Ziua Dobrogei

#citeşteDobrogea A fost odată Săptămâna Teatrelor de Păpuşi la... mare. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

A fost o perioadă în care Teatrul de Păpuşi Constanţa a ocupat un loc de seamă în viaţă culturală a Dobrogei şi a României, bucurându-se de o deosebită recunoaştere şi peste graniţele ţării. De-a lungul anilor, a fost o prezenţă de marcă în cadrul festivalurilor de gen, naţionale şi internaţionale, un ambasador al artei de animaţie din România, al oraşului în care vieţuieşte şi creează, fiind distins cu numeroase premii. Teatrul a participat la festivaluri în Bulgaria, Croaţia, Franţa, Italia, Norvegia, Polonia, Rusia, Turcia, Ungaria.
 

 
Între anii 1969 şi 1999 Constanţa a fost gazda şi organizatorul Festivalului Săptămâna Teatrelor de Păpuşi. În revista „Teatrul” nr. 7 din august 1984  am găsit un articol semnat de Valeria Ducea, intitulat chiar „Săptămâna teatrelor de păpuşi”, eveniment cuprins în agenda Festivalului Naţional „Cântarea României”.
 
„În variatele formule de spectacol care s-au perindat pe scena celei de-a opta ediţii a Săptămânii teatrelor de păpuşi, de la Constanţa (nouă montări prezentate de şapte colective), arta mânuirii şi a interpretării în teatrul de păpuşi şi marionete a fost reaşezată în drepturile sale fireşti. Artişti cu vechi state de serviciu, precum şi cei tineri sau foarte tineri, au depus acum, individual şi în colectiv, o convingătoare mărturie a faptului că această străveche artă n-a îmbătrânit deloc, ci dimpotrivă, şi-a sporit forţa de comunicare şi capacitatea de a emoţiona.
 
Ambele reprezentaţii oferite de teatrul gazdă, în regia lui Cristian Pepino («Coada cotoiului roşcat», dramatizare de Nela Stroescu după un basm pe motive orientale de I. L. Caragiale, montare în registrul satirei groteşti, şi «Anotimpuri» cu trimiteri la mituri şi legende), au situat în atenţia generală şi talentul artiştilor constănţeni Georgeta Nicolau, Ioana Jora, Mircea Romanescu, Dromihete Ghiman, Traian Popescu.
 
Un adorabil spectacol de gen, adresat preşcolarilor, dar care a încântat şi publicul adult, a fost «Povestiri de buzunar» după Emil Gîrleanu, prezentat de păpuşarii braşoveni Liviu Steciuc (în triplă ipostază - de scenarist, regizor, mânuitor). Teodor Gomboş, Mihaela Nestorescu. Adevărată bijuterie scenică miniaturală, montarea s-a distins prin umor şi delicateţe, prin expresivitatea decorului şi a păpuşilor (Simo Eniko), dar mai ales prin arta animării, care a dat farmec liric şi haz dezinvolt fiecărui personaj.
 
S-a scris mai pe larg în revista noastră despre virtuţile altor două spectacole: «Aventurile unei mici vrăjitoare» după Ottfried Preussler (scenarist şi regizor, Liviu Steciuc; scenograf, Simo Eniko), de la Teatrul de păpuşi din Botoşani, şi «Secretul pădurii bătrâne» după Dino Buzzati (dramatizarea, Paul Silvestru; regia, Cristian Pepino; scenografia Irina Borovski) al Teatrului de păpuşi din Ploieşti.
 
Confruntarea de la Constanţa le-a confirmat valorile, dar a relevat şi unele deficienţe de concepţie. Reprezentaţia Teatrului pentru copii şi tineret din Iaşi «Magazinul cu jucării» de Al. T. Popescu, în regia Nataliei Dănăilă şi scenografia Martei Axenti, deşi apreciată pentru unele momente de teatralitate expresivă, a oferit un câmp mai limitat afirmării artei pur păpuşăreşti, aducând în prim-plan calităţi actoriceşti proprii teatrului dramatic.
 
Surpriza săptămânii constănţene a produs-o «Pistruiatul» (Pickletick) de Ricarda Terschak, prezentat de secţia germană a Teatrului de păpuşi din Sibiu. Încrederea păpuşarilor sibieni în puterea miraculoasă a Păpuşii, exploatarea mijloacelor proprii genului, fără evadări şi incursiuni în alte domenii artistice, au determinat apariţia unui spectacol încântător. Talentul şi siguranţa profesională a regizoarei Kovacs Ildiko, alături de imaginaţia şi ingeniozitatea scenografului Dan Frăticiu, au stat la baza unei viziuni unitare, de reală vigoare stilistică; în maniera picturilor populare naive, de bâlci, ni se oferă o imagine scenică intens expresivă, confirmând valorile seculare ale acestui gen.
 
Seducţia acestei reprezentaţii rezidă în conceptul naivităţii populare, sugerat cu rafinament. Tablouri de gen, panouri pe care sunt pictate figuri ţepene şi groteşti punctează momentele esenţiale ale povestirii; umorul, satira, ironia se amplifică fabulos când figurile zugrăvite prind să se anime... Chiar şi unele impreciziuni ale artiştilor mânuitori, amalgamate cu «stângăcii Ia vedere», într-o fină parodie a artei păpuşarilor de altădată, se valorează şi capătă semnificaţie în demersul satiric preconizat. Unele păpuşi merită să fie considerate modele ale genului; cu ajutorul lor, membrii trupei (Oti Strasser, Margarete Helthauer, Michael Salmen, Paul Matres, Hannes Roppelt, Gilnter Bock) şi-au demonstrat din plin posibilităţile de mânuitori.
 
Participanţii la colocviul final, organizat de Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste, de A.T.M. şi de Comitetul judeţean pentru cultură şi educaţie socialistă din Constanţa, au apreciat rezultatele şi munca asiduă a artiştilor din teatrele de păpuşi. A fost o reuniune profesională eficientă, care a aliniat montări de ţinută. Succesul a revenit, fireşte, în primul rând acelora care au făcut din Păpuşă principalul argument al demonstraţiei lor artistice”.

Sursa foto: Imaginea face parte din cartea „Metamorfoza unui vis“, de Anaid Tavitian, disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța.
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

#citeşteDobrogea România ar fi fost „ciungă“ fără polul său maritim. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

20 May 2019 387

#citeșteDobrogea 136 de ani de la nașterea pictorului Gheorghe Sârbu, primul custode al pinacotecii de la mare

18 May 2019 378

#citeșteDobrogea Rasova, așezare românească de pe malul Dunării (I)

15 May 2019 1205

#citeşteDobrogea Magistrul juriului de la „Românii au talent“ împlineşte 63 de ani. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

29 Apr 2019 613

#citeşteDobrogea 140 de ani de la naşterea lui Alexandru Gherghel, naturalizat dobrogean timp de patru decenii

27 Apr 2019 806

#citeșteDobrogea Liberalism și liberali în Dobrogea centrală (II)

24 Apr 2019 473

#citeşteDobrogea 119 ani de la naşterea savantei dobrogene Victoria Iuga Raica. Amintiri despre Tulcea natală

23 Apr 2019 553

#citeşteDobrogea In Memoriam Grigore Sălceanu, la 118 ani de la naştere. Distincţia profesorului mircist, cu notorietate între dobrogeni

23 Apr 2019 592

#citeşteDobrogea Florian Pittiş pe scena constănţeană, în stagiunea 1980-1981. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

22 Apr 2019 684

#citeşteDobrogea 180 de ani de la naşterea celui care a dat identitate Dobrogei. „Domnilor, iată Domnitorul vostru Carol I!“

20 Apr 2019 750

#citeșteDobrogea Cronică teatrală de acum patru decenii, la spectacolul „Lupii de mare“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

18 Apr 2019 584

#citeşteDobrogea In Memoriam Enache Puiu, la 91 de ani de la naştere

18 Apr 2019 743

#citeșteDobrogea Liberalism și liberali în Dobrogea centrală (I)

17 Apr 2019 658

#citeşteDobrogea Umilinţa artistului în slujba obedienţei comuniste. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

16 Apr 2019 601

#citeşteDobrogea Rolul educativ al teatrului, din perspectiva Ninei Cassian. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

15 Apr 2019 637