru cele patru momente cruciale din viaţă. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

17 Jul 2018 1092

#citeşteDobrogea Prevestiri din lumea fizică sau animală, la aromâni. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

10 Jul 2018 1018

#citeşteDobrogea Sărbători la macedoneni nerecunoscute de biserică. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

03 Jul 2018 1429

#citeşteDobrogea Obiceiuri la aromâni - „Dacă nu te cuminţeşti, te dau liguciarilor“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

27 Jun 2018 1619

#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Dominic Dembinski. Nostalgii nevinovate

27 Jun 2018 748

#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Dan Tărchilă. Ceremonial de spiritualitate românească (galerie foto)

26 Jun 2018 613

#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Carmen Chihaia. Un teatru pentru mileniul III

25 Jun 2018 525

#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Prof. univ. dr. Ion Coja. Un Teatru Naţional la Constanţa?

23 Jun 2018 756

#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Prof. univ. dr. Ileana Berlogea. Din cutia amintirilor (galerie foto)

22 Jun 2018 706

#RespectTeatru #CiteșteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Dr. Romeo Profit. Cu gândul și cu fapta la un semicentenar (galerie foto)

21 Jun 2018 565

#citeşteDobrogea 112 ani de la naşterea sculptorului dobrogean Cristea Grosu (galerie foto)

21 Jun 2018 710

#RespectTeatru# CiteșteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Dr. Aurelia Lăpușan. De veghe la memoria teatrului constănțean

20 Jun 2018 594

#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii 1951. Constanţa sovietică şi înfiinţarea Teatrului Dramatic (galerie foto)

20 Jun 2018 772

#citeșteDobrogea De vorbă cu istoricul Valentin Ciorbea. Legătura dintre generalul Paul Teodorescu, Mănăstirea Dintr-un Lemn și marinari

19 Jun 2018 735

#citeşteDobrogea TOMI-CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul IV. Stăpânirea românească Constanţa, stadiul de adormire 1879 - 1895

19 Jun 2018 876

#RespectTeatru Marele regret al artistului Adrian Daminescu - „Nu Oleg Danovski a făcut această Operă, ci tatăl meu“

15 Jun 2018 3353

#RespectTeatru La mulți ani, Alecu Mereuță! Și la cât mai multe amintiri proaspete!

14 Jun 2018 1142

#RespectTeatru La mulți ani, Aida Abagief!

14 Jun 2018 1061

#citeșteDobrogea #memoriateatruluiconstănțean 90 de ani de la nașterea actorului Jean Ionescu, directorul cu cel mai îndelungat mandat la Teatrul de Stat. Interviu acordat în anul 1966

09 Jun 2018 785

#citeșteDobrogea TOMI - CONSTANȚA monografie (1931). Capitolul III. Stăpânirea turcească. Kustendje Personalul sanitar al orașului. Cât de veche este farmacia Miga

09 Jun 2018 1245

#citeșteDobrogea #memoriateatruluiconstănțean Șapte titluri esențiale pentru teatrul constănțean

09 Jun 2018 1240

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean „Dulcea povară“, autor Jean Badea (2017). În curând, în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

08 Jun 2018 736

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul III. Stăpânirea turcească. Kustendje Starea economică a Constanţei în ajunul războiului din 1877

08 Jun 2018 847

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul III. Stăpânirea turcească. Kustendje 23 Noiembrie 1878 - ziua libertăţii pentru Constanţa

07 Jun 2018 1255

#citeșteDobrogea #memoriateatruluiconstănțean „Georgeta Mărtoiu, flacără de iubire pentru teatrul constănțean“

07 Jun 2018 699

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Contemporani cu istoria culturală. Anaid Tavitian, inconfundabilul glas al sufletului artei teatrale de la malul Mării Negre

07 Jun 2018 1829

#citeșteDobrogea TOMI - CONSTANȚA monografie (1931). Capitolul III. Stăpânirea turcească. Kustendje Constanța la 1872 - „străzile sunt pline de bucăți cu inscripțiuni, coloane și sculpturi“

06 Jun 2018 683

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Întâlniri providenţiale. Jean Badea şi ZIUA de Constanţa = evenimentul „Incredibila memorie a teatrului constănţean“

06 Jun 2018 850

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Medalia Jean Ionescu, simbol al recunoştinţei pentru o viaţă dedicată scenei

05 Jun 2018 1398

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul III. Stăpânirea turcească. Kustendje Englezii la Constanţa - „oraşul renăscu ca prin farmec“

05 Jun 2018 1171

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Actorul Jean Ionescu, cel mai longeviv director al Teatrului de Stat (galerie foto)

05 Jun 2018 1121

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul III. Stăpânirea turcească. Kustendje Pe locul Catedralei „Sf. Petru şi Pavel“ era un cimitir turcesc

04 Jun 2018 988

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Seniorii teatrului constănţean. De vorbă cu Virgil Andriescu, despre incredibilul debut, roluri marcante şi colegi valoroşi

04 Jun 2018 2317

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul III. Stăpânirea turcească. Kustendje Tătarii şi cazacii în Dobrogea

02 Jun 2018 1427